Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 december 2013, 14:05   #1
jasse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 98
Geslacht:
23 jaar en kalend

Na ongeveer een goed half jaar meegelezen te hebben op dit forum heb ik besloten een topic aan te maken ivm mijn haarverlies.

Ik ben 23 jaar en kreeg het afgelopen jaar al wel eens vaker opmerkingen over mijn inhammen en recentelijk ook over mijn dunner wordende kruin. Ik heb altijd gedacht dat mijn inhammen bij mijn haarlijn hoorden en nooit echt op achteruitgang gelet. Na wat foto's vergeleken te hebben met vroeger, moest ik vaststellen dat mijn haarlijn effectief achteruit was gegaan en dat mijn inhammen groter geworden zijn. Da was al een kleine reden tot paniek, maar voorlopig had ik actie uitgesteld, tot het moment dat ik mijn kruin te zien kreeg op foto. Dat was een kantelpunt. Met een beetje inhammen kon ik leven, maar een kale plek zichtbaar op mijn achterhoofd, dat was te veel. Deze ontdekking dateert van de zomer 2013. Ik had in de zomer nog een lange reis gepland en nadien begonnen mijn studies weer, dus veel tijd om actie te nemen heb ik niet gehad. Echter het haarverlies bleef iets waar ik dagelijks naar keek en hoe meer ik er naar keek, hoe meer achteruitgang ik zag. In november heb ik dan besloten dat ik het haarverlies niet onmiddellijk ging accepteren. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts, maar die wist van geen middelen tegen haarverlies. Ondertussen had ik zelf al zo veel gelezen over haarverlies dat ik veel beter op de hoogte was als hem. Ik heb hem dan ook over minoxidil en finasteride verteld. Dus samen met de huisarts heb ik besloten om in november met minoxidil te starten (finasteride zag hij niet zitten). Intussen heb ik ook een afspraak gemaakt bij de dermatoloog. Dit kon ten vroegste eind februari. Ik heb al veel forums/studies en dergelijke gelezen over finasteride. Ik heb voor mezelf al beslist dat ik het wil gebruiken.

Samenvatting:

Haarstatus: Inhammen en zichtbaar dat deze groter aan het worden zijn. Kruin licht doorschijnend en het haar bovenop mijn hoofd is over het algemeen wel wat uitgedund.

Regime momenteel: Minoxidil 2%

Ik gebruik nu iets meer dan een maand minoxidil en het is moeilijk te zeggen of ik al iets merk. Op de kruin zie ik een klein verschil, maar dat is eerder te wijten aan het feit dat men haar weer wat langer is na een maand. Op de haarlijn en inhammen zie ik kleine donshaartjes, waarvan ik eigenlijk niet goed weet of ze er voordien al waren.

Vragen:
  • Is het slim om nog 2 maanden af te wachten met finasteride, zodat ik goed kan zien wat minoxidil voor mij doet? Langs de andere kant is het weer 2 maanden dat ik potentieel haren verlies die niet meer terug komen. Ik heb binnen een maand examens, dus er komt wel een periode van weinig slaap/stress aan.

    Ik zou graag mijn haar milimeteren op dit moment omdat het haarverlies mij heel de dag bezig houd en dit heeft een slechte invloed op mijn studies/gemoedstoestand. Maar riskeer ik dan dat het niet meer duidelijk is wat minoxidil voor mij doet?

Mijn verwachtingen: Als mijn kruin wat dichtgroeit en de inhammen blijven zoals ze zijn, dat zou al een heel mooi resultaat zijn. Als de 'donshaartjes' op de inhammen nog dikkere haren worden, zou dat helemaal fantastisch zijn.

Ik ben blij dat ik dit eens heb kunnen neerschrijven.
jasse is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 14:24   #2
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hi Jasse,
Welkom op het forum. Ja, huisartsen en haaruitval; meesten weten er geen bal van en weet de patiënt nog meer dan de huisarts
Ik zou - als ik jou was - een paar maanden aankijken wat minoxidil voor je doet. Duurt meestal tussen 3-6 maanden voordat je enig resultaat ziet. Dus heb even geduld. Daarna kan je altijd nog beslissen om fina erbij te gaan gebruiken. Succes man en prettige feestdagen. Groetjes van Astrid
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 18:24   #3
ikzelf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 472
Geslacht:
Ik zou gelijk ook met fina beginnen. Je bent nog jong dus de haar uitval zal vast niet heel langzaam gaan.

Zelf heb ik me haren ook lang gemilimeterd omdat het dunner werd, toen viel het ook minder op als het zo kort was.
ikzelf is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 18:32   #4
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hi Jasse,
Als je begint met beide middelen tegelijkertijd is het niet mogelijk om de werkzaamheid van de middelen afzonderlijk te beoordelen. Het kan dan dus mogelijk zijn dat er een middel onnodig wordt gebruikt. Het beste dus is om met één middel naar keus te beginnen en daar later, als de resultaten niet bevredigend zijn, het tweede middel aan toe te voegen.
Maar beide middelen tegelijkertijd gebruiken is wel effectiever (1 + 1 = 3).

Meer info over gebruik fina & minoxidill:
http://www.hairtransplantsurgery.nl/...a-proscar.html

Groetjes, Astrid

Laatst gewijzigd door Astrid26; 24 december 2013 om 18:37
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 18:12   #5
jasse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 98
Geslacht:
Even een update:

Ik ben reeds 4 maanden bezig met minoxidil. Ik had de indruk dat mijn haar vooraan wat dikker is geworden, maar de kruin is nog steeds heel doorzichtig. Ik heb ook een afspraak gehad bij de dermatoloog. Deze heeft mij finasteride voorgeschreven, maar hij wees mij wel op de lange termijn risico's: agressieve prostaatkankers, gevaar bij zwangerschap,... Over de korte termijn neveneffecten heeft hij het niet zo gehad. Hij raadde het mij niet aan, maar wou het wel voorschrijven. Ik heb ook bloed laten trekken en ineens een afspraak gemaakt binnen 6 maanden om mijn bloed te controleren.

