Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 28 augustus 2013, 19:50   #1
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Vraag aan vrouwen met AGA.

Hallo,

Hoe is bij jullie de AGA begonnen? Vooraan bij de haargrens, kruin of de hele scheiding? Ik twijfel namelijk ontzettend... Ik heb al een hele tijd TE en er vallen veel haren uit van verschillende lengtes, maar de kortste zijn zeker toch wel zo'n 15cm. Op zich is er niets bijzonders te zien omdat het overal wel uit valt. Behalve het voorste plukje in het midden, dat is diffuus kalig en het begint nu steeds meer op te vallen. De scheiding ziet er verder normaal uit. De dermatoloog zei dat mijn haar er goed uit zag en dat je niet alleen AGA hebt op het voorste plukje haar, maar dat dan de scheiding ook afwijkend moet zijn. Maar kan dat dan ook niet het begin van AGA zijn? Ik moet afwachten.... en wachten en wachten tot december om nieuwe foto's te laten maken. En het bezorgt me alleen maar meer stress. Dus ik heb maar een afspraak met een psycholoog gemaakt omdat ik al 2 jaar obsessief met me haar bezig ben en inmiddels erg ongelukkig. De onzekerheid hoe het verloop gaat zijn is het ergste.... Kan ik op het voorste plukje minoxidil gebruiken? Of is dat af te raden bij evt. TE?

Groetjes Pliekie.
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2013, 20:24   #2
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Hoi Pliekie,

Volgens mij is er niet echt een typisch verloop van AGA. Het verloopt bij iedereen anders. Bij sommige vrouwen ontstaat het na de overgang en gaat het dan vrij snel, bij anderen is het een heel geleidelijk proces waarbij echt zichtbare verdunning pas na vele jaren kan optreden en weer bij andere (vaak jonge vrouwen) kan het heel snel gaan.

Ik ben 32 en mijn haaruitval is ongeveer 2 jaar geleden begonnen. In eerste instantie viel het niet echt op, maar nadat het maanden lang aanhield begon ik me toch wel zorgen te maken. In eerste instantie was de uitval heel diffuus, en daarna begon het zich meer te concentreren op de haarimplant aan de voorkant. Ik heb het hele medische circuit doorlopen en werd voor mijn gevoel nergens echt serieus genomen. In november 2012 ondanks negatieve berichten toch maar naar Intermedica geweest, foto's en bloedwaarden ok. De arts zei: geen zorgen maken, het is TE en komt vanzelf weer goed. In februari van dit jaar trok ik het niet meer. Het werd voor mijn gevoel alleen maar slechter ipv beter. Terug gegaan....het was nog te vroeg om de diagnose bij te stellen (wat vast ook commercieel is ingestoken want bij een volgende bezoek moet ik weer betalen). Maar het neigde toch wel naar AGA. Inmiddels ben ik weer wat maanden verder sinds mijn laatste bezoek en is de situatie verder verslechterd. Ik verlies dagelijks nog steeds teveel haar en er groeit weinig terug. Ik ben denk ik 50% kwijt.

Ik loop nu bij een psycholoog (omdat ik dit hele proces heel moeilijk vind en er slecht mee om kan gaan) en heb sinds 3 weken een haarstukje.
Ik heb er heel bewust voor gekozen niet te gaan rotzooien met medicatie en dus hormonen, bij veel vrouwen slaat het niet eens aan. Klaar met ertegen vechten en nu dus richting accepteren. Maar dat is mijn manier en moet iedereen natuurlijk voor zich zelf beslissen

Liefs en sterkte,
Heleen
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2013, 20:54   #3
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hoi hoi
Ik heb al jarenlang last van haaruitval en kon mijn diffuse haar nog aardig camoufleren. Totdat ik dat zo beu was. Via huisarts naar dermatoloog. Bloed getest etc. Hier kwam niets bijzonders uit dus de conclusie van de dermatoloog was: AGA en ik kreeg een recept mee voor minoxidil. Ik heb veel gelezen op internet over de voor & nadelen van medicatie.
Ik heb net als Doemdenkertje bewust gekozen om niet te gaan klooien met medicatie en heb bewust gekozen voor een synthetisch haarwerk en mijn eigen haar superkort geknipt. Heel radicaal, maar ik ben er ontzettend blij mee
Ik heb me erbij neergelegd en al snel geaccepteerd dat het zo is. En dat geeft rust, rust, rust & geen gedoe.
Maar iedereen is anders en gaat er op haar eigen manier mee om!

