Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 augustus 2020, 00:14   #1
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Haaruitval, wat heb ik in hemelsnaam?

Beste lotgenoten

Ik ben een man van 35 jaar. In oktober wordt ik 36.
Ik heb nu gedurende een jaar lang last van haaruitval. Dit merk ik voornamelijk op tijdens het haren wassen. Ik tel makkelijk rond de 200 a 300 haren. Ja ik tel het Nog steeds en wordt daar ook gek van! Het is een soort controlerend gedrag wat ik mezelf heb aangeleerd. Je hoopt namelijk dat het aantal op een dag heel laag is. Vorig jaar oktober mezelf helemaal kaal geschoren van de stress , maar er zit weer een hele bos op nu.

In eerste instantie ben ik naar dermatoloog 1 geweest. Deze heeft gezegd dat ik last heb van AGA beginnend en een versnelde rui. Ik mag me gaan klaarstomen op het kaal worden. Dermatoloog 2 zegt geen aanwijzing te hebben voor aga maar eerder telogeen effluvium. Ik had destijds veel emotionele stress en te hoge waardes aan vitamine B en een low carb dieet. Dit alles bij elkaar zou de TE hebben uitgelokt.

Inmiddels ben ik zuiniger geworden met de inname van vitamines, emotionele stress meer een plek gaan geven, eet supergezond, sport 4 x, ik rook niet, drink niet, eet goed , gebruik geen sulfaten, gebruik ook aminos en me haren zijn heel goed gaan groeien. Echter zo goed als ze groeien, zo goed blijven ze nog steeds uitvallen. Ik tel bij het wassen makkelijk tussen de 150 a 300 haren en ik was me haar om de dag. Je zou denken dat ik inmiddels gladje kaal zou moeten zijn, maar heb nog steeds een aardige bos haar met een redelijk goede haarlijn en kruinen. Je hebt wel lichtelijk recessie bij de inhammen maar deze zijn niet noemenswaardig. Heb daarnaast ook een volwassen haarlijn. Verder geen afwijkingen en bloedwaardes ok .En dit is misschien voor mij het frusterende, ik blijf giga veel haar verliezen maar nog steeds goed haar op me kop, dat mensen er zelfs jaloers op zijn. Heb geen roos of geirriteerde hoofdhuid maar wel als ik een beetje kras aan me hoofd er soms wat zandachtige korreltjee aan me nagel zitten maar niet echt schilfers. Ging dit ff monitoren bij mijn zoontje van 9 jaar en die heeft dat ook, dus waarschijnlijk gewoon talg ofzo?

Ben recent naar de haarkliniek van ids boersma gegaan voor een haarscan. Conclusie was dat miniturarisatie nauwelijks te zien is dan wel heel mild. Er wordt mij ook afgeraden niet aan de finasteride te beginnen. De haaruitval die Ik nu zou hebben zou wederom een TE zijn en niets te maken hebben met de lichte AGA.

Waar komt dan mijn haaruitval vandaan?
Ik neem dan mijn leven en gewoontes onder de loep en vraag me af of veel sporten je haar laat doen uitvallen? Het eten van dierlijke producten of zuivel? Vitamines ja of nee?

Hoop dat iemand advies voor me heeft. Ben ook depressief geraakt erdoor en ben daarvoor onder behanding bij een psycholoog.

Iedereen zegt ook dat ik me er niet om moet stressen, en ik probeer dat ook echt, maar dat gaat reuze moeilijk als je elke keer in de douche wordt geconfronteere met een vol doucheputje



Groetjes

Laatst gewijzigd door Myk; 1 augustus 2020 om 00:54
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 12:20   #2
Hopsaflopsa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2016
Berichten: 101
Geslacht:
telogeen effluvium kan natuurlijk veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik(antidepressiva b.v.), onderliggende ziekte, voeding. Maar dat weet jezelf het beste. AGA is zeker mogelijk als 30+ man. Misschien toch wel handig om eens een anti androgeen middel te gaan proberen? Een topical met finasteride of alfatradiol of zoiets? En kijken of de haaruitval minder word. Ik raad je geen orale finasteride aan omdat je al last van depressies hebt en finasteride dat behoorlijk kan versterken.
Maar als je al een kale kop hebt gehad en het staat je goed zou ik me niet zo druk maken. Mannenhaar is een beetje overrated de laatste tijd.
__________________

Hopsaflopsa is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 16:11   #3
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Hey thx voor je berichtje. Bij aga valt je haar uit en komt er geen ander voor terug toch of heel dun tenminste.

