Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 december 2004, 01:39   #1
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Even voorstellen / plan van aanpak.

Hallo allemaal!

Ik wil mij ten eerste even voorstellen. Ik ben Rene en ben 18 jaar oud, en ik denk dat het mij aan het begin van dit jaar begon op te vallen dat ik inhammen had/ begon te krijgen. Volgens mij ben ik nu gevorderd tot NW2. Verder is mijn haar ook bovenop terhoogte van mijn oren en verder naar voren steeds dunner aan het worden ( met mijn "kuif" is nog niet zoveel gebeurd, maar vooral ter hoogte van mijn inhammen is het haar echt dun en ook wel doorzichtbaar, vind ik) , terwijl ik vind dat mijn haar bij mijn kruin er nog wel mooi uit ziet. Door het dunner worden van mijn haar is het ook veel minder makkelijk om het haar in model te krijgen en ziet het er echt heel futloos uit. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn haar nooit echt dik is geweest, ik heb altijd al vrij dun haar gehad. Ik heb mij er eigenlijk heel lang voor geschaamd, en durfde er niet over te praten. Ik heb de afgelopen maanden in veel spiegels en ruiten gekeken om te zien hoe het eruitzag, en ongeveer 3 weken geleden besloot ik dat het belachelijk was dat ik met niemand durfde te praten over iets dat mij eigenlijk heel de dag bezighoudt. Toen besloot ik actie te ondernemen. Ik ben eerst op internet gaan zoeken naar informatie over kaalheid, en kwam toen al snel op deze site terecht. Ik heb de afgelopen 3 weken heel veel geleerd door veel topics door te lezen op dit forum en weet ondertussen al veel over de verschillende medicatiemogelijkheden. Ongeveer 2 weken geleden heb ik gepraat met mijn moeder over mijn haar en het feit dat het vooral vooraan dunner werd en dat ik toch al wel flinke inhammen had, en een paar dagen geleden heb ik er zelfs over gepraat met een vriend van mij. Het plaatsen van deze post is dan ook weer een stapje vooruit voor mij.

Wat ik verder vorige week heb gedaan, is een afspraak maken bij de dokter voor aankomende maandag om ook met hem over mijn haar te praten. Maar ik mijn dokter niet erg "vertrouw", wil ik eigenlijk al voor die afspraak "besloten" hebben hoe ik mijn haarproblemen wil aanpakken. Ik zie het nu zo: je kunt of kiezen voor een anti-androgeen als fluridil in combinatie met bijvoorbeeld rosecure( zoals haarmannetje), of je gaat voor een 5-ar remmer als fina. Mijn dilemma is het volgende: aan de ene kant denk ik dat fluridil minder effectief is dan fina, maar aan de andere kant ben ik bang voor heel erg veel shedding bij gebruik van fina, vooral omdat ik een heleboel haren op mijn hoofd heb die dun zijn en minder hard groeien(en dus zijn aangetast denk ik dan maar) waardoor het dus zou kunnen zijn dat deze zouden uit kunnen vallen dankzij shedding. Op dit moment heb ik namelijk GEEN last van haaruitval ( dat is mij tenminste nooit opgevallen, ik ben nog nooit wakker geworden met een kussen vol haren erop) en dat wil ik graag zo houden ( absoluut geen trek in shedding). Het liefst zie ik mijn haren bovenop dikker worden en mijn inhammen stoppen met groeien, maar ik weet niet helemaal zeker waar ik nou eigenlijk echt goed aan doe. Omdat hier een hoop mensen met kennis zijn, vroeg ik mij af wat jullie mening over mijn probleem is.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden en hoop dat jullie mij kunnen helpen een verstandige keus te maken.

Groetjes!

Rene
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2004, 08:18   #2
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Rene, van harte welkom op dit forum ! Ik wil even opmerken dat ik ontzettend blij ben om eens te lezen dat een nieuwkomer echt tijd en moeite gestoken heeft in dit forum, om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden. Hoewel het begrijpelijk is, vind ik het persoonlijk vaak wat storend, wanneer er paniektopics worden geopend als "ik word kaal, wat moet ik doen???? HELLUP!!!" (iets in die geest).

