Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 mei 2013, 19:14   #1
sazia
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 12
Ik kan niet accepteren dat ik aga heb en ik wil het ook niet geloven

In het kort mijn verhaal.. Ik ben een vrouw van begin 30. Mijn haaruitval is zo een 4 jaar geleden begonnen. Ik had vroeger een dikke bos krullen , waar niet veel mee van over is. Ik denk dat ik nu nog maar 30 a 40 procent nog over heb van mijn haar.
Ik ben nu ruim 2 jaar onder behandeling van een dermatoloog. De eerste dermatoloog constateerde direct bij het bekijken van mijn haar aga.
Ik natuurlijk overstuur en toen heb ik een second opinion gevraagd, zij constateerde tekorten in mijn bloed: ijzer en zink.
Ik was erg opgelucht want ik dacht namelijk dat dat de oorzaak was.
De ijzer is nu helemaal goed en ik merk nog steeds geen verbetering. De zink heeft ondanks dat ik diverse malen zinksulfaatdrank heb gekregen gewoon op 9, te laag dus.
Onlangs ben ik naar intermedica gegaan om nog eens goed naar mijn haren te laten kijken en uit te sluiten dat het aga is.
Helaas heeft de dr. toch de diagnose aga gegeven.

Ik doe veel aan hardlopen en nu las ik ergens dat dat ook invloed heeft op de androgenen.
Ik probeer oorzaken te vinden van de haaruitval, want ik wil en kan niet geloven dat ik aga heb
Ik weet me echt geen raad meer, want het haar blijft maar uitvallen durf et niet eens meer te wassen. .

Laatst gewijzigd door sazia; 30 mei 2013 om 19:22
sazia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2013, 11:23   #2
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hoi Sazia,

Ik ben een 45-jarige vrouw en kamp ook al jaren met haaruitval en dunner wordend jaar. Ik ben laatst bij de huisarts en dermatoloog geweest, bloed was goed. Conclusie: AGA. Mijn eerste reactie was ook: HELP!!!!
AGA heeft geen oorzaken; is erfelijk bepaald heb ik begrepen

Ik kreeg recept mee voor minoxidill 5%, 2 x daags smeren. Na veel gelezen te hebben op internet, de voor- en nadelen van medicatie, gebruik toppiks, etc. Heb ik al snel besloten om voor een haarwerk te gaan. Gisteren ook daadwerkelijk de stap gezet en bij een haarwerken geweest (zie mijn bericht elders op het forum bij ervaringen met new vision).
Ook aan een haarwerk kleven nadelen, dat weet ik dondersgoed, maar ik wil mijn leven niet laten vergallen door mijn dunne haren! Ik wil me weer vrouw voelen en met dat haarwerk op voelde dat ook zo

Lees veel, laat je informeren, kijk wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn en neem een besluit. Doe er wat aan en ga niet bij de pakken neerzitten.

Sterkte en succes. Lief groetje van Astrid
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2013, 12:49   #3
sazia
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 12
Bedankt voor jouw reactie. Ik denk wel dat je gelijk hebt. het is zonde van mijn tijd om me suf te lopen piekeren. Het is gewoon heel moeilijk om het te accepteren , dat gaat niet van de een op andere dag.
sazia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2013, 21:47   #4
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hi, dat accepteren duurt ook nog wel even. En zeker voor een vrouw is het kl@t€ !!
Maar blijf er niet te lang over piekeren en onderneem actie; of minoxidill of gebruik topic oid of ga voor een mooi haarwerk. Mogelijkheden genoeg. Verdiep je erin en kijk wat het beste bij je past. Van piekeren wordt niemand blij.
Ik baal ook als een stekker, maar laat mijn leven er niet door vergallen. Kop op meid.
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juni 2013, 18:54   #5
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid26 Bekijk bericht
Hi, dat accepteren duurt ook nog wel even.
Dat accepteren gaat niet werken, anders zaten we niet op dit forum.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid26 Bekijk bericht
En zeker voor een vrouw is het kl@t€ !!
Ook voor mij als man die graag vrouw wil zijn is het ...kl@t€ !!

