Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 31 december 2005, 12:56   #1
Marivon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Berichten: 1
Wie kan mij adviseren over gebruik fenasteride bij verstandelijk gehandicapt kind

Hallo,

Ik ben op 30-12 jl. met mijn dochter bij dermatoloog dr. I. Boersma geweest. Dochter is 29 jaar en bij haar is vorm van mannelijke kaalheid geconstateerd. Dr. Boersma raadt aan om naar kliniek in Geldermalsen te gaan en daar een behandeling te starten met Fenasteride. Voorwaarde hiervoor is wel dat mijn dochter gesteraliseerd moet worden. Fenasteride moet 3 jaar geslikt worden; zou haaruitval moet stoppen en bestaand haar dikker moeten maken. Na 3 jaar wordt dan bekeken of er nog mogelijkheden zijn voor transplantatie vanuit achterzijde hoofd. Kuur wordt overigens niet vergoed en kost € 500,-- per jaar!!!

Ik heb zojuist wat op internet gespeurd om e.e.a. te weten komen, maar de berichten lopen zeer uiteen.

Aangezien mijn dochter verstandelijk gehandicapt is en ik voor haar een besluit moet nemen wil ik graag wat advies.

Wie kan mij helpen?

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie.
Marivon is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2006, 09:57   #2
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Marivon

Over het gebruik van finasteride bij vrouwen is bekend door objectieve studies dat het bij postmenopauzale vrouwen niet veel zin heeft. Nou is dat nu nog niet aan de orde bij jouw dochter maar toch....

Daarnaast wil ik je erop attenderen dat Dr ids Boersma bij velen op dit forum niet goed bekend staat. Je kunt over het hoe en waarom meer te weten komen door de search-knop te gebruiken.Boersma kent geen andere therapie toe dan het voorschrijven van finasteride die hij overigens veel te duur aan de man/vrouw brengt. Dit, terwijl er wel degelijk andere medicatie is.

Ik denk dat je voordat je uberhaupt hierover een besluit neemt beter een onafhankelijke dermatoloog in een (academisch) ziekenhuis raadpleegt. Voor vrouwen zijn er meer medicatie-mogelijkheden dan alleen finasteride.

Sterkte !
Kitty

.
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 19:18   #3
Loveli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2004
Berichten: 118
Voor mezelf heb ik de beslissing moeten nemen of ik wel of niet finasteride zou gaan gebruiken. Omdat ik erg snel overgevoelig ben voor voedingsmiddelen, laat staan voor medicijnen, heb ik er heel goed over nagedacht. Het is mijn bedoeling gewoon door te leven, niet beinvloed door haaruitval. Ik wilde ook geen middel gebruiken dat mijn persoonlijkheid zou kunnen veranderen.

Finasteride heeft voordelen ten opzichte van andere middelen.
Met androcur is er kans op bijwerkingen en effect op het humeur. Een vriendin van me heeft dit een tijdje geslikt en werd hier praktisch depressief van. Met het in het achterhoofd hoe snel ik ergens heftiger dan normaal op reageer, was dit voor mij geen optie.
De (Diane)pil vind ik voor mij ook geen optie, omdat hier hetzelfde middel (in mindere hoeveelheden) in zit en ik wil mijn hormoonhuishouding niet veranderen.
Minoxidil en aminexil werken topisch, je moet het elke dag aanbrengen en daardoor moet je toch elke dag weer met haarverlies geconfronteerd. Ook werken deze middelen niet tegen androgenetica, ze vertragen het proces van haaruitval alleen, ze remmen de mannelijke haaruitval niet.
Van finasteride zijn geen noemenswaardige bijwerkingen bekend. Bij proscar (5mg finasteride, voor haaruitval wordt 1mg voorgeschreven) heeft een klein percentage van de mannen (1-2%) last van erectieproblemen. Verder zijn geen bijwerkingen bekend.
Een kleine kanttekening van mijn kant: het middel is uitgebreid getest op mannen, veel minder is bekend over vrouwen. daar is wel een goede reden voor, maar mannen en vrouwen zijn volgens mij niet geheel gelijk, zeker als het op hormonen aankomt.

Ik heb bijna een jaar finasteride geslikt. Daarbij heb ik heel goed in de gaten gehouden of dat invloed had op mijn humeur of stemmingswisselingen. Daar heb ik niets van gemerkt. Helaas kreeg ik op een gegeven moment last van striae. Voor zover ik weet heeft niemand dit gehad als bijwerking van finasteride, maar bij mij was dit (helaas!) het geval. Zoals ik zei, ik reageer snel verkeerd op voedings- en geneesmiddelen (ik kan niet eens tegen aardappelen...).
Wel heb ik heel duidelijk een vermindering van de haaruitval gemerkt. Als ik geen bijwerkingen had gehad, slikte ik nu nog finasteride. Overigens, Boersma had geen patienten die de bijwerking ook hadden en hij kon zich niet voorstellen dat finasteride hier de oorzaak van was. Misschien is er een andere oorzaak, maar voor mij was het reden om niet door te gaan met finasteride.

