Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 januari 2010, 14:29   #1
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
19 jaar, stress of gewoon AGA?

Dag iedereen,

Ik zit al een aantal maanden op dit forum rond te kijken, en ik kom maar geen topics tegen die echt concreet mijn onzekerheden bevestigen. Ik ben namelijk ook de dupe van haaruitval, alleen weet ik niet wat voor haaruitval het precies is. Is het misschien erfelijk, stress, of misschien wel iets heel anders? Ik leg mijn situatie even voor...

Afgelopen september kwam ik er ongeveer achter dat ik haar aan het verliezen was. Dat zag ik meer aan mijn minderende bos haar, dan dat ik echt haren zag vallen en/of dat ik ze tegen kwam op mijn kussen enz. In het begin dacht ik er nog niet zoveel aan omdat ik nog niet eens van het bestaan van dit probleem op jongere leeftijd af wist, maar in november ging ik er toch maar op letten. Ik kwam haren tegen op mijn kussen en op bed. Ook wanneer ik mijn haren ging wassen zat er relatief veel haar aan mijn handen. Nu is mijn haar tegenwoordig erg dun waardoor ik mijn haar totaal niet meer in model kan doen zoals vroeger (ik heb half-lang haar). Vooral vooraan is het niet meer te doen...

In december ben ik naar de huisarts gegaan, en zij vroeg mij naar de status van haaruitval in mijn familie. Helaas moest ik echter toegeven dat zowel aan beide kanten kaalheid actief is. Aan mijn vaders kant zijn al mijn ooms kaal, en aan mijn moeders kant zijn al mijn neven rond de 30 ook kalend. Ik dit dus vertellen aan de huisarts, en zij kon met vrijwel alle zekerheid zeggen dat ik erfelijke haaruitval heb. Toch wilde ze dat ik voor de zekerheid ging bloedprikken voor vitaminegebrek, ijzergehalte en schildklier. De bloedresultaten waren goed, uitstekend zelfs. (Mag ik hierbij helaas zeggen...?)

Toch heb ik het gevoel dat het wat anders is. Ik heb namelijk het idee dat het haaruitval over mijn hele hoofd is. Ik ging dit bijvoorbeeld even testen door alleen de zijkanten en achterkant van mijn haar te wassen, en dan zat er ook veel haar aan mijn handen. Niet zo veel als ik mijn hele hoofd was, maar dat lijkt me dan logisch, toch? Misschien dat het een soort "De wens is de vader van de gedachte" is, want daar ben ik goed in. Ik gebruik nu trouwens sinds 2 weken Rooscure als shampoo (2x in de week).

Ik moet zeggen dat ik een persoon ben die zich vaak zorgen maakt om de stomste dingen. Daarbij ben ik veel obsessief bezig (en dus ook met mijn haar). Ik ben de afgelopen 2 jaar ook soms ietwat depressief geweest door bepaalde dingen. Is het mogelijk dat ik, in plaats van erfelijke haaruitval, last heb van haaruitval ten gevolge van stress? Hoewel ik 'zorgen' en 'depressiviteit' misschien niet echt als stress ervaar, maar dat het op de achtergrond toch zo is?

Hoe kan ik zien of het haaruitval vanuit stress is? En wat is daarbij de gebruikelijke tempo?

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd door instinct; 13 januari 2010 om 14:36
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2010, 17:43   #2
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Lijkt me heel moeilijk om te achterhalen of stress de oorzaak is van je haaruitval.

Sowieso zinvol om van de stress proberen af te komen m.b.v. een psycholoog o.i.d.

Ben je stressloos en gaat je haaruitval verder dan weet je dat het niet door de stress kwam.
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2010, 19:00   #3
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Dankjewel voor je snelle reactie!

Ik wil echt uitsluiten of ik stress of AGA heb. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben en wat ik eraan kan doen. Het gaat mij puur om de zekerheid. Stel ik ga proberen van mijn stress af te komen en het lukt, en de haaruitval stopt niet, dan heb ik dus een kans gemist om AGA vroegtijdig te stabiliseren. Dat zou dan zonde zijn van de dan zojuist uitgevallen haren.

Bestaat er echt geen algemene lijst met symptonen van stresshaaruitval o.i.d.? Ik kan weinig echt concrete dingen erover vinden op het internet. Ja, wel enkele, maar of ik die dan weer moet geloven?

