Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Bekijk resultaten enquête: Jouw resultaat met finasteride?
A) Stabilisatie van kaalwordingsproces en hergroei van haren 111 30,25%
B) Alleen stabilisatie van kaalwordingsproces, geen hergroei 155 42,23%
C) Kaalheid zet door na langer dan 1 jaar gebruik 101 27,52%
Aantal stemmers: 367. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 7 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 24 oktober 2006, 21:19   #151
DikkieD
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2005
Locatie: Zevenhuizen
Berichten: 427
Heeft iemand hier een idee hoe het proces van haarlijn optrekken/ haaruitval gaat. Is het zo dat de haren uitvallen en niet meer terugkomen of verschrompelen de haren? Kortom worden de haren eerst klein en groeien ze dan in. Ik merk namelijk na 1.5maand fina dat er veel korte kleine haren op mijn haargrens lopen. Ik heb het idee dat die puntjes/haren nog wel groeien maar kan ook zijn dat ze roepende in de woestijn zijn


thnks
DikkieD is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2006, 22:06   #152
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DikkieD
Heeft iemand hier een idee hoe het proces van haarlijn optrekken/ haaruitval gaat. Is het zo dat de haren uitvallen en niet meer terugkomen of verschrompelen de haren? Kortom worden de haren eerst klein en groeien ze dan in. Ik merk namelijk na 1.5maand fina dat er veel korte kleine haren op mijn haargrens lopen. Ik heb het idee dat die puntjes/haren nog wel groeien maar kan ook zijn dat ze roepende in de woestijn zijn
Haren doorlopen een cyclus, waarbij ze periodiek in een soort slaaptoestand raken en uitvallen om daarna weer terug te groeien.

Bij het proces van kaalworden spelen twee mechanismen een rol, de haren vallen sneller in slaap en ze komen korter of dunner weer terug. De middelen die de meeste mensen hier gebruiken richten zich vooral op deze twee processen. Minoxidil houdt de haren bijvoorbeeld kunstmatig langer 'wakker' en finasteride vertraagt het proces dat de haarwortels aanspoort om dunnere haren te laten teruggroeien.

Haaruitval verloopt bij mannen in de regel volgens een patroon dat verschilt van persoon tot persoon. Vaak begint het bij de inhammen om dan langzaam verder naar achter te kruipen. Soms ook op de kruin waar het zich dan langzaam naar beneden beweegt. Soms gebeurt het bij allebei tegelijk. En een enkeling heeft last van diffuse haaruitval (wat bij vrouwen juist de meest voorkomende vorm lijkt, voor zover ik heb begrepen).
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2006, 20:11   #153
Alex'
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2005
Berichten: 2
wel of niet doen?

Hey allen,

Ik ben na het lezen van dit forum naar de dokter gegaan om hem advies te vragen hierover. Ik vroeg hem direct of hij proscar kon voorschrijven. Hij zei dat hij dat best kon en wilde doen, maar dat er geen wetenschappelijk bewijs was dat het werkt, en dat de haren die je dan eventueel kan verwachten heel donzig zijn en niet op je eigen haar lijkt. Na een gesprek en wat gezoek in diverse bronnen naar bijwerkingen en dergelijke zijn we overeengekomen dat ik er nog even over nadenk en als ik het dan nog steeds wilt schrijft hij het recept.

Ik zit nu echt te twijfelen of ik het wel of niet moet doen. Mijn situatie is ongeveer de volgende:



Ik zit hier denk ik op IV, behalve dat mijn kruin nog redelijk bedekt is. Je kan er wel licht doorheen zien, afhankelijk van het licht maar het is nog niet echt een kale plek. Het is vooral heel dun aan de bovenvoorkant. Mijn ooms en aan mijn moeders kant zijn allemaal kaal of kalende en het is dus denk ik gewoon de erfelijke vorm (AGA geloof ik).

Waar ik geen probleem mee heb:

- Prijs. Tenzij het meer dan 150 euro per maand wordt vind ik het nog acceptabel
- Mijn hele leven aan medicatie. Ik slik een pilletje per dag voor allergie dus dit kan er ook nog wel bij.
- 'Lichte' bijwerkingen als depressieve gevoelens of libidovermindering. Misschien onderschat ik deze effecten maar ik denk niet dat ik daar heel vatbaar voor ben, maar al typende klinkt dat ook wat naief.

