Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 mei 2005, 21:48   #1
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
[finasteride] Topical fina

Laurens, misschien dat we 't zo kunnen oplossen? Over topical fina is niet zo heel veel bekend en een post erover kan in de loop der tijd wellicht wat aardige info samenbrengen...

Citaat:
Originally Posted by Zwarflai
Voor de geïntresseerden, de finasteride creme is heel makkelijk te maken. Je haalt bij je apotheker een basiscreme (die ze zelf gebruiken voor hun "magistrale bereidingen", zonder actieve ingredienten in dus) en wat ethanol+ppg. Dan gewoon drie proscar pillen fijn drukken (met blauwe coating en al). Daar doe je dan een milliliter of twee van de ethanol+ppg (ik doe zelf 1ml ppg/ethanol en 1ml dmso) bij en je laat de het proscar poeder een uur of twee oplossen in de vloeistof. Uiteindelijk meng je dat dan goed in 5 gram van de creme en het is klaar. Ik heb zelf wel het geluk dat er een heel vriendelijke en discrete (en ook nog eens spotgoedkope) apotheker bij mij in de buurt is. Andere apothekers zullen misschien wel lastig doen als je om die dingen komt vragen.
Mijn reactie:
Zwarflai, wat interessant!!

Ik ken de studie en de resulaten waren veelbelovend. Ik weet bijna zeker het antwoord al, maar ken je toevallig nog andere studies over topical finasteride?

De studie die jij bedoelt is volgens mij een van de weinige die aantoont dat fina ook plaatselijk kan werken terwijl daar geen opname door het gehele lichaam voor nodig is...

Wat ik me verder afvroeg, is er een reden dat je niet voor een vloeibare vorm/ lotion hebt gekozen? Die zouden toch makkelijker aan te brengen zijn?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 22:00   #2
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Het was toch de vraag of het wel of niet goed door de huid komt en zijn werking daar doet? Als je dan een Topische form gaat gebruiken, kan je beter Dutasteride gebruiken.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 22:03   #3
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Van fina wordt beweerd dat het zeer goed door de huid wordt opgenomen en van duta zou ik dat niet weten. Maar de vraag was meer of topical fina (eventueel) zou werken omdat het ook plaatselijk zn werk kan doen of omdat het in het bloed wordt opgenomen en zo dezelfde werking heeft als orale fina...
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Vince001; 9 december 2005 om 18:30
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 22:42   #4
Zwarflai
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Berichten: 112
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Zwarflai, wat interessant!!

Ik ken de studie en de resulaten waren veelbelovend. Ik weet bijna zeker het antwoord al, maar ken je toevallig nog andere studies over topical finasteride?

De studie die jij bedoelt is volgens mij een van de weinige die aantoont dat fina ook plaatselijk kan werken terwijl daar geen opname door het gehele lichaam voor nodig is...
Ik weet dat verschillende studies elkaar tegenspreken ivm finasteridezalf, maar ik heb zelf maar die ene studie gelezen. Buiten de zalf had ik alle ingredienten in huis, dus wou ik het gewoon eens proberen na het lezen van die ene studie. Het is dus gewoon een experiment waar ik niet echt veel verwachtingen voor heb.

Tot nu heb ik 5 gram zalf gemaakt met 15mg finasteride en naar mijn schatting zal ik daar een tweetal maanden mee toekomen, gebaseerd op mijn huidige verbruik. Daar zal dus niet veel van in de bloedstroom komen denk ik.

Citaat:
Wat ik me verder afvroeg, is er een reden dat je niet voor een vloeibare vorm/ lotion hebt gekozen? Die zouden toch makkelijker aan te brengen zijn?
Ik gebruik het alleen op een gebied waar weinig of geen haar is, dus is het geen probleem om het aan te brengen. En als je een vloeibare vorm wilt moet je werken met grote hoeveelheden aggressieve producten zoals ppg, alcohol en ethanol. Door mijn ervaringen met minoxidil en fluridil weet ik dat mijn huid daar niet zo goed tegenkan. Met de zalfversie is dat geen probleem, die zorgt niet voor irritatie.

