Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 december 2015, 23:08   #1
Appeltaartje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2015
Berichten: 4
Geslacht:
Nieuw kaal. Meteen Dutasteride?

Hallo lotgenoten!

Hier volgt een post die langer is geworden dan verwacht en gerust mag worden overgeslagen. Vandaar dat ik maar begin met mijn vraag: Is het eens per drie dagen slikken van 0.5 mg Dutasteride een goede eerste stap bij nieuwe, maar snel ontwikkelende, AGA?

______________________________________________


Ik zou graag bij voorbaat iedereen hier willen bedanken voor de uitgebreide posts op dit forum. Ik heb hier de afgelopen weken al veel kennis opgedaan. Dit heeft als goede voorbereiding gezorgd voor iemand die nu eindelijk ook zelf de knoop wilt doorhakken.

Begin dit jaar begon ik voor het eerst haar te verliezen. Op 24-jarige leeftijd is dit natuurlijk niet ongebruikelijk en onder leeftijdsgenoten in mijn omgeving ben ik er zelfs laat bij. De snelheid waarmee ik mijn haar verlies is echter verontrustend en in dit kleine jaar heb ik onmiskenbare inhammen bemachtigd. Waar ik er laat bij was, heb ik mijn vrienden inmiddels overtroffen.

Na een gesprek met mijn huisarts liep ik met een diagnose AGA en lege handen naar buiten. Ook een afspraak met de dermatoloog zat er niet in. "Nog een jaartje aankijken", zoals de arts mij vertelde, durf ik echter niet aan, gezien de plotselinge snelheid van mijn haarverlies. In plaats van een serie aan doktersafspraken zonder resultaat waag ik me daarom graag meteen aan een aankoop op het internet.

Eerst wilde ik beginnen met Minoxidil. Ik heb echter begrepen dat dit een zeer tijdelijke optie is en dat DHT blokkade essentieel is voor het behoud van haar op lange termijn. Na enkele online winkels (inhousepharmacy.vu, unitedpharmacies.com, alternatieven worden op prijs gesteld) te hebben bekeken, lijkt generieke Dutasteride per 0.5 mg ongeveer hetzelfde te kosten als generieke Finasteride per 5 mg. Ik lees niet anders dan lof over Dutasteride vergeleken met Finasteride.

Mijn idee was daarom om meteen te beginnen met Dutasteride. Ik wilde beginnen met tien dagen een tablet (van 0.5 mg) per dag en vervolgens om de drie dagen een tablet, een soortgelijke maar lager gedoseerde aanpak als in onderstaande grafiek.



Hierbij zou ik 0,17 mg Dutasteride per dag binnen krijgen, wat volgens onderstaande grafiek een significant voordeel zou moeten bieden vergeleken met 1 mg Finasteride.


Dit leek mij een goede eerste stap, waarbij ik na een lange proeftijd eventueel vaker Dutasteride kan slikken of Minoxidil aan de strijd kan toevoegen. Wat denken jullie?

Veel dank,
Appeltaart
Appeltaartje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2015, 23:20   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Als de achteruitgang echt razendsnel gaat, dan kan ik me voorstellen dat je meteen het sterkst mogelijke middel pakt. Maar in de grafiek die je hebt gevonden zie je al dat de lijn voor steeds een dag overslaan al aardig nadert aan de finasteridelijn. Steeds twee dagen overslaan komt daar nog veel dichterbij. En het zal een sterker schommelende lijn zijn.

Finasteride is veel makkelijker verkrijgbaar en er is veel meer over bekend.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2015, 01:16   #3
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Niet verstandig om al meteen met dutasteride te beginnen terwijl je finasteride nog geen kans hebt gegeven. Iedereen is anders, misschien werkt finasteride bij jou even goed waardoor de haaruitval stopt.
Dutasteride is nog tamelijk onbekend qua bijwerkingen op lange termijn.

In ieder geval, moest je beginnen met dutasteride, bouw je dosis langzaamaan op. Start met een kwart van een pil (0,125 mg / dag). Als je meteen begint met een overdreven dosis heb je veel meer kans op een ongewenste lichamelijke reactie. Je lichaam is tot veel in staat, als de verandering maar geleidelijk aan wordt ingevoerd.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2015, 19:38   #4
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Je kunt ook ondertussen van huisarts overstappen als deze jou, behalve een diagnose, het recept niet wilt geven. Deze middelen worden namelijk vergoed.

Ik vraag mij af waarom een huisarts niet aan een man van 24 jaar, die aan erfelijke kaalheid 'psychisch' lijd (zoals ik), geen recept voorschrijft. Ikzelf voel mij namelijk erg prima sinds ik die medicatie neem
Wilde de huisarts jou ook geen finasteride voorschrijven? Dan kun je na een bepaalde tijd, mocht je dat willen, overstappen op dutasteride. Ik deed dit na ongeveer een jaar.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 18 december 2015 om 19:40
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2015, 02:33   #5
Appeltaartje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2015
Berichten: 4
Geslacht:
Bedankt voor de reacties!

Inderdaad geen gek idee om met Finasteride te beginnen, gezien het gebrek aan onderzoek naar de bijwerkingen van Dutasteride. Ik zal eerst nog een afspraak maken met de huisarts. Aangezien het een grotere praktijk is, zal ik verzoeken om met een andere arts te spreken.
Appeltaartje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.