Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 november 2015, 11:39   #1
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Shedding (+bijwerking) door minoxidil?

Hi,

Ik gebruik sinds enige tijd (ongeveer 1,5 maand met een tussenpauze van 1-2 weken doordat ik last has van vermoeide ogen die misschien te wijten waren aan minoxidil) 1 keer per dag voor het slapen gaan de Foligain F5 variant van minoxidil.

Nu gaat dit opzich prima, al heb ik allereerst wel het idee dat ik ietwat donkere kringen heb dan normaal, plus hele lichte vorming van wallen. Dit heb ik normaal nooit, dus in eerste instantie was ik een aantal weken geleden een paar dagen gestopt, maar toch weer begonnen aangezien het niet duidelijk genoeg voor me was. Nu viel me eergisteren in fel licht hetzelfde op, en besloot ik het wederom een paar dagen niet aan te brengen --> Een verouderd gezicht is nu eenmaal ook niet echt optimaal, en mijn haaruitval valt nog mee, al zit ik er wel mee.

Echter, vanochtend viel me iets anders op tot mijn grote schrik; het haar bij mijn inhammen lijkt ineens beduidend dunner te worden. Ik ben 24 en heb nog redelijk veel haar (en lang) en mijn proces gaat heel langzaam, maar nu lijkt het toch alsof de dunner wordende haren in snel tempo nog dunner zijn geworden/uitgevallen (ik dacht ook al te merken meer haaruitval te hebben onder de douche). Het kan dus zijn dat ik een lichte shedding heb. Ik gebruik het middel overigens voor de inhammen.. Finasteride heb ik in het verleden tijdelijk gebruikt maar gestopt vanwege vroege bijwerkingen..

Mijn vragen zijn:
- Hebben jullie ervaring met donkere kringen/wallen en eventueel droge/geirriteerde ogen, en wat valt hieraan te doen?
- Raden jullie mij aan om de minoxidil nog even door te zetten, gezien de shedding maar ook de eventuele bijwerkingen? Een shedding is uiteraard positief, maar ik zou wel schrikken mocht er nog meer haar uitvallen, zeker indien ik ook nog eens meer wallen krijg..
- Zijn de wallen/donkere kringen omkeerbaar, als je stopt met toediening? Ik had namelijk het idee van wel toen ik een aantal dagen stopte..
- Is een keer per dag 's avonds wel genoeg als toediening? Ik doe dit vanwege de praktische redenen (lang haar) en om de bijwerkingen niet te verergeren (financieel is ook een reden maar het moet wel goed toegepast worden). Ik las namelijk dat soms een keer per dag ook al goed genoeg is..

Alvast bedankt voor jullie antwoord..

Laatst gewijzigd door Esm; 2 november 2015 om 13:32
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2015, 20:12   #2
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Ik gebruik minoxidil nu ook ongeveer 1,5 maand.
Voorlopig nog zonder bijwerkingen. Misschien iets wat meer haaruitval, maar die is niet abnormaal of storend. Donkere kringen en wallen heb ik sowieso al vanwege een chronisch gebrek aan slaap door een druk 'studentenschema'.
Moest je wallen ervaren die veroorzaakt worden door minoxidil dan stopt dat wanneer je stopt met minoxidil. Minoxidil is redelijk snel volledig uit je lichaam verdwenen vanwege de korte halfwaardetijd.

Het eerste jaar dat je begint met minoxidil wordt aangeraden om 2 keer per dag 1 ml te gebruiken. Nadien is 1 keer per dag voldoende als 'onderhoudsbeurt'.
Lang haar en minoxidil gaan inderdaad niet zo handig samen. I can feel your pain, want ik heb zelf ook redelijk lang (10-15 cm) haar.
Wat ik doe is eerst wat op m'n kleine inhammen smeren en daarna een paar keer onder m'n haar druppelen en m'n hoofd draaien zodat de druppels verschuiven en de gehele voorkant van de kruin hebben 'gevoed'.
Eén keer per dag is natuurlijk beter dan nooit, maar ik denk dat het dan niet echt veel resultaat gaat geven.

