Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 mei 2006, 09:48   #16
sylviaC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1
Mijn zoontje van bijna 3 trekt ook haren uit zijn hoofd.
Hij heeft al vanaf zijn babytijd een 'tik' met zijn haren. Hij zat altijd met zijn handjes aan zijn haartjes te friemelen. Vooral als hij moe was. Vanaf zijn 2e jaar is hij zijn haartjes eruit gaan trekken. Soms was hij helemaal kaal. De plekken waar hij haren trekt verplaatst zich wel. In het begin deed hij het alleen achterop zijn hoofd, nu doet hij het bovenop zijn hoofd. Aan weerskanten aan de zijkanten is het helemaal kaal. Er staat alleen nog een soort van dunne hanekam.
We hebben alles ook al geprobeerd. Straffen, belonen, negeren het werkt alleen niet.
Ik ben wel continu bezig met hem erop te wijzen dat hij van zijn haren af moet blijven omdat ik merk dat het een soort van gewoonte geworden is. Hij vindt het zelf ook niet leuk dat hij het doet, maar hij voelt zich inderdaad veilig en geborgen als hij haartjes aan het trekken is..
Het geeft mij wel een goed gevoel dat ik nu hier lees dat hij echt niet de enige is.
Hij doet het ook met name als hij moe is of als hij tv aan het kijken is. En ook als hij zijn zinnetje niet krijgt.. wil hij bijvoorbeeld een snoepje en wij zeggen dat dit niet mag dan trekt hij driftig haren uit zijn hoofd. In de andere situaties speelt hij met zijn haartjes en trekt de haartjes 1 voor 1 uit zijn hoofd. Hoe kort ze ook zijn..
Zijn haar milimeteren hebben we nog niet gedaan, maar ik zie wel in dat dit momenteel de enige optie is.
Als ik naar hem kijk springen de tranen in mijn ogen. En voel me hier natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor. Overal lees je dat dit komt door een stressfactor. Dus die stressfactor moeten we bij hem zien weg te nemen. Maar ik kan toch moeilijk alles goedkeuren wat hij wil? Het is een heel bewerkelijk jongetje en vraagt continu aandacht. Het haren trekken is denk ik ook een soort van aandacht trekken want hij weet inmiddels heel goed hoe erg ik het vind.

Vanmiddag maar een afspraak maken bij de kapper en de tondeuze erover heen.

Hij heeft overigens ook nog steeds een speentje. En ik merk ook zeker wel dat wanneer hij deze inheeft het haren trekken veel erger wordt.

We zijn al met hem naar de kinderarts geweest en naar de homeophaat. Maar ook dit heeft tot nu toe niks geholpen.

Pfff... het is wat....

Groetjes Sylvia


sylviaC is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2006, 15:57   #17
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Voor SylviaC

Hallo Sylvia

Het is inderdaad wat. Je kan er zo ontmoedigd van raken! Ik ben ontzettend blij dat mijn dochter het nu overdag niet meer doet. Ik weet 100% zeker dat het komt door het afschaffen van het speentje overdag.

Helaas is het 's avonds in bed nog steeds wèl weer raak. Hele plukken. Dat "breek" geluidje vind ik ook zo erg. Het gaat echt recht door me heen. Denk dan ook echt "Meisje, wat doe je jezelf aan?!"
Zit er sterk aan te denken om de tip van Quirien te volgen met het ombinden van washandjes 's avonds. Maar dat ook alleen maar als ze daar niet van door het dolle gaat natuurlijk. We willen natuurlijk niet dat het averechts gaat werken.

Ik denk dat je plan van de tondeuze er overheen een heel goed idee is. Met jongetjes vind ik dat ook nog wel lekker stoer staan! En mischien is het een idee om het gebruik van een speentje te minderen? Ik weet natuurlijk niet hoe erg je zoontje aan zijn speentje gehecht is, kan alleen maar zeggen dat het voor ons geholpen heeft. En afleiden. Andere positieve prikkels bieden.

Heel veel success!! Laat je weten of het kappersbezoek helpt?

