Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 juni 2008, 01:03   #1
Dis
HaarWeb lid
 
Dis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2008
Berichten: 11
Afwijkend gen

Ik las in een topic dat veel mensen opzoek zijn naar het 'waarom'.
Kennen jullie de theorie van het afwijkende gen? Mensen met TTM zouden een afwijking hebben in een gen. Dit is hetzelfde gen waar mensen met gilles de la tourette een afwijking in hebben.
Mijn moeder vond dit een mooie verklaring. Dan lag de oorzaak niet bij haar opvoeding haha (Dat is weer een andere theorie; gebrek aan liefde in je babytijd) Ik was er zelf iets minder enthousiast over. Een gen verander je niet, dus zou ik er nooit vanaf komen. Maar het zou wel die dwangmatigheid verklaren. Het niet kunnen stoppen. Terwijl je het doet denken STOP en toch doorgaan.
Ik ben benieuwd of jullie deze theorie kennen en hoe jullie er over denken.

Ik heb naast TTM ook een angststoornis. Dit schijnt vaak samen te gaan. Iemand ervaring mee??
Dis is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2008, 06:36   #2
Tai
HaarWeb lid
 
Tai's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2003
Berichten: 102
Komt me geen van 2'en bekend voor. Angststoornis lijkt me sowieso al minder plausibel...angst waarvoor?
Tai is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2008, 09:23   #3
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Over de 'oorzaak' betreffende de opvoeding; natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regels, maar vanaf mijn geboorte ben altijd een zorgenkindje geweest en heb daardoor meer liefde van mijn ouders gekregen dan mijn oudere broer. Ik vind het veel aannemelijker om de 'oorzaak' te zoeken in traumatische ervaringen. Omdat TTM zich eigenlijk op alle leeftijden kan openbaren, en van opvoeding in sommige gevallen geen sprake meer is, zou stress bij een traumatische ervaring (bewust of onbewust) een oorzaak kunnen zijn.

Mijn psycholoog vertelde me dat TTM een stoornis is, waarbij je minder rationeel kunt denken. Je mist als het ware een rem om te stoppen. Je weet wel dat je het niet mag doen, maar stoppen kun je haast niet.

Dat TTM genetisch zou kunnen zijn, moet de tijd leren. Met de huidige kennis van moleculaire biologie, erfelijke ziektes en DNA-modificatie, is het best mogelijk dat er een gen geïsoleerd kan worden en bepaalde erfelijke eigenschappen, ethisch of niet, veranderd kunnen worden.
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.