Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > Boeken en artikelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 31 maart 2003, 18:31   #1
ernestina
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Soest
Berichten: 152
Question hersenstimulatie

Vandaag in de krant gelezen:

In hersenen: Implantaat tegen dwangneurose

Door Helma van den Berg

UTRECHT - Het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht start deze zomer met het implanteren van elektroden in de hersenen van mensen met ernstige dwangneurose. Samen met het Academisch Medisch Centrum Amsterdam wil Utrecht onderzoeken of deze patiënten hiermee geholpen kunnen worden.

Het gaat om diepe hersenstimulatie, de zogeheten deep brain stimulation (DBS). Via een ingeplante elektrode wordt met stroompulsen een hersendeel beïnvloed om de dwangneurose te verminderen. Het streven is dat de aandoening met ten minste 35 procent afneemt.

Wereldwijd hebben inmiddels twintig mensen met het OCD-syndroom (Obsessive Compulsive Disorder) een DBS ondergaan. Bij acht van hen gebeurde dat in het Belgische Leuven, onder wie een 40-jarige Nederlander.
Volgens de betrokken neurochirurg B. Nuttin verliep de operatie zonder problemen maar is het nog te vroeg om te zeggen of de ingreep aanslaat. Dat kan bij de ene patiënt al na enkele dagen het geval zijn, bij een ander duurt het maanden of een jaar.
De Nederlander lijdt aan ernstige dwanghandelingen die zijn hele dag beheersen en therapieën helpen niet.

DBS wordt in Utrecht en in andere academische ziekenhuizen al meer uitgevoerd. Volgens psychiater H. van Megen vooral bij mensen die lijden aan Parkinson en niet gebaat zijn met medicijnen. "De operatie geeft weinig risico's. En het effect is vaak nog beter dan we nu uit de eerste resultaten van behandeling van neuroses weten."

Ook bij het Gilles de la Tourette-syndroom, waarbij de patiënt dwangmatig schreeuwt en vloekt, wordt hersenstimulatie toegepast.

Laatst gewijzigd door Webmaster; 3 april 2003 om 18:18
ernestina is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2003, 21:06   #2
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Hoi Ernestina.

Bedankt voor je berichtje, ik heb zelf geen krant.
Heel toevallig ken ik die 40 jarige nederlander, van een andere site waar ik ook op het forum zit.
Die nederlander maakt het goed, ondanks dat het pas sinds afgelopen vrijdag bij hem is gebeurd.
Hij ligt nu samen met 2 vlamingen in het ziekenhuis te Leuven, hij en nog iemand maken het goed, een ander is erg moe en heeft nog een hele tijd nodig om ervan bij te komen.

In welke krant staat dat artikeltje?
Als je het zelf niet wilt hebben, mag ik het artikeltje dan hebben om te bewaren?

groetjes van Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2003, 13:21   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Zou dat iets voor ons zijn, denk je? Ik heb er een operatie best voor over, no problem.. Maar 35 % vermindering... Dat haalt voor ons toch niets uit.. Wij moeten maar 1 slechte dag hebben en ons hoofd is een puinhoop... Als er iets bestond waardoor ik voor de rest van mijn leven dit gedrag niet meer vertoon, direct, echt waar! *droom, droom*

Ja, het gaat weer even heel slecht met mij en dat gaat in golven, echt waar... Het is niet 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit maar eerder1 stap vooruit, 1 achteruit, mét therapie! En zo gaat het al jaren... Het is 2 stappen vooruit, 1 achteruit wat de aanvaarding van het probleem betreft en de activiteiten die ik onderneem maar het trekgedrag neemt dus niet af en ik word er stilaan onnozel van en heel krikkig....
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2003, 09:23   #4
ernestina
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Soest
Berichten: 152
aan Monique

Sorry Monique,

Ik heb ook geen 'papieren' krant, maar gelezen in het Utrechts Nieuwsblad op internet. Misschien dat mijn ouders de krant nog hebben, ik zal informeren. Zo ja, dan hoor je het nog wel.

Ernestina
ernestina is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2003, 16:03   #5
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Aan Ernestina.

