Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 november 2014, 12:18   #1
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Waarom minder AGA in Azië ?

Het is een publiek geheim dat er minder AGA voorkomt in Azië. Velen wijzen gewoon naar genetics, maar er is ook onderzoek waarbij er meer AGA voorkomt bij Aziatische populatie die naar het westen emigreert. Een mogelijke uitleg zou dan het voedingspatroon zijn, maar dit vertoont ook nog te veel leemtes.. Men eet vaak gezonder dan in het westen: minder proteïne en vet, meer phytoestrogens in voedsel, etc.

Men beweert wel eens dat de mannelijke Aziatische populatie lagere testosteron waardes heeft, maar ook dat blijkt niet helemaal te kloppen (zie onderstaande link). Wel zouden zij van nature verminderde 5-alfa-reductase activiteit hebben en zouden ze sterk lagere DHT waardes hebben.

http://www.airlats.com/testosterone/

Wat denken jullie? Puur genetics of toch een interessante denkpiste?
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 13:07   #2
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Ook SHBG (sex hormone-binding globulin) zou een belangrijke rol kunnen spelen. Dit hormoon bindt met testosteron en hoe lager SHBG, hoe meer 'Free T', wat op zich voor meer DHT kan zorgen en meer haaruitval.

Zie in onderstaande link een interessante studie over SHBG bij Chinese vrouwen. Wat blijkt? Consumptie van rijst, groene groenten en vis boost SHBG.

http://ajcn.nutrition.org/content/63/1/22.abstract

Zogenaamde low-carb diets verminderen de testosteron productie omdat deze de bloedsuikerspiegel stabiliseren en er zo minder insuline wordt aangemaakt. Zie hier.

Ook is het zo dat vitamine D testosteron doet toenemen en SHBG afremt. Twee maal raden waar de bevolking te kampen heeft met significant lagere vitamine D waardes zijn? Juist, Oosten en Zuiden van Azië.

Vezels verlagen ook testosteron en verhogen SHBG. Aziatische keuken zit stokvol met groenten en vezels.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie

Laatst gewijzigd door Hairpilot; 6 november 2014 om 13:14
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 14:53   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik heb nog nooit duidelijke statistieken gezien en ik ben dus razend benieuwd naar de onderzoeken waar je over spreekt. Voor mij is het (op dit moment) geen 'feit' dat Aziaten minder kalen en dus al helemaal niet dat het door hun voedingspatroon zou kunnen komen.

Ik krijg wel eens Chinese, Koreaanse en Vietnamese delegaties (hoofdzakelijk mannelijke veertigers en vijftigers) over de vloer en heel eerlijk zijn die echt niet minder kalend dan een gemiddelde soortgelijke groep Nederlanders, naar mijn gevoel.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 17:23   #4
jord-y
HaarWeb lid
 
jord-y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 974
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairpilot Bekijk bericht
Het is een publiek geheim dat er minder AGA voorkomt in Azië. Velen wijzen gewoon naar genetics, maar er is ook onderzoek waarbij er meer AGA voorkomt bij Aziatische populatie die naar het westen emigreert. Een mogelijke uitleg zou dan het voedingspatroon zijn, maar dit vertoont ook nog te veel leemtes.. Men eet vaak gezonder dan in het westen: minder proteïne en vet, meer phytoestrogens in voedsel, etc.

Men beweert wel eens dat de mannelijke Aziatische populatie lagere testosteron waardes heeft, maar ook dat blijkt niet helemaal te kloppen (zie onderstaande link). Wel zouden zij van nature verminderde 5-alfa-reductase activiteit hebben en zouden ze sterk lagere DHT waardes hebben.

http://www.airlats.com/testosterone/

Wat denken jullie? Puur genetics of toch een interessante denkpiste?
De genetica aanhangers en wetenschap de grootste fraude van de mensheid en de religie van de satanische darwinisten

Wetenschap kan nuttig zijn, maar teveel belangenverstrengelingen.

Denk zeker dat in Azie de voeding/soort voeding,levensstijl, lichaam en geest [Niet de bewoners in de stad/besteding] goed doen/zijn voor je haartjes en je algehele gezondheid.

Daarnaast zijn we hier vooral in het rijke Westen als mens vervuilder van binnen dan we denken, dus ontgiften is sowieso wel een pre hedendaags.

Goed punt heb je ieder geval, maar verwacht hier geen ja knikkers , want men zit hier vastgeroest als een spijker in de religie genetica en wetenschap.

