Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Mededelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 december 2017, 22:28   #1
RaspberryFields
HaarWeb lid
 
RaspberryFields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 november 2017
Berichten: 3
Geslacht:
Post Diane pil en minoxidil werken averechts?

Al een tijd ben ik een stille meelezer, het wordt nu toch tijd voor een eigen topic. Ik ben een vrouw van begin 30. Achteraf gezien heb ik sinds mijn midden twintiger jaren de eerste symptomen van AGA. Toendertijd was ik er nog niet zo mee bezig en volgde ik geen behandeling.

De diagnose AGA is pas halverwege dit jaar gesteld door een dermatoloog in een streekziekenhuis. Hierbij werd overigens vooral naar het uitval patroon gekeken. De dermatoloog schreef Minoxidil 5% en de (generieke) Diane pil voor. Minoxidil (Rogaine 5% foam) gebruik ik sinds begin juli dit jaar, de pil sinds begin augustus dit jaar. Maar, zoals de titel eigenlijk al zegt, is de situatie sindsdien alleen maar (versneld?) verslechterd.

Belangrijk is overigens dat mijn ferritine te laag is. Mijn ferritine is écht jarenlang maximaal 15 geweest (bij een streefwaarde van minimaal 70, als ik mij niet vergis). Bij de laatste meting was het gestegen, door het doorslikken van de pil. Maar nog steeds met een waarde van 51. Ik probeer dit aan te vullen, maar dit gaat langzaam.

Ik heb de laatste tijd heel veel internet onderzoek gedaan naar AGA. En van Minoxidil weet ik dat ´shedding´ vaak voor komt. Dit lijkt overeen te komen met de plek waar ik de Minox aanbreng. De haardikte en -hoeveelheid is helaas hier echt dunner geworden. Zeker dunner dan voordat ik begon met behandeling. Ik zie helaas nog (?) geen enkele hergroei.

Maar in het algemeen lijkt de situatie dus helaas verslechterd. Over mijn hele hoofd wordt de haargroei echt snel dunner en meer schaars. En ik zie regelmatig dunne/kleine haartjes liggen. Zou dit aan de (generieke) Diane pil kunnen liggen? Heeft iemand dezelfde ervaring? De Diane pil zou toch juist moeten helpen? De meeste vrouwen online zijn redelijk positief over de Diane pil. Wat het extra frustrerend maakt dat het niet lijkt te werken. En misschien juist tegenwerkt.

Ik wil het niet te ´zwaar´ maken, maar ik heb spijt dat ik de behandelingen begonnen ben. Volgens mij had ik beter niets kunnen doen. Iemand dezelfde ervaring, en/of iemand die eventueel gestopt is met behandeling(en)? Of moet ik meer geduld hebben? Zou het kunnen dat de ´zieke/aangetaste´ haartjes uitvallen, maar dat er geen hergroei mogelijk is, omdat mijn ferritine te laag is?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. Sowieso sterkte voor alle vrouwen (en mannen) die met haarverlies kampen.
RaspberryFields is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2017, 08:44   #2
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 353
Geslacht:
Shedding is vaak een goed teken, je haar gaat van de Telogene fase naar de Anagene fase. Een teken dat de minoxidil zijn werk doet. Het haartje wordt dan in eerste instantie afgestoten voordat de groei optreedt. Helaas duurt het vaak wel een jaar voordat je resultaat echt goed ziet. Zeker bij vrouwen aangezien zij vaak lang haar hebben en het langer duurt voordat je een cosmetisch bevredigend effect merkt.

Succes en sterkte,
Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2017, 21:47   #3
RaspberryFields
HaarWeb lid
 
RaspberryFields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 november 2017
Berichten: 3
Geslacht:
Hoi Nicolaas, dank je voor je reactie!

Klopt, van de minoxidil had ik ook gelezen dat shedding eigenlijk goed is. Ik vraag mij alleen af of ik wel hergroei kan krijgen met een ferritine waarde van (recentelijk) 51. Ik zie namelijk geen hergroei, terwijl ik de minox toch al 5 maanden gebruik . ik zie echt alleen maar uitval, volgens mij niet eens geminiaturiseerd haar. De gebieden worden gewoon sterk dun behaard en de scheiding bijv nog breder.

Maar ik zit er eigenlijk meer mee dat ´overall´ mijn haar echt vrij rap achteruit lijkt te gaan. Ik zie in relatief korte tijd (enkele maanden) echt mijn haar in het geheel dunner en meer diffuus worden. Toch de Diane pil? Ik zie online het overgrote deel v/d vrouwen wat echt enthousiast is. Maar het lijkt of de Diane pil bij mij juist ook voor een soort shedding zorgt? Zou dit kunnen? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar iemand die toevallig dezelfde ervaring heeft? Of zou het toch komen dat het geen ´echte´ Diane pil is? Mijn huisarts spreekt dit overigens tegen.