Hoi , ik heb inmiddels zelf het artikel gevonden op de site van de Spits, dus bedankt voor de moeite die je wilde doen.

groetjes van Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2003, 23:42   #6
Lizz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 13
soms vraag ik me af of TTM wel echt het rijtje van de OCD's thuis hoort, ik zie TTM eerder als een verslaving.. deze conclusie heb ik getrokken nadat ik de zoveelste medicijnen heb uitgeprobeerd, die weer niet baatte. Anti-depressiva helpen vaak bij mensen met dwanghandelingen omdat deze pillen ze als het ware minder streng voor zichzelf maakt, hierdoor hoeven ze van zichzelf minder erg hun dwanghandelingen doorzetten. Dit merkte ik ook bij mezelf, ik was minder streng voor me zelf in veel opzichten. Hierdoor werkten de pillen juist averechts, doordat ik minder streng voor mezelf was, liet ik het haren trekken meer toe, en moest ik niet meer elke dag van mezelf een pet opzetten als ik leer (dit doe ik namelijk altijd om het 'onbewuste' haren trekken tegen te gaan). Haren trekken is niet iets wat ik van mezelf moet, het is geen dwang, het is eerder een drang. En hier ligt dus het grote verschil, daarom slaan anti-depressiva over het algemeen niet aan bij mensen met TTM, omdat dit helpt tegen dwanghandelingen, niet bij een soort verslaving. Daarom vraag ik me af of die operaties bij ons zullen aanslaan. Ik hoop dat jullie iets begrijpen van wat ik bedoel want ik kan het moeilijk uitleggen.. het is ook maar een hersenspinsel hoor...
Ik zou graag horen wat jullie hier van denken

groetjes lizz
Lizz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2003, 15:33   #7
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Operaties...

Citaat:
Originally posted by Lizz
soms vraag ik me af of TTM wel echt het rijtje van de OCD's thuis hoort, ik zie TTM eerder als een verslaving.. deze conclusie heb ik getrokken nadat ik de zoveelste medicijnen heb uitgeprobeerd, die weer niet baatte. Anti-depressiva helpen vaak bij mensen met dwanghandelingen omdat deze pillen ze als het ware minder streng voor zichzelf maakt, hierdoor hoeven ze van zichzelf minder erg hun dwanghandelingen doorzetten. Dit merkte ik ook bij mezelf, ik was minder streng voor me zelf in veel opzichten. Hierdoor werkten de pillen juist averechts, doordat ik minder streng voor mezelf was, liet ik het haren trekken meer toe, en moest ik niet meer elke dag van mezelf een pet opzetten als ik leer (dit doe ik namelijk altijd om het 'onbewuste' haren trekken tegen te gaan). Haren trekken is niet iets wat ik van mezelf moet, het is geen dwang, het is eerder een drang. En hier ligt dus het grote verschil, daarom slaan anti-depressiva over het algemeen niet aan bij mensen met TTM, omdat dit helpt tegen dwanghandelingen, niet bij een soort verslaving. Daarom vraag ik me af of die operaties bij ons zullen aanslaan. Ik hoop dat jullie iets begrijpen van wat ik bedoel want ik kan het moeilijk uitleggen.. het is ook maar een hersenspinsel hoor...
Ik zou graag horen wat jullie hier van denken

groetjes lizz
Hoi Lizz,

Het is een goed punt wat je aanhaalt. Operaties m.b.t. OCD/TTM vind ik een 'moeilijk' onderwerp. Aan de ene kant is het voor mij persoonlijk duidelijk dat hier nooit DE oplossing in kan liggen, aan de andere kant is het natuurlijk zeer, zéér goed voor te stellen dat je -als je kampt met een zware OCD die je hele leven dagelijks ingrijpend beïnvloed- met alle macht je OCD wilt verminderen. En een operatie is voor sommige mensen het laatste redmiddel waar ze hun hoop in leggen.

Mijn persoonlijke visie is ook dat TTM (en OCD) nooit operatief te genezen zal zijn. Een operatie zal je niet tot werkelijke genezing brengen en dit geldt even zogoed voor medicijnen. Medicijnen op dit gebied zie ik altijd als een mogelijke ondersteuning van het proces, zoals je zelf al schreef m.b.t. de anti-depressiva.

