Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 november 2004, 21:50   #1
Nerakje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2004
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 80
kindje

Hey,

Mijn tante sprak me van de week aan en vroeg of er een oplossing in het boek stond voor TTM. Mijn kleine achterneefje heeft het immers ook. Toen hij nog een baby was trok hij haren bij mensen die hem ronddroegen. Zijn moeder had zelfs kale plekken en nu doet hij het dus ook bij zichzelf. Als hij moe is gaat hij liggen en trekt hij haren uit.
Binnen en week ofzo zie ik zijn ouders en ik denk dat die erover met me zullen willen praten. Wat moet ik zeggen om dit niet 'erg' over te doen komen? Ik wil ze niet doen paniekeren ofzo.
Mijn tante zei dat ze hem er wel op wijzen wanneer hij het doet en ik heb gezegd dat ze niet streng mogen zijn, dat hij zich niet gestraft mag voelen. Dat doen ze gelukkig niet.
Wat moet ik hen nu gaan adviseren??

xXx Nerakje xXx
__________________
De genezing nabij
Nerakje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2004, 00:22   #2
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Oie, dat is een probleem. Nu heb ik ergens gelezen dat het bij kleine kinderen meer voorkomt en dat het in de loop der jaren vanzelf afneemt. Ik denk dat ze het moeten afleren zoals zuigen op een speen/duim. Misschien dat je ze dat kan vertellen. Ik zou nog even in de scripte van Fara kunnen kijken maar ik geloof dat ook Monique op haar site schreef sjee ik kan het niet terug vinden. Ik kijk morgen even het voor je na, ben nu niet meer zo helder. Maar evengoed, het schijnt bij kinderen dus redelijkerwijs vanzelf over te gaan, dat zou een geruststelling kunnen zijn. Sowieso zijn ze er mee bekend door jou en kunnen ze in een vroeg stadium (mocht het niet over gaan) een psycholoog inschakelen die het met gedragstherapie kan verhelpen misschien. Ook daar zijn betere resultaten mee behaald dan bij volwassenen voor zover ik weet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes met het eventuele gesprek!

Liefs
Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2004, 00:29   #3
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hoi Nerakje,

Moeilijk natuurlijk. Maar toch moet je één ding goed voor ogen houden. Het is niet omdat jij ook ttm hebt dat je jezelf daarom verplicht moet voelen om andere mensen te helpen...
Dus, wat ik bedoel, het belangrijkste is dat je luistert en dat je erkent dat zo'n dingen (ttm) nu eenmaal bestaan. Het is niet leuk voor ouders om hun kinderen hun eigen haren te zien uittrekken. Maar we moeten goed voor ogen houden dat het kind eigenlijk op de eerste plaats komt. Maw. HOE VOELT het KIND zich daarbij? Meestal hebben kinderen nog geen last van schuld- of schaamtegevoelens en ligt het probleem veeleer bij de ouders.
Heel belangrijk is om het kind onvoorwaardelijk graag te zien, om het heel veel te knuffelen, liefde en warmte te geven. Misschien moet een van beide ouders tijdelijk minder uit werken of zo. Ik weet het niet, ken hun situatie niet. Maar meestal gaat ttm bij kleine kinderen vanzelf over als de thuissituatie veilig is, en geborgenheid en rust uitstraalt.

Succes!
Daniëla (Bolleke)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.