Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 augustus 2008, 17:15   #1
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
spironolacton (oraal) gebruikers

Hallo,

In mijn zoektocht naar het juiste medicijn vraag ik me eigenlijk af of er mensen zijn die orale spiro nemen tegen de AGA.

Het zou zeker zo effectief zijn als cyproteron (krachtige anti-androgeen).

Wie wil zijn of haar ervaring delen?

Groetjes,
Lonneke
__________________
Regime
Medicijnen
Diane 35 (tot okt 2007)
Rooscure shampoo

Voedingssupplementen
Visolie Omega 3-6-9 (sinds juni 2008)
Huid, haar en nagel (sinds juni 2008)

Status
Zoekend naar het juiste medicijn...
Lon is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2008, 19:02   #2
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lon Bekijk bericht
Hallo,

In mijn zoektocht naar het juiste medicijn vraag ik me eigenlijk af of er mensen zijn die orale spiro nemen tegen de AGA.

Het zou zeker zo effectief zijn als cyproteron (krachtige anti-androgeen).

Wie wil zijn of haar ervaring delen?

Groetjes,
Lonneke
Spironolactone oraal nemen is niet geschikt als medicijn tegen AGA. Het is een zeer sterk diureticum dat nooit continu gebruikt mag worden.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2008, 20:51   #3
Falcone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Berichten: 307
het is helemaal geen sterk diureticum...het is daarvoor bedoeld maar was effectiever als anti-adrogeen.

Ik heb een tijdje 25 mg( kleine dosis) genomen tegen aga en overmatige talgproductie. Was zeer efficient tegen het 2de. huid werd veel zachter en minder vet. Voor het haar moet je het mijns inziens zeer lang nemen wat volgens dermatologg in die dosis voor een man geen enkel probleem is.

op hairloss forum zitten er aantal die 100 mg per dag nemen. Voor een man lijkt me 50 mg het maxixmum. maar voor sebumproductie te controleren zeer efficient.

van een vochtafdrijvende werking heb ik niets ondervonden.

het is voor de man het veiligste anti-adrogeen.

wil je echt vervrouwelijken dan moet je dosissen van 250 mg ofzo nemen.
Falcone is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2008, 21:30   #4
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Falcone Bekijk bericht
het is helemaal geen sterk diureticum...het is daarvoor bedoeld maar was effectiever als anti-adrogeen.

Ik heb een tijdje 25 mg( kleine dosis) genomen tegen aga en overmatige talgproductie. Was zeer efficient tegen het 2de. huid werd veel zachter en minder vet. Voor het haar moet je het mijns inziens zeer lang nemen wat volgens dermatologg in die dosis voor een man geen enkel probleem is.

op hairloss forum zitten er aantal die 100 mg per dag nemen. Voor een man lijkt me 50 mg het maxixmum. maar voor sebumproductie te controleren zeer efficient.

van een vochtafdrijvende werking heb ik niets ondervonden.

het is voor de man het veiligste anti-adrogeen.

wil je echt vervrouwelijken dan moet je dosissen van 250 mg ofzo nemen.
Hoi Falcone,

Aangezien ik inderdaad ook last heb van een vette huid en lichte acné zie ik spironolacton op zich best wel zitten.

Waarom ben je er mee gestopt en werkte het in die lage dosering tegen de AGA verder ook goed?

Ik neem aan dat het voor vrouwen ook een redelijk veilig anti-androgeen is...?

Groetjes,
Lonneke
__________________
Regime
Medicijnen
Diane 35 (tot okt 2007)
Rooscure shampoo

Voedingssupplementen
Visolie Omega 3-6-9 (sinds juni 2008)
Huid, haar en nagel (sinds juni 2008)

Status
Zoekend naar het juiste medicijn...

Laatst gewijzigd door Lon; 17 augustus 2008 om 21:49
Lon is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2008, 22:40   #5
Falcone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Berichten: 307
voor vrouwen zeer veilig... allez toch in deze doseringen. ik ben gestopt omdat ik al finasteride nam en dan nog af en toe nirzorla en het voor mij haar dan allemaal beetje overkill wordt.
En begon gewicht bij te winnen...Dus mijns inziens werd ik er wel passiever van qua libido en energie.


maar ik neem het zeker nog wel eens want die zachtere huid met minder talg was eigenlijk de meest opvallende werking.