Hoe zie jijzelf het verschil tussen 'dwang' en 'drang', daar was ik wel benieuwd naar?
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2003, 10:08   #8
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Heel simpel, de drang is bij mij vaak zo groot dat het dwang wordt. Ik heb die keuze niet. Ik heb keuze om te vermageren of te stoppen met roken maar ik heb geen keuze om op sommige momenten niet te trekken. Dus drang wordt dwang.
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2003, 13:51   #9
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb verschil dwang/drang.

Citaat:
Originally posted by Oilily
Heel simpel, de drang is bij mij vaak zo groot dat het dwang wordt. Ik heb die keuze niet. Ik heb keuze om te vermageren of te stoppen met roken maar ik heb geen keuze om op sommige momenten niet te trekken. Dus drang wordt dwang.
Ah, ok. Ik vond de termen 'dwang' en 'drang' altijd een beetje moeilijk te plaatsen. Met de 'dwang' omschrijf jij het dwangmatige trekgedrag en met de 'drang' bedoel je dus de drang die daaraan ten grondslag ligt. Duidelijk.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2003, 14:04   #10
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Genees de oorzaak, niet het gevolg.

Citaat:
Originally posted by Lizz
... deze conclusie heb ik getrokken nadat ik de zoveelste medicijnen heb uitgeprobeerd, die weer niet baatte. Daarom vraag ik me af of die operaties bij ons zullen aanslaan.
Ik zou graag horen wat jullie hier van denken

groetjes lizz
Hoi Lizz,

M.b.t. de discussie over de werkzaamheid van operaties bij bijv. OCD en/of TTM, vind ik het volgende stukje erg waardevol. Het is geschreven door Alex ('Okidoki'), de webmaster van de OCD Vriendenkring (www.ocdvriendenkring.org):


Citaat:
Hallo allemaal

Een interessante discussie: waar komt dwang vandaan? In de wereld van de psychologie is het op dit moment nog erg 'in' om er vooral vanuit te gaan dat er niets achter dwang zit en dat het gewoon een aandoening op zich is. Eigenlijk zoals een fobie wordt gezien. Vandaar ook de grote nadruk op alleen exposure-therapie en het wegrationaliseren van irrationele dwanggedachten (anders leren denken). De filosofie hierachter is dat als je de dwanghandelingen tegengaat, de angst minder wordt, waardoor uiteindelijk de dwang minder zal worden.
Dit werkt inderdaad... tijdelijk, is mijn ervaring. Want meestal wordt de overwonnen dwang later vervangen door een nieuwe dwang (de menselijke geest blijkt erg creatief daarin). Ik heb bijvoorbeeld in mijn verleden verschillende soorten dwang overwonnen door de dwanghandelingen tegen te gaan. Waarna er vrij vlot gewoon weer een andere dwangvariatie voor in de plaats kwam, die ik meestal eerst niet eens herkende als dwang. Uit gesprekken met verschillende andere leden hier, ben ik er wel achtergekomen dat veel dwangers dezelfde ervaring hadden.

Mijn eigen theorie is dat er meestal wel degelijk een diepere angst zit achter de dwang. Deze angst gaat meestal over zaken de diepgaand met het leven te maken hebben, met ons bestaan. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om moeite hebben om te gaan met schuldgevoel, ziekte, dood, eenzaamheid, etc. Allemaal zaken waar je in het leven mee te maken krijgt en waar je voor jezelf een manier op moet weten te vinden om mee om te gaan. Probleem is dat deze zaken heel ongrijpbaar zijn en dat het niet meevalt om er een plaats aan te geven. Als je niet goed geleerd hebt met deze extentiële problemen om te gaan, kan dit een groot gevoel van onzekerheid en angst met zich meebrengen. Om het gevoel te krijgen dat je toch weer wat controle over je (het) leven hebt, kun je dan gaan dwangen (zeker als je aanleg hebt). Je geeft die ongrijpbare angst dan eigenlijk een meer vaste vorm, waar je door goed controleren/handelen, weer wat controle over kunt krijgen. Al is het maar tijdelijk. Een gaskraan is tenslotte beter te controleren dan eenzaamheid.

