Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 augustus 2005, 12:05   #16
Tinn
HaarWeb lid
 
Tinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 18
Hojj LIES,

heel erg mooi gedicht!
past echt bij ieder van ons vind ik!
Tinn is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2005, 12:31   #17
alopeciatic
u n i v e r s a l i s
 
alopeciatic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2005
Berichten: 67
Hee Hera78,

Ik ben kaal vanaf m'n zesde, heb van m'n elfde tot m'n 22e petten gedragen.

Ik had altijd het idee dat ze me "beschermden" tegen blikken van anderen, maar weet inmiddels dat je daar juist de aandacht mee trekt. OK, als kind was het wel fijn, want kinderen zijn meedogenloos.

Als kind is het ook logisch dat je je onzeker voelt. Maar ik ben geen kind meer. Mooie quote uit de Bijbel (ben niet gelovig, maar toch): "When I was a child, I talked like a child, I thought like a child, I reasoned like a child. When I became a man, I put childish ways behind me." (I Corinthians 13:11, NIV).

Was ook heel lang onzeker over hoe ik overkwam op meisjes. Ik kreeg een vriendin die ook stapel-verliefd op me was en dat was de turning-point voor mij. Ik heb m'n pet afgedaan en nooit meer opgedaan en dat was het meest vrije gevoel dat ik ooit heb gehad. Niet meer afhankelijk van dat klere-ding. Niet meer verstoppen. En bijna niemand die er ooit iets over zegt. In deze tijd zijn er ook zo veel mensen die zich uit eigen overweging kaal scheren, dat je als alopecia-mens bijna niet meer opvalt.

Natuurlijk is het anders voor meisjes dan voor jongens, maar je uitstraling geeft volgens mij de doorslag: als je een pruik of pet of wat dan ook draagt om je te verbergen dan zien mensen dat en de onzekerheid die er achter schuilt. Als jij de keuze maakt om je niet te verbergen (zoals je kaalheid geen keuze is) dan zien mensen dat ook: jij bepaalt hoe mensen je zien en dat straalt zekerheid uit. En zekerheid is sexy.

Dat was een lang verhaal, maar ook de eerste keer dat ik iets schrijf over dit onderwerp.

Succes!
alopeciatic is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 10:36   #18
bikkel
HaarWeb lid
 
bikkel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 36
wel of geen pruik??

Hallo allemaal,


Ik lees net de post van annewil om eens te kijken wat de reakties zijn van mensen op vrouwen/mannen met AA. Nou lees ik een heleboel ervaringen van vrouwen en ik maak hier uit op de deze haast allemaal zonder haarwerk door he leven gaan(of ik moet het niet goed begrijpen) Nu is mijn vraag, gaan de meeste met of zonder pruik naar buiten. Ik zelf heb al 16 jaar AA en geen haar op mijn hoofd(letterlijk) moet er aan denken om zonder haarwerk op stap te gaan. Ik durf het niet en voel me er niet lekker bij. IK vind mezelf(let op ik spreek puur voor mezelf!!!) pretttiger om te zien met haarwerk dan zonder.
Maar mijn vraag is dus eigenlijk:

Wie gaat er met en wie durft er zonder?

Ik heb respect voor de keuze van een ieder maar ik ben echt benieuwd of er meer vrouwen zonder pruik op straat gaan als ik dacht. Ik kan ook geen post plaatsen op de vraag van annewil want ik heb eigenlijk geen nare reakties gekregen uit mijn omgeving, misschien wel achter mijn rug om maar daar kan ik helaas niemand wat over vertellen....


Kus Bikkel
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 11:01   #19
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Ik ga door het leven zonder pruik. Volledig kaal, en super gelukkig!
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 13:08   #20
marianneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: brabant
Berichten: 116
Hallo Bikkel,

Ik draag een haarwerk en voel me daar het prettigst bij.

Groetjes Marianneke
marianneke is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 14:16   #21
Saar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Locatie: Hulst
Berichten: 151
Bij mij wisselt het erg of ik kaal ben of niet en als ik kaal ben draag ik geen pruik (in de winter wel soms een muts, vooral buiten omdat het zo koud is zonder)
Saar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 17:56   #22
JC77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 december 2005
Berichten: 14
Ik heb AA, en gebruik geen pruik of zo. Nooit gedaan ook. Petjes heb ik wel, maar draag ik eigenlijk ook nooit ( tenzij het tegen een zonnesteek is ).

Ik voel me het beste als ik gewoon kan zijn wie ik ben, dus met AA.
JC77 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2006, 12:00   #23
Annewil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2005
Berichten: 107
hallo bikkel,

ik was afgelopen jaar op een bijeenkomst van de aapv (patiëntenvereniging voor mensen met alopecia areata) en verreweg de meeste leden daar droegen een pruik. Vooral de oudere leden. Mijn eigen moeder is al 35 jaar kaal en draagt een pruik. Ik zelf niet. Zij zei me laatst: "Ja jij kan dat doen (ik ben 53, zij 82), maar in mijn tijd was er niemand die dat deed, toen kon dat niet" Ze zei ook: "Ik vind het wel veel lekkerder zonder pruik... maar ik ben er nu aan gewend".

