Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 januari 2003, 20:49   #1
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
nieuws uit de rubriek vrouwenproblemen

Bij het forum " vrouwenproblemen" vond ik iets vreselijk !!!(voor ons ttm'ers toch)

"Nu is het zo dat als je een gezonde haar uit je hoofd trek er wel weer een nieuwe haar terugkomt omdat de wortel blijft zitten. Echter, als je dat steeds herhaalt zegt de wortel op een gegeven moment: "doe het nou zelf maar" en stopt met het produceren van nieuw haar.
Als dit met meerdere haren op een bepaalde plek gebeurt noemen we dat "Traction Alopecia" (tractie van trekken)"

Zou zoiets waar zijn? dan zijn we binnen de kortste tijd allemaal definitief kaal !!!! oei dat doet mij enorm rillen !!!
Heeft daar iemand al van gehoord of gelezen? ik hoop dat het onzin is.

Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2003, 21:17   #2
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hallo Miejefke,

Als ik eerlijk ben, denk ik dat het inderdaad wel zo is dat de wortel op een gegeven moment uitgeput zal zijn. Ik denk dat er door het plukken zeker beschadigingen zijn ontstaan......en tja hoelang een wortel dat vol houdt???? Dat is niet een vrolijk vooruitzicht, daarom wel mede een extra stimulans om ermee te stoppen. Maar goed dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik vecht er inmiddels ook al 24 jaar tegen en heb het NOG niet gewonnen............
Groetjes en sterkte Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2003, 09:35   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Hallo Miejefke

Ik zou echt niet zo panikeren... Ik ben nu 26 jaar, heb ttm van mijn 19-20 jaar en heb enkele jaren met een petje/hoedje gelopen omdat het overal te erg was. Nu draag ik echter een haarband en kan het min of meer beperken tot onder de band en wat de schade was achter mijn hoofd (waar ik nu dus niet meer trek) is helemaal terug. Ik heb terug mijn zelfde volle bos haar, even dik als ervoor.. Nu kan ik niet stoppen bovenop mijn hoofd maar ik geloof dat (dat zie ik toch in betere tijden), dat het ook terugkomt, misschien helemaal boven je hoofd niet meer zo vol als vroeger (alhoewel, dat weet ik niet want zo ver ben ik nog nooit geraakt) maar ik zou me niet teveel zorgen maken... Er zijn in de apotheker trouwens ook goede middeltjes om vitaminen te geven aan je wortels (bij ons in België: Omnivit en Pill food) en daardoor wordt het haar sneller voller. Niet panikeren en maak je er niet druk over, ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Tijdens onze eerste bijeenkomst was er een meisje, Sanneke, die ook al lang trekt en er zat met een volle bos haar waar je niets meer aan zag.. Hoop doet leven, echt waar...

groetjes
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2003, 13:36   #4
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
oef

Beste Madeliefje en Oilily,

fijn dat jullie zo vlug reageren, en Madeliefje, wij hebben hoop, Oilily ik er van overtuigd dat het niet het geval zal zijn ... dat is al minder belastend niet?
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 19:09   #5
Do
HaarWeb lid
 
Do's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2001
Berichten: 520
Re

Hai allemaal,

Helaas de informatie die daar staat is juist.

Alleen zal de ene persoon er gevoeliger voor zijn dan een ander.

Je kunt niet zeggen na 20 keer komt het haar niet meer terug, er zullen personen zijn die na 40 keer nog steeds het haar terug krijgen. Dus het is erg persoonsgebonden.

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe er getrokken wordt. Trek je zo dat je iedere keer de wortel eruit rukt dan zal er over het algemeen na verloop van tijd minder en minder haar terugkomen op de plaatsen waar je trekt, bij sommigen komt het helemaal niet meer terug.
Trek je het zo dat het haar afgebroken wordt maar de wortel blijft zitten dan is er wat dat betreft niets aan de hand. De haar groeit dan gewoon weer aan vanuit de wortel.

Gr. Do.
Do is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 20:30   #6
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
kan iemand navraag doen?

Hoi DO,

Oei oei je doet mij weeral twijfelen, en het maakt mij echt ongerust. Ik zou een oproepje willen doen aan hen die naar Nijmegen gaan, daar kennen ze er blijkbaar alles van en weten ze misschien ook in hoeverre haarwortels uitgeput kunnen geraken.
Of kan het iemand aan zijn dermatoloog vragen of zo?