Ik heb even een vraag: waarom denk jij dat Fluridil minder effectief is dan finasteride? Ik wil je niet uit de tent lokken, wat zelf weet ik het niet.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2004, 11:21   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hallo Rene! Wat fijn om deze post te lezen. Ik kan nu al lezen dat je in korte tijd zeer veel kennis hebt opgedaan, wat een keurige eerste post! Mijn complimenten.

Een paar dingen. Ten eerste noem je fluridil een "anti-androgeen" en finasteride een "5AR-remmer". Het zijn echter allebei anti-androgenen. Anti-androgeen betekent namelijk letterlijk "de werking van mannelijke hormonen tegengaand". En dat doen ze allebei, hoewel op een heel andere manier. Fluridil rommelt aan de androgeenreceptoren waardoor DHT zich er niet meer aan kan hechten, finasteride remt inderdaad 5AR zoals je zelf al zegt waardoor DHT minder gevormd wordt.

Dan je angst voor een shedding. Een klassiek verhaal, maar in mijn ogen onterecht. Een shedding met negatieve gevolgen bestaat in mijn ogen namelijk niet. Dus schrap dat van je lijstje als bezwaar. En: hoeveel haar je verliest of hoeveel haar je op je kussen hebt liggen zegt doorgaans NIETS over hoe het er op je hoofd aan toe is.

Ik snap wel waarom je denkt dat finasteride sterker is dan fluridil. Fluridil is een topical en topicals zijn over het algemeen minder effectief. Toch zegt haarmannetje dat je daar op dit moment nog niets over kunt zeggen, omdat fluridil nog een zeer nieuw middel is en er nog geen vergelijkende onderzoeken gedaan zijn. Daarbij is finasteride toch wel meer en meer door de mand aan het vallen: het is in ieder geval niet het absolute wondermiddel zoals men een paar jaar geleden dacht dat het was. Ik denk dat het er bij rond de 70% van de gebruikers in slaagt de haaruitval voor ongeveer 5 jaar te stoppen.

In ieder geval succes met de keuzes die je maakt. Een tip nog: maak het jezelf niet te moeilijk en staar je niet blind op de vele keuzemogelijkheden. Je weet van tevoren toch nooit wat wel en niet gaat werken: dat is bij iedereen anders. Probeer dus een bewezen middel uit te kiezen dat voldoet aan jouw veiligheidsnormen en ga ermee aan de slag. Dat is de enige manier om uiteindelijk een juist regimen samen te stellen.

En wees erop voorbereid dat je het moeilijk gaat krijgen... Als je zo jong kaal wordt als jij, en dan ook nog vooral frontaal, hoef je niet op spetterende resultaten te rekenen. Ik denk dat stabilisatie het beste is waar je op mag hopen. Voordeel is wel weer dat je er vroeg bij bent...