Je had al gelezen dat ik geen pruikdrager ben. Maar er is niks mis mee om wel een pruik te dragen toch? Je moet gewoon doen waar je je het lekkerst bij voelt. Voor mij is dat niets dragen als het warm is, een warme muts als het koud is en een "buff" er tussenin. Ik draag ook een buff als het overdreven heet is, die vangt het zweet mooi weg (dat anders maar blijft druipen langs mijn kale hoofd en in mijn ogen en zo, want ook geen wenkbrauwen en wimpers meer).

Mijn werkgever reageerde overigens op mijn plotseling haarverlies vorig jaar met: "Ik wil graag een goede pruik voor je betalen - niet dat je zo'n goedkoop ding moet nemen; zeg maar wat je nodig hebt" Erg lief bedoeld was dat wel. Een beetje onhandig was het aanbod ook, ik vond het wel vertederend. Nu, een jaar later, zegt de werkgever: "De cliënten zijn er gewoon aan gewend dat je er zo uit ziet.. ik denk dat je er geen problemen meer door hoeft te ondervinden". Zelf denk ik dat eigenlijk ook inmiddels. t Was leuk geweest als ik mijn voorheen dikke haardos nog had gehad, het is niet zo... ik moest er erg aan wennen, dus mijn omgeving moet dat nu ook maar doen. Het levert geen echte problemen op eigenlijk. Hooguit dat er eens wat langer naar me wordt gekeken door deze of gene.

Annewil
Annewil is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2006, 19:59   #24
Juffie Judith
Judith Mom
 
Geregistreerd: 24 april 2005
Locatie: Ik woon in Montfort
Berichten: 109
Hoi Bikkel,


zoals je al weet draag ik een pruik. Hier voel ik me het prettigste bij. De meeste mensen zien niet eens dat ik een pruik heb. Ik hoef dus weinig uitleg te geven. En ik confronteer andere mensen dus ook niet echt ergens mee. Verder heb ik niet echt last van de pruik al begint het 's avonds wel eens te jeuken. Nou dan doe ik hem thuis gewoon af. Het enige wat ik lastig vind is als ik ergens moet gaan slapen waar ik met anderen op een kamer slaap. Mijn pruik gaat dan namelijk vanzelf af. Ik heb echter ondekt dat een doekje wel blijft zitten 's nachts.

Gr.
Judith
__________________
GOD BLESS YOU
Juffie Judith is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2006, 18:33   #25
Vlokje
HaarWeb lid
 
Vlokje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2006
Berichten: 13
Om te beginnen vind ik het ontzettend knap dat mensen zonder pruik naar buiten gaan, zelf doe ik dat absoluut niet. De eerste jaren heb ik het wel met doekjes en sjaals gedaan, maar heb ervaren dat ik me met een pruik heel wat lekkerder voel. Elke keer als er weer een nieuwe moet komen, omdat ik last heb van de vervilting van de vezel, merk ik dat ik een stukje onzekerder ben. Daarentegen als er een nieuwe op mijn hoofd zit voel ik me grandioos.
De vraag is of het te maken heeft met acceptatie van de ziekte? Zelf heb ik het idee dat ik t wel geaccepteerd heb hoor, maar wil er toch ook graag voor mijn gevoel als mezelf bijlopen. En dat is dus met "plastic" haar.
Vlokje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2006, 00:02   #26
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Hier is al een thread over, waarin al veel gezegd is, hopelijk heb je daar wat aan!
Ik ga ze in ieder geval samen voegen omdat het over het zelfde gaat!

Groetjes!
Lies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2006, 00:21   #27
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Ik kan me heel goed voorstellen wat vele van jullie hier zeggen.
Iedereen wil zichzelf (kunnen) zijn.

Ik ben mezelf met een kaal hoofd... Een ander is zichzelf met een mooie blonde pruik. En ben momenteel nog meer mezelf als ik kaal ben dan dat ik nu mijn eigen haar terug zou krijgen.

Voor iedereen ligt die grens anders, en iedereen zal daar anders mee om gaan.
Ik moet er (momenteel) niet aan denken om met pruik verder te gaan.
Het past gewoon echt niet bij me. Ik heb er 2,5 jaar een gedragen, en ben er erg gelukkig mee geweest.
Maar zie inmiddels in dat ik kaal meer mezelf ben.
Ik heb geen zin om steeds te moeten kijken of mijn pruik nog goed zit. Op te moeten letten dat mijn clienten er niet in hangen, en veelvuldig onderhoud te moeten plegen.
Ik ben mezelf zoals ik kaal ben.
En wat ik ook al vaker heb gezegd is dat ik graag wil zeggen dat JIJ er totaal NIETS aan kunt doen dat je kaal bent.
Je hoeft je niet te schamen omdat je kaal bent, jij hebt er toch niet om gevraagd?