Ik ontken genetica niet, maar zie het zeker niet als de grootste probleem.
Genetica ontstaat of is ook tenslotte ontstaan door ja ? Think think think.................. [Epigenetica ,invloed van buitenaf dus]
__________________
Nu:
-Rauw plantaardig eten en intermittent fasting
-Focus op ontgiften en ontzuren van het lichaam
-Sauna elke week

Laatst gewijzigd door jord-y; 6 november 2014 om 17:27
jord-y is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 19:49   #5
Elser
HaarWeb lid
 
Elser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2011
Berichten: 3.972
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jord-y Bekijk bericht
De genetica aanhangers en wetenschap de grootste fraude van de mensheid en de religie van de satanische darwinisten
Ik ontken genetica niet, maar zie het zeker niet als de grootste probleem.
Genetica ontstaat of is ook tenslotte ontstaan door ja ? Think think think.................. [Epigenetica ,invloed van buitenaf dus]
Diep nagedacht, en nu?
Elser is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 19:54   #6
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
In een hutje op een berg gaan wonen...
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 21:56   #7
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Dat het genetisch is, is gewoon soms moeilijk te accepteren. Dan zit het in jezelf en ben je behoorlijk machteloos. Anderen de schuld geven is makkelijker om je lot te accepteren.

En natuurlijk zijn onze Westerse gewoonten verwerpelijk, zijn grote bedrijven een abominatie en is ons leefmilieu tegenwoordig totaal verziekt ... de schuldige ligt erg voor de hand

Ik ben bang dat in een hutje op de berg gaan wonen totaal geen oplossing is. Primitieve volkeren in berggebieden gingen van oudsher zwaar gebukt onder allerlei tekorten.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2014, 22:55   #8
jord-y
HaarWeb lid
 
jord-y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 974
Geslacht:
Je slikt troep, je wordt troep, je gelooft troep
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png naamloos.png‎ (47,3 KB, 5x gelezen)
__________________
Nu:
-Rauw plantaardig eten en intermittent fasting
-Focus op ontgiften en ontzuren van het lichaam
-Sauna elke week
jord-y is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 10:30   #9
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Lekker

Maar achterdocht en ongeloof leidt ook alleen maar tot meer achterdocht en ongeloof. En uiteindelijk baseer je al je keuzes op negativiteit, gebaseerd op dat achterdocht en ongeloof. Oftewel, je ziet overal troep en daardoor worden je gedachten ook troep

Ik geloof zelf heel sterk in mijn eigen gezonde verstand en ik baseer me liefst op wat ik zelf waarneem of op feiten die duidelijk worden gepresenteerd.

__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 11:54   #10
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
U vraagt, ik draai.

Citaat:
AGA is also a common disorder in Asian people. Takashima et al.6 and Kakizo7 studied AGA in Japanese and found that it was minimal before the age of 40 and that, although the incidence increased with age, it remained lower than in Europeans. Japanese men develop AGA approximately one decade later than Europeans, and the prevalence is 1.4-fold lower in each decade of life6.
Citaat:
Asian men with AGA display different characteristics compared with men of other ethnicity. However, there is an increase in prevalence with age among all the Asian groups studied similar to that observed in other ethnic population8-12,29. The reason for this increase rate in the prevalence of AGA compared to Europeans remains unknown, but a transition toward a more Western diet and lifestyle may play a role.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3412231/

Zoals je hier kan zien, is Japan dan zelfs nog het Aziatische land met het hoogste aantal AGA lotgenoten.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 12:18   #11
jord-y
HaarWeb lid
 
jord-y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 974
Geslacht:
Bij mij heeft ontgiften in het regime duidelijk geholpen niet alleen voor de haartjes, maar voor veel meer natuurlijk.
Focus darmen/stoelgang,weglaten van gluten en brood ansich enzovoort.
Geen fruit daar eet men hier zich ook vol mee merk ik [in NL o.a].
Daarnaast zo onbewerkt mogelijk eten.
Veel kruiden door mijn eten. [geelwortel, cayennepeper etc]

Denk zelf dat niet alleen in Azie , maar ook veel andere landen waar mensen nog meer in contact staan met de natuur en eten zoals het hoort kaalheid sowieso een stuk minder is.