Waar ik WEL een probleem mee heb:

- Als door deze medicatie mijn situatie verslechterd, dus averechts werkt.
- Als eventuele 'nieuwe' haren er totaal niet uitzien als mijn eigen haar.

Mijn dokter zei dat ik een haartransplantatie tzt moest overwegen, iets waar ik uiteraard ook al aan heb gedacht. Het klinkt stom maar eigenlijk ben ik door v. Barneveld voor optie een beetje afgeknapt. Het werkte goed bij hem maar ik heb het idee dat het bij hem alweer bijna weg is, terwijl hij het (vermoedelijk) regelmatig laat bijwerken en (vermoedelijk) zelfs gratis krijgt. Ik zou er best een of twee EUR1000 voor over hebben per jaar maar als ik twee keer per jaar EUR3000 moet betalen voor een middelmatig resultaat gaat me dat ook iets te ver.

Dus kortom, ik weet niet wat ik nu moet doen en vraag hierbij jullie om advies, aangezien jullie er ervaring mee hebben.

Alle hulp is welkom,

Alvast bedankt,

Laatst gewijzigd door Alex'; 30 oktober 2006 om 20:11 Reden: titel bewerken
Alex' is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2006, 21:16   #154
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Tja, ik loop je vragen en opmerkingen maar even af. Haren die terugkomen door finasteridegebruik zijn gewoon je eigen haren, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze er raar uit zien.

Er is wel degelijk wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid van finasteride, maar dat is geen garantie dat finasteride bij jou ook daadwerkelijk werkt. Een deel van de gebruikers ziet hun situatie aanmerkelijk verbeteren, een groter deel ziet een beetje vooruitgang en het grootste deel merkt dat er geen achteruitgang meer is.
Toch zijn er mensen bij wie de haaruitval toch door gaat of zelfs nog verergert. Ik kan geen mechanisme bedenken volgens welke dat gebeurt, maar misschien is bij deze mensen de haaruitval van nature al zo sterk dat finasteride het niet kan remmen.

Hoe dan ook, als je niks doet, dan gaat het proces van erfelijke kaalheid gewoon door. Ook na een haartransplantatie, zodat je waarschijnlijk gedoemd bent om in de toekomst weer transplantaties te ondergaan.

Finasteridegebruik is zo vreselijk duur niet. Zoals je in een andere thread (finasteride: hoe kom ik er aan) misschien al hebt gelezen, geeft onze 'huisleverancier', Goedekopemedicijnen, geen finasteride meer af zonder een recept van je eigen dokter. Maar er zijn wel alternatieve bronnen in het buitenland en het moet voor minder dan een euro per dag toch zeker te vinden zijn.

Je moet ook bedenken dat je met een haartransplantatie nooit een volle bos krijgt. De hoeveelheid haar op je hoofd die niet gevoelig is voor erfelijke uitval is maar beperkt en hoewel er in de toekomst misschien methodes komen om haren te klonen zodat je een onbeperkte voorraad hebt, is dat nu nog niet het geval. Een 'abonnement' om jaarlijks wat haar te transplanteren is dus misschien eventjes een optie, tot je donorhaar zelf ook nog maar dun gezaaid is.

Met 2000 euro kom je overigens niet erg ver. In jouw situatie (NW4) moet je toch aan een veelvoud van dat bedrag denken om het in eerste instantie weer redelijk op orde te krijgen ... en dan pas kun je aan jaarlijks onderhoud gaan denken (al zal een goed instituut je waarschijnlijk het gebruik van finasteride ter overweging meegeven).
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2006, 21:22   #155
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Anthonie, waarom begin je geen haarhelpdesk? Goed hoor .
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2006, 22:53   #156
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Anthonie, waarom begin je geen haarhelpdesk? Goed hoor .
Niemand op MSN, ik verveelde me
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2006, 18:01   #157
souprano
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 2
propecia nu 2 weken gebruikt