Succes in ieder geval!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2004, 12:58   #4
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Ik heb even een vraag: waarom denk jij dat Fluridil minder effectief is dan finasteride? Ik wil je niet uit de tent lokken, wat zelf weet ik het niet.
Waarom ik dit denk? Een echte redenatie heb ik hier niet voor, behalve dan dat over het algemeen topicals minder goed werken ( wat laurensj ook al zei) en omdat ik eigenlijk veel minder over fluridil op dit forum heb gelezen dan over fina. Nu heb ik hier ook wel gelezen dat er op amerikaanse fora's veel mensen zijn die goede resultaten hebben met fluridil, maar zelf heb ik hier nog niet veel van gelezen omdat ik nog niet zo lang bezig ben met informatie verzamelen en ik ook geen tijd heb om 24 uur per dag op internet te zitten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Hallo Rene! Wat fijn om deze post te lezen. Ik kan nu al lezen dat je in korte tijd zeer veel kennis hebt opgedaan, wat een keurige eerste post! Mijn complimenten.
Ik heb zelf ook op veel forums mensen zien komen zonder zich in te lezen op het forum, die dan vervolgens dingen gaan vragen die overal te lezen zijn. Daarom probeer ik zelf eerst de informatie door te nemen (of in ieder geval voor een deel, er staat zoveel informatie op deze site). Er is niets irritanter dan een beginnerling die in zijn eerste post 1 regeltje zet.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Een paar dingen. Ten eerste noem je fluridil een "anti-androgeen" en finasteride een "5AR-remmer". Het zijn echter allebei anti-androgenen. Anti-androgeen betekent namelijk letterlijk "de werking van mannelijke hormonen tegengaand". En dat doen ze allebei, hoewel op een heel andere manier. Fluridil rommelt aan de androgeenreceptoren waardoor DHT zich er niet meer aan kan hechten, finasteride remt inderdaad 5AR zoals je zelf al zegt waardoor DHT minder gevormd wordt.
Dat fluridil de aanhechting van DHT kan remmen en dat finasteride 5AR remt, wist ik, maar dat het dan allebei anti-androgenen zijn wist ik nog niet. De betekenis van Anti-androgeen wist ik nog niet. weer wat geleerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Dan je angst voor een shedding. Een klassiek verhaal, maar in mijn ogen onterecht. Een shedding met negatieve gevolgen bestaat in mijn ogen namelijk niet. Dus schrap dat van je lijstje als bezwaar. En: hoeveel haar je verliest of hoeveel haar je op je kussen hebt liggen zegt doorgaans NIETS over hoe het er op je hoofd aan toe is.
Ok. Omdat er veel mensen spraken over het tegengaan van haaruitval met middelen als fina en ik juist helemaal nooit heb opgemerkt dat ik haaruitval heb ( alleen het dunner worden van het haar) kwam het een beetje vreemd op mij over. Ik snap best dat shedding uiteindelijk op termijn alleen maar zorgt dat er sterkere haren terugkomen, maar wat mij erg bezwaarlijk lijkt is de tijd tussen het begin van de shedding en het begin van de lange termijn om maar zo te zeggen. Voor mij is het namelijk niet duidelijk hoe ver zo'n shedding nou eigenlijk gaat. Ik heb een aantal berichten gelezen waar mensen het er over hadden dat het haar met bosjes van hun hoofd viel zegmaar, terwijl ik op een andere plek lees dat shedding haast niet zichbaar is voor anderen terwijl je het zelf wel merkt. Ik weet niet meer wat te geloven, maar wat mij wel echt verschrikkelijk lijkt is dat alle verdunde haren op mijn hoofd zouden uitvallen, en ik een tijd rond zou lopen met nauwelijks haar tussen mijn "kuif" en het haar bovenop mijn hoofd ter hoogte van mijn oren. Aan de andere kant, is het niet zo dat een middel als fluridil ( en alle andere anti- androgenen) dan ook schedding zou kunnen veroorzaken?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
In ieder geval succes met de keuzes die je maakt. Een tip nog: maak het jezelf niet te moeilijk en staar je niet blind op de vele keuzemogelijkheden. Je weet van tevoren toch nooit wat wel en niet gaat werken: dat is bij iedereen anders. Probeer dus een bewezen middel uit te kiezen dat voldoet aan jouw veiligheidsnormen en ga ermee aan de slag. Dat is de enige manier om uiteindelijk een juist regimen samen te stellen.

En wees erop voorbereid dat je het moeilijk gaat krijgen... Als je zo jong kaal wordt als jij, en dan ook nog vooral frontaal, hoef je niet op spetterende resultaten te rekenen. Ik denk dat stabilisatie het beste is waar je op mag hopen. Voordeel is wel weer dat je er vroeg bij bent...

Succes in ieder geval!
Dat ik het moeilijk ga krijgen, daar was ik al bang voor. Ik ben namelijk eigenlijk best ijdel en mijn haar is voor mij echt een dierbaar bezit. Soms denk ik wel dat ik er eigenlijk nog wel iets eerder bij had mogen zijn. Als ik niet zo had gemutst en aan het begin van dit jaar al was begonnen met het inzamelen van informatie, had ik nu al bezig kunnen zijn met het zoeken van een geschikt middel om de terugtrekking van mijn haargrens tegen te gaan.

Eigenlijk had ik nog een vraagje. naast het gebruik van fina of fluridil, is het dan aan te raden om ook middelen als minoxidil, rooscure of nizoral ( of een combinatie van een paar) te gebruiken?
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 09:19   #5
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Question Fijn, zo'n dokter..