Najah, ik vraag me echt af hoe anderen over mijn situatie denken. Ik hoop zelf dat het door stress komt, omdat het dan meestal weer terug kan groeien (althans, dat heb ik dan gelezen). Ik ga morgen in ieder geval opnieuw naar de huisarts om te vragen of ik doorverwezen kan worden naar de dermatoloog... Hopen dat het lukt.
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2010, 00:15   #4
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Een foto zou handig zijn.
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2010, 20:32   #5
Blondhaartje87
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2010
Berichten: 3
Hey!

Ik zit in dezelfde fase als jij

Ik weet ook niet wat het is.. En ik dacht precies hetzelfde toen de bloedtest goed te zijn!! Ik dacht: beter dat je weet waar het aan ligt dan al dit onzekere steeds..

Ik zit ook net bij een dermatoloog en gebruik dezelfde shampoo
daarnaast smeer ik elke dag een creme: topicorte

Soms denk ik ook dat het stress is.. maar ik heb kale plekken voor op mn hoofd..heb jij dat ook?

groetjes
Blondhaartje87 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 23:51   #6
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Sorry voor de late reactie, ik had het even druk met school...

Ik ben vrijdagochtend opnieuw naar de huisarts gegaan, ditmaal kreeg ik de man van mijn huisarts als waarnemer (ze hebben beiden een praktijk). Ik heb hem mijn verhaal piekfijn uitgelegd maar hij kon tevens met zekerheid zeggen dat ik erfelijke kaalheid heb. Desalniettemin heb ik het toch voor elkaar gekregen om een doorverwijzing naar de dermatoloog te krijgen. Vrijdag over een week heb ik daar een afspraak... (Duurt effe, maar dan heb je misschien ook wat).

@Blondhaartje87
Nou, niet zo zeer -ineens- kale plekken ofzo. Het is meer globaal dunner geworden. Ik moet wel eerlijk wezen dat ik aan de zijkanten en achterkant iets minder dunnend heb dan de bovenkant trouwens. Bovenkant is er het ergst aan toe...

Ik zal even kijken of ik wat foto's kan maken
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 21:49   #7
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
En dan de foto's. Er is natuurlijk wel af en toe een vertekend beeld, zo komt het natuurlijk ook deels door de flits.

Graag jullie reacties

Edit: Inhammen heb ik altijd al wel een beetje gehad, kan nu wel wat erger geworden zijn, maar dat idee heb ik niet zo zeer. Hoewel ik door foto's wel even schrok... In de spiegel ziet het er allemaal iets minder erg uit dan op de foto namelijk
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 01.jpg‎ (149,4 KB, 190x gelezen)
Bestandstype: jpg 05.jpg‎ (97,6 KB, 177x gelezen)
Bestandstype: jpg 02.jpg‎ (140,3 KB, 196x gelezen)
Bestandstype: jpg 07.jpg‎ (50,2 KB, 175x gelezen)

Laatst gewijzigd door instinct; 18 januari 2010 om 21:57
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 21:57   #8
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Foto 3 lijkt me in ieder geval geen AGA. Op die plek hou je normaal je haar bij AGA.
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 22:05   #9
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambo Bekijk bericht
Foto 3 lijkt me in ieder geval geen AGA. Op die plek hou je normaal je haar bij AGA.
Mja dat is nou net de foto wat ik bedoel met vertekend beeld... In het echt lijkt dat wat minder erg namelijk :p De zijkanten zijn op zich wel goed gedekt door haar, tot nu toe weinig op aan te merken. Ik weet alleen niet hoe dun het daar normaal gesproken is.

Zie hier nog een paar andere:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 08.jpg‎ (67,0 KB, 91x gelezen)
Bestandstype: jpg 09.jpg‎ (155,4 KB, 99x gelezen)
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 22:32   #10
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instinct Bekijk bericht
Mja dat is nou net de foto wat ik bedoel met vertekend beeld... In het echt lijkt dat wat minder erg namelijk :p De zijkanten zijn op zich wel goed gedekt door haar, tot nu toe weinig op aan te merken. Ik weet alleen niet hoe dun het daar normaal gesproken is.

Zie hier nog een paar andere:
Ook hier vind ik het erg dun. Zelfs dunner dan bij mij en dat zegt genoeg...

Ik heb er te weinig verstand van om te zeggen wat het wel zou kunnen zijn... een bezoek aan de dermatoloog lijkt me erg zinvol!
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2010, 00:22   #11
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instinct Bekijk bericht
En dan de foto's. Er is natuurlijk wel af en toe een vertekend beeld, zo komt het natuurlijk ook deels door de flits.