Ik vind het zelf opvallend dat mensen over de hele wereld dezelfde dwangrituelen uitvoeren en dat zelfs dieren dezelfde dwangrituelen kunnen vertonen (varierend van haren uittrekken tot ijsberen). Blijkbaar zijn die dwangrituelen waar op wordt teruggevallen een soort instinctief mechanisme om stress en angst weg te nemen.

Ikzelf heb er veel aan gehad om op zoek te gaan en te ontdekken waar ik werkelijk bang voor was (alleen te komen te staan). Toen ik daarachter kwam, kon ik proberen daar op een gezonde manier een plaats aan te geven. Op die manier kreeg ik een goede basis om te stoppen met mijn dwangrituelen, die ik toen niet meer nodig had. Probleem is dat dwanggedachten en -handelingen op een gegeven moment een gewoonte worden. En dan is exposure zeker een goede manier om daar verbetering in te brengen. Het gaat dus om een combinatie van therapieën/methodes om je dwang aan te pakken.

De reden waarom de nadruk vooral op exposure is komen te liggen in de hulpverlenerswereld is dat er in de begintijd van ocd-behandeling geprobeerd werd de stoornis te verbeteren mbv psychoanalyse. Dat bleek erg slecht te werken. En inderdaad, hoewel kijken naar je verleden kan helpen om inzicht te krijgen, is het vooral belangrijk om in het heden zaken te veranderen. Als reactie hierop sloeg de therapie helemaal door naar de andere kant: helemaal niet meer kijken naar achterliggende problemen, maar alleen naar de dwang als op zichzelf staand probleem. Aangezien veel therapeuten vaak Roomser zijn dan de paus, wordt een nieuwe benadering die dan beter blijkt te werken, vaak gezien als 'het'. Da's ook mooi te zien in het boek "De vrouw die haar meubels met suiker bestrooide", waar Anafrinil net ontdekt was als middel dat positieve effecten bleek te hebben op ocd. Dat wordt dan ook meteen gezien, begin jaren 90, als dè manier om ocd aan te pakken. En hoewel medicijnen bij sommigen kunnen helpen, is men inmiddels wel weer afgestapt van het wondermiddelidee. En zo wisselen de trends elkaar af in de wereld van de psychologie. Helaas duurt het vaak nogal lang voordat nieuwe positieve ontwikkelingen zijn doorgedrongen bij de lagere regionen van de hulpverlening, waar de kennis van ocd vaak alleen afkomstig is uit cursusmateriaal van alweer een paar jaar geleden.

Nog even een tip om erachter te komen wat er eventueel zit achter je dwang: schrijf regelmatig als je gaat dwangen in een schrift op wat er door je heen gaat op zulke momenten aan gevoelens en gedachten. En probeer dan de gedachtentrein te ontrafelen door iedere keer een stapje verder te denken.

Groetjes van Alex
Of TTM nu wel of niet onder OCD valt...het bovenstaande is zowel op OCD als TTM toepasbaar. Lichamelijk is er niets mis met je. Dat is mijn overtuiging. De werkelijke oplossing ligt dan ook niet in een operatie.

__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 14 april 2003 om 14:13
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2003, 15:20   #11
Fara
HaarWeb lid
 
