Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 januari 2003, 22:38   #1
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
terug van 'weggeweest'...

Dag allemaal,

Ik ben een beetje 'weggeweest' van het forum. Niet echt weg, want lezen deed ik wel, maar schrijven lukte me niet. Erg is dat natuurlijk niet, hier moèt ook niets... maar ik begon het zelf een beetje te missen, vandaar, Bolleke is back!

Maar wat is er eigenlijk gebeurd?
Laat het ons voorzichtig omschrijven als een 'inzinking'. Ik zat er 'door', en niet zo'n beetje...
Het begon rond de Kerstperiode. Donkere dagen, hard werken, zinloos werken, zorgen, verdriet, stress, onzekerheid, maar vooral... te weinig rust.
De hele toestand escaleerde om een hoogtepunt (zeg maar dieptepunt) te bereiken op 30 december.
Die voorlaatste dag (we zouden de winkel sluiten van 1 t/m 6 januari) zag ik het niet meer zitten. Al een paar dagen ging ik huilend slapen en werd huilend wakker. Die avond kroop ik om 8u in mijn bed, op, kapot. Maar zelfs slapen ging niet meer. Ik belde in totale wanhoop een vriendin... het werd een lang gesprek: "Wanneer ga je nu eindelijk eens aan jezelf denken?!"
Ze stelde me voor om een paar dagen in haar studio te komen logeren... hoe kon dat nu??? Ik moest nog één dag werken, dan moèst er nog 'gefeest' worden: oudejaar, we waren verwacht bij vrienden. Nieuwjaar, we werden verwacht bij familie... alweer verplichtingen, alweer moèten, alweer al die mensen om me heen. Ik kon dit niet meer aan, echt niet...
En ik durfde nog steeds niet voor mezelf opkomen. Toch bleven haar woorden in me hangen.
31 December was een zware dag, vroeg opstaan, hard werken, geen moment rust... om 18u kwam ik eindelijk thuis van de zaak. In ons huis was het één en al bedrijvigheid. Twee puberdochters die zich klaarmaakten om bij ons thuis oudejaar te vieren met vrienden. Ons huis was omgetoverd in een hotel, restaurant. Ik kon niet binnen in de woonkamer, niet in de keuken, zelfs de badkamer was 'bevolkt'. Dan maar in de slaapkamer. Mijn man lag te slapen (had de hele nacht én voormiddag gewerkt).
Ik kroop bij hem in bed en toen... stortte ik in.
Toen pas vertelde ik hem dat ik niet meer kon en toen pas heb ik de knoop doorgehakt om voor mezelf te kiezen. Die avond heeft mijn man me afgezet bij de studio van mijn vriendin. Het was 31 december en in meer dan twintig jaar had ik nog nooit oudejaar doorgebracht zonder mijn man. Het was niet prettig en ik bestierf het van de schuldgevoelens.
Maar toen ik de studio binnenstapte overviel me de rust.
Ik was daar helemaal alleen. Oudejaar, met mezelf alleen. Een fles wijn en spaghetti, beetje TV, een heerlijk bad en een goed boek, maar vooral rust, rust en nog eens rust... hebben mij er bovenop geholpen.
Dat goed boek wil ik jullie allemaal aanbevelen. Het heeft mijn ogen geopend en alweer nieuwe inzichten gebracht: 'Je kan je leven helen' door Louise L. Hay.
Een belangrijk hoofstuk was de 'bereidheid om de behoefte aan... los te laten'. Zij gaat ervan uit dat er een behoefte bestaat om negatieve patronen te onderhouden. Als we bereid zijn om die behoefte los te laten, dan kunnen we ook het patroon achter ons laten. Maw. zeg tegen jezelf :'Ik ben bereid om de behoefte aan harentrekken los te laten'. Zeg het tien, twintig, honderd keren per dag tegen jezelf! Als je weerstand voelt dan is dat een teken dat je niet bereid bent omdat er eerst iets anders moet losgelaten worden. Ga voor jezelf daar naar op zoek...
Het is moeilijk, maar het helpt, geloof me.

Op 2 januari was ik terug thuis. Toen zijn mijn man en ik met vrienden een paar dagen naar de zee gegaan. Maar ik had mijn les geleerd. Ik ben gaan wandelen op het strand, 'alleen met mezelf'. En het was goed.
Sinds 7 januari is de winkel terug open. Het 'cirkus' is terug aan de gang. Maar ik voel me nog steeds goed en wil dat gevoel ook zo houden. Sinds 31 december is er niet één haartje gesneuveld... en dat zegt genoeg.

Nu lijkt het erop alsof die dingen allemaal zo vanzelf gegaan zijn. Was het maar zo... Ik heb heel lang getwijfeld, werd letterlijk ziek van de schuldgevoelens!
Maar ik weet nu dat het de juiste beslissing was. Ik heb héél veel geleerd.

Waarom ik die lange brief hier geschreven heb is om mezelf en jullie duidelijk te maken dat er twee dingen noodzakelijk zijn om de TTM de baas te zijn. 1) Kom op voor jezelf, hou van jezelf, waardeer jezelf! en 2) Neem voldoende rust!
Maar eigenlijk is 2 een deel van 1 want wie van zichzelf houdt gùnt zichzelf ook de nodige rust!