Ik ben overigens 20 jaar en heb lang blond haar. Ik heb al enkele jaren kleine inhammen die niet lijken te verschuiven, maar ik smeer minoxidil omdat de voorkant van de kruin een klein beetje is uitgedund.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2015, 23:10   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Gewoon blijven gebruiken. Volgens etiket binnen 4-6 maanden resultaat. Maar bij sommige duurt het wel 1 jaar...

Kringen/wallen is een bijwerking verlaag je dosering, breng niet aan op nat haar. Was direct je handen!!
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2015, 23:29   #4
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Thanks voor jullie reacties!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Gewoon blijven gebruiken. Volgens etiket binnen 4-6 maanden resultaat. Maar bij sommige duurt het wel 1 jaar...

Kringen/wallen is een bijwerking verlaag je dosering, breng niet aan op nat haar. Was direct je handen!!
Ja vandaar dat ik dacht , wellicht is een keer per dag beter dan twee? Of kan ik dan toch twee keer per dag het pompje niet helemaal uitpompen?
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2015, 11:44   #5
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Aangeraden wordt 2x per dag.

1x per dag zal minder resultaat opleveren maar wellicht wel minder bijwerkingen. Je kunt ook gewoon 2x blijven gebruiken en vervolgens zien wat er gebeurd. Misschien trekken bijwerkingen weg?
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2015, 12:54   #6
anijs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 61
Ik had ook last van vermoeide ogen (i.c.m. slijm voor ogen), een bijwerking die volledig verdwenen is na het stoppen met minoxidil. Heb wel een monstershedding ervaren na het stoppen met minoxidil dus opgelet.
__________________
Finasteride 1,25mg p/d: april 2015 - heden
anijs is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2015, 11:36   #7
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anijs Bekijk bericht
Ik had ook last van vermoeide ogen (i.c.m. slijm voor ogen), een bijwerking die volledig verdwenen is na het stoppen met minoxidil. Heb wel een monstershedding ervaren na het stoppen met minoxidil dus opgelet.
Ja ik heb recentelijk ook last van geďrriteerde ogen, vooral als ik lenzen draag.. :/ Maar ik weet niet of het nu aan de minoxidil te wijten is of niet.. Ik vind het erg vervelend dat, alles wat ik probeer, bijwerkingen lijkt te hebben. Slijmerig zijn ze niet, vooral droog. Hebben meer mensen dit?

Wat vervelend van die shedding! Zijn de haren erna wel teruggekomen? En hoe kan het gebeuren dat je een shedding hebt nadat je stopt met minoxidil? Had je minoxidil lang genomen?
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2015, 12:03   #8
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Minoxidil verlengt de groeifase van het haar. Dus als je ermee stopt dan gaat ook het verlengen niet meer door en al de haren die eerder zouden zijn uitgevallen gaan dan in een golf uitvallen. Dit gebeurt natuurlijk niet direct na het stoppen. Eerst stopt een haar met groeien en maakt zich los van de hoofdhuid. Dat duurt wel even.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2015, 20:02   #9
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Minoxidil verlengt de groeifase van het haar. Dus als je ermee stopt dan gaat ook het verlengen niet meer door en al de haren die eerder zouden zijn uitgevallen gaan dan in een golf uitvallen. Dit gebeurt natuurlijk niet direct na het stoppen. Eerst stopt een haar met groeien en maakt zich los van de hoofdhuid. Dat duurt wel even.
Oh op die manier. Maar hoe lang heb je het middel genomen? Want ik ben pas een maand bezig dus als ik binnen korte termijn zou stoppen zou ik geen shedding moeten ervaren
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2015, 23:39   #10
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Na een maandje zou je vrij weinig last hebben van een "stop shedding". Wel zonde als je zou moeten stoppen vanwege bijwerkingen want het middel kan echt wel wat doen hoor. Ik gebruik zelf al meer als 20 jaren Minoxidil.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2015, 22:40   #11
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
-

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Na een maandje zou je vrij weinig last hebben van een "stop shedding". Wel zonde als je zou moeten stoppen vanwege bijwerkingen want het middel kan echt wel wat doen hoor. Ik gebruik zelf al meer als 20 jaren Minoxidil.
Reet, mag ik vragen welke andere producten je gebruikt? Als het middel echt wat gaat doen zou ik al heel blij zijn.