Als je al minoxidil gebruikt kan je gewoon wat fina daarin oplossen, dat is toch allemaal ppg en ethanol.
__________________
1/4 Proscar per dag sinds 8 Juni 2004.
Nizoral 2%, 3 à 4 keer per week.

Laatst gewijzigd door Zwarflai; 27 mei 2005 om 22:58
Zwarflai is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 10:29   #5
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Okee, bedankt voor je reactie en succes met de creme... Lijkt me leuk om af en toe een update te zien.

Ik gebruik zelf idd minoxidil, maar ik ben te bang dat de fina toch in mn lichaam wordt opgenomen. Jammer is, dat ik ook die andere onderzoeken nooit gezien heb. Maar ze schijnen te bestaan.

Btw, op HLH zit ook een jongen die topical fin gebruikt. Tommyboy. Ook wel aardig om zijn updates in de gaten te houden.

Mzzl!
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 10:40   #6
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Zo he, dit is zeer interessant! Tommyboy zegt op HLH (27 maart 2005):

Citaat:
OK, I can honestly say that I am seeing some small increased thickness. I have also noticed that the vellous hairs on my hairline appear to be growing longer and slightly more define. I just got my hair cut on top and it does look more healthy and bouncy. Will keep you updated and will try to post some pics later on when/if I see more solid improvement.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:02   #7
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Yep, I know...

En het is iemand met bijwerkingen van orale fina. Toch even afwachten maar. Hij is er net mee begonnen en is altijd errug enthousiast. Hopelijk gaan meer mensen het gebruiken.

Ook op Regrowth.com zijn best aardige discussies gevoerd over dit onderwerp, maar 't onbreken van onderzoeken blijft voor mij een zwak punt...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:08   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Yep, I know...

En het is iemand met bijwerkingen van orale fina. Toch even afwachten maar. Hij is er net mee begonnen en is altijd errug enthousiast. Hopelijk gaan meer mensen het gebruiken.

Ook op Regrowth.com zijn best aardige discussies gevoerd over dit onderwerp, maar 't onbreken van onderzoeken blijft voor mij een zwak punt...
Hij heet nu overigens Tommylee, hij heeft een nieuwe nick en dit zijn topic met updates:

http://www.hairlosshelp.com/forums/m...E=&STARTPAGE=2

Daarin staat overigens dat hij er mee beginnen is sinds februari 2005, dus toch al weer een poosje.

Jammer dat er (nog) niet meer onderzoek is gedaan. Maar zoals dat onderzoek naar het effect van topical finasteride bij hirsutisme is best veelbelovend vind ik. Het effect was best groot en significant en dat geeft in ieder geval aan, dat topical finasteride goed kan worden opgenomen door de huid. Dus theoretisch zou het echt moeten werken.

Mocht hier meer beken over worden en bij voorkeur in de vorm van goed onderzoek, dan ben ik zelfs bereid om topical finasteride te gaan gebruiken in plaats van fluridil .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:16   #9
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Hij heet nu overigens Tommylee, hij heeft een nieuwe nick en dit zijn topic met updates:

http://www.hairlosshelp.com/forums/m...E=&STARTPAGE=2

Daarin staat overigens dat hij er mee beginnen is sinds februari 2005, dus toch al weer een poosje.

Jammer dat er (nog) niet meer onderzoek is gedaan. Maar zoals dat onderzoek naar het effect van topical finasteride bij hirsutisme is best veelbelovend vind ik. Het effect was best groot en significant en dat geeft in ieder geval aan, dat topical finasteride goed kan worden opgenomen door de huid. Dus theoretisch zou het echt moeten werken.