Ik ga in ieder geval binnenkort op vervolg consult bij de dermatoloog. En ga dit uiteraard bespreken. Ik twijfel alleen een beetje of deze dermatoloog mij echt verder kan helpen. Ze is professioneel, maar dit lijkt niet haar expertise te zijn. Mocht iemand een goede dermatoloog weten (bij voorkeur regio Randstad) zal ik tips erg waarden . Eventueel via een PB natuurlijk. Eventuele andere reacties zijn ook welkom
RaspberryFields is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 13:57   #4
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 217
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RaspberryFields Bekijk bericht
Of zou het toch komen dat het geen ´echte´ Diane pil is?

Niemand is hetzelfde, maar ik heb een heel slechte ervaring met de nepvariant. Ik slikte het overigens niet vanwege AGA, maar vanwege een destijds veel te heftige menstruatie. Ik heb nu hoofdhuidproblemen en hierdoor haaruitval, dit is begonnen toen ik met de Diane 35 stopte. (nooit eerder last van gehad, niet voor het gebruik van de Diane, en niet tijdens het gebruik. en ik ben toch vrij laat begonnen met de Diane dwz ik was de pubertijd al voorbij).
Ik heb een paar keer het gebruik ervan gestopt en hervat (wilde er zo graag vanaf) en de klachten begonnen steeds weer na het stoppen ervan, en verdwenen steeds weer na het hervatten van de Diane 35 (doorgaans na 1,5 maand á 2 maanden). Ik had voor mezelf besloten er niet meer mee te stoppen. Maar toen kreeg ik de nepvariant, en ik kreeg dezelfde problemen als dat ik steeds had gehad wanneer ik met de Diane stopte, alsof mijn lichaam het niet goed opnam ofzo, en dit ook na hetzelfde tijdsbestek, dus zo´n 2 maanden gebruik ervan. Menstruatie werd ook anders (veel later, pas wanneer ik weer met de volgende strip moest beginnen, en 1 maand dacht ik zelfs helemaal niet, maar weet dit niet meer zeker), en ik had ook veel last van hoofdpijn. Na het omschakelen naar de Diane 35 zijn de klachten van haar en hoofdhuiproblemen helaas niet weggegaan.. wel werd ik met de Diane 35 weer normaal ongesteld, dwz op tijd ongesteld, en mijn hoofdpijnklachten werden ook fors minder.

Misschien schiet je er helemaal niets mee op (in de zin van dat er ook vrouwen zijn waarvoor het gewoon niets doet, welke variant je ook gebruikt), maar voor je eigen gemoedsrust zou je de merknaam kunnen proberen toch? Als het goed is betaal je de nepvariant ook toch ook al zelf? Naar mijn weten wordt dit niet meer vergoed. Ik betaal afgerond 17 euro en dan 3 strips, dus voor 3 maanden.

Heel veel succes en sterkte!

Laatst gewijzigd door Effie; 8 december 2017 om 12:20
Effie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2017, 23:44   #5
RaspberryFields
HaarWeb lid
 
RaspberryFields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 november 2017
Berichten: 3
Geslacht:
Ook jij erg bedankt voor je reactie Effie, zeer fijn! En zeker ook bedankt voor feitelijk de waarschuwing tegen de generieke Diane pil. Ik heb soortgelijke berichten inderdaad vaker gelezen. Ik heb inderdaad ook vorige keer aan mijn huisarts voorgelegd of het niet door de generieke pil kan komen. En of ik de officiele versie kan krijgen. Maar mijn huiarts wuifde dit direct weg met de boodschap dat de werkzame stoffen precies hetzelfde zijn. En alleen de hulpstoffen wat verschillen.

Ik moet zeggen dat ik normaal gesproken niet echt gevoelig ben voor hulpstoffen, heb ik het idee. Maar ik ga het denk ik binnenkort toch maar met de dermatoloog overleggen. Kijken of ik alsnog een recept voor de echte versie kan krijgen.

Maar ik heb zelf in ieder geval echt het idee dat het vooral aan de (generieke) Diane pil ligt En minder aan de Minoxidil. Het haarverlies is echt versneld ingezet. Dit zie ik ook op foto's terug die ik maak. Overigens werd dit trouwens ook ongeveer zichtbaar na een maand of 2. Dus hetzelfde als bij jou Effie. En het 'shedding' gebied is ook veel breder. Veel breder dan het kleine stukje hoofdhuid waar ik de minox gebruik.

Als ik nou zeker zou weten dat er nieuw/sterker haar voor terug zou komen, is dat het wel waard . Maar tot nu toe zie ik helaas nog steeds geen enkele hergroei. Doorgaan of stoppen wordt steeds meer de vraag....? Zijn er mensen die toch met de Diane pil zijn doorgegaan, terwijl dit in eerste instantie tot haaruitval leidde? Zo ja, wat was het eindresultaat? Blij met die beslissing? Eventuele andere/aanvullende reacties zijn altijd welkom natuurlijk
RaspberryFields is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
behandeling, diane35, ferritine, hergroei, minoxidil

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.8 Beta 4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2014 Stichting HaarWeb.