Daarom zit ik net als de meeste hier aan de medicatie en een kleine HT staat in de planning.

Er is ook positief nieuws te melden, en dat is dat mijn haartjes ondanks alles gestaag doorgroeien.
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2013, 12:07   #6
polydox
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2012
Berichten: 233
Geslacht:
Ik moet wel zeggen dat Intermedica redelijk standaard roept dat er sprake is van AGA.
polydox is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2013, 15:13   #7
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Volgens mij ook. Opvallend ook dat deze standaarddiagnose minder vaak geroepen wordt nu ze daar hun eigen-gefabriceerde-pilletjes niet meer aan vrouwen mogen verkopen. Kan best dat hun diagnoses wel kloppen. Maar ik ben er ook erg wantrouwig over geworden.
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2013, 07:59   #8
annabel72
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2010
Berichten: 104
[QUOTE=Hakuna;327899]Dat accepteren gaat niet werken, anders zaten we niet op dit forum.


Komaan waarom zou je iets niet kunnen accepteren? Er zijn zoveel dingen in dit leven dat je moet accepteren. Toen bij mij 5j geleden de haaruitval begon, kon ik het ook niet accepteren. accepteren wilt niet zeggen 'het leuk vinden' maar zoals astrid zegt niet blijven piekeren en je slecht voelen maar naar een aanvaardbare oplossing te zoeken.
annabel72 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2013, 08:36   #9
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hoi allen,

Accepteren ja of nee? Je moet er mee 'dealen'.
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 14:41   #10
Nord
HaarWeb lid
 
Nord's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2012
Berichten: 242
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid26 Bekijk bericht
Hoi allen,

Accepteren ja of nee? Je moet er mee 'dealen'.
Juist je moet ermee zien om te gaan en tegelijkertijd tegen vechten.
Wat is het zin van het leven als iedereen alles zo snel en makkelijk opgaf?
Vergelijkbaar met een ziekte: Als je het 'accepteert' en het wordt je ondergang, waarom zou je het dan accepteren? Tegen de ziekte vechten helpt je een eind op weg!
__________________
Regime:
- 09-11-2012 0,15 mg dutasteride (gestopt)
- 01-01-2013 2x per week nizoral (gestopt op 2-4-2013)
- 12-01-2013 1x per dag saw palmetto 490 mg (gestopt)
- 21-01-2013 handjevol pompoenpitten elke week (Al een lange tijd mee gestopt)
- 01-03-2013 0,125 mg dutasteride ipv 0,15 mg (Al sinds eind juli mee gestopt))
- 04-04-2013 3 a 4 x per week regenepure shampoo
- 24-04-2013 3 a 4 x per week alpecin dubbel-effect shampoo (gestopt)
- 02-05-2013 2 x per dag capillogain. 'S morgens & 'S avonds 1 mL. (Rond Maart mee gestopt))
- 02-05-2013 1x per dag MSM 5000 mg
- 13-05-2013 1 x per dag Triple Omega 3-6-9 1200 mg (Gebruik ik nauwelijks meer)
- 13-05-2013 1 x per dag Biotine 5000 mg
- 25-07-2013 0,167 mg dutasteride ipv 0,125 mg (Overgegaan op 0,25 mg)
- 23-09-2013 0,5 mm Dermaroller 2x per week (gestopt)
- 01-10-2013 0,25 mg dutasteride (gestopt sinds 2 jaar ongv.)
- 01-10-2013 0,167 mg dutasteride
- 15-7-2020 Vega Omega 3 olie
- 1-1-2020 Revita Shampoo
Nord is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 15:15   #11
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Ik vecht al een jaar en ben er helemaal niets mee opgeschoten. Het heeft me alleen maar een heleboel frustratie en negatieve energie gekost. Dus ik ben een voorstander van dealen met en uiteindelijk acceptatie. Tuurlijk je moet er achter zien te komen wat er met je aan de hand is. Maar als je weet dat je AGA hebt, heeft vechten weinig zin. Zo lang je vecht blijft het een issue!
Ik denk dat je moet proberen om zo snel mogelijk weer proberen te leven zonder dat haren en alles wat daar mee samenhangt een te prominente rol in je leven krijgt. Ik ben daar nog lang niet, maar probeer dat wel in mijn achterhoofd te houden en het vechten los te laten.