Viel mij altijd op dat bv mensen uit Noord-Afrika/Marokaanse [ouders] die ik ontmoette in het verleden de pa vaker toch een mooiere volle haarbos hadden vergeleken met de Nederlandse vaders om maar een voorbeeld te noemen, al wist ik natuurlijk niet of dat door de levensstijl kwam of door de sterkere genen die ze meegekregen hadden van hun voorouders, waardoor ze meer kunnen permitteren.

Vaak zie je ook in Azie of landen waar AGA minder voorkomt dat in bestedingen of Westere beschavingen/maatschappij dat daar weer veel meer kaalheid optreedt , ook door fastfoodketens en westerse levensstijl,stres,druk.

Verder met alleen gezond eten kom je er hier niet, ontgiften is zeker een pre + flink aanvullen van mineralen en vitamines door hoogwaardige kwaliteit biologische voeding of voedingssupplementen erbij niet te verwarren met de bekende kunstmatige supplementen.
__________________
Nu:
-Rauw plantaardig eten en intermittent fasting
-Focus op ontgiften en ontzuren van het lichaam
-Sauna elke week

Laatst gewijzigd door jord-y; 7 november 2014 om 12:30
jord-y is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 12:19   #12
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Dank, HP, duidelijk!

Het voorkomen van AGA lijkt dus overduidelijk een verband te hebben met etniciteit en mogelijk speelt levensstijl ook een rol. Maar dat laatste is een niet verder onderbouwde aanname.

Het verklaart overigens waarom ik bij de groepen die ik ontvang niet heel veel verschil zie, dat zijn toch vrijwel altijd mannen van middelbare leeftijd en dan begint AGA kennelijk ook in die groep stevig huis te houden.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 13:11   #13
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Inderdaad, het begint vooral later. Maar als je bijvoorbeeld naar China kijkt - het land met het minste haarverlies van alle in kaart gebrachte landen - dan komt een magere 19% van de mannen maar in aanraking met haarverlies op een bepaald punt van hun leven. In het Westen heeft 50% van de mannen boven de 50 jaar last van een bepaalde vorm van haaruitval (bron).

Zelf geloof ik ook heel sterk in een wetenschappelijke benadering. Genetica zal de voornaamste reden zijn, check. Maar als er ook in hogere wetenschappelijke kringen sprake is van een verhoging van het aantal haaruitval patiënten wanneer zijn meer met westerse gebruiken in aanraking komen, dan denk ik dat we daar ook gevoelig voor moeten zijn. Wellicht helpt het voedings- en leefpatroon toch iéts. Dit is uiteraard een hypothese, maar niet volledig uit de lucht gegrepen.

Indien het zou kloppen dat Aziatische mannen over het algemeen minder van het enzym 5-alpha-reductase aanmaken, dan zou het een logisch gevolg zijn dat hun AGA pas later (of helemaal niet) begint. Dan is het wellicht ook geen 'stretch' om de these van SHBG onder de loep te nemen.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 13:30   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Natuurlijk, ik ga zeer zeker ook niet ontkennen dat omgevingsfactoren een rol spelen. Het uiterlijk van ieder organisme (fenotype) wordt bepaald zijn genotype plus omgevingsfactoren.

Maar het begint allemaal met genetische aanleg. Omgevingsfactoren maken van een gewone vent bijvoorbeeld een vetzak. Maar genen zijn de basis, die zorgen ervoor dat hij nooit echt een walrus wordt, hoeveel hij daar ook op gaat lijken.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2014, 17:54   #15
Pe84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 54
Onlangs nog een artikel gelezen over een studie die de VUB gepubliceerd had waaruit bleek dat sommige pesticiden die gebruikt worden de hormonale werking verstoren. Volgens mij draagt dit toch ook bij aan de (vroegtijdige) kaalheid die hier aanwezig is.

Een quote uit het artikel

Citaat:
Uit de studie blijkt dat zowel de verboden stoffen als enkele pesticiden die vandaag nog gebruikt worden, de hormonale werking bij de jongeren verstoren. HCB en DDE versnellen de seksuele ontwikkeling bij jongens, terwijl deze bij meisjes vertraagd wordt. Organofosfaat heeft bij beide geslachten een vertragende werking. Deze groep pesticiden wordt vandaag nog in de professionele groente- en fruitteelt gebruikt, maar zit ook in bepaalde insecticiden die verkocht worden aan particulieren. Het afbraakproduct para-dichlorofenol, aanwezig in mottenballen, toiletblokjes en luchtverfrissers, beïnvloedt dan weer de schildklierhormonen.
Pe84 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.