Die man heeft heel makkelijk praten met een volle dos haar op zijn hoofd. Nadat ik hem had verteld wat mijn huidige situatie is en dat ik graag met hem over mogelijkheden zou willen praten, keek en hij eerst heel verbaasd alsof hij niet wist wat hij moest zeggen en vervolgens kwam dit eruit:"er is maar weinig tegen te doen". Volgens hem was het enige middeltje dat ook maar een klein beetje kon helpen minoxidil was, maar dat dat eigenlijk gewoon niet aan te raden was en zonde van je geld zou zijn. Voor de rest wist hij eigenlijk van niets af, zoals al een klein beetje te verwachten was. Ook wist hij niet eens dat middelen als proscar en propecia ook haarverlies kunnen tegengaan. "De middelen die er zijn werken niet, sommigen lijken eerst wel te werken maar werken vervolgens ook niet". Hij wist overigens wel dat haarverlies erfelijk is, en dat ik maar naar mijn vader en opa's moest kijken hoe hun haar eruit zag ( alsof ik dat nog niet gedaan had..). Volgens mij begonnen die pas veel later met haarverlies, mijn vader ( nu 48) zit op NW 3 en mijn ene opa had alleen maar flinke inhammen en een andere opa zelfs geen haarverlies. Is dit dan toch wel mijn toekomstbeeld of moet ik rekening houden met meer omdat het bij mij vroeger begint? Ik moet volgens de dokter maar gewoon tevreden worden met mijzelf, en maar accepteren dat ik mijn haar verlies? Want als het probleem zo groot is als een meter lang, helpen de middeltjes maar voor een halve centimeter( volgens de dokter..). Toen ik hem vertelde dat ik toch wilde proberen om er iets tegen te doen zei hij mij dat ik goed moest oppassen met wat ik deed, en als ik een middel van internet zou bestellen ik hem er dan ook over zou inlichten. We zien wel.

Kortom: wat nu? Door zo'n gesprek met je dokter zakt de moed en vertrouwen wel in je schoenen. Toch ga ik erover nadenken om met fluridil te starten. Ik denk dat ik zowieso rooscure ga gebruiken. Fina wordt het in ieder geval voorlopig nog even niet, omdat zowel ik, mijn ouders en de dokter vinden dat je op je 18de( en eigenlijk ook andere leeftijden) beter geen middelen kan slikken waar je hormoonspiegel door verandert.

Tot zover deze update..
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 10:05   #6
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene154
Die man heeft heel makkelijk praten met een volle dos haar op zijn hoofd. Nadat ik hem had verteld wat mijn huidige situatie is en dat ik graag met hem over mogelijkheden zou willen praten, keek en hij eerst heel verbaasd alsof hij niet wist wat hij moest zeggen en vervolgens kwam dit eruit:"er is maar weinig tegen te doen". Volgens hem was het enige middeltje dat ook maar een klein beetje kon helpen minoxidil was, maar dat dat eigenlijk gewoon niet aan te raden was en zonde van je geld zou zijn. Voor de rest wist hij eigenlijk van niets af, zoals al een klein beetje te verwachten was. Ook wist hij niet eens dat middelen als proscar en propecia ook haarverlies kunnen tegengaan. "De middelen die er zijn werken niet, sommigen lijken eerst wel te werken maar werken vervolgens ook niet". Hij wist overigens wel dat haarverlies erfelijk is, en dat ik maar naar mijn vader en opa's moest kijken hoe hun haar eruit zag ( alsof ik dat nog niet gedaan had..). Volgens mij begonnen die pas veel later met haarverlies, mijn vader ( nu 48) zit op NW 3 en mijn ene opa had alleen maar flinke inhammen en een andere opa zelfs geen haarverlies. Is dit dan toch wel mijn toekomstbeeld of moet ik rekening houden met meer omdat het bij mij vroeger begint? Ik moet volgens de dokter maar gewoon tevreden worden met mijzelf, en maar accepteren dat ik mijn haar verlies? Want als het probleem zo groot is als een meter lang, helpen de middeltjes maar voor een halve centimeter( volgens de dokter..). Toen ik hem vertelde dat ik toch wilde proberen om er iets tegen te doen zei hij mij dat ik goed moest oppassen met wat ik deed, en als ik een middel van internet zou bestellen ik hem er dan ook over zou inlichten. We zien wel.