Succes & sterkte.
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2013, 16:42   #4
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben ook pas 30. AGA zit niet in de familie en heb zelfs een meter lang haar gehad en enorm dik. Ik denk nu dat 30 tot 40% weg is en heb het een stuk korter geknipt inmiddels. Ik maak me inderdaad de meeste zorgen over de haarinplant. Vooraan op me hoofd is het wel altijd iets dunner geweest, maar zoals nu.... daar schrik ik echt van. Bloedwaarden zijn allemaal goed, zo gezond als een vis. Behalve psygisch dan heel veel stress gehad de laatste jaren en door de haaruitval is de stress helemaal niet meer te stoppen.

Heleen, bij jou is het dus ook vooral op de voorgrens zichtbaar en de scheiding en kruin wel normaal? Slik jij wel de anticonceptie-pil, of helemaal geen hormonen? Ik zou ook liever geen pil meer willen slikken en ik word hartstikke chagrijnig van dat spul maar durf nu met dat gedoe van mijn haar niet meer te stoppen. Ik slik inmiddels alweer een jaar de Yasmin maar geen verbetering met deze, dus ik vraag me af of het wel zin heeft. Heb er ook aan zitten denken om me te laten testen op PCOS maar volgens de huisarts hebben alleen te zware mensen dat. Maar als ik op het web ga zoeken zijn er ook mensen zonder overgewicht die dit hebben, die eerder als gezond zijn weggestuurd. Heb je ook haarstukjes voor op de voorkant? Het is bij mij nog niet zo ernstig dat dit nodig is maarja wie weet als het zo doorgaat zou dat eventueel een oplossing zijn. Ik hoop dat je richting acceptatie kan gaan, maar nog meer hoop ik dat je stress verminderd en je haartjes terug gaan komen.

Astrid, wat goed dat je er zo mee omgaat! Ik zou het ontzettend eng vinden om mezelf met kort haar te zien. Heb zolang ik me kan herinneren al lang haar. Misschien dat ik het beter kan accepteren als ik toch zeker wist waar ik nu aan toe was. Ik ben dan ook nog een dwang-neurotisch persoon en kan me om kleine dingen helemaal gek piekeren. De haaruitval is voor mij zeker geen klein ding en het sloopt me. Ik hoop dat me haar weer terug komt en zo niet, dan hoop ik dat ik ook acceptatie zal vinden.

Vele groetjes van Pliekie
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 20:13   #5
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Ik slik al meer dan 6 jaar de Diane.....nooit vanwege haar gaan slikken. Had toen ook echt nog nergens last van. Ik ben deze pil vanwege onzuivere huid gaan slikken. Daar is deze pil oorspronkelijk ook voor ontwikkeld geloof ik. Ik slik deze pil nu nog steeds.....bang dat als ik stop mijn puistjes op mijn kin weer heel erg terug komen. Niet zozeer voor haaruitval aangezien ik inmiddels voel dat een haarwerk een echte goede "oplossing" kan zijn en veel rust geeft. Die haaruitval kan ik toch niet stoppen.

Mijn haarstukje plaats ik net achter mijn eigen haargrens....dat kan nu nog. Maar mocht dat straks niet meer kunnen dan zijn ook daar weer oplossingen voor. Ik ben 3 weken na het krijgen van mijn haarstuk nu ontzettend blij dat ik deze stap heb gezet. Ik heb me maanden lang zo diep ongelukkig, gestresst en verdrietig gevoeld. Dit haarwerk lost niet op dat je er alsnog mee moet dealen. Maar ik kan je vertellen dat het het wel makkelijker maakt. Je doet het nu namelijk zonder dat je bang hoeft te zijn dat de hele buitenwereld meegeniet en het kan zien.

Liefs,
Heleen
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 19:38   #6
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Nee inderdaad. Ik ben als de dood dat iemand ineens zou vragen... goh wat is er met je haar aan de hand? Dan kan ik emotioneel niet aan, kan het nu nog binnenshuis houden maar ben bang dat dan de tranen gaan rollen. Ik heb het met mijn vriend besproken en die zegt: Het ergste wat kan gebeuren is dat je je haar verliest! En dan kopen we een mooie pruik, geen gewone maar de mercedes onder de pruiken zodat je weer een mooie bos haar hebt. Daar moest ik dan wel weer om lachen maarja..... wat een ellende allemaal.
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 20:28   #7
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Niet te lang wachten met het oriënteren & informeren naar de mogelijkheden voor een haarwerk of haarstukje. Nu je - misschien - nog redelijk wat haar hebt valt het nog minder op als je een haarwerk(je) neemt en kan je thuis alvast ermee rondlopen & wennen aan het idee.