Mocht hier meer beken over worden en bij voorkeur in de vorm van goed onderzoek, dan ben ik zelfs bereid om topical finasteride te gaan gebruiken in plaats van fluridil .
Dat onderzoek zag er zeker goed uit. Wat vooral een belangrijk punt is, is dat het zo is getest dat het verschil tussen wel of geen topical fin is getest bij dezelfde persoon. Dus op de punt a in hetgezicht wel de creme en op punt b niet. Er was duidelijk verschil te zien tussen de twee verschillende punten.

Wat echt een uitkomst zou zijn, is een onderzoek naar het effect van fina op de haarwortel. Wordt het daar echt goed opgenomen en is het in staat daar, zeer plaatselijk de dht te bestrijden...

Ik zou zelf ook veel interesse hebben in een topical versie, maar ik durf het zo niet echt aan.

Oh, en natuurlijk een eeuwig twistpunt... waarom heeft Merck topical fin gepatenteerd? Omdat het werkt of om haar markt te beschermen?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:23   #10
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Wat echt een uitkomst zou zijn, is een onderzoek naar het effect van fina op de haarwortel. Wordt het daar echt goed opgenomen en is het in staat daar, zeer plaatselijk de dht te bestrijden...

Ik zou zelf ook veel interesse hebben in een topical versie, maar ik durf het zo niet echt aan.
Ik heb hetzelfde. Als serieus wordt aangetoond dat het werkt en dat het ook effectiever is dan orale finasteride (wat ik zelf geloof), dan wil ik de poging wagen. Maar ook ik durf het niet aan vanwege mogelijke systematische bijwerkingen. Dat is ook de reden waarom ik orale middelen vermijd. Om die reden vond en vind ik Fluridil een uitkomst. Maar ik heb het idee dat topical finasteride wel eens beter zou kunnen zijn dan Fluridil, maar dat is een gevoel dat mede is gevormd door de Fluridil-discussie een paar dagen geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Oh, en natuurlijk een eeuwig twistpunt... waarom heeft Merck topical fin gepatenteerd? Omdat het werkt of om haar markt te beschermen?
Dat zullen we nooit weten. Maar ik denk in ieder geval het laatste. Ik weet niet in hoeverre het is omdat het zou werken, want dan zouden ze dat hebben moeten onderzocht. Het is denk ik in ieder geval zo, dat ze de mogelijkheid alvast hebben willen beschermen, zo van: "als het ooit wordt aangetoond, dan hebben wij het patent." Zoiets.

Laatst gewijzigd door Haarmannetje; 28 mei 2005 om 11:26
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:38   #11
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Ik heb hetzelfde. Als serieus wordt aangetoond dat het werkt en dat het ook effectiever is dan orale finasteride (wat ik zelf geloof), dan wil de poging wagen. Maar ook ik durf het niet aan vanwege mogelijke systematische bijwerkingen. Dat is ook de reden waarom ik orale middelen vermijd. Op die reden vond en vind ik Fluridil een uitkomst. Maar ik heb het idee dat topical finasteride wel eens beter zou kunnen zijn dan Fluridil, maar dat is een gevoel die mede is gevormd door de Fluridil-discussie een paar dagen geleden.
Tja, die Fluridil-discussie heeft bij mij ook zn uitwerking wel gehad Ik had al 2% spiro besteld voor de ochtend en ik denk dat ik die nu langzaamaan ook de Flu ga laten vervangen 's avonds. Als Fluridil echt zo weinig verschil maakt, moet dat met spiro ook te behalen zijn... Alleen is die laatste iets goedkoper.

