Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 13 stemmen, 4,85 gemiddeld. Weergave
Oud 2 september 2002, 18:14   #1
Mika
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 41
[saw palmetto] Algemeen

Citaat:
Propecia stopt haaruitval bij 90% van de mannen

Er is nu met een nieuw onderzoek uit dat laat zien dat het medicijn Propecia bij veel mannen goed werkt om haaruitval af te remmen. Het gaat hier om een goed opgezet onderzoek, omdat er ook een controlegroep was èn de studie over 5 jaar uitgesmeerd werd.

De resultaten laten ondermeer zien dat bij 65% van de 1.600 proefpersonen wat haar teruggroeide.

Het is het eerste onderzoek dat naar de effecten van Propecia op lange termijn kijkt, de meeste andere onderzoek gaan niet verder dan één of twee jaar. De hergroei van het haar blijkt trouwens minimaal, dus de effecten van dit medicijn zijn niet zo zichtbaar als haartransplantatie.

Bijzonder aan de onderzoeksresultaten is dat er een groot verschil te zien was tussen de mannen die 5 jaar lang een neppil slikten en de behandelde groep. De verschillen werden steeds groter en groter.

Hieruit blijkt: als iemand een probleem heeft met de haargrens kun je het beste vroeg beginnen met innemen van Propecia, want dan zijn de resultaten relatief het grootst.

Ongeveer 2% van de mannen die Propecia slikte, meldde dat ze last kregen van verminderde belangstelling voor seks of erectieproblemen. Die problemen verdwijnen als de inname van finasteride gestopt wordt.

Propecia is gewoon hetzelfde als 1 mg Finasteride, dat al jarenlang gebruikt wordt tegen prostaatvergroting. Dat wordt net als haaruitval in gang gezet door DHT (bepaalde actieve vorm van testosteron). Finasteride wordt in veel landen al gebruikt, maar is in ons land officieel nog niet goedgekeurd. Je kunt het wel via de Nederlandse huisartsen en dermatologen krijgen, omdat het onder de naam Proscar (voor prostaatvergroting) verkocht wordt in 5 mg pilletjes. Die kun je makkelijk met een pillensnijdertje in vieren hakken en er daarvan één per dag innemen.

We kunnen verder vermelden dat er aan een ander veelbelovend medicijn gewerkt wordt: Dutasteride. Het is in de VS al goedgekeurd ter behandeling van prostaatvergroting. Dutasteride (GI198745) lijkt in werking op Propecia / Finasteride, want het remt het enzym dat testosteron omzet in DHT. In tegenstelling tot Finasteride blokkeert het de beide typen enzymen die DHT produceren in plaats van maar één. Daardoor werkt het zoals het er nu naar uit ziet krachtiger tegen haaruitval dan finasteride.

Er zijn overigens ook natuurlijke alternatieven die dezelfde werking hebben als Finasteride, zoals het kruid zaagtandpalm. Wel berichten we je alvast dat druivenpittenextract (proanthocyaniden), groene thee en omega-3-vetzuren ook de aanmaak van DHT remmen.
(Bron: European Journal of dermatology)

Laatst gewijzigd door Tiuri; 16 februari 2007 om 14:24
Mika is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2002, 18:06   #2
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er hier mensen zijn die saw palmetto gebruiken en daar al dan niet iets postiefs van ervaren.

Hier trouwens nog wat meer inf over saw p.

http://follicle.com/section3/3_2.html
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2002, 15:31   #3
Mika
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 41
Saw Palmetto

Ik gebruik nu al een tijdje Saw Palmetto-> prostaplex van Lucovit, en volgens mij is mijn haaruitval gestabiliseerd.

Samen met rooscure shampoo voelt mijn haar ook echt steviger aan.

Ik hoop echt dat het werkt, maar zeker weet ik het niet.
Er zijn ook geen studies gedaan naar de effectiviteit bij gevallen van AA.
Mika is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2002, 17:31   #4
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Waar haal je die tabletten, en wat kosten ze?

Heb je ook last van evt bijwerkingen?
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 07:31   #5
Mika
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 41
Ik heb de tabletten bij de drogist gehaald en ik geloof dat ik 30 euro voor 180 tabletten heb betaald.

Tot nu toe geen last van bijwerkingen.
Mika is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 10:54   #6
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Die zijn dus zonder recept te halen. Is het de bedoeling dat je iedere dag 1 pil in neemt, en heb je nog verschillende doseringen in die pillen?

Hoelang ben je nu al bezig met SP?

Is de originele werking ook bestemt voor de prostaat, net zoals finasteride? Of heeft het ook andere doelen?

grtn
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 16:59   #7
Johnny
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2002
Berichten: 262
hey Mika,
bij welke drogist ben je geweest? Ik ben net naar het kruidvat, de trekpleister en etos geweest. Ze hadden allemaal een grote hoeveelheid middeltjes voor de prostaat, maar geen van allen hadden ze saw palmetto.
Groeten,
Johnny
Johnny is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 17:10   #8
rudiratlos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2002
Berichten: 28
Sp

Het is een bewezen middel tegen prostaat vergroting en er zijn vel vergelijkende studies gedaan met finasteride...
SP werkt minstens net zo goed als SP (permixon) tegen prostaatvergroting en heeft minder bijwerkingen...
er is 1 studie (2002)gedaan naar kaalheid en liet vergelijkbare resultaten zien als finasteride.

neem 2x daags 160 mg SP (minimaal 80 a 90% sterolen en vetzuren) neem dus gestandariseerd product!!
rudiratlos is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 17:12   #9
rudiratlos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2002
Berichten: 28
ik bedoel natuurlijk SP werkt net zo goed (wrs zelfs beter) dan finasteride mbt prostaat vergroting!!
rudiratlos is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 17:28   #10
Mika
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 41
Ik heb die tabletten bij de etos gekocht.
Het is eigenlijk voor de prostaat.