Ik denk dat men haar ook iets voller er van werd ja. Maar geen wonderen van verwachten.

maar spironolactone bindt zich aan de receptoren zodat dht het niet( zo veel) meer kan doen dus de schade wordt zeker verminderd.

Laatst gewijzigd door Falcone; 17 augustus 2008 om 22:43
Falcone is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2008, 17:21   #6
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Falcone Bekijk bericht
het is helemaal geen sterk diureticum...het is daarvoor bedoeld maar was effectiever als anti-adrogeen.

Ik heb een tijdje 25 mg( kleine dosis) genomen tegen aga en overmatige talgproductie. Was zeer efficient tegen het 2de. huid werd veel zachter en minder vet. Voor het haar moet je het mijns inziens zeer lang nemen wat volgens dermatologg in die dosis voor een man geen enkel probleem is.

op hairloss forum zitten er aantal die 100 mg per dag nemen. Voor een man lijkt me 50 mg het maxixmum. maar voor sebumproductie te controleren zeer efficient.

van een vochtafdrijvende werking heb ik niets ondervonden.

het is voor de man het veiligste anti-adrogeen.

wil je echt vervrouwelijken dan moet je dosissen van 250 mg ofzo nemen.
Bij een dosis van 100+ mg kan je het wel een redelijk sterke diureticum noemen. Spironolactone is niet geschikt als remedie tegen alopecia androgenetica, want net als ieder ander medicijn moet je het continu gebruiken, en dat maakt spironolactone ongeschikt.
In de bodybuildingwereld word spironolactone als diureticum gebruikt, de aangeraden dosis is tussen de 75 en 100 mg per dag. Een kennis van mij heeft het voor een wedstrijd gebruikt en werd er knetterdroog van.

Amerikanen zijn gek, ze denken altijd in de trant van more is better. Kijk naar het anbole stroiden gebruik in de VS, in Nederland is een beginnerskuur met 250 mg testosteron enanthaat meer dan voldoende, in de VS gebruiken ze daar het equalivent van. (spironolactone is trouwens ook een steroide, testosteron derivaat.)

Ik heb een tijdje geleden een gesprek gehad met een endocrinoloog over het gebruik van medicijnen met anti-androgene bijwerkingen zoals spironolactone. Ook volgens hem is spiro geen geschikt middel voor mannen tegen AGA. Geen enkele dokter met gezond verstand schrijft spironlactone als behandeling tegen AGA voor.
Vooral icm met finasteride of dutasteride ga je geheid nare bijwerkingen krijgen. Ten eerste blokkeer je de androgeenreceptoren waardoor testosteron en dihydrostestosteron zich al minder kunnen binden. Ten tweede verminder je 5-ar waardoor er al minder DHT gevormd word dat zich ook nog eens in mindere mate kan hechten aan de androgeenreceptoren. Bijwerkingen als gynaecomastie, spierverlies en libidoproblemen zijn dan een groot risico.
Een ander nadeel van spironolactone is de interactie met andere medicijnen, potasium-rijk voedsel en alcohol.

Spironolactone als topical toepassen is één ding, maar voor een langere tijd oraal gebruiken op een dosis dat echt een anti-androgenetische werking heeft is hartstikke onverantwoord.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2008, 19:10   #7
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
Hoi Jaapie,

Bedankt voor je nuttige bijdrage! Jij zegt dat het voor een man geen geschikt medicijn is, maar aangezien ik een vrouw ben, vraag ik me af of het voor een vrouw dan wel geschikter is? Een krachtig anti-androgeen is net wat ik nodig heb...

En mag je dit dan niet langdurig slikken? (Het is toch een medicijn om je bloedruk te verlagen wat toch ook niet tijdelijk is?)

ZIjn er uit dat gesprek met je endocrinoloog nog interessante medicijnen naar voren gekomen die als bijwerking een anti-androgene werking hebben? Ben benieuwd.

Lonneke
__________________
Regime
Medicijnen
Diane 35 (tot okt 2007)
Rooscure shampoo

Voedingssupplementen
Visolie Omega 3-6-9 (sinds juni 2008)
Huid, haar en nagel (sinds juni 2008)

Status
Zoekend naar het juiste medicijn...
Lon is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2008, 21:13   #8
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Spiro is niet echt een sterk diureticum. Hangt ook van de dosis af.

