Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 september 2007, 18:10   #16
anne ke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2007
Berichten: 16
Hoi Bolleke,

Vandaag nog eens het net opgegaan.
Een heel goed artikel gevonden in Duitsland... waarom zijn er daar nou toch speciale therapeuten voor TTM en weet hier in nederland niet eens wat het is .. (hahahah ik trouwens eerst ook niet, maar ja het is dan ook niet mijn beroep... zo zie je maar, er is zelfs nog humor).
Het is een vertaling van een artikel van TLC Trichotillomania Learningcenter Inc..
Misschien toch eens meenemen nar de psych.
Bedankt voor het meedenken en support...
We houden het web op de hoogte...
anne ke is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2007, 19:16   #17
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefke Bekijk bericht
Jammer dat ik dan net één van de weinige zijn, die het wel vanaf de geboorte heeft en niet over gaat
Ach lieve Stefke......hier nog 1 hoor! Vanaf mijn 2de levensjaar heb ik TTM,nu ben ik 38. Als kind zijnde heb ik met een kaal hoofd rond gelopen,nu valt het allemaal wel mee. Over gaan zal het nooit,ik geloof er gewoon niet meer in. Maar hier kan ik goed mee leven,er zijn zoveel belangrijkere zaken in het leven en daar ben ik me al te goed bewust van. Maar het blijft toch soms moeilijk....

Groetjes,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2007, 23:26   #18
jessieagressie
HaarWeb lid
 
jessieagressie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 27
leeftijd

Ik pluk als sinds mijn geboorte en denk niet dat ik het ooit goed onder controle krijg. Wat ik zelf wel belangrijk vind is dat mijn moeder naar me kijkt als ik het doe maar ze mag er niets van zeggen. Dat wilde ik eerst wel, ik dacht dat dat mss een stimulans was om niet verder te gaan, maar dat is dus niet zo.
De persoon aankijken, maar niet vanuit het perspectief dat het iets fout heeft gedaan. Want ik voel het als falen wanneer en trek en dan trek ik juist nog meer.
Juist trucjes om het te minderen is ideaal, belonen zou ik met het kind bespreken als het oud genoeg is. Want zoals ... al schreef, beloon je het "niet trekken" dan is het "wel trekken" slecht. En zo moet het kind niet opgroeien.
JE meot juist blij zijn dat je je er in verdiept en dat je je kind kunt "helpen en begeleiden". MIjn moeder kon dat niet. er was geen arts die wist wat ik had. EN nu nog weten heel veel hulpverleners niet wat het is.
Zelf weet ik het pas sinds 4 jaar (de naam). En het is een gouvast dat er meer mensen zijn die het ook doen.
Ik hoop dat je zoon zichzelf blijft en zich niet als een muurbloempje gaat gedragen.
jessieagressie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2007, 22:01   #19
anne ke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2007
Berichten: 16
we zijn weer een tijdje verder. We zijn gisteren naar de kapper geweest. Het werd echt tijd. Hij heeft een grote, dikke bos en het kon nu niet langer meer... hij moest echt. Zelf vroeg hij: kan zij mijn gordijntje laten zitten? Over zijn kale plek boven zijn oor, hangen nl dunne haren als een 'gordijntje'. Het lijkt alsof ze de plek bedekken, maar dat is meer zijn eigen idee.
We hebben aan de kapper gevraagd zo sparend mogelijk te knippen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het weer erg confronterend vond, want dekkend knippen lukte gewoon niet. Nu maar een ander model en kort boven de oren.
Begrijp me goed, allemaal, we hebben geaccepteerd dat hij TTM heeft, maar soms word je er erg primair mee geconfronteerd.
Hij is zelf erg blij met zijn handschoentjes, hij draagt ze in bed, op de fiets naar school en zelfs in de les. Dit is zijn eigen keuze. Een klasgenootje vroeg waarom hij die aanhad. Hij antwoordde: dan kan ik niet plukken. Hoezo? had dat klasgenootje gevraagd. Waarop mijn zoontje de kale plekken liet zien. Oh, slim dan die handschoentjes...
Kijk, dan ben ik weer zo blij!! Het is bespreekbaar.
De tijd zal het allemaal leren
anne ke is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2007, 14:42   #20
ilseke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 316
ik heb eens navraag gedaan bij die vriendin van me.
Het is goed beginnen bij haar dochterjte gaan tijdens de zomervakantie.
Ze was ontspannen en de behoefte om te trekken verminderde.
Ondertussen groeide haar haar en zo gaf het haar een positief gevoel en kon ze zelfs het trekken laten. Wel heeft ze een popje waar ze nog de pluisjes van trekt, maar dit laat de mama toe.