Het is natuurlijk beter van helemaal niet te plukken, maar daar ben ik nog niet aan toe, het lukt al om er gewoon bewust van te worden dat ik weeral bezig ben en soms kan ik het dan ook even stoppen maar helaas de haarwortels krijgen het hard te verduren !

Groetjes

Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 20:44   #7
Do
HaarWeb lid
 
Do's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2001
Berichten: 520
Re

Hai Miejefke,

Ik heb deze informatie van de dermatholoog en ondervind het aan den lijve. Ook hebben verschillende haarwerkers en kappers dit bevestigd. Maar ik zou het zeer zeker navragen bij je eigen dermatholoog.
Ik heb dan wel geen TTM maar draag een haarwerk op een vaste bevestiging. Door het veelal verkeerd zetten van de bevestiging (ringen) is mijn haar keer op keer uitgetrokken tot op de wortel. Gevolg ontstekingen, veel haarpijn, grote kale plekken etc. Dit is meerdere malen gebeurd en mijn haar is een stuk dunner geworden.
Sommige haren zijn nooit meer teruggekomen, achterop mijn hoofd b.v. zit een kaal plekje waar het haar uitgerukt is en die zit er nu al meer dan een jaar dat dit nooit meer terugkomt is een feit.

Maar ik zeg dit echt niet om mensen ongerust te maken, echt niet, maar het is wel iets waar je rekening mee kunt houden. En nogmaals het zal van persoon tot persoon verschillen.

Groetjes Do.
Do is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 21:22   #8
dian
HaarWeb lid
 
dian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Gelderland
Berichten: 178
Hoi,

Ik zal stuk van een brief invoegen die ik ontvangen heb van een Amerikaanse website die geheel in het teken staat van ttm, dit is een heel ander verhaal dan ik tot nu toe in deze thread gelezen heb. Het is wel in het Engels geschreven maar ik weet dat de meeste van jullie daar geen probleem mee hebben Het is nogal wat tekst maar ik hoop dat het voor wat geruststelling kan zorgen.

Groetjes Dian

Will my hair ever grow back?
This report was sent to me by a trichsters who attended a recent trich conference HAIR RE-GROWTH POSSIBLE! GOOD NEWS! I just attended the TLC retreat, and also a session on Hair Biology with Dr. Novak. She gave lots of interested information on hair biology. PLUS, MOST people DO have the capacity for hair regrowth. Most TTM people who do not think that their hair will regrow is because they HAVEN'T been in recovery LONG enough, so they think it won't fill in, so they actually keep pulling. According to Dr. Novak, the LARGEST % of people HAVEN'T damaged their follicles enough to stop regrowth. More importantly, there were Successful TTM'ers AT THE Retreat, who had pulled hair for 20+ years, been in recovery for 10 years, and had ALL their hair back! I met them in person, and saw their BEAUTIFUL HAIR! Peach fuzz or thinner than normal hair is a GREAT sign because it means your follicle IS still ALIVE! It does also mean it is temporarily traumatized, and that your hair is in a state of HEALING. Peach fuzz is aprecursor to regular size hair, just as in babies. Kinky hair also is a GREAT sign because it means your follicle IS still ALIVE! It does also mean a tempora rily traumatized follicle, and that your hair is in a state of HEALING. The waiting game is LONG for these to go back to straight. I have hair almost to my waist, and as I have changed my head criteria, I have foot long hairs that are at least 6 inches of kinky before they went back to straight. So, it is not an overnight process. Pulling out the kinky hairs is a mistake because you are actually making them more kinky each time, and traumatizing the follicle more each time - so it will take that much longer for it to go back to straight. It is possible, although NOT likely, that kinky hair might stay that way. In other words, for MOST people, once it is kinky, it WILL eventually go back to normal. (It is the eventually that we have a hard time with.) If your hair is growing in white, it will probably change back to its regular color after awhile. Means the color sac is (usually temporarily) traumatized, and will eventually start producing coloragain. Age also was a factor in this. I have also had this experience. Some of my hairs go 1 inch and half Grey before changing back to dark brown. Again, a small % of people could permanently experience loss ofcolor - usually older people closer to the normal graying age.