Kortom: wat nu? Door zo'n gesprek met je dokter zakt de moed en vertrouwen wel in je schoenen. Toch ga ik erover nadenken om met fluridil te starten. Ik denk dat ik zowieso rooscure ga gebruiken. Fina wordt het in ieder geval voorlopig nog even niet, omdat zowel ik, mijn ouders en de dokter vinden dat je op je 18de( en eigenlijk ook andere leeftijden) beter geen middelen kan slikken waar je hormoonspiegel door verandert.

Tot zover deze update..
Trek je niks van je dokter aan wat betreft dit gesprek. Ik heb precies hetzelfde gesprek gehad en ik geloofde er toen in. Maak niet dezelfde fout en kijk goed rond op haarweb.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 11:12   #7
high
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 318
he rene154 ik heb precies hetzelfde mee gemaakt de dokter wist niks en wat er was werkt niet! en zei dat ik er maar mee moest leren leven.

Ben meteen opzoek gegaan naar info die aantoond dat er wel degelijk middelen zijn die werken. En ben weer naar de huisarts gegaan.

Hij bleek echter geen enkel idee te hebben over deze middelen en verwees me naar een dermatoloog.

Eenmaal bij de dermatoloog werd mij finasteride voor geschreven waar ik tot nu toe best tevreden over ben.

O ja als je nog een keer naar de huisarts gaat maak hem echt heel duidelijk dat er voor jou echt niet mee te leven valt en dat je nog liever dood bent dan kaal bij wijze van spreken maak er maar een groot drama van. Heb ik ook gedaan en het versnelde het proces zeker weten

Greetzzz High
high is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 13:59   #8
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Beste Rene, nog een uiting van bijval. Ook in mijn situatie had ik met een niet begripvolle huisarts te maken. Hij zei nog net niet dat ik me aaanstelde, maar het scheelde niet veel. En natuurlijk zijn het altijd de huisartsen zonder haarverlies die zo reageren. Gewoon goed rondneuzen op internet, een dermatoloog spreken en kijken wat je doet. Meteen met Rooscure beginnen kan sowieso geen kwaad.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 14:39   #9
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Ik heb een vrij "lakse" dokter, dus ik had al zo'n reactie van hem verwacht. Ik snap eigenlijk niet waar hij het lef vandaan haalt om mij te zeggen dat er niets tegen haarverlies is te doen als je geen verstand van zaken hebt. Mensen zien doktoren toch als een soort "hogere macht" die je moet geloven omdat zij de waarheid vertellen en daarom is het heel gevaarlijk wat zij doen. Als ik niet eerst op dit forum had zitten lezen over haarverlies had ik waarschijnlijk elk woord wat hij mij vertelde gelooft en had ik niets aan mijn haarverlies gedaan en had ik zeeer kostbare tijd weggegooid, terwijl ik nu eigenlijk het "advies" van de dokter naast mij neer kan leggen en beter weet, zodat ik op zoek kan gaan naar een middel dat werkt bij mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door high

Ben meteen opzoek gegaan naar info die aantoond dat er wel degelijk middelen zijn die werken. En ben weer naar de huisarts gegaan.

Hij bleek echter geen enkel idee te hebben over deze middelen en verwees me naar een dermatoloog.

Eenmaal bij de dermatoloog werd mij finasteride voor geschreven waar ik tot nu toe best tevreden over ben.
Volgens mij hebben weinig huisartsen maar kennis van zaken, en dat vind ik aan de ene kant storend omdat er door hen ook niet op zoiets gewezen wordt als je bij hen bent vanwege iets anders. Aan de andere kant vind ik het ook vrij verontrustend omdat zij mensen dus verkeerde adviezen kunnen geven. "Leer er maar mee leven". Ik wil er helemaal niet mee leren leven, ik wil het proberen te bestrijden! Als dat niet lukt, kan ik mij altijd nog later gewonnen geven en dan proberen er mee te leven.