Ik heb gistere mijn eerste pil genomen, wat op zich toch wel een eng moment was. Mijn apotheker heeft trouwens 1mg pillen voor mij gemaakt. Ik veronderstel een grote dosis fijn gemaald en in capsules gedaan. Heeft iemand hier ervaring mee? De fina kost mij 20 euro voor 2 maanden.
jasse is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 19:27   #6
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.409
Geslacht:
Capsules kreeg ik tot voor een paar jaar ook maar dat werd me te duur. Ik snij nu 5 mg pillen aan gort.10 euro per maand valt wel mee.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 20:01   #7
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Agressieve prostaatkanker?
Is dit een officieel vermelde bijwerking (andere haarwebbers?).

Zwangerschap heb jij niet zo veel last van lijkt me; wel bij anderen zwanger maken even opletten ja.

Heeft de apotheker voor jou finasteride 5mg fijngemaakt en vervolgens in capsules van 1mg gedaan? En dit allemaal voor 20 euro voor 60 pillen?
Dat lijkt me goede deal...
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 20:05   #8
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.409
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dZinee Bekijk bericht
Agressieve prostaatkanker?
Is dit een officieel vermelde bijwerking (andere haarwebbers?).

Zwangerschap heb jij niet zo veel last van lijkt me; wel bij anderen zwanger maken even opletten ja.

Heeft de apotheker voor jou finasteride 5mg fijngemaakt en vervolgens in capsules van 1mg gedaan? En dit allemaal voor 20 euro voor 60 pillen?
Dat lijkt me goede deal...
Zegt me niks dZinee. Maar wie weet nu wat de gevolgen van langdurig gebruik van fina zijn. Zo lang is het nog niet op de markt (jaren negentig pas volgens mij).

20 euro voor 60 pillen is idd goedkoop als je het afzet tegen propecia.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 21:04   #9
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Mm ja klopt rond 1990 wegens prostaatvergroting.
Altijd spannend wat de lange termijn gevolgen zijn; maar dat geld voor zo ontzettend veel producten die wij momenteel gebruiken.

Maar heb dus nog nooit van 'agressieve prostaatkanker' gehoord; dus zou graag horen waar deze arts het vandaan heeft. Als dit soort dingen worden geroepen krijg ik meestal de indruk dat degene er niet veel verstand van heeft, waardoor mijn vertrouwen sterk daalt.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 21:09   #10
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.409
Geslacht:
Dermatologen zijn ook mensen en dus niet perfect.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 21:21   #11
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dZinee Bekijk bericht
Maar heb dus nog nooit van 'agressieve prostaatkanker' gehoord; dus zou graag horen waar deze arts het vandaan heeft. Als dit soort dingen worden geroepen krijg ik meestal de indruk dat degene er niet veel verstand van heeft, waardoor mijn vertrouwen sterk daalt.
Er werd bij mannen die finasteride gebruiken voor prostaatvergroting onderzoek gedaan. Ze kregen minder vaak prostaatkanker, maar als ze het kregen dan verhoudingsgewijs meer de kwaadaardige variant.

De conclusie is dan overigens niet automatisch dat je van finasteride vaker een kwaadaardige kanker krijgt. Bij mensen die geen finasteride gebruiken was vaker de prostaat verwijderd vanwege de vergroting en goedaardige kankers. Dan verwijder je ook meteen de kans op kwaadaardige prostaatkankers.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2014, 22:48   #12
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Ja inderdaad. En zo kunnen dit soort resultaten hun eigen leven gaan leiden als ze niet goed geinterpreteerd worden.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2014, 00:25   #13
jasse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 98
Geslacht:
De dermatoloog zei dat finasteride een tijd gebruikt/getest werd als middel tegen prostaatkanker, maar dat het 'agressievere' kankers had voort gebracht in de studie. Ik herinnerde mij ook dat ik een studie gelezen had over prostaatkankers en volgens mij was daarin de conclusie ook een beetje minder kankers, maar agressievere. Mijn dermatoloog is trouwens een professor aan de universiteit, dus ik neem niet zo maar alles aan, maar ik verwacht dat hij toch meer toegang heeft tot wetenschappelijk materiaal dan ik. Ik heb mij hierdoor in ieder geval niet laten afschrikken.

Mijn apotheker maalt de finasteride fijn en verdeeld het inderdaad in 1 mg capsules. Hier ben ik ook wel blij mee, want 1.25mg is tenslotte 25% meer en ik moet toegeven dat ik er wel met enige schrik aan begonnen ben.
jasse is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2014, 09:47   #14
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
succes ermee Jasse. volhouden is het belangrijkste, maar ook je lichaam goed in de gaten houden.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2014, 11:47   #15
Opblaaskrokodil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2014
Locatie: Nederland
Berichten: 202
Geslacht:
Ik laat me elk half jaar bloed prikken, zodat ze kunnen kijken of finasteride niks aantast... kwam de dermatoloog mee en ik voel me er ook een stuk veiliger bij! Misschien een tip voor meer mensen?
__________________
Medicijnen/Haargroeimiddelen:
- 1.25mg finasteride 1x per dag (sinds oktober 2012)
- 5% Spectral UHP Minoxidil 2x per dag (sinds april 2014)

Chirurgische behandelingen:
- Transhair FUE 1300 grafts 5 maart 2014 http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=33369

Leefstijl:
- gezond eten
- niet roken
- 3x per week sporten (cardio en kracht)
Opblaaskrokodil is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.