Myths versus Facts
Myth - There is a pervasive, erroneous worry out there that "root" pullers damage their hair more than the "other" pullers.
Myth - If/ when you pull and get the "white" thing, you won't get their hair back, or higher probability that you won't get your hair back.
Myth - If you see blood, or other stuff attached to the root, you won't get your hair back, or higher probability that you won't get your hair back.
FACT - If the hair comes out, the root IS out, and ALWAYS is out, no matter what is attached to it.
FACT - It DOESN'T matter anyway, because the old root DOES NOT generate the new hair.
FACT - The MAJORITY of us can have TOTAL regrowth!
FACT - VERY IMPORTANT - What you may or may not see attached to the root has NO affect on possibility for regrowth. It is NOT a sign of permanent damage! People see all kinds of weird things on the roots - and there are tons of things that go in that make the root look different at different times in the growth stages - size, shape, color, stuff attached to it, etc.
FACT - Pulling lots of the white things means you are pulling all the "Youngest" hairs. It may mean it takes longer for those hair follicles to gear up again since they normally wouldn't regrow until that hair died and fell out naturally.
FACT - Pulling the kinky hairs will probably make them even more kinky - further SLOWING down the healing process for that follicle.
FACT - Pulling the extra thin (peach fuzz) hairs makes the healing process START over, you would have to get a new extra thin (peach fuzz) hair, before you could get a regular hair, so you are SLOWING down thehealing process.
FACT - You can see above how our own pulling patterns can make us think we are not getting our regular hair back, when in fact we ARE!

RECOVERY TIME FRAMESDifferent areas of hair have different chances for recovery speed. Lashes - FULL recovery, some people can get them in 6 months, if you have been pulling for years and years - could be 2-4 years. Eyebrows - FULL recovery, can be slower than Lashes - this is an area more easily damaged and does not regrow totally back for some people.HEAD - FULL recovery, 2-6 years for Normal Hair! Think about it, your hair only grows 1/4- 1/2 inch a month, and you have to wait for each hair pulled to start its growing cycle again. Plus, if it is growing in kinky or "peach fuzz", you have to wait a long time (my experience 6 months), for that phase to change back to regular hair. And then you have to grow length again. I think the Doc's time frame also takes into account people who are in the process of recovery, and having occasional pulling relapses. On possible damage forever - the Doc talked about this as a rarity although possible. Even in this chance, it would be pretty rare for someone to be able to damage ever follicle on their entire head! She emphasized that there are usually physical signs on your skin (not the pulled out hair) if you have permanently damaged follicles. If you had scabs and scars, that could be a sign for those particular spots of possible permanent damage. You would STILL have to wait to recover from TTM behaviors, and stop picking at those areas for MONTHS before you would know for sure. Female pattern baldness areas are the easiest permanent damage area, and some people in recovery do have thinning and damage in those areas. But again, that is not the experience of MOST people! You can't even begin to evaluate that until you have been pullfree for months to years! HAIR BIOLOGY 2a). The white thing is NOT the root, it is the Root Sheath (surrounds the root) - also sometimes called the bulb. The white thing is only present in Growth Stage 1 of hair (the youngest stage). 2b). The part you pull out is the root. The root sometimes has the white root sheath around it, sometimes NOT. Sometime the root will have other things on it, including a black bulb. 2c). If you pull out your hair, you usually can see the root. It looks very different at different growth stages. Itis the rounder part at the bottom - but how round or oval it is varies depending on the growth stage. Sometimes it is so round it looks like an onion with a stalk, where the root is the onion. Sometimes it is sostraight, the root is just the 1mm at the bottom (it is big enough to see). If you see the white bulb, the root is under the bulb, more towards the bottom. Sometimes there are other types of cells attached to the root, which can be different colors, or different textures, some kind of see-through, some not. If you see an "ink spot" at the bottom, that is probably because you also have a root sheath or attached cells looking "white" or "lighter color" - and are seeing the "black ink spot" at the bottom which is just a spot of the root without the root sheath. i.e. like looking at the end of a hot dog (root) sticking out of the bun (root sheath).2d). Normally, when hair falls out on its own, the root falls out, and the hair grows back completely. You can't damage the root by pulling, because it is gone. The root has nothing to do with regrowth.
dian is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 21:24   #9
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
helaas......

