Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 september 2006, 12:17   #1
Tai
HaarWeb lid
 
Tai's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2003
Berichten: 102
Update na lang afwezig te zijn geweest

Hey ho mensen,

Ik wilde toch een keer een updateje geven over hoe het met mij is gegaan nadat ik bij Nijmegen in theaprie ben gegaan. Het is al weer een poos geleden en heb, ook bewust, een tijdlang geen behoefte gehad aan dit forum. Ik had het al moeilijk genoeg met mijn eigen sores en TTM

Voor de mensen die het niet meer weten:
Medio 2004 een burn-out gekregen. Dat gebeurde kort op mijn 1e intakegesprek in Nijmegen (die noem ik KUN vanaf hier). Zij waarschuwden me al, nav het intakeverslag, dat ik op het punt stond een burn-out te krijgen vanwege een hoop ellende op mijn werk. Helaas hadden ze gelijk en stortte ik een 1,5 maand later in.

Toch teruggegaan naar KUN omdat zij aanboden mijn burn-out ook te willen/kunnen behandelen en, als dat een beetje in orde was, mijn TTM.

Zo gezegd, zo gedaan. De eerste maanden 2x per week alleen met mijn burn-out bezig gegaan, ondertussen ook Xeroxat gekregen en pas toen ik weer een beetje in orde was is ook het TTM aan bod gekomen.

Hoe ging dat? Het werd de non-cognitieve therapie (ik deed trouwens niet meer mee aan het onderzoek omdat de burn-out ertussen stond en ik niet meer representatief was). Moest tellen hoeveel haren ik trok (turflijst). Dat was schrikken: 213 haren in 7 dagen!!

Toen heel simpel (achteraf gezegd ) ermee aan de slag om plaatsen te verbieden waar ik niet meer mocht trekken: niet meer in de badkamer, slaapkamer etc..
Ook moest ik bijhouden op welk tijdstip ik veel trok ('s ochtends, 's middags of 's avonds). Dat bleek 's avonds te zijn. Aan de hand daarvan bepaald wat ik dan 's avonds deed dat ik zoveel trok. TV kijken was een plek waarbij ik ongewild veel trok. Dus...kreeg ik een kneedgummetje om te misbruiken als ik wilde trekken.

Ook werd gekeken naar redenen: onrust, stress, nerveusiteit etc... Die zaken (bleek ook tijdens een vakantie) zorgen voor veel meer trekgedrag (weg kwijtraken in Londen is niet fijn voor je TTM).

Omdat in de loop van de volgende maanden steeds meer trekplekken werden verboden nam het aantal getrokken haren evenredig af.
Oh..en ik moest de getrokken haren verzamelen. Da's niet zo leuk als je dan het resultaat van een weekje TTM letterlijk(!) voor je ziet liggen.

Het resultaat na ongeveer 1 jaar (TTM en burn-out behandeling) was dat ik mijn burn-out te boven ben.
Was wel mijn baan kwijtgeraakt maar heb sinds eind 2005 een andere, betere baan. Dat stemde me uiteraard ook hoopvol.
Eind juni 2006 definitief gestopt met anti-depri spul en heb daar geen nadelige effecten van gehad. Het trekken van haren was in 1 jaar tijd (ja het is lang, maar het heeft geholpen) ging van 213 per week naar 10 per week.

Ik heb me nooit de illusie gemaakt dat ik helemaal trekvrij zou worden en dat ben ik ook niet. Afhankelijk van stemming, nerveusiteit trek ik de ene dag wat meer als de andere dag. Mijn huid was pokdalig aan het worden toen ik nog 213 stuks trok, nu is dat eigenlijk weg (behalve bij een TTM stressdag).

Conclusie voor mij: KUN heeft zeker goed geholpen (op beide vlakken) en het heeft me ook de ogen geopend dat je situatie de TTM kan verergen of...verminderen!
Helemaal weg? Nee, daar geloof ik niet in, maar dat hoeft ook niet per se. Ik ben allang blij dat het zoveel minder is geworden. Als je nagaat dat ik nog maar 4,7% trek van wat ik deed ben ik erg tevreden!
Tai is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2006, 12:46   #2
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Hey Tai

Het doet goed nog eens van je te horen. Ben blij voor je dat de behandeling zo positief was! Fijn dat je nu beter werk hebt en natuurlijk ook dat je van de burnout afbent. Goed gedaan zeg! En plukvrij, dat is mooi, maar dat hoeft nie idd. Doe zo door!

Groetjes
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2006, 13:17   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag Tai

Fijn om je verhaal hier te doen. Ook ik geloof (nog) niet in het volledig reduceren van ttm maar als het er maar 10 zijn, is dat perfect leefbaar. Een mens is niet perfect, hé
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2006, 15:37   #4
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Hey Tai,wat leuk om weer wat van je lezen! Fijn dat het nu goed met je gaat zeg,ik herinner me inderdaad dat jij in een rot-periode hebt gezeten.
Wat het volledig verdwijnen van TTM betreft: nee,daar geloof ik niet in. Het is mij ook nog nooit gelukt om geheel plukvrij te zijn,maar daardoor ben ik wel tevreden met bijna plukvrij zijn.

Groetjes,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2006, 20:10   #5
Bianca25
Bianca25
 
Geregistreerd: 27 augustus 2006
Berichten: 12
Hoi Thai,

In jouw levensverhaal zag ik een aantal herkenbare dingen. Ik vind het heel goed van je dat je die rotperiode uit bent gekomen.

Ik heb zelf ook een soortgelijke periode meegemaakt zo'n 4 jaar geleden. Door de stress van werk en prive had ik een burn-out. Ik ging in de ziektewet, waardoor ik ook nog eens in een depressie terecht kwam. Ik kreeg ineens te veel tijd om na te denken. Ik heb vele medicijnen geslikt hiervoor, maar elk medicijn had zijn bijwerking. De ene kreeg ik slaaploze nachten van, de ander zorgde voor gewichtstoename. Dit was ook helemaal fout, omdat ik voorheen anorexia had, welke eindelijk onder controle was. In die tijd ben ik er ook achter gekomen dat ik TTM had en heb ik het uiteindelijk opgebiecht aan mijn ouders en arts.
Mijn ouders wisten toen nog niet zo goed hoe ze er mee om moesten gaan en begrepen het ook niet zo goed (logisch natuurlijk!) Ik ben nu eindelijk ook uit die minder leuke periode.
Bianca25 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Liefde, vriendschap en wat het waard is. Guoy Van alles en nog wat... 53 9 januari 2008 08:55
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Info over trichotillomanie, monique3 TTM - Algemeen 16 22 november 2002 23:21
Waarom trek ik weer na weken trekvrij te zijn geweest? ernestina TTM - Algemeen 2 15 november 2002 09:51
nieuwkomer ilseke TTM - Algemeen 11 18 februari 2002 20:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.