Ik krijg wel haren terug en ze zijn best dik. Alleen me doucheput zit elke keer vol bij t wassen .

Die topical, heb je daar ervaring mee??
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 17:03   #4
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Ik wil niet ongevoelig doen, maar wat is nou eigenlijk precies je probleem?

Je verliest veel haar, nou en?

Je moet het paard niet achter de wagen spannen. Er ontstaat een probleem als er steeds minder haar op je hoofd staat. Hier heb je nauwelijks last van. Fijn toch?

Haarverlies kan een symptoom zijn, het is geen redelijke klacht op zich. Je weet helemaal niet hoe veel haar je verliest, geen mensen kan dat tellen en bovendien wat voor de één veel is, is voor de ander weinig. Sommige mensen hebben van nature ook veel meer haar dan de ander, die verliezen dan ook meer, ook als ze geen haarprobleem hebben. Dat volle doucheputje is óók een probleem van mensen, bijvoorbeeld vrouwen, die niet eens weten wat AGA is.

Tel ajb je zegeningen met betrekking tot je leeftijd en je haardos. Als je het niet los kan laten, maak gewoon af en toe een foto van hoe je kapsel eruitziet onder gelijke belichting en vergelijk dat. Focus je energie op wat je hebt staan en in godsnaam (geldt voor iedereen) stop met het tellen van hoeveel haar je verliest, je hebt er echt geen kloot aan, het zegt helemaal niets.

Laatst gewijzigd door minten; 1 augustus 2020 om 17:07
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 19:41   #5
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Hai minten

Thx voor je reactie

Ik ben het in principe met al je punten eens.echter als je zo opgeslorkt wordt door de situatie en je er dan ook depressief van wordt , komen al prikkels extra binnen.

Als ik me doucheputje vol zie, dan draait me maag echt rondjes, en vooral ook het feit dat Ik niet weet wat het is. Het is iets wat ik nooit eerder heb gezien. Heb nu wel langer haar, misschien dat het daardoor meer opvalt.
Wat het ook is, tot heden helaas geen echte uitsluitsel watt het is, ondanks mijn bezoek aan 3 dermatologen.

Mocht ik tocg aga hebben dan wil ik er snel bij zijn en het proberen te behandelen
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2020, 07:50   #6
Hopsaflopsa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2016
Berichten: 101
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Bij aga valt je haar uit en komt er geen ander voor terug toch of heel dun tenminste.
Nou.. niet helemaal op die manier. Althans niet zo drastisch. De haartjes worden wel steeds dunner i.d.d.
Of je AGA hebt weet ik niet maar je zou het wel eens kunnen behandelen als AGA om te zien of de haaruitval minder wordt. Of een mildere aanpak zou werken bij evt. beginnende AGA betwijfel ik.
Ikzelf heb al langer AGA maar geen haaruitval. Daarom is mijn aanpak ook wat milder dan sommigen hier op het forum. Ik heb wel orale finasteride gebruikt maar daar had ik bijwerkingen van zoals depressies.
__________________

Hopsaflopsa is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2020, 09:13   #7
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
@ hopsaflopsa

Hey thx voor je berichtje. Ja, das het rare bij mij, de haren
Die terugkomen zijn vrij dik en niet dun.Uit een scan blijkt echter wel dat er hier en daar ietwat dunne haartjes te bespeuren zijn. Bij de kliniek van ids boersma hebben ze dan ook gezegd dat er sprake is van zeeeer milde alopecia, een variant die niet agressief is en langzaam werkt. Aan de andere kant heb ik zulke haartjes ook gezien bij mijn zoontje van 4 en die heeft een giga bos op zn koppie. Kan ook zijn dat sommige haartjes ietwat verdwaald zijn?