Aan fina wil ik liever nog niet, ik wil liever eerst spiro of fluridil proberen. Aan hormonen rommelen kan altijd nog, ik ga het eerst proberen zonder dat.

Zo'n afspraak met een dermatoloog, kun je dat nou alleen krijgen via je huisarts of kan dat ook door middel van een dermatoloog opbellen en een afspraak maken? En heeft zo'n afspraak met zo'n dermatoloog eigenlijk wel veel zin?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Trek je niks van je dokter aan wat betreft dit gesprek. Ik heb precies hetzelfde gesprek gehad en ik geloofde er toen in. Maak niet dezelfde fout en kijk goed rond op haarweb.
Dat is wel heel jammer, hoeveel tijd heb je verloren met jou geloof in de dokter?

Laatst gewijzigd door rene154; 6 december 2004 om 14:43
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 14:47   #10
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene154
Zo'n afspraak met een dermatoloog, kun je dat nou alleen krijgen via je huisarts of kan dat ook door middel van een dermatoloog opbellen en een afspraak maken? En heeft zo'n afspraak met zo'n dermatoloog eigenlijk wel veel zin?
Je moet je door je huisarts laten doorverwijzen. Sommige dermatologen hebben ook een open spreekuur, maar ik dacht dat je daar ook een doorverwijzing voor nodig hebt.
Ik denk dat een afspraak met een dermatoloog niet gigantisch veel zin zal hebben. Ik denk dat er in Nederland bijvoorbeeld niet meer dan 5 dermatologen zijn die van fluridil hebben gehoord. Er zijn gewoon heel weinig dermatologen gespecialiseerd in haarproblemen, en zij die het wel zijn (Boersma, Plinck) zijn onbetrouwbaar. Dus een dermatoloog zal je waarschijnlijk niet een reëel beeld van alle mogelijke opties kunnen voorschotelen.
Het is een belangrijk besef wat jezelf al zei: doktoren hebben een soort natuurlijke autoriteit, en sommige doktoren misbruiken dit als ze iets niet weten of als ze voor het blok worden gezet. Je kunt het beste zelf je verdiepen in de materie en een keuze maken. Eigenlijk wordt die keuze je heel gemakkelijk gemaakt op haarweb. Het haarwoordenboekje en de FAQ heb je onder handbereik, en er is op een forum altijd wel minstens 1 iemand te vinden die specialist of ervaringsdeskundige is van een bepaald middel. Word zo zelf een deskundige: kennis is macht!

Als ik jou zo hoor heb je al erg veel verstand ervan en kun je nu een keuze maken. Als je echt niet aan de finasteride wilt zul je het zwaar krijgen. Er zijn weinig verhalen bekend van mensen die alleen met topicals hun haar behouden, maar ze zijn er zeker wel.

Ik zou in ieder geval geen tijd meer verspelen met dermatologen etc: lees je goed in en maak een keuze. Je kunt natuurlijk wel een afspraak maken met een dermatoloog als je bijv. besloten hebt finasteride te gaan slikken: hij/zij kan je dit dan voorschrijven. Dan hoef je het niet via internet te bestellen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 6 december 2004 om 14:53
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 15:08   #11
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene154
Ik heb een vrij "lakse" dokter, dus ik had al zo'n reactie van hem verwacht. Ik snap eigenlijk niet waar hij het lef vandaan haalt om mij te zeggen dat er niets tegen haarverlies is te doen als je geen verstand van zaken hebt. Mensen zien doktoren toch als een soort "hogere macht" die je moet geloven omdat zij de waarheid vertellen en daarom is het heel gevaarlijk wat zij doen. Als ik niet eerst op dit forum had zitten lezen over haarverlies had ik waarschijnlijk elk woord wat hij mij vertelde gelooft en had ik niets aan mijn haarverlies gedaan en had ik zeeer kostbare tijd weggegooid, terwijl ik nu eigenlijk het "advies" van de dokter naast mij neer kan leggen en beter weet, zodat ik op zoek kan gaan naar een middel dat werkt bij mij.