Ook al ben je een vrouw spiro is niet geschikt. Door de bloeddruk verlagende werking, vochthuishouding...

Neen als je geen hoge bloeddruk hebt kun je het niet blijven slikken.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2008, 22:06   #9
Falcone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Berichten: 307
de laatste poster heeft gelijk...het is helemaal geen sterk diureticum en is sterker als anti-androgeen. Zie ookd e toepassing dat het vandaag de dag kent.

En dat van die bijwerkingen als man dat is ten eerste persoonsgebonden en nog veel meer dosisgebonden. 25 mg als man kan helemaal geen kwaad.

trouwens dokters onderling verschillen meer van mening dan wie ook.

Zoals ik eerder al zei tegen alopecia is het maar matig efficient ...maar tegen overproductie sebum is het zeer efficient.

Maar zoals jaapie hier ook aanhaalt je kan en zult het niet eeuwig nemen.
Falcone is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2008, 19:41   #10
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Falcone Bekijk bericht
de laatste poster heeft gelijk...het is helemaal geen sterk diureticum en is sterker als anti-androgeen. Zie ookd e toepassing dat het vandaag de dag kent.

En dat van die bijwerkingen als man dat is ten eerste persoonsgebonden en nog veel meer dosisgebonden. 25 mg als man kan helemaal geen kwaad.

trouwens dokters onderling verschillen meer van mening dan wie ook.

Zoals ik eerder al zei tegen alopecia is het maar matig efficient ...maar tegen overproductie sebum is het zeer efficient.

Maar zoals jaapie hier ook aanhaalt je kan en zult het niet eeuwig nemen.
Wel lezen he, de sterkte hangt af van de dosis. Als je echt goede resultaten wilt behalen moet je als man toch wel 100mg/dag nemen (met een reële kans op bijwerkingen).
Dokters verschillen inderdaad vaak van mening, maar ik heb toch meer vertrouwen in een endocrinoloog dan een of andere idioot op een amerikaans forum dat met orale spironolactone experimenteert.
Ik heb van dichtbij gezien wat het met je lichaam kan doen, de conclusie is gewoon dat orale spironolactone niet geschikt is om AGA te behandelen.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2008, 19:46   #11
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lon Bekijk bericht
Hoi Jaapie,

Bedankt voor je nuttige bijdrage! Jij zegt dat het voor een man geen geschikt medicijn is, maar aangezien ik een vrouw ben, vraag ik me af of het voor een vrouw dan wel geschikter is? Een krachtig anti-androgeen is net wat ik nodig heb...

En mag je dit dan niet langdurig slikken? (Het is toch een medicijn om je bloedruk te verlagen wat toch ook niet tijdelijk is?)

ZIjn er uit dat gesprek met je endocrinoloog nog interessante medicijnen naar voren gekomen die als bijwerking een anti-androgene werking hebben? Ben benieuwd.

Lonneke
Nee, ook niet. De mogelijke bijwerkingen die zelfs bij 25mg/dag kunnen optreden maken het niet de moeite waard. Daarnaast mag het niet te lang gebruikt worden.
Voor bloeddrukverlaging bestaan ook betere medicijnen dan spironolactone...
De endo zei dat er wel meer medicijnen zijn met een anti-androgene werking, maar vanwege de bijwerkingen niet interessant om te gerbuiken. Je wilt natuurlijk niet je gezondheid op het spel zetten.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2008, 20:37   #12
Falcone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Berichten: 307
ik zeg toch niet dat het efficient is tegen aga...het is dat wel tav overmatige sebumproductie.

En 25 mg kan je jaren aan een stuk zonder problemen nemen. is helemaal geen zwaar middel aan die dosis

Maar hoe dan ook moet je het uiteraard steeds in overleg met dermatoloog doen.
Falcone is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2008, 23:15   #13
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie Bekijk bericht
Voor bloeddrukverlaging bestaan ook betere medicijnen dan spironolactone...
Bedoel je hier de sterkte, gebruik op lange termijn of bijwerkingen?
Normaal is spiro toch een goed middel om langdurig tegen hoge bloedruk te gebruiken?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
mijn ervaringen met spironolacton tabletten jennifer Haarproblemen bij vrouwen 13 12 december 2005 14:48
cyperonaatacetaat - spironolacton kas Haarproblemen bij vrouwen 3 3 oktober 2005 16:15
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.