En natuurlijk moet je er aan wennen, is het eng om naar buiten te gaan, en kijken de mensen je eventjes aan, maar geloof me, als je echt wilt kan je het!
Maar dit geld voor mensen met en zonder pruik.
Met pruik is het ook ff eng
(zien de mensen het niet, waait hij niet af, zit hij wel goed tenminste dat had ik dan), zonder pruik net zo goed. (ik ben anders dan andere, ze kijken naar me, ben ik lelijk? Gedachtes die ik wel eens heb)
Ik denk dat de drempel zo hoog is als je hem zelf maakt.
Natuurlijk werkt je omgeving ook mee, maar als jij er 'luchtig' over doet, eerlijk bent in wat je hebt en gewoon je gevoelens uit, is het voor de omgeving ook al makkelijker!!

En nogmaals, je bent wie je bent, met of zonder haar, met pruik of zonder pruik!!!!
Doe waar je je momenteel goed bij voelt.
Misschien is het vandaag een pruik, morgen een petje en overmorgen kaal.
Maar mijn tip is probeer er geen groot probleem van te maken.
Wat bij mij altijd heeft geholpen is openheid, jezelf zijn en gewoon vertellen wat je hebt. Eerlijkheid duurt het langst, en dan heb je ook niets meer te verbergen, en is het ook een minder grote drempel als je eens geen zin hebt in je pruik!

JE BENT ZOALS JE BENT!! JE BENT MOOI EN OOK MET AA MAG JE ER WEZEN!!!
PRUIK OF GEEN PRUIK!

Wat me nu ook opeens te binnen schiet, maar wat wel offtoppic is,
als er mensen zijn die het eng vinden te vertellen op school of hun werk wat ze hebben wil ik ze graag helpen.
Wordt je gepest, en zou je de klas graag eens vertellen wat je hebt, ik zou je graag willen helpen.
Ben bereid naar je school te komen, mijn verhaal te vertellen en waarom ik vind dat mensen met AA (niemand trouwens) niet gepest moeten worden.
Kan nu even niet de juiste zinnen vinden om precies duideiljk te maken hoe ik het in mijn hoofd heb, maar als je hulp wilt bij het vertellen van je klas/school wat je hebt help ik je graag!!!
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2006, 20:05   #28
Assie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 180
Mijn keus is ook heel duidelijk geworden in de loop van de afgelopen jaren.
Mensen waar ik oppervlakkig contact mee heb, of waarbij ik bewust kies om hen niet lastig te vallen met mijn probleem weten niet dat ik een pruik draag. Ik draag op maat gemaakte pruiken van echt haar en het ziet er zeer natuurlijk uit! Dit bevalt mij prima...zij kennen mij zoals ik er uitzie..niet meer en niet minder...voor mij rustig en oké.
De mensen waar ik intiemer contact mee heb, sommige familieleden, vrienden, buren, collega's zien mij ook soms zonder haar of met een buff op als ik thuis ben of als ze bij mij slapen. Geen probleem, zij wisten al wie ik ben en ik ben voor hen niet iemand anders geworden.
En zo heb ik er mee leren leven, het voelt goed zo, ik hoef het niet te verstoppen maar er ook niet steeds mee geconfronteerd te worden. Het leven is voor mij meer dan alleen mijn haar of in dit geval mijn pruik. Het is een manier die bij mij past en waar ik mij rustig bij voel.
gr. Assie
__________________
als je haar maar goed zit
Assie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2006, 09:57   #29
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Ik sluit me helemaal aan bij het bericht van Assie. Zij heeft mijn gevoelens ten aanzien van mijn kaalheid en mijn haarwerk precies goed verwoord.

Bedankt Assie.

Karen
__________________
* Mijn informatiepagina over alopecia: www.kaleplekkensite.tk *
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2006, 11:21   #30
Assie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 180
Geen dank Karen, ik heb het idee dat veel mensen op deze site er op deze manier mee omgaan.

groetjes assie
__________________
als je haar maar goed zit
Assie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen wenkbrauwen en geen wimpers hoe kan ik dit verbergen? tinny Camouflage 75 16 juli 2012 09:28
geen shed simbah Medicijnen/haargroeimiddelen 13 7 maart 2005 20:13
Sorry, maar ik vind geen titeltje karin_68 TTM - Algemeen 25 25 februari 2005 18:17
HT is geen oplossing. Jay Chirurgische behandelingen 8 25 oktober 2002 13:15
m'n nichtje van 9 jaar heeft helemaal geen haar meer. jetli AA bij kinderen 1 8 juli 2002 16:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.