Het bevat geloof ik 176 mg sabal serralatum oftewel saw palmetto.

Ik slik nu al ruim 2 maanden 2x 2 tabletten per dag.
's-ochtends en 's-avonds bij het eten.

Het zou jammer zijn dat ALS het net zo effectief is als fina, niet meer mensen gebruik maken van dit veel goedkopere middel.
Ik las ook een artikel op internet dat er geen serieus onderzoek naar wordt gedaan mbt AA omdat de winsten veel geringer zijn dan bij farmaceutische producten zoals fina.

Voor mensen die het willen kopen; kijk goed op de verpakking/bijsluiter voor de ingredïenten.
Het hoofdbestanddeel moet Sabal Serralatum (Serenoa Repens?).
Ook is geloof ik een hoge concentratie zink gebruikelijk.
Mika is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2002, 08:43   #11
Max
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2002
Berichten: 96
Kun je Saw Palmetto en Fina ook tegelijkertijd gebruiken of hou je dan bij wijze van spreken geen prostaat meer over? (Ik doe maar een gooi )

Groeten,


Max
Max is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2002, 09:48   #12
rudiratlos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2002
Berichten: 28
een hogere dosis (bv door te combineren met finast) hoeft niet te betekenen dat het beter werkt...de gangbare dosis is 2xdaags 160 mg vh extract van SP. .. er worden al jaren onderzoeken gedaan naar SP en wordt vooral in europa veel voorgeschreven als middel (onder de naam permixon) tegen prostaat vergroting en daardoor volgende (nachtelijke) plas problemen

er is dit jaar `publicatie geweest mbt AGA.. (hier onder het linkje)

de theorie achter de werking van SP is dat het vooral de androgene receptor blokkeerd (waardoor DHT niet kan binden en dus z`n werk niet kan doen) mogelijk is dit de reden dat de bijwerkingen ook minder zijn dan finasteride.. (bv impotentie en libido verlies zijn vergelijk baarmet de placebo groep er is in iedergevaal geen significant verschil)
ook een studie van 5 jaar liet geen duidelijke bijwerking zien (ook een studie naar mensen met prostaat klachten)

waarom hoor je dan zo weinig van het middel
ik denk dat veel mensen het niet aandurven dit middel 6 maanden te gaan gebruiken terwijl hun haar uitvalt..logisch ook wel..want het is nooit bewezen dat het helpt tegen AGA dus veel mensen gaan toch finast gebruiken... en 2 er zijn ook veel SP producten op de markt die niet gestandariseerd zijn en dus te weinig werkzame stof bevatten...
Kijk dus op het label en daar moet opstaan dat het tussen de 80 en 90% lipiden en sterolen bevat

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
rudiratlos is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2002, 11:36   #13
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Misschien dat het een goed idee is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen m.b.t. Saw Palmetto, ik bedoel er is nu al zoveel bekend over finasteride, en het lijkt dat de postbus "medicijnen" alleen nog maar over finasteride gaat.

Als het inderdaad zo is dat het dezelfde werking heeft als finasteride zou dat nogal voor een openbaring zorgen voor veel AA-ers.

-makkelijker te verkrijgen
-goedkoper
-geen bijwerkingen

Ik vraag me nu nog dit af; moeten we saw palmetto nu zien als een medicijn of meer als een soort homeopatisch middel?

ps: mensen die het middel reeds gebruiken willen we natuurlijk ook graag horen over hun ervaringen.
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2002, 12:22   #14
rudiratlos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2002
Berichten: 28
als medicijn...het heeft een bewezen werking tegen hyperplasie vd prostaat en wordt in europa ook echt voorgeschreven als middel (onder de naam permixon)..

overigens heb je wel kans op bijwerkingen, maar het percentage mensen met bijwerkingen is lager dan bij finasteride..

door je cel te blokkeren voor DHT..maak je hem relatief gevoeliger voor oestrogeen.. dit zou wat klachten kunnen geven..
echter een goed dieet ( vet arm ) en een laag vetpercentage in het algeheel (veel sporten ) dus kan dit voorkomen

overigens is het suplementeren met omega 3 vetzuren aan te raden(bv lijn zaad olie bevat 57 % Omega3 en 17 % omega 6 vetzuren) dit is goed voor je algehele gezondheid en remt Pro-inflammetoire Mediatoren zoal Tumor necrose factor (dus remt algehele onstekings reakties) en kan je helpen om een laag vetpercentage te behouden!!
rudiratlos is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2002, 13:01   #15
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
vreemd

Dit is heel vreemd, als je www.sawpalmetto.nl intikt in je url kom je ineens uit op de site van het haarlab, waar ze vervolgens het produkt Nihafor aanprijzen, waar ze volgens mij niet eens spreken over het produkt SP.

???
RICK is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[saw palmetto] Bijwerkingen Heer Olivier Medicijnen/haargroeimiddelen 286 3 augustus 2018 14:26
[saw palmetto] Topical Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 35 25 juli 2007 10:29
[saw palmetto] Hoe kom ik eraan? Francis Medicijnen/haargroeimiddelen 72 22 juli 2007 14:56
[saw palmetto] Invloed op sportieve prestaties jeandubois Medicijnen/haargroeimiddelen 10 10 september 2006 02:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.