Anywayz, heb een actieve kinderwens op dit moment en wwnneer dat achter de rug is wil ik direct een aga middel gaan gebruiken. Was niet op de hoogte van een topical fina dus ga dat zeker bespreken!

Groetjes
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2020, 14:58   #8
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
@ hopsaflopsa
Ja, das het rare bij mij, de haren die terugkomen zijn vrij dik en niet dun.
dat is helemaal niet raar. zo gaat dat bij mensen die niet kaal aan het worden zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Uit een scan blijkt echter wel dat er hier en daar ietwat dunne haartjes te bespeuren zijn.
Je bent dan ook 36.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Bij de kliniek van ids boersma hebben ze dan ook gezegd dat er sprake is van zeeeer milde alopecia, een variant die niet agressief is en langzaam werkt.
Zo'n variant heet het leven. Als een hypercommerciele kliniek als die van Boersma die het liefst zo veel mogelijk mensen veel mogelijk spulletjes verkoopt al weinig tot niks aan de hand vindt, dan is er echt weinig tot niks aan de hand.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Aan de andere kant heb ik zulke haartjes ook gezien bij mijn zoontje van 4 en die heeft een giga bos op zn koppie. Kan ook zijn dat sommige haartjes ietwat verdwaald zijn?
Net als mensen is elk haar uniek. De één is wat dikker, de andere is wat dunner. Het is normaal, iedereen heeft dat, net zoals iedereen haar verliest. Iedereen verliest heel veel haar, echt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Anywayz, heb een actieve kinderwens op dit moment en wwnneer dat achter de rug is wil ik direct een aga middel gaan gebruiken. Was niet op de hoogte van een topical fina dus ga dat zeker bespreken!
Fina, topical of niet, kan serieuze bijwerkingen hebben. Om fina te gaan gebruiken terwijl zelfs Boersma vindt dat er weinig aan de hand is, vind ik persoonlijk waanzin. Ik ken je niet in het dagelijks leven en ik bedoel dit echt opbouwend en niet als een aanval, maar ik denk dat je misschien wel veel meer resultaat kan boeken met een psycholoog dan met een dermatoloog.

Laatst gewijzigd door minten; 6 augustus 2020 om 15:01
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2020, 23:56   #9
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
dat is helemaal niet raar. zo gaat dat bij mensen die niet kaal aan het worden zijn.



Je bent dan ook 36.



Zo'n variant heet het leven. Als een hypercommerciele kliniek als die van Boersma die het liefst zo veel mogelijk mensen veel mogelijk spulletjes verkoopt al weinig tot niks aan de hand vindt, dan is er echt weinig tot niks aan de hand.



Net als mensen is elk haar uniek. De één is wat dikker, de andere is wat dunner. Het is normaal, iedereen heeft dat, net zoals iedereen haar verliest. Iedereen verliest heel veel haar, echt!



Fina, topical of niet, kan serieuze bijwerkingen hebben. Om fina te gaan gebruiken terwijl zelfs Boersma vindt dat er weinig aan de hand is, vind ik persoonlijk waanzin. Ik ken je niet in het dagelijks leven en ik bedoel dit echt opbouwend en niet als een aanval, maar ik denk dat je misschien wel veel meer resultaat kan boeken met een psycholoog dan met een dermatoloog.

Hoi Minten,

Wederom dank voor je bericht. Ik zie je bericht ook niet alszijnde aanvallend. Ik vind je heel direct en kritisch en vind dat juist prettig. Ik ben niet op deze forum gekomen om te horen wat ik wil maar juist het gesprek aan te gaan met andere, en als daar een kritische en realistische toon in gezet wordt alleen maar goed.

Ik ben ook op dit moment onder behandeling bij een psycholoog. Ik ervaar op dit moment nog steeds veel haaruitval, en dat had ik tot een jaar geleden niet. Ben wel aan het uitzoeken waar het aan ligt. Heb van alles geprobeerd. Het enige wat ik Nog niet gedaan heb is het gebruiken van een fina.
Myk is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
telogeen effluvium

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.