Ondertussen is ze al eens naar de kapper geweest en nu heeft ze een mooi kapseltje. Ze is zo fier als een gieter met haar haarspeldje in. Staartjes wil ze niet, dat trekt te veel aan haar en dan voelt ze er te veel aan. 5j is ze nu en zich blijkbaar heel bewust van wat ze doet.

Het begin van het schooljaar is ze ook goed doorgekomen, want daar had haar mama ook wel wat schrik voor.

Dit is haar verhaal.
ilseke is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2007, 22:46   #21
yvonne5
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2005
Berichten: 1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anne ke Bekijk bericht
Als moeder van een kind (9 jaar) met TTM ben ik op zoek naar anderen die mij verder kunnen helpen met tips, informatie enz.
Op dit moment zijn we bezig met een zoektocht binnen de medicatie om de impulsen tot trekken te verminderen. Ook hopen we m.i.v. volgende week naar een hulpverlener te gaan, die weleenswaar TTM niet kent, maar die zich erin wil gaan verdiepen.
Er moeten toch meer ouders zijn die hiermee te maken hebben gekregen??
Wie reageert??
Hallo!
Er zijn dus toch meer kinderen die TTM hebben... Mijn dochtertje is nu bijna 3,5 jaar oud en trekt al vanaf dat ze 3 maanden was haar haren uit. Het is echt al 3 jaar een gewoonte. De eerste twee jaar hebben we het gedrag vooral genegeerd, het hoort gewoon bij haar. Maar nu ze ouder wordt ga ik me meer zorgen maken over het herstel van haar haartjes. Aan een kant heeft ze er echt geen meer, alleen een paar witte (verder is ze donker), andere structuur haartjes. We hebben al vanalles geprobeerd: Homeopaat, natuurgenezer, dermatoloog, kinderpsycholoog, magnetiseur etc., en zelfs 2 zomers helemaal kort scheren om het patroon te doorbreken, maar niks helpt. Het is een schat van een kind, vrolijk, lief en alles wat je je als moeder maar kunt wensen. Ik heb zoiets van: als er echt niks aan te doen is, moet ik het accepteren zoals het is. Maar als ik dan dat kale koppie zie, denk ik: Ik wil dan wel alles geprobeerd hebben. Nu is het totaal geen probleem, maar als ze groter is??? En komen er ooit nog wel haren terug???
Veel vragen, weinig antwoorden. Ik ben blij dat er meer mensen met dit probleem zijn, want eigenlijk ben ik nog nooit iemand tegengekomen... Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
Groetjes Yvonne5
yvonne5 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2007, 08:25   #22
anne ke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2007
Berichten: 16
Hoi Yvonne,

Ja er zijn dus meer mensen die tegen TTM bij kinderen aanlopen.
Nu ik zelf ook in die situatie zit, kan ik me jouw onmacht ook zo goed voorstellen!!.
Iedereen in mijn omgeving roept dus ook: milimeter zijn haar, dan heeft hij geen grip. Dat wil ik niet doen. Blij te lezen dat jij het geprobeerd hebt, maar zonder effect.
Die handschoentjes zijn voor ons echt een uitkomst. Hij trekt ze zelf aan, speelt met de handschoentjes aan. En ook in de klas is het iets wat bij hem hoort.
Maar zodra hij gaat schrijven, moeten ze natuurlijk uit. Hij zegt zelf: als ik ga zitten denken over een som, ga ik vanzelf plukken....
Ik geloof niet dat er een waterdicht systeem is. Want we blijven bezig met symptoombestrijding.
Dit afgelopen weekend heb ik een boek (in Amerika) gevonden dat geschreven is voor behandeling van kinderen en jongeren. Ik wil dit gaan bestellen. Wie weet staat er iets in wat wél helpt.
Dus Yvonne, we hebben samen veel vragen, en kunnen hier ook samen geen antwoord op vinden. Laten we elkaar maar bemoedigen o.k.!
groetjes
anne ke is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2009, 13:44   #23
jacolien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Locatie: nl
Berichten: 5
BEste anne,
Mijn dochter heeft sinds vorig jaar juni TTM, inmiddels is zij 11 jaar.
Zij zou heel graag zelf emailen of msn en met uw kind.
Om hierover te praten.

Zou uw kind willen emailen of msn?

Of zijn er andere kinderen die dit willen doen?
groeten susan
jacolien is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haarproblemen bij kinderen? lizanne Suggesties en feedback 22 10 juni 2009 20:48
AAPV organiseert landelijke dag voor kinderen (2007) Hellen Hornsvel Alopecia Vereniging 3 8 september 2007 19:27
Christelijke leider ontvoert kinderen Biljartbal Van alles en nog wat... 16 14 november 2006 17:00
Fina/SP en kinderen (krijgen) bassie89 Medicijnen/haargroeimiddelen 2 2 maart 2006 23:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.