Volgens mij hebben weinig huisartsen maar kennis van zaken, en dat vind ik aan de ene kant storend omdat er door hen ook niet op zoiets gewezen wordt als je bij hen bent vanwege iets anders. Aan de andere kant vind ik het ook vrij verontrustend omdat zij mensen dus verkeerde adviezen kunnen geven. "Leer er maar mee leven". Ik wil er helemaal niet mee leren leven, ik wil het proberen te bestrijden! Als dat niet lukt, kan ik mij altijd nog later gewonnen geven en dan proberen er mee te leven.

Aan fina wil ik liever nog niet, ik wil liever eerst spiro of fluridil proberen. Aan hormonen rommelen kan altijd nog, ik ga het eerst proberen zonder dat.

Zo'n afspraak met een dermatoloog, kun je dat nou alleen krijgen via je huisarts of kan dat ook door middel van een dermatoloog opbellen en een afspraak maken? En heeft zo'n afspraak met zo'n dermatoloog eigenlijk wel veel zin?

Dat is wel heel jammer, hoeveel tijd heb je verloren met jou geloof in de dokter?
Zeker een jaar en die vent bleef maar roepen dat het wel zou teruggroeien, wees maar niet bang zei die.. aargh wat een zak.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 15:13   #12
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Je moet je door je huisarts laten doorverwijzen. Sommige dermatologen hebben ook een open spreekuur, maar ik dacht dat je daar ook een doorverwijzing voor nodig hebt.
Ik denk dat een afspraak met een dermatoloog niet gigantisch veel zin zal hebben. Ik denk dat er in Nederland bijvoorbeeld niet meer dan 5 dermatologen zijn die van fluridil hebben gehoord. Er zijn gewoon heel weinig dermatologen gespecialiseerd in haarproblemen, en zij die het wel zijn (Boersma, Plinck) zijn onbetrouwbaar. Dus een dermatoloog zal je waarschijnlijk niet een reëel beeld van alle mogelijke opties kunnen voorschotelen.
Het is een belangrijk besef wat jezelf al zei: doktoren hebben een soort natuurlijke autoriteit, en sommige doktoren misbruiken dit als ze iets niet weten of als ze voor het blok worden gezet. Je kunt het beste zelf je verdiepen in de materie en een keuze maken. Eigenlijk wordt die keuze je heel gemakkelijk gemaakt op haarweb. Het haarwoordenboekje en de FAQ heb je onder handbereik, en er is op een forum altijd wel minstens 1 iemand te vinden die specialist of ervaringsdeskundige is van een bepaald middel. Word zo zelf een deskundige: kennis is macht!
Bedankt voor je reactie en voor je kennis . Ik had al wel zo'n vermoeden, maar het is fijn om het zeker te weten. Die natuurlijke autoriteit van doktoren is eigenlijk belachelijk, vooral ook omdat veel doktoren af en toe echt niet weten waar zij het over hebben. Mijn dokter heeft o.a. wel eens een hartaanval aangezien als iets compleets anders, waardoor de betreffende persoon ook gewoon dacht dat ie verder kon gaan met hardlopen. Later is toen gebleken dat hij een hartaanval gehad had. Veel dokters bagitaliseren de problemen van hun patienten, terwijl zij dat niet altijd zomaar kunnen doen. De huisarts van mijn tante heeft haar probleem ( baarmoederkanker) ook tijdenlang omschreven als een "zeer vasthoudende buikbacterie" of zoiets, waardoor de kanker mooi tijd had om lekker uit te zaaien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Als ik jou zo hoor heb je al erg veel verstand ervan en kun je nu een keuze maken. Als je echt niet aan de finasteride wilt zul je het zwaar krijgen. Er zijn weinig verhalen bekend van mensen die alleen met topicals hun haar behouden, maar ze zijn er zeker wel.
Voorlopig wil ik niet aan de finasteride ja. Dat wil niet zeggen dat ik het nooit zal nemen. Als blijkt dat zo'n topical bij mij goed aanslaat, dan zal ik dat blijven gebruiken. Hopelijk ben ik 1 van de gelukkigen waarbij het wel werkt. Als het niet aanslaat, dan kijken we verder en dan kies ik misschien alsnog voor fina. Maar om daar mee te beginnen terwijl het toch ook met andere middelen eventueel mogelijk is, vind ik zonde. Rommelen met hormonen vind ik niets en wil dat dan ook zo lang mogelijk uitstellen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ik zou in ieder geval geen tijd meer verspelen met dermatologen etc: lees je goed in en maak een keuze. Je kunt natuurlijk wel een afspraak maken met een dermatoloog als je bijv. besloten hebt finasteride te gaan slikken: hij/zij kan je dit dan voorschrijven. Dan hoef je het niet via internet te bestellen.
Mijn verder inlezen in de materie is duidelijk iets wat ik nog van plan ben te doen. Elke keer lees en leer ik hier weer nieuwe dingen, en als ik hier ben uitgelezen heb ik nog altijd een heleboel buitenlandse sites te bekijken.