Mijn eigen haar is kort, dun en je ziet mijn hoofdhuid. Ziet er niet uit, maar voor thuis; no big deal.
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 20:48   #8
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Ja ik moet eerst nog aan het idee wennen dat het misschien niet meer goed komt.... Ik blijf hopen en daardoor stressen. Ik heb over een week een afspraak met de dermatoloog. Ik heb besloten dat ik als het weer onzekerheid of evt. slecht nieuws gaat zijn ik het dan toch zal moeten accepteren. En andere oplossingen evt. haarwerk moet gaan zoeken in plaats van te stressen. Goed advies van je om eerst thuis te wennen aan het idee van een haarwerk. En misschien komt het alsnog dan wel goed als het inderdaad TE is en de stress vermindert door acceptatie.
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 20:59   #9
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
Hoi Plieki

Heb je ook bloedonderzoek gehad?
Mijn haaruitval is ook diffuus en ook mijn voorste plekje is het ergst.
Heb toevallig net een bus volluma besteld want ik durf niet meer onder een lamp te gaan staan.
Ik heb nu ook hele erge TE (11 maanden geleden bevallen en uitval stopt niet)en heb nu ijzerpillen. Al denk ik zelf toch AGA omdat ik al jaren dunnend wordend haar heb. Er is bij vrouwen niet echt een vast patroon en het is vaak diffuus.
Als de pillen niet helpen en ik krijg de diagnose AGA dan ga ik mij oriënteren op haarwerk gebied net wat Astrid zegt.
Ik weet niet wat erger is: dat mensen het wel weten of dat mensen het niet weten dat je een haarprobleem hebt.
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 20:59   #10
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Ik draag sinds juni een haarwerk & heb er nu een tweede mooie pruik bij.
Ik ben er blij mee en zeg vaak tegen mijn man: dit had ik jaren geleden al moeten doen (haarwerken kopen).

Nu zit elke dag mijn haar goed, geen gedoe met camoufleren, geen haarstress & dit geeft mij zoveel rust, zelfvertrouwen en positieve reacties op mijn haar(werk).
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 21:07   #11
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Ik dacht vandaag toevallig precies hetzelfde! Ik had dit eerder moeten doen. Maar aan de andere kant bij mij is het geen proces geweest van jaren, maar van anderhalf jaar. En achteraf gezien is het denk ik ook een proces waar je door heen moet. De een gaat daar wat sneller en makkelijker doorheen dan de andere. Pas als je geen hoop meer hebt kun je over gaan tot acceptatie....klinkt misschien heftig. Maar anders blijf je vechten en je er tegen verzetten. Zo werkte het iig bij mij.

En inderdaad wacht niet te lang....bij mij denkt iedereen alleen dat ik mijn haar geverfd heb...niemand (behalve mijn vent) ziet dat ik een haarstukje draag. Het is een grote stap, die uiteindelijk 100% mee valt en je weer happy maakt!
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 21:19   #12
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Yep.
Mijn man & kinderen, 2 vriendinnen, mijn moeder en 2 collega's weten van mijn haarproblemen & haarwerk. Verder niemand; dat hoeft ook niet. Ik heb bijtijds een haarwerk aangeschaft en opgezet. Echt iedereen denkt: kappertje geweest & kleurtje erin. That's it

Nu zit mijn dunne haar verstopt onder mijn pruik en geen haan die er naar kraait !
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 21:43   #13
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Ja ik heb al heel wat bloedonderzoek gedaan bij mezelf, is mijn werk namelijk . En helaas geen oorzaak te vinden. Mijn haar is aan het uitvallen sinds 2 jaar nu. Vantevoren had ik gewoon een dikke gelijkmatige bos haar. Aan de voorkant is en op de slapen is het haar bij iedereen dunner geloof ik. Dat zie ik ook op foto's van toen ik een jongere uk was. Daarbij heb ik jaren een androgene pil geslikt wat ook voor haarverdunning voorop kan zorgen zonder dat het meteen een vorderende AGA is en sinds een jaar of 2 slik ik nu de Yasmin maar dat helpt niet. Ik heb ook een tijd geleden zo'n bus spray gekocht maar die was veel te donker en ik had echt een plak op me kop. Dacht dat ik donkerblond was, maar voorop is het haar lichter dus dat zag er niet uit.

Kan je ook een haarwerkje nemen met lang haar? Of is dat lastig, ik wil het namelijk nog wel zolang mogelijk lang houden. Ik ben zo moe van al dat gestress over dat haar. Ik laat nog weten hoe mijn bezoek bij de dermatoloog is gegaan en wat ik verder ga ondernemen. En het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem en er ook nog andere opties zijn dan treuren...
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 22:04   #14
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Ja joh haarwerken zijn er in alle soorten en maten (lengtes).
Laat je eens (gratis & vrijblijvend) informeren wat de mogelijkheden zijn bij een goede haarwerker.
Ga niet zitten treuren; is zonde van je energie
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2013, 22:16   #15
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
Astrid nu heb ik toch een vraag. Heb jij het volledig kunnen accepteren?
Je klinkt heel positief en blij met je haarwerk maar als je het volledig geaccepteerd zou hebben zou je toch niet meer op dit forum zitten? Of wil je ons ondersteunen
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.