Graag jullie reacties

Edit: Inhammen heb ik altijd al wel een beetje gehad, kan nu wel wat erger geworden zijn, maar dat idee heb ik niet zo zeer. Hoewel ik door foto's wel even schrok... In de spiegel ziet het er allemaal iets minder erg uit dan op de foto namelijk
Dit is AGA ja, helaas.

Die foto 3 kan ik niet plaatsen aangezien dat haar heel anders is (veel krullender) dan dat op die andere foto's. Wat daar aan de hand is zou ik niet weten.
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2010, 18:22   #12
moksel
HaarWeb lid
 
moksel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2009
Berichten: 255
@ Ambo,
Dat het op die plek wat dunner is kan volgens mij ook door AGA komen, ik heb zelf een vrij milde vorm van AGA (27 en voor een buitenstaander niet te zien) maar ik merk toch ook dat het achter m'n oren dunner is dan in m'n puberteit.

@ instinct
Dit lijkt me een geval van AGA, je kruin is vrij dun en aan de voorkant ook. Zelf zou ik actie ondernemen, vooral vanwege de gemoedsrust. Kijk of je met een dermatoloog kunt praten zoals Ambo al zei. Die stress van handen in je haar en maar twijfelen wat te doen is hoe dan ook niet goed voor je.
moksel is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2010, 18:25   #13
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moksel Bekijk bericht
@ Ambo,
Dat het op die plek wat dunner is kan volgens mij ook door AGA komen, ik heb zelf een vrij milde vorm van AGA (27 en voor een buitenstaander niet te zien) maar ik merk toch ook dat het achter m'n oren dunner is dan in m'n puberteit.
Zover ik weet valt dat deel achter je oren onder de zogenaamde 'eeuwige haarkrans', die bij AGA onaangetast blijft...
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2010, 19:06   #14
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Ik ga volgende week vrijdag naar de dermatoloog. Ik zal dan hier wel melden wat het volgens hem is... Ik hoop zelf natuurlijk op stress, omdat er dan de kans is dat het weer terug groeit, maar we zullen het wel horen...

Ik heb aan de huisarts ook gevraagd hoe het zit met dat het aan de zijkanten ook dunner wordt... Hij zei dat het relatief gaat en dat er aan de zijkanten ook wel wat haren zullen zitten die door AGA aangetast worden. Echter vind ik een huisarts niet geheel betrouwbaar. Zij hebben amper studie gedaan in haar en de uitval ervan. In ieder geval niet in de details ervan, of heb ik dat verkeerd? Maar goed, hij zei erbij dat wel gave haren had en dat er voor de rest niets met mijn hoofdhuid aan de hand was...

Bij het haren wassen zitten trouwens met name mijn duimen onder de haren. Aangezien de duimen tijdens het haren wassen meestal alleen boven de oren zitten te wrijven, dan zou je toch wel degelijk denken dat het haar daar dan wel uitvalt. Bovendien zijn het dan relatief kleine gekrulde haartjes die op mijn duimen zitten vergeleken met de gemiddelde lengte van mijn haren. Uiteraard zitten er op mijn andere vingers ook haren, en dan wel de langere haren... Aan het uiteinde van de haren zit dan trouwens ook altijd een wit bolletje, maar dat zal wel niets betekenen lijkt me?
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2010, 23:30   #15
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Dit is helaas wel degelijk Aga. Je ziet ook dat de haren boven je oren donkerder en gekrulder zijn. Had je vroeger bijv niet meer krul of donkerder haar dan de laatste jaren?

en btw als het van beide kanten in je familie zit. moet je wel heel veel geluk hebben het zelf niet te hebben! dit gen is nl ook nog dominant
Noob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
5 mei 2008: HaarWeb bestaat 7 jaar! Webmaster Mededelingen 19 23 september 2013 14:33
Komt haar weer terug na een paar jaar bij Alopecia Areata Stress kip AA - Algemeen 20 14 oktober 2010 16:36
Zijn er mensen die nog al jaren (> 5 jaar) Fina gebruiken? Pat Medicijnen/haargroeimiddelen 10 6 augustus 2007 22:01
Hoelang doen jullie (vooral Chris) met een Haarwerk. Salvamia Haarwerken 6 15 oktober 2001 21:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.