Ja Do, Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik ben een jaar geleden bij een dermatoloog geweest, ook met deze vraag (natuurlijk ook mijn grootste angst, het niet terug groeien van uitgetrokken haren). Eerst zei hij mij dat de haren terug zouden komen, waarop ik zei, dat ik bang was, dat er door het vele malen uittrekken er beschadigingen zouden zijn opgetreden. Waarop zijn antw. veranderde en hij mij zei: niet te kunnen garanderen dat alle haren terug zullen komen, dus........ Als ik logisch nadenk, denk ik dat het ook haast niet anders kan, dan dat er beschadigingen zijn. De haren worden er toch een voor een 'uitgerukt' en dat zal na vele malen toch sporen nalaten....
Later kreeg ik dus een brief van de dermatoloog waarin ook stond dat het niet zeker was dat haren terug zouden komen, bij deze aandoening. Nu was ik vrij telleurgesteld na mijn bezoek bij de dermatoloog, want ik vond dat ze me erg weinig konden vertellen........en achteraf heb ikzelf het antw gegeven op mijn belangrijkste vraag. Ik stond voor ik het wist weer buiten. Bewust was ik naar een academisch ziekenhuis gegaan, omdat ik dacht dat daar de meeste deskundigheid zou zijn, maar achteraf had ik beter ergens anders heen kunnen gaan misschien.
Wiw weet hebben meerderen onder ons deze vraag voorgelegd bij een dermatoloog, ik ben benieuwd? Voor ons allemaal geldt dat we graag willen weten of onze haren terug blijven komen??
Groeten Madelief.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2003, 21:37   #10
Do
HaarWeb lid
 
Do's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2001
Berichten: 520
Re

Bovenstaand artikel van Dian klinkt ook wel aannemelijk.

Je weet toch niet meer wat je moet geloven zo onderhand, als de experts elkaar al tegen spreken.

Ik zal in ieder geval dit eens voorleggen aan de dermatholoog van de VAAP of hier een vraag over stellen bij de vereniging van dermathologen die aangesloten zijn bij de huidfederatie.

Laten we hopen dat het allemaal niet zo ernstig is als sommigen experts zeggen en dat het artikel van Dian waarheid is.

Groetjes Do.
Do is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2003, 22:58   #11
Kaantje
HaarWeb lid
 
Kaantje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Flevoland
Berichten: 93
Hoi iedereen..

Als ik naar me zelf kijk komt alle haar gewoon weer terug.
Of je moet zo hard trekken dat je littekenweefsel maakt en daar kan de haar niet doorheen groeien dus zullen die haren nooit meer terug komen.
Dat is overal op je lichaam zo...
Maar goed dat is mijn mening...

groetjes karin
Kaantje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2003, 23:02   #12
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hoi,
Ik wil eventjes reageren vanuit mijn eigen ervaring.
Ik ben beginnen haartrekken op mijn veertiende. Toen ik vijftien was, was ik zo goed als helemaal kaal. Ik heb meer dan 28 jaar een pruik gedragen. Maar ook in die periode ging het harentrekken 'rustig' verder. Sinds een jaar beschrijf ik mezelf als 'stabiel'. Dwz dat ik niet trekvrij ben, maar dat ik nu af en toe een terugval heb. Een terugval waarbij ik vrij snel terug op het 'goede spoor' zit. Dus, geen trances meer en wat belangrijk is, als ik dan nog eens trek, dan probeer ik dat op plaatsen te doen waarvan ik geen 'kick' meer krijg, dus achteraan het hoofd. Op die manier is de 'lol' er ook snel af en ontstaat er dus geen trigger. Maar dat wil zeggen dat bovenop mijn hoofd, mijn haren nu al een jaar de kans hebben om terug te groeien. Er IS teruggroei gekomen maar niet overal even goed. Er zijn nog steeds 'dunbezaaide' plekken en ik ga er nu van uit dat dààr de haargroei nooit meer echt heel dik en vol zal zijn.
Ik streef dus ook niet meer naar een volle haarbos, ben tevreden met wat ik heb, want het belangrijkste is de overwonnen vrijheid, het gevoel dat ik heb kunnen los-laten en de vrede en de rust die het hele 'helingsproces' met zich meebrengt.
Voor mij maakt het aantal haren op mijn hoofd niet veel meer uit, belangrijker is of ik gelukkig ben met mezelf, en dat ben ik!
Misschien, door gewoon te aanvaarden hoe ik er nu uitzie, door de drang naar meer en beter los te laten, dat mijn haar na verloop van tijd toch nog voller zou worden... dat zou mooi zijn, maar het hoeft niet.

Sterkte en groetjes, bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2003, 14:14   #13
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Nog wat ter aanvulling...

Hallo allemaal, ik heb de volgende link om te lezen, wat de vraag over het terug groeien van haar betreft:

http://www.irishlace.net/trichlibrar...ourhairon.html

Het is een interresante site, waar ik zo nu en dan lees, om te kijken wat ze te melden hebben.

groetjes van Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.