Laurens poste ook een stukje over de vergelijking tussen Flutamine en topical fin toegepast bij muizen en ook daar deed topical fin wel wat, dus het moet werken, zou je zeggen.
Citaat:
Dat zullen we nooit weten. Maar ik denk in ieder geval het laatste. Ik weet niet in hoeverre het is omdat het zou werken, want dan zouden ze dat hebben moeten onderzocht. Het is denk ik in ieder geval zo, dat ze de mogelijkheid alvast hebben willen beschermen, zo van: "als het ooit wordt aangetoond, dan hebben wij het patent." Zoiets.
Op de amerikaanse forums zitten een aantal "oldies" die beweren dat Merk voor de introductie heeft lopen tobben of ze propecia als tablet of als topical op de markt zouden brengen. De keuze voor een pil was puur strategisch, zegt men... Alleen jammer dat bewijs voor die beweringen ontbreekt.

Ik zal toch ook nog eens verder zoeken naar stukjes over topical fin. Als de opname in het lichaam idd plaatsvindt, zal die toch een stuk minder zijn dan wanneer je een pil slikt?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:43   #12
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Tja, die Fluridil-discussie heeft bij mij ook zn uitwerking wel gehad Ik had al 2% spiro besteld voor de ochtend en ik denk dat ik die nu langzaamaan ook de Flu ga laten vervangen 's avonds. Als Fluridil echt zo weinig verschil maakt, moet dat met spiro ook te behalen zijn... Alleen is die laatste iets goedkoper.
Ja, maar toch kan ik mijn resultaten met Fluridil niet negeren. Ik weet wel zeker dat het iets doet bij mij. Ik merk het aan alles:
- Dikker/voller haar
- Betere kwaliteit bovenop
- Vollere kruin die ook al wat dunner begon te worden
- Langere haren bij de haarlijn, die echt meegroeien nu
- Mijn hoofdhuid is rustig en voelt goed aan
- Veel vellus haar bij de inhammen, die echt een soort laag vormen.

Ik gebruik Fluridil bijna 8 maanden nu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Laurens poste ook een stukje over de vergelijking tussen Flutamine en topical fin toegepast bij muizen en ook daar deed topical fin wel wat, dus het moet werken, zou je zeggen. Op de amerikaanse forums zitten een aantal "oldies" die beweren dat Merk voor de introductie heeft lopen tobben of ze propecia als tablet of als topical op de markt zouden brengen. De keuze voor een pil was puur strategisch, zegt men... Alleen jammer dat bewijs voor die beweringen ontbreekt.
Ja, jammer inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Ik zal toch ook nog eens verder zoeken naar stukjes over topical fin. Als de opname in het lichaam idd plaatsvindt, zal die toch een stuk minder zijn dan wanneer je een pil slikt?
Ja, dat lijkt mij wel. Ik denk trouwens wel dat er een bepaalde mate van opname plaatsvindt, omdat het toch in de bloedbaan terecht zal komen. Maar in vergelijking met de pilvorm denk ik dat én deze opname minder is én topical finasteride effectiever zal zijn dan orale, vanwege de lokale opname.

Maar goed, dit zijn maar wat gedachten natuurlijk.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:54   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Dit is de studie waar Laurens het waarschijnlijk over had:

Citaat:
Local and systemic reduction by topical finasteride or flutamide of hamster flank organ size and enzyme activity.

Chen C, Puy LA, Simard J, Li X, Singh SM, Labrie F.

MRC Group in Molecular Endocrinology, CHUL Research Center, Quebec, Canada.

The hamster flank organ is a widely used model of the control of sebaceous gland activity by androgens and anti-androgens. Finasteride, a 5 alpha-reductase inhibitor, was administered locally on the surface of the right flank organ and right ear twice daily for 4 weeks. The treatment caused similar 12% to 30% reductions in the size of the sebaceous glands in both flank organs. Moreover, relative mRNA levels of the androgen-regulated FAR-17a gene measured by in situ hybridization as well as [3H]-thymidine incorporation and 5 alpha-reductase activity were similarly decreased in the two flank organs after topical application. The pure anti-androgen flutamide, at the same doses, exerted a more potent effect on all the same parameters, and the effect was also comparable on both the treated and untreated sides of flank organs. Finasteride and flutamide significantly decreased ventral and dorsal prostatic weights after topical application. The present data show that the topical administration of finasteride, in analogy with flutamide, causes local inhibition of sebaceous gland growth in both the costovertebral organs and ears. However, as demonstrated by the similar inhibitory effect in the contralateral untreated side and the reduced weight of the dorsal and ventral lobes of the prostate and seminal vesicles, finasteride and flutamide both exert significant systemic effects.


