Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 maart 2015, 22:43   #1
Kalo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2015
Berichten: 2
Geslacht:
Question Intermedica gaat weer duta/fina voorschrijven aan vrouwen/zoek dermatoloog dichterbij

Hallo dames,

Eerst even een kleine introductie aangezien ik nieuw ben op het forum.
Twee jaar geleden heb ik de diagnose AGA gekregen. Ben jarenlang weggestuurd met de mededeling dat het wel stress zou zijn -zucht- maar uiteindelijk via mijn huidtherapeut een doorverwijzing gekregen naar een dermatoloog in Haarlem. Die twijfelde geen moment na haaronderzoek en zei AGA. Dit werd later dmv haar- en bloedonderzoek in Intermedica bevestigd. Ik had ooit prachtig dik en veel haar en daar is ongeveer nog -schatting intermedica maar daar sluit ik me wel bij aan- 35% van over. Het is heel dun en fijn en inmiddels ook kleine inhammetjes en verbrede scheidingen. In bepaald licht kun je in de middenscheiding zo op mijn schedel kijken. En ik ben in de 30 .

Eerder geprobeerde medicatie (Diane 35, Saw Palmetto/Trix, laserkam) lijken weinig effect te hebben. Finasteride/dutasteride was in de periode van mijn diagnose al verboden voor vrouwen.

Maar nu kreeg ik eergisteren bericht van Intermedica dat zij onder bepaalde voorwaarden -andere medicatie werkt niet en je mag geen kinderwens hebben-weer beide medicijnen gaan voorschrijven. Ik wil het graag proberen. Heb nu een afspraak, maar voor mij is dit heen en terug 4 uur met de auto en vanwege een andere aandoening kan ik heel moeilijk reizen en sowieso niet autorijden. Dit betekent dat ik altijd een chauffeur moet regelen en los van de kosten is die reistijd sowieso ondoenlijk.

Lang verhaal kort: weet iemand een dermatoloog in de omgeving van Haarlem die dit wel aan vrouwen wil voorschrijven, zodat ik de behandeling kan laten overnemen? Heb het Kennemer (nu Spaarne) al gebeld en die wilden niet meewerken.
Kalo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2015, 11:55   #2
Carolien020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 april 2015
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6
Geslacht:
Beste Kalo,

Ik ben afgelopen zaterdag na twee jaar weer bij Intermedica geweest. Mijn haar werd over de loop van de tijd weer heel veel slechter dan het was, en ik las ook dat Boersma weer Fina en Duta zou voorschrijven. Ik heb daarop ook gezocht naar een alternatief in de buurt. Ik woon in Amsterdam. Dat is er niet kan ik je verzekeren, dus toch maar in de auto gestapt....

Ik kreeg 'helaas' het oordeel van Albert Gho en Ids Boerma dat ik niet erg genoeg ben om Duta te krijgen. Ze zijn hiervoor echt aan strikte regels gebonden.... Het zou wel goed voor me zijn, zo vertelden de heren. Ben jij al geweest en kreeg jij wel voorgeschreven? In dat geval zou ik graag even verder met je overleggen!
Carolien020 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2015, 16:13   #3
Kalo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2015
Berichten: 2
Geslacht:
Hoi Carolien020,

Heel vervelend dat er geen andere klinieken zijn, want die reistijd is inderdaad verschrikkelijk. Ik ga misschien Rotterdam nog eens bellen, dat is in ieder geval dichterbij dan Boxmeer.
Ik was eventjes bang dat ik het toch niet zou krijgen na een reistijd van twee uur en meer dan een uur wachttijd (wat gaat het daar toch altijd traag, pfff), omdat ik 'pas' graad II-III heb. Maar dit kan door de continue uitval wel erger worden omdat ik ook telogeen effluvium heb (haar valt overal uit). Ik kan, als ik een week niet zou stofzuigen, wel een kussen vullen met alle haren. Zijscheiding is erger dan het eerste deel van mijn middenscheiding (maar ja, daar fotograferen ze niet). Maar uiteindelijk heeft mijn arts (Even zijn naam kwijt, zat eerst bij Gho dus geen idee waarom die wisseling maar misschien heeft het positief uitgewerkt) het toch voorgeschreven. Ik schrok wel van de prijs.

Ze moeten zich inderdaad aan heel strenge regels houden en in hun documentatie aan kunnen tonen waarom ze het toch voorschrijven, ondanks de richtlijn van de Vereniging van Dermatologen etc. Andere medicatie heeft bij mij niet gewerkt, dus duta is mijn laatste redmiddel om zoveel mogelijk haar te behouden. Mijn broer is bijvoorbeeld al zo goed als kaal. Daarnaast telt mee dat de verwachting moet zijn dat je er zonder ingrijpen veel erger aan toe gaat zijn en de vereiste dat je geen plannen (meer) hebt om kinderen te krijgen. Daarvoor moest ik wel een overtuigend verhaal hebben (wat ik had) en een formulier ondertekenen. Ben ook op de hoogte gebracht van mogelijke bijwerkingen, zeker in de eerste maand. Maar heb nergens last van. Al slik ik het pas een week natuurlijk.

Ik moet over een jaar weer terugkomen en dan kijken hoe het gewerkt heeft. Wat ik al kwijt ben, krijg ik niet meer terug. Maar hopelijk kan ik het haar wat er nog wel zit behouden en dat wat dikker krijgen door deze medicatie. Dan vallen inhammen en zo minder op. Ik zit er dan wel de rest van mijn leven aan vast, maar ik hoop eerlijk gezegd de tijd te kunnen overbruggen tot er een specifieke behandeling voor vrouwen komt die wel vergoed wordt.

Geen idee wat jouw situatie is. Ze bekijken het echt per individu en veel vrouwen krijgen het niet, wist die arts te vertellen.
Kalo is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2015, 07:19   #4
brig1961
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Wink duta voor vrouwen

Ik ben sinds kort ook een aga patient, want zo voelt het. Ben in juli 2015 bij intermedica, dr gho, geweest en deze gaf aan dat ze geen duta meer mogen voorschrijven voordat je eerst 1 jaar lang mino hebt gebruikt. Ben dus nu met mino 5% gestart en krijg in juli 2016 pas duta voorgeschreven. Hopelijk slaat de mino aan en ik zie in 2016 dan wel welke keuze ik ga maken.
brig1961 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.