Groetjes,

Nynke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2006, 22:24   #18
gogo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2002
Locatie: Brabant
Berichten: 127
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monique3
Hoi mieneke, hier een reactie van Monique3, ben 37 jaar en heb ttm vanaf mijn 8ste.
Ik wil nog niet zeggen dat jouw dochtertje heeft wat ik o.a heb, maar je weet maar nooit.
Ik vind dat er goede tips gegeven zijn, en wil nog eens herhalen wat Erna zei, over dat steeds tegen je dochertje zeggen dat ze van het haar moet afblijven.
Laat haar...blijkbaar heeft ze dit nodig....en die speen...is dat nou echt zo erg...
mijn dochtertje van net 2 die zit ook al vanaf de geboorte aan haar haartjes te friemelen en ze heeft ook nog steeds haar speen.
Ik ga haar niks afpakken, WEL, zeg ik tegen haar als ze haartjes in de mond wil doen dat dat vies is, ze zegt nu zelf al BAH...
Ik vind het heel erg, en ik zou er van in stress raken maar ik wil het friemelen ook niet ZO belangrijk maken dat ze het zo bewust word dat het echt een probleem blijft/kan worden.
Dus, probeer het milllimeteren van het haar, dat kan geen kwaad, kan zelfs goed zijn voor de haargroei.
En wat het terug groeien van het haar betreft, ik denk dat je je daar nog geen zorgen om hoeft te maken.
Accepteer haar en dat ze dit doet, maak het niet TE belangrijk, geef het de tijd enz...

heel veel sterkte van een mede-ttm-er en moeder, Monique3
Hoi monique

Ben het reuze met jou eens, mijn dochtertje is nu 1 jaar en doet het zelfde, ik wordt helemaal gek en de eerste paar keer trok ik ook haar hand weg maar merkte al snel dat dat dus NIET werkt, wist dat ook eigenlijk wel mar ja. Mijn dochtertje friemeld niet echt maar trekt wel met 2 handen aan haar haar, en ik kan dat echt niet aanzien. ze heeft zo'n lang haar dat ik millimeteren wel heel erg zou vinden. Hopelijk zit ze me gewoon wat uit te dagen.

groetjes gogo
gogo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 mei 2006, 15:39   #19
Rody33
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2006
Berichten: 1
Hallo,

Ook ik heb een dochter van 3 jaar en 4 maanden die haar haar gebruikt bij het duimen als ze moe is.

Ze doet dit al vanaf dat ze 1,5 is en dus vanaf het moment dat ze wat langer haar kreeg. In het begin was ze zo kaal, toen deed ze het ook overdag. Later hebben we wantjes gebruikt, dat ging eerst goed, maar later werd dat een drama. Ze kan dan natuurlijk ook niet duimen, dus kon ze niet goed in slaap komen. De wantjes werden te klein, dus toen zijn we nog even overgegaan op kousen met tape, maar ze was net zo lang bezig tot het los was en dan ging ze pas slapen.

Ook deed ze het toen als ik boos op haar werd of als ze iets niet mocht, al met al wordt het dan zo'n groot probleem, dat ik het op een gegeven moment los gelaten heb en gestopt ben met de kousen en het zeggen dat het niet mag en vanaf dat moment gaat het een stuk beter. Ook accepteert ze vanaf toen een doekje (nu een deken) en doet ze zelf dus wel haar best om dat te gebruiken.

Wij zijn wel, op aanraden van de arts bij het consultatiebureau, naar een psycholoog geweest en daar is uitgesloten dat het ttm is, omdat ze de haren alleen uit haar hoofd haalt om te gebruiken bij het duimen. Zij vonden het dus geen afwijkend gedrag, maar juist normaal voor een kind van haar leeftijd, dat zij iets gebruikt bij het duimen, alleen waar anderen een kroel gebruiken, doet zij het jammergenoeg met haar haar.

Ze moet er dus overheen groeien, we wachten maar af. Ze doet het nog wel, al heeft ze nu wel redelijk wat haar op haar hoofd. Je merkt wel dat ze het ineens weer meer doet, bijv. toen ze bang werd in het donker of als er veel over gesproken wordt, juist omdat mensen zeggen dat het zo goed gaat met haar haar.

Nou ik heb al een heel verhaal geschreven, maar ik wilde dit toch even kwijt.

Groetjes Diana
Rody33 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2006, 18:57   #20
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
Ook mijn dochter van 4,5 doet het al vanaf dat ze 9 maanden is, ook in combinatie met duimen.

Heb verschillende onderzoeken gehad, en dingen geprobeerd zoals washandjes, pleisters om de duimen , bytex op de duimen en vingers ,haarnetje, kortknippen maar geen van alles gaf resultaat of een oplossing.
Op dit moment is het weer heel erg en heeft ze haar halve hoofd kaal getrokken. Via via kom ik binnenkort bij een kinderpsychotherapeut.
Ze wordt inmiddels ook al gepest ... vind het een moelijk iets maar wel fijn om te lezen dat er meer kinderen zijn......
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aan Do: wat is het verschil tussen geschubt en ontschubt haar? Chris Haarwerken 3 16 februari 2017 12:07
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Info over trichotillomanie, monique3 TTM - Algemeen 16 22 november 2002 23:21
help erik 38 Haarwerken 9 22 mei 2002 00:12
Moeilijk erik 38 Haarwerken 3 29 april 2002 21:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.