PMID: 7594643 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...643&query_hl=3
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:57   #14
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Ja, maar toch kan ik mijn resultaten met Fluridil niet negeren. Ik weet wel zeker dat het iets doet bij mij. Ik merk het aan alles:
- Dikker/voller haar
- Betere kwaliteit bovenop
- Vollere kruin die ook al wat dunner begon te worden
- Langere haren bij de haarlijn, die echt meegroeien nu
- Mijn hoofdhuid is rustig en voelt goed aan
- Veel vellus haar bij de inhammen, die echt een soort laag vormen.

Ik gebruik Fluridil bijna 8 maanden nu.
Ja, dat lijkt mij wel. Ik denk trouwens wel dat er een bepaalde mate van opname plaatsvindt, omdat het toch in de bloedbaan terecht zal komen. Maar in vergelijking met de pilvorm denk ik dat én deze opname minder is én topical finasteride effectiever zal zijn dan orale, vanwege de lokale opname.

Maar goed, dit zijn maar wat gedachten natuurlijk.
[/QUOTE] Inderdaad, veel verder dan speculaties komen we nu niet echt.

Maar minoxidil, bijvoorbeeld moet je ook als pil niet innemen en veel mensen kunnen de topical prima verdragen...

En Tommylee heeft op HLH ook deze vraag gesteld aan een arts. Dit is nu weer niet zo positief...
Citaat:
TOMMYLEE asked: " Hello Dr. Bernstein Do you think a topical formula of Finasteride would have any effect on mpb? Thank you."

Robert M. Bernstein, M.D. answered: "Dear Tommy Lee, No, I don't think so. If it did, I am sure that Merck would have developed it, as there are a significant number of people who are concerned about taking an oral medication, but would use finasteride if it were topical. Among other reasons, such as problems with absorption, it seems that the reduction in circulating levels of DHT is important and this would not be affected by a topical medication. Sincerely, Dr. Bernstein "
bron
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 12:01   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Hmmmm, ja op zich is dat ook weer logisch natuurlijk. Finasteride zorgt voor een verlaging van het enzym 5AR en dat heeft betrekking op de gehele bloedcirculatie. Topical gebruik van finasteride zal niet werken, of in ieder geval niet beter dan oraal, omdat er wat dat betreft dan niets verandert. Het bloed circuleert nog steeds en als de topical toegepaste finasteride niets doet aan de verlaging van het algehele 5AR-gehalte, gebeurt er helemaal niets. Het is niet zo dat finasteride de follikels beschermt zeg maar, het zorgt alleen voor een algehele verlaging van 5AR en dat moet dan in het gehele lichaam gebeuren, anders heeft het geen zin.

Dit is een ander principe dan bijvoorbeeld Fluridil waarbij de androgeenreceptoren bij de follikels worden geblokkeerd, zodat DHT er niet bij kan.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Wat gebeurt er als je stopt? Haarmannetje Medicijnen/haargroeimiddelen 81 11 maart 2014 18:18
Pimecrolimus (Elidel) en tacrolimus (Protopic) Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 263 30 maart 2006 02:35
Prijs minoxidil? Andastra Medicijnen/haargroeimiddelen 8 31 mei 2004 22:27
Wanneer is fina uitgewerkt?? Henk21 Medicijnen/haargroeimiddelen 8 29 oktober 2003 14:26
Hoe kom ik aan fina? Harenhouder Medicijnen/haargroeimiddelen 2 13 september 2003 13:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.