Fara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2002
Berichten: 239
ik weet niet eens of ik zozeer tegen die operaties ben... TTM wordt veroorzaakt door een "storing"in een deel van de hersenen heb ik ergens eens gelezen. Als je er dan wat neurologiehandboeken leest, lees je veel verhalen over mensen die eerst een stoornis hadden en na de operatie niet meer. Heeft te maken met kwabben, verbindingsgebieden enzovoorts. Ik kan nu even geen voorbeelden noemen (handboek ligt op kot en ik ben nu bij mijn ouders), maar ik vond het best overtuigend (misschien ook wel omdat ik het graag WIL geloven...).
En stel je dan toch eens voor: je hele leven lang (of toch een groot deel daarvan) trek je om onbegrijpelijke redenen haren uit je lichaam en na een operatie ben je er patsboem vanaf...
Lichamelijk is er niets mis met ons, zegt Grover. Oke, in somatisch opzicht niet, maar fysiek is er toch wel iets dat niet klopt aan ons. Omdat we dat zelf veroorzaken klopt het psychisch dus ook niet. Om te voorkomen dat mensen me verkeerd begrijpen: ik zeg niet dat we geestelijke wrakken zijn, maar we zijn het er wel over eens dat er ergens een hersenspinsel is dat niet klopt. Als ze die nou weg kunnen halen: ik zou er blij mee zijn!!!
Maar 35% is inderdaad niet genoeg. Zoals Oilily al opmerkte: wij hoeven maar 1 slechte dag te hebben en al ons "spaarwerk" is foetsie.
En toch... ik ben geïnteresseerd, ik probeer het een beetje te volgen vanaf nu...
Fara is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2003, 17:26   #12
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Storing...

Hoi Fara,

Citaat:
Originally posted by Fara
ik weet niet eens of ik zozeer tegen die operaties ben...
Op zichzelf ben ik er ook niet direct 'op tegen': het is de keuze die je zelf maakt. Ik kan me héél goed voorstellen dat mensen vanwege hun ingrijpende ziekte uiteindelijk in de vorm van een operatieve ingreep naar verlichting van hun klachten zoeken. Zolang de lasten niet groter zijn dan de baten is elke vorm die je kiest om je leven dragelijker te maken OK lijkt me? Je moet voor jezelf afwegen of de lasten opwegen tegen de baten. En die keuze is voor iedereen anders.

'TTM wordt veroorzaakt door een "storing" in een deel van de hersenen', heb je ergens eens gelezen. Dat zou kunnen...maar net zoals kanker een verstoring in je lichaam is, M.E. een verstoring in je lichaam is, astma een verstoring in je lichaam is...ligt er een oorzaak aan ten grondslag. Een oorzaak die ervoor zorgt dàt je lichaam verstoort raakt. En die oorzaak staat in de meeste gevallen geheel los van je lichaam...

Natuurlijk, een kankergezwel kan operatief verwijderd worden, je kunt inhalatiemiddelen gebruiken voor je astma, allemaal heel goed natuurlijk, maar het neemt de werkelijke oorzaak niet weg.
De eerste jaren van mijn eigen ziekte ben ik met enorm veel wilskracht gaan zoeken naar HET medische middel om te genezen. Pillen, voedingssupplementen, dieëten, ozon-therapie, homeopaten, acupunctuur, enz, enz....er is bijna niets meer wat ik niet geprobeerd heb. Na jaren vechten, vechten en nog eens vechten TEGEN mijn ziekte ging ik stapje voor stapje beseffen dat ik zowel tegen mijn ziekte als tegen mijzelf aan het vechten was. Ik vechtte uit alle macht TEGEN mijn ziekte, nog niet beseffende dat mijn ziekte zich juist openbaarde OMDAT ik al jaren en jaren aan het vechten was tegen mijzelf.....

Een pilletje, een voedigssupplement, een dieet, een ozon-therapietje, een homeopaat, een acupuncturist, een operatie lost dat patroon in jou niet op. Het opgeven van het gevecht wèl....

Citaat:
Lichamelijk is er niets mis met ons, zegt Grover. Oke, in somatisch opzicht niet, maar fysiek is er toch wel iets dat niet klopt aan ons.
Fysiek klopt er alles, alleen je gedachten over jezelf en het daaruit vloeiende gedrag 'kloppen niet'.