De wallen/rode kringen vallen mee, zeker als het toch omkeerbar is valt dat mee. Wellicht ben ik er nu ook op gefixeerd (ook omdat ik las dat mensen een verouderde huid kunnen krijgen). De geďrriteerde/droge ogen zijn volgens mij wel echt het gevolg ervan, weet niet of het schadelijk is als ik het aan blijf houden.

Ik heb in ieder geval wel goede hoop als ik minoxidil door blijf zetten, als ik het zo hoor. Mijn haar is nu enorm futloos na 2 maanden gebruik, zo erg is het nog niet geweest (met wat tijdelijke stops ertussendoor); wellicht is dit eerder goed dan slecht nieuws, we wachten het af

Daarnaast heb ik een tijdje fina 0,5 mg gebruikt (niet al te lang) en dat ging niet goed ivm bijwerkingen. Hierdoor wil ik heel graag dat de minoxidil wel werkt, en het liefst zonder echte bijwerkingen. Ik vond ergens rust in het feit dat fina wellicht voor mij niet 'werkt' (gezien bijwerkingen + dat ik me teveel zorgen maak), maar ik lees op diverse plekken op het forum dat 0,25 mg soms ook nog kan werken. Is dat zo? Ik moet het wat tijd geven voordat ik dit zou overwegen, ik wil in ieder geval eerst eens afwachten wat de minoxidil doet..

Laatst gewijzigd door Esm; 7 november 2015 om 23:00
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2015, 13:21   #12
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
-

Hmm ik blijf last van hele droge ogen hebben, dus ik hou even een aantal dagen minoxidilpauze om te kijken of het overgaat.. Ik hoop stiekem van niet want ik zou het vervelend vinden als ik droge ogen heb vanwege de minoxidil en daarom moet stoppen.

Anyway, indien het daaraan ligt: denken jullie dat het verstandig/zinvol is om een andere soort minoxidil uit te proberen? (Wellicht ligt het aan de overige stoffen..)--> Ik gebruik nu de Foligain 5% foam.

Nanoxidil? Of 2% minoxidil?

Laatst gewijzigd door Esm; 12 november 2015 om 13:34
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2015, 17:38   #13
polydox
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2012
Berichten: 233
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esm Bekijk bericht
Ja ik heb recentelijk ook last van geďrriteerde ogen, vooral als ik lenzen draag.. :/ Maar ik weet niet of het nu aan de minoxidil te wijten is of niet.. Ik vind het erg vervelend dat, alles wat ik probeer, bijwerkingen lijkt te hebben. Slijmerig zijn ze niet, vooral droog. Hebben meer mensen dit?

Wat vervelend van die shedding! Zijn de haren erna wel teruggekomen? En hoe kan het gebeuren dat je een shedding hebt nadat je stopt met minoxidil? Had je minoxidil lang genomen?
Ik herken dit wel. Ik ben onlangs weer gestart met Minox en heb echt rode geirriteerde ogen.
__________________
AGA of toch oorzaak in vit D deficiëntie?

Regime:
Minox 5% 1ml/dag weer begonnen per september 2015
Keto shampoo 1% + conditioner met castor/arganolie
Supplementen Vit D, Biotine, Kiezelzuur, Multivit, Omega, MSM, Zink, Magnesium, L-Carnitine, Q10, Druivenpitextract, L-Arginine, Paardenkastanje
Hennakleuring



Status: momenteel weer zeer fors haarverlies, najaar? Ook weer pijn op de hoofdhuid. Weer ongeveer 1/3 kwijt
polydox is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2015, 20:35   #14
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Lenzen?
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2015, 14:52   #15
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
-

Zowel met als zonder lenzen heb ik het; ik ben een week gestopt en het lijkt minder erg, maar nog steeds soms aanwezig. Daarom is het moeilijk om aan te geven of het nu door de minoxidil komt of niet, ik zou er namelijk niet mee willen stoppen

Polydox, merk jij een duidelijk verschil als je bijvoorbeeld een paar dagen stopt? Ik vind het moeilijk om dat aan te geven
Esm is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.