Ik zat een uurtje geleden tv te kijken naar BBC, en hoorde toen toch wel een mooie en toepasselijk uitspraak:

I do am the master of my own destiny!
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 15:16   #13
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Zeker een jaar en die vent bleef maar roepen dat het wel zou teruggroeien, wees maar niet bang zei die.. aargh wat een zak.
Wat zonde wat zonde. Wat ik echt niet kan begrijpen is dat hij jou heeft gezegd dat het wel terug zou groeien. Heb je in die tijd veel haar verloren of niet? En ben je nog naar hem toegeweest nadat je er achterkwam wat voor onzin hij jou heeft verteld?
rene154 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 15:31   #14
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene154
Wat zonde wat zonde. Wat ik echt niet kan begrijpen is dat hij jou heeft gezegd dat het wel terug zou groeien. Heb je in die tijd veel haar verloren of niet? En ben je nog naar hem toegeweest nadat je er achterkwam wat voor onzin hij jou heeft verteld?
In die tijd heb ik zeg maar inhammen gekregen, dus ik heb best veel haar verloren. Toen ik voor de 2e keer weer kwam er erover begon zei die dat ik de vorige keer niet goed geluistert had, "het haar groeit wel terug, maak je niet druk" En toen ben ik uitgevallen tegen de vent en dat kon hij niet waarderen Maar echt triest dat ik gewoon meer weet dat menig doktors, dermatologen. Sommigen hebben nog niet eens van fina gehoort en als ze wel weten dat het bestaat tegen haaruitval weten ze niet eens hoe het werkt en wat je ervan precies kan verwachten.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2004, 16:05   #15
rene154
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2004
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
In die tijd heb ik zeg maar inhammen gekregen, dus ik heb best veel haar verloren. Toen ik voor de 2e keer weer kwam er erover begon zei die dat ik de vorige keer niet goed geluistert had, "het haar groeit wel terug, maak je niet druk" En toen ben ik uitgevallen tegen de vent en dat kon hij niet waarderen Maar echt triest dat ik gewoon meer weet dat menig doktors, dermatologen. Sommigen hebben nog niet eens van fina gehoort en als ze wel weten dat het bestaat tegen haaruitval weten ze niet eens hoe het werkt en wat je ervan precies kan verwachten.
Haha, spot vooral niet met de kennis van de o zo geweldige dokter! Wat is jou NW Situatie eigenlijk en hoe oud ben je?

De kennis van mijn dokter over haarverlies is in ieder geval waardeloos. Ik denk dat als je een kalende huisarts hebt je veel meer kans hebt dat hij er wel verstand van heeft. Mijn huisarts wist wel van het bestaan van proscar(ja duh..) maar volgens mij niet van propecia. Dat het ook werkt als middel tegen haaruitval was hem volgens mij niet bekend.

Hehe, laat ik mijn huisarts maar te vriend houden, misschien heb ik hem ooit nog nodig zodat ik aan de fina kan. Ik zal hem in ieder geval op de hoogte houden van mijn "stappen".
rene154 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ff voorstellen Ongeruste mam AA - Algemeen 40 7 juli 2005 22:35
Nieuw lid TTM wil zich voorstellen Desiree2 TTM - Algemeen 6 27 september 2004 15:35
Voorstellen sissey TTM - Algemeen 14 9 juni 2004 22:29
ook even voorstellen: leanore TTM - Algemeen 7 3 mei 2002 09:03
Laseren in de salon. Voorstellen.... Edith Hirsutisme - Behandelingen 2 1 april 2002 19:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.