Citaat:
Omdat we dat zelf veroorzaken klopt het psychisch dus ook niet. Om te voorkomen dat mensen me verkeerd begrijpen: ik zeg niet dat we geestelijke wrakken zijn, maar we zijn het er wel over eens dat er ergens een hersenspinsel is dat niet klopt. Als ze die nou weg kunnen halen: ik zou er blij mee zijn!!!
Het is de bedoeling dat je gaat leren dat hersenspinsel ZELF weg te halen. Als je dàt lukt, of in ieder geval al een paar stapjes kunt zetten op weg daarnaartoe...zul je uiteindelijk véle malen blijer met jezelf zijn!
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 14 april 2003 om 17:29
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2003, 23:00   #13
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
operatie

Hallo,

In heel deze discussie over al dan niet opereren, kan ik het volgende zeggen:

Ook bij de Tv-opname heeft men mij de vraag gesteld of ik eventueel zou overwegen om een operatie te laten ondergaan. Ik heb daar toen op geantwoord: "Ja, vroeger, toen ik absoluut geen uitweg voor mijn probleem meer zag, zou ik mij waarschijnlijk akkoord verklaard hebben met een dergelijke ingreep. Maar nu, met wat ik nu weet, niet meer."

Hoogstwaarschijnlijk zal men het laatste deel van mijn zin schrappen, omdat het een wetenschappelijk programma is en gestuurd wordt door Dokter Loes Gabriëls die, mijns idee, geen tegenstander is van hersenoperaties.

Pas op, dit is een veronderstelling, geen vaststelling. Maar in een medisch-wetenschappelijk programma kan ik me voorstellen dat een ingewikkelde hersenoperatie veel spectaculairder is dan een simpel face-to-face gesprek met een hulpverlener...
We zullen zien. Jullie zijn met deze verwittigd.

MAAR!
Stel dat ik een hersenoperatie had laten ondergaan... en dat ik daarna NIET had gewerkt aan mezelf, aan mijn manier van leven, aan het veranderen van mijn leefgewoonte, aan mijn inzichten, aan mijn zelfbeeld, aan mijn gedachten... stel dat ik op dezelfde manier als tevoren was blijven doorgaan...
Dan had ik (en daar ben ik zéker van) een andere 'ziekte' ontwikkeld...

Stof tot nadenken.
Bolleke (Daniëla)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2003, 11:09   #14
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Van de moment dat ik met mijn handen iets kon grijpen, ben ik beginnen 'plushen'. Alle dekentjes en hoofden van poppen gingen eraan. Mijn vader heeft me dat verteld. Pas toen ik 18 jaar was is het probleem overgeslagen op mijn haar. Nu ga je me niet vertellen dat ik als kleine baby nog niet kon omgaan met zaken als eenzaamheid en de dood enz (ozla sin de mail van Alex). Oke, ik geloof dat het kan verbeteren, je ziet er hier genoeg mensen maar toch geloof ik ook dat het iets is in onze hersenen. Een 'afwijking' waar we mee moeten kunnen leven maar toch ook heel waakzaam over moeten zijn. Hoe verklaar je anders dat iedereen (alle ttm'ers) op dezelfde manier met het haar omgaan (voelen aan de roots). Dat is toch geen aangeleerd gedrag...? Niemand van ons heeft het ooit iemand hiervoor zien doen... Ik geloof dus dat het toch wel in onze hersenen zit, dat we er aanleg voor hebben en ... en dat we er zelf ook een stem in hebben... alleen moeten we voor elk van ons de goede methode vinden die werkt (dat is jammer genoeg niet voor alle ttm'ers hetzelfde)... Ik heb ze nog niet gevonden, integendeel, met alle problemen van dit moment sta ik heeeeel ver van huis...
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2003, 22:59   #15
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
operatie?

hoi allemaal Lange tijd niks van me laten horen,maar ik ben er nog! Weten jullie eigenlijk dat men in het buitenland al langer mensen helpen met een verslaving d.m.v. een operatie?m.n. de drugsverslaafden.Ik geloof dat ze daar in rusland mee begonnen zijn.maar dat weet ik ook niet zeker hoor. die mensen zouden dat toch ook op eigen kracht moeten kunnen?[....] nou ja, als dit voor mij zou helpen en het bestond; dan deed ik het. ik zeg maar zo;er zijn ook vrouwen die d.m.v. een borstvergroting of verkleining weer wat zekerder van zichzelf worden.
zoals alle afwijkingen terug te vinden zijn in je chromosomen/genen, zo zullen deze afwijkende gedragingen ook wel ergens vandaan komen. daar ben ik ook van overtuigd.
groetjes lotte.
lotte is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.