Ik wil graag ook nog iets zeggen over Boersma. Er wordt verwezen naar slechte ervaringen met Boersma en er zijn nogal wat negatieve opmerkingen in omloop. Iedereen mag zeggen wat hij/zij denkt, maar ik wil graag een paar dingen in context plaatsen.
De 'duurdere' finasteride van Boersma bevat ook andere ingredienten. Dat verklaart het prijsverschil. Er zit 'saw palmetto' in, wat natuurlijke DHT-remmers bevat. En voor extra ingredienten betaal je meer. Hij schrijft de middelen voor, maar heeft er geen patent op (loopt dus niet binnen als hij het voorschrijft).
Hij kent alleen finasteride als middel? Hij kent meer middelen, maar die hebben een andere werking dan finasteride. Daar heeft hij het ook met mij over gehad tijdens mijn consult. Minoxidil is topisch, plaatselijk en doet niets met DHT. Finasteride zit in het bloed en werkt daardoor continu tegen DHT.
Dutasteride schrijft hij (voor zover ik weet) niet voor aan vrouwen.

Boersma was een tijd lang de enige in Nederland die finasteride aan vrouwen durfde voor te schrijven. Hij heeft daarom een overeenkomst met een bepaalde apotheek, waar vrouwen dit middel kunnen krijgen. Dankzij Boersma is dit middel nu ook voor vrouwen beschikbaar en niet alleen voor mannen.

Er zijn een aantal onderzoeken geweest over de effecten van gebruik van finasteride bij vrouwen, maar omdat er teveel gevaren zijn tijdens een zwangerschap, worden er geen onderzoeken meer gedaan. De fabrikant wil niet dat vrouwen finasteride gebruiken, dus geen onderzoeken meer. Daarom is er weinig bekend van langdurig gebruik van finasteride bij vrouwen. Niet omdat het niet werkt.

De finasteride die ik gebruikte is van Proscar, ik heb het buiten het medische circuit gekocht. Ik deelde een tablet in stukjes en nam elke dag ongeveer 1mg finasteride.
Boersma vond dat ik dat prima deed en dat ik daar vooral mee moest doorgaan. Hij heeft niet geprobeerd mij zijn eigen middel voor te schrijven. Zijn reactie was, dat hij vrouwen geen Proscar kon voorschrijven, omdat dit middel voor prostaatproblemen bedoeld is en niet tegen haaruitval voorgeschreven kan worden. Proscar voorschrijven tegen haaruitval kan dus niet, als het wel had gekund, had hij mij dit net zo lief voor willen schrijven als bv. propecia.

Finasteride en zwangerschap. Tijdens de 10de week van de zwangerschap worden het geslachtsdelen van het kindje gevormd. Als er DHT wordt geslikt, ontwikkelt dat niet goed en kan bv. een jongetje zonder penis worden geboren. Om deze reden mag een zwangere vrouw geen finasteride gebruiken (en wil de fabrikant niet dat vrouwen met een baarmoeder finasteride slikken). Omdat je dochter geestelijk gehandicapt is, zal Boersma de mogelijkheid absoluut willen uitsluiten dat je dochter zwanger wordt. Vandaar de sterilisatie.

Ik heb er een jaar over gedaan om te beslissen dat ik finasteride ging slikken. Toen ik zag dat de haaruitval minder werd, kreeg ik spijt dat ik niet eerder was begonnen. Ik baal er nog steeds van dat ik er niet tegen kan, anders zou ik het nog steeds gebruiken.

Voor iemand anders de beslissing te moeten nemen is nog moeilijker. Ik weet niet hoeveel last je dochter heeft van dun haar, wat het met haar doet. Wat dat betreft kan ik niet helpen met de keuze. Wat ik wel kan zeggen is, dat finasteride bij mij heeft geholpen en dat de bekende bijwerkingen nihil zijn. Nogmaals, zelf reageer ik snel op dingen, dus ik ben geen 'normaal' persoon wat betreft medicijnen. Dat er nauwelijks bijwerkingen zijn, was voor mij een van de dingen die mij over de streep trokken om het wel te gaan slikken.
(het is wel een heel lang verhaal geworden)

Zoek zelf naar nog meer informatie, zodat je weet wat de 'voors' en 'tegens' zijn van finasteride. Zoek informatie over haartransplantatie, zodat je kunt beoordelen of het iets is voor je dochter en welke methode het beste is. Jij kent haar het beste, weet beter wat goed voor haar is dan ik.
Heel veel sterkte met je beslissing!

Laatst gewijzigd door Loveli; 4 januari 2006 om 19:22
Loveli is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2006, 15:57   #4
molly
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 27
Nog een kleine toevoeging. Ik wil mij scharen achter de mening van de vorige schrijfster over de bedoelingen van Boersma. Ik heb het volste vertrouwen in de man. Hij is tot nu toe nog de enige die snapt wat je als vrouw bedoelt en heeft voor de vrouwen met haarproblemen baanbrekend werk verricht.

Het is inderdaad ook van belang te kijken naar hoe uw dochter zich voelt met haar haarprobleem. Psychisch kan dat heel zwaar zijn en dan is een overweging om Finasteride te gebruiken reeel. Ikzelf gebruik het nu 3 jaar, zonder enig merkbare bijwerking. Zonder onderzoeken uiteraard weinig zicht op de lange duur, maar soms moet je keuzes maken en beslissen.
molly is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.