Sterkte en inzicht aan ieder die dit leest.
Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2003, 13:41   #2
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Thumbs up Re: terug van 'weggeweest'...

Citaat:
Originally posted by bolleke
Dag allemaal,

Ik ben een beetje 'weggeweest' van het forum. Niet echt weg, want lezen deed ik wel, maar schrijven lukte me niet. Erg is dat natuurlijk niet, hier moèt ook niets... maar ik begon het zelf een beetje te missen, vandaar, Bolleke is back!
Ha die Bolleke! Welcome back!

Citaat:
Dat goed boek wil ik jullie allemaal aanbevelen. Het heeft mijn ogen geopend en alweer nieuwe inzichten gebracht: 'Je kan je leven helen' door Louise L. Hay.
Een belangrijk hoofstuk was de 'bereidheid om de behoefte aan... los te laten'. Zij gaat ervan uit dat er een behoefte bestaat om negatieve patronen te onderhouden. Als we bereid zijn om die behoefte los te laten, dan kunnen we ook het patroon achter ons laten. Maw. zeg tegen jezelf :'Ik ben bereid om de behoefte aan harentrekken los te laten'. Zeg het tien, twintig, honderd keren per dag tegen jezelf! Als je weerstand voelt dan is dat een teken dat je niet bereid bent omdat er eerst iets anders moet losgelaten worden. Ga voor jezelf daar naar op zoek...
Het is moeilijk, maar het helpt, geloof me.

Waarom ik die lange brief hier geschreven heb is om mezelf en jullie duidelijk te maken dat er twee dingen noodzakelijk zijn om de TTM de baas te zijn. 1) Kom op voor jezelf, hou van jezelf, waardeer jezelf! en 2) Neem voldoende rust!
Maar eigenlijk is 2 een deel van 1 want wie van zichzelf houdt gùnt zichzelf ook de nodige rust!

Sterkte en inzicht aan ieder die dit leest.
Bolleke
Toen je mij aan de telefoon vertelde dat je dit boek van Louise Hay had gevonden in de kast van je vriendin en daarin aan het lezen was geslagen...zat ik even met open mond aan de andere kant van de lijn. Louise Hay........

Louise Hay....een schrijfster die ik verfoeid heb....haar boeken die ik geweigerd heb te lezen....een enorme weerstand die zij bij me opriep....Totdat ik mij bewust werd van de weerstand in mijzelf....de weerstand tegen haar materie kon ik herleiden naar de weerstand in en tegen mijzelf....

Ik vind het ongelooflijk mooi dat jij -op het moment dat je ècht daadwerkelijk voor jezelf kiest- door oud en nieuw alleen met jezelf door te brengen in het huis van je vriendin, het boek vind van Louise Hay. 'Je kunt je leven helen' heet het boek. En met precies dàt was jij op dat moment bezig!

Louise Hay benadert ziektes op een psychische/spirituele wijze, hetzelfde pad wat jij en ik de afgelopen periode hebben bewandeld en zullen blijven bewandelen. 'Trichotillomanie' staat (nog) niet vermeldt in haar boek(en), maar Kaalheid en Hirsutisme bijv. wèl. Hier wat voorbeelden waarin ik Louise Hay aanhaal:

http://www.haarweb.nl/forum/showthre...=3902#post3902
http://www.haarweb.nl/forum/showthre...=4556#post4556
http://www.haarweb.nl/forum/showthre...=4798#post4798
http://www.haarweb.nl/forum/showthre...=4963#post4963

Alles begint met inzicht. Maar met inzicht alleen, kom je niet waar je wilt zijn. Het gaat erom dat je dat inzicht gaat toepassen in je dagelijkse leven. Daadwerkelijke genezing bereik je door voor jeZelf te kiezen. Daad-Werkelijk: het woord zegt het al: voor werkelijke genezing zijn daden nodig. Op 31 december 2002 heb jij een geweldig belangrijke daad neergezet : de daad om eindelijk voor Bolleke te kiezen.

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!

__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 12 januari 2003 om 13:43
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2003, 15:40   #3
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Wink

Ik word er stil van...
Citaat:
Ik vind het ongelooflijk mooi dat jij -op het moment dat je ècht daadwerkelijk voor jezelf kiest- door oud en nieuw alleen met jezelf door te brengen in het huis van je vriendin, het boek vind van Louise Hay. 'Je kunt je leven helen' heet het boek. En met precies dàt was jij op dat moment bezig!
Weet je wat zo gek was op dat moment? Toen ik die nacht aan het lezen was, voelde ik me intens gelukkig. Zo raar, heel vreemd... zó gelukkig dat er niets meer 'hoefde', net alsof ik alles en iedereen had los-gelaten, ook negatieve denkpatronen...
Het moeilijkste wordt nu om ook daad-werkelijk die houding te blijven aannemen. Tot hiertoe lukt het, maar ik moet zeer waakzaam zijn...
Liefs, Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.