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht.Ik heb al anderhalf jaar last van haaruitval. Ik heb niet echt terugtrekkende inhammen of een groter wordende kruin. Mijn haaruitval is diffuus en je ziet steeds meer huid onder mijn haar vandaan komen. Na het lezen van dit forum de moed bijeengeraapt om mijn probleem voor te leggen bij de huisarts. Ze vond het geen probleem om propecia voor te schrijven. Ik heb het nu 2 weken gebruikt en mijn haaruitval is enigszins hetzelfde gebleven. Nu weet ik dat ik ff geduld moet hebben, dus ik zal jullie steeds een update geven.
Ik heb geluk dat ik een jonge huisarts heb en die had er begrip voor. Ze heeft ook gezegd dat als de propecia aanslaat dat ze ook bereid was om proscar voor te schrijven. Proscar wordt nl wel vergoed door mijn verzekeraar.
Ik wens jullie allen veel sterkte toe. grt Souprano
souprano is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 00:53   #158
vega24
HaarWeb lid
 
vega24's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2006
Berichten: 334
Belangrijke Vraag Voor Iedereen.

Beste mensen,

Wellicht een domme vraag maar ik zelf weet het antwoord hier niet op.

Ik wil weten of finasteride(ALS het bij de desbetreffende persoon werkt) AGA helemaal stopt of alleen remt, want ik lees me toch soms dingen op deze website...

Groetjes Vega.

Laatst gewijzigd door vega24; 13 november 2006 om 00:57
vega24 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 01:00   #159
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vega24
Beste mensen,

Wellicht een domme vraag maar ik zelf weet het antwoord hier niet op.

Ik wil weten of finasteride(ALS het bij de desbetreffende persoon werkt) AGA helemaal stopt of alleen remt, want ik lees me toch soms dingen op deze website...

Groetjes Vega.

Het remt, als het zou stoppen, zouden we hier niet op een ultieme oplossing wachten .
Het remt zolang je het inneemt. Het lichaam maakt daarop meer DHT aan, waardoor het effect (na lange tijd...) af neemt (als het al werkt)
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 01:58   #160
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Kom op Vega, er zijn zat fina threads over dit onderwerp. Hier hoef je geen nieuwe voor te openen. Gebruik de search functie of zoek het op via het haarwoordenboekje.

EDIT Tiuri: precies. Om deze reden heb ik hem dan ook samengevoegd met deze thread.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08

Laatst gewijzigd door Tiuri; 13 november 2006 om 10:23
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 17:14   #161
wampie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 69
proscar word afgeraden voor kaalheid ?

wat lees ik hier nou weer ?

wie moet je nou geloven, gek word je hier van

lees het antwoord van de apotheker maar eens

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?c...estion&id=6027
wampie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 17:18   #162
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wampie
wat lees ik hier nou weer ?

wie moet je nou geloven, gek word je hier van

lees het antwoord van de apotheker maar eens

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?c...estion&id=6027
Een niet goed geïnformeerd antwoord op een niet heel helder gestelde vraag, als je het mij vraagt.

Edit: let wel de vragen en antwoorden stammen uit 2002
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]

Laatst gewijzigd door AnthonieH; 13 november 2006 om 17:32
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 17:19   #163
wampie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 69
en hier zeggen ze weer dat het wel werkt

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?c...estion&id=6208
wampie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 23:55   #164
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wampie
wat lees ik hier nou weer ?

wie moet je nou geloven, gek word je hier van

lees het antwoord van de apotheker maar eens

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?c...estion&id=6027
Degene die antwoord gaf op die website, keek simpelweg niet verder dan de bijsluiter. Op de bijsluiter staat niks over kaalheid, dus hebben ze het afgeraden.

Veel gebruikers, dermatologen en wetenschappers weten wel beter.
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2006, 07:56   #165
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Degene die antwoord gaf op die website, keek simpelweg niet verder dan de bijsluiter. Op de bijsluiter staat niks over kaalheid, dus hebben ze het afgeraden.

Veel gebruikers, dermatologen en wetenschappers weten wel beter.
Het zijn ook vragen en antwoorden uit 2002, toen proscar al wel in Nederland op de markt was en propecia nog niet (ik meen pas medio 2003 officieel).
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 08:01
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.