Groetjes,
Heleen
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 17:44   #12
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Zodra je te horen krijgt dat je AGA hebt kan je in mijn ogen een aantal dingen doen als vrouw zijnde:

- "klooien" met minoxidil.
Als je geluk hebt stabiliseert - na MAANDEN - je haaruitval en krijg je er wellicht wat donshaartjes bij.
Nadeel 1: "levenslang" blijven gebruiken. Zodra je er mee stopt komt de haaruitval weer om de hoek zeilen. Dag donshaartjes
Nadeel 2: minoxidil wordt niet vergoed door je zorgverzekeraar! Duur geintje met weinig resultaat.

- haarstuk of haarwerk aanschaffen.
In één klap resultaat en heb je weer haar op je hoofd

- niets doen.
Voor menig vrouw is dit geen optie!

Ik ben radicaal geweest en heb binnen een aantal weken, nadat ik te horen heb gekregen dat ik AGA had, een volledig haarwerk aangeschaft. Heel eerlijk gezegd: ik wist niet dat een pruik mij zoveel zelfvertrouwen zou geven & blij zou maken! Nadelen zitten ook aan een pruik, maakt mij niets uit. Ik heb weer haar en niemand die iets opmerkt.

Mannen kunnen minoxidil & fina gebruiken etc. Helaas krijgen mannen met AGA geen haarwerk vergoed. Sorry, heren!

@doemdenkertje; laat het vechten los en kies voor jezelf en ga genieten van het leven! Sterkte & succes!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 17:58   #13
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Ik zou me wel zorgen maken over het feit dat je zink maar niet op een bepaald niveau komt. Je kunt nog altijd naar een endocrinoloog gaan.

Acceptatie geeft vaak een enorme rust en vanuit rust herstelt je lichaam zich beter omdat je cortisol aanmaak wordt afgeremt. Acceptatie is alleen het moeilijkste struikelblok in het leven van een mens. Praktisch denken is hierbij een hulpmiddel maar dan nog moet de klil vallen en dat gaat bij de een sneller dan bij de ander. Geen idee of het en karakter ding is maar i denk het wel.
agatha is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 19:21   #14
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Ik denk dat het te maken heeft met karakter, moed, lef & midden in het leven staan!
Je gaat niet dood aan/door alopecia; dus die angst hoef je niet te hebben; dus waarom zou je je leven niet een stuk leuker & relaxter maken met een goed & mooi hulpmiddel; dus een haarwerk/pruik
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2013, 17:14   #15
Vana
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2006
Berichten: 76
Geslacht:
[QUOTE=annabel72;328777]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hakuna Bekijk bericht
Dat accepteren gaat niet werken, anders zaten we niet op dit forum.


Komaan waarom zou je iets niet kunnen accepteren? Er zijn zoveel dingen in dit leven dat je moet accepteren. Toen bij mij 5j geleden de haaruitval begon, kon ik het ook niet accepteren. accepteren wilt niet zeggen 'het leuk vinden' maar zoals astrid zegt niet blijven piekeren en je slecht voelen maar naar een aanvaardbare oplossing te zoeken.
Ik denk dat Hakuna bedoelt ( en eigenlijk ook zegt) dat als we het konden accepteren we niet aan het googlen zijn, aan het lezen over haaruitval zijn, aan het posten zijn op een forum over haaruitval en een oplossing ervoor aan het zoeken zijn. Volgens mij is accepteren toch meer het laten rusten. En dat doen wij hier met zijn allen m.i. niet. Welke oplossing we ook willen/zoeken/uitproberen, we accepteren het niet.
Vana is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.