Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Discussie gesloten
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 18 september 2005, 21:32   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Exclamation Interview HaarWeb met C.G. Gho over HaarStamcel Transplantatie

DisclaimerHaarWeb is een onafhankelijke, objectieve website en heeft geen relatie in welke vorm dan ook met Coen Gho of zijn bedrijf. Voor het interview is niet betaald. Dit artikel heeft als doel om de HaarWeb-leden te informeren. Het is dus geen advertentie, maar een zo objectief mogelijke weergave van het gesprek dat gevoerd is. HaarWeb staat niet in voor de juistheid van de antwoorden van Coen Gho; hij is daar zelf verantwoordelijk voor. Het interview is met zijn toestemming in deze vorm gepubliceerd.



“Mijn hart ligt bij onderzoek doen”
Drs. Coen Gho over zijn nieuwe haartransplantatietechniek

Op 17 augustus 2005 hadden HaarWeb-moderators Smorlez, Henk en Tiuri een interview met arts/onderzoeker Coen Gho. Drs. Gho verwierf nationale en internationale faam met zijn onderzoeken naar folliculaire stamcellen, die de eigenschap blijken te bevatten om haargroei te induceren. Met de kennis die hij uit zijn onderzoek haalde ontwikkelde hij een nieuwe techniek om haren te transplanteren: Follicular Multiplication. Deze wordt sinds 2002 uitgevoerd door GHO Clinic in Maastricht. Na het faillissement van GHO Clinic en onenigheid over het te voeren beleid na de doorstart besloot Coen Gho zelf op te stappen bij deze kliniek. Sinds 2005 is hij gevestigd in het World Trade Center in Amsterdam met het nieuwe bedrijf Hair Science Institute, waar hij transplantaties volgens zijn nieuwste techniek uitvoert: HaarStamcel Transplantatie (HST). HaarWeb reisde af naar Amsterdam en had een uitgebreid gesprek met arts/onderzoeker Gho over zijn nieuwe techniek, zijn breuk met GHO Clinic en zijn plannen voor de toekomst.


Kunt u in het kort vertellen hoe uw techniek, HaarStamcel Transplantatie (HST), precies werkt?
“Een transplantatie bij ons gaat in een paar stappen. Ten eerste scheren we het donorgebied. Vervolgens wordt dit gebied verdoofd met een speciaal door ons ontwikkeld impregnatieapparaat. Hiervoor maken wij geen gebruik van traditionele verdovingstechnieken als hogedrukapparaten of naalden. De huid wordt door middel van een speciaal door ons ontwikkelde verdovingsvloeistof geïmpregneerd, waardoor het gebied binnen tien minuten compleet verdoofd is. Vervolgens worden hele kleine stukjes weefsel (grafts) van de haarzakjes door middel van een speciale naald van 0,5 tot 0,6 millimeter uit het donorgebied onttrokken. Ook voor het ontvangstgebied wordt hetzelfde impregnatieapparaat gebruikt. De gaatjes worden in het ontvangstgebied gemaakt met dezelfde speciale naald van 0,5 tot 0,6 millimeter. Daarna worden de grafts één voor één getransplanteerd naar het ontvangstgebied. Omdat wij maar een heel klein gedeelte van de follikel weghalen, kan het haarzakje in het donorgebied zich weer herstellen.”

Dus bij uw methode groeit het haarzakje in het donorgebied weer terug. Hoe is dit mogelijk?
“Ik heb veel onderzoek gedaan op het gebied van haargroei, en dat heeft aangetoond dat er maar een klein gedeelte van het haarzakje, dat de stamcellen bevat, nodig is om nieuw haar te produceren. De stamcellen bevinden zich aan de buitenkant van de haarschacht. Deze ontdekking heb ik gebruikt in mijn techniek. Minuscule kleine stukjes weefsel worden één voor één onttrokken van de hoofdhuid met een zeer kleine, speciaal geslepen naald met een diameter van 0,5 tot 0,6 millimeter. Door de haar op een bepaalde manier als geleider van de naald te gebruiken, zijn wij in staat om een stukje weefsel met stamcellen te onttrekken, maar ook wat stamcellen achter te laten in de oorspronkelijke follikel. Zowel de stamcellen in het donorgebied als de stamcellen in het ontvangstgebied zijn in staat om een nieuwe haar te produceren. Zie ook de foto’s voor een detailweergave van het donorgebied vóór de behandeling, direct na het uitnemen van de grafts, een dag na het uitnemen van de grafts en een week na het uitnemen van de grafts.”

Detailfoto's van het donorgebied: hergroei in verschillende stadia (klik op afbeelding voor vergroting)
. . .

V.l.n.r.: vóór de behandeling, direct na het uitnemen van de grafts, een dag na het uitnemen van de grafts, een week na het uitnemen van de grafts.

Wat zijn stamcellen precies?
“Haarstamcellen zijn essentiële cellen voor haargroei. In de haarfollikel heb je verschillende soorten cellen, waaronder ook de dermal papilla cellen. Deze behoren tot een andere groep dan de stamcellen en deze produceren de haar, maar ze initiëren zelf niet de haargroei. De dermal papilla cellen moeten door de stamcellen gestimuleerd worden om nieuw haar te produceren, en bij iemand die kaal wordt, gebeurt dit niet meer. Androgeenreceptoren (AR) zijn plaatsen op de haarstamcellen waar het mannelijk hormoon DHT zich aan kan binden. Bij mensen met erfelijke aanleg voor kaalheid zetten deze androgeenreceptoren (AR) bij activatie door DHT de haarstamcellen aan tot het stoppen met het stimuleren van de dermal papilla cellen. Het gevolg is haaruitval.
De haarstamcellen aan de achterzijde van het hoofd zijn ongevoelig voor de mannelijke hormonen. Het zijn dus deze stamcellen waar ik gebruik van maak in mijn methode.”

Is een naald met een doorsnede van 0,5 millimeter op celniveau niet nog heel erg grof? Hoe slaagt u er dan in om met precisie bepaalde stamcellen mee te nemen, en bepaalde te laten zitten?
“Als je bedoelt dat de naaldgrootte groot is in vergelijking tot de haarstamcellen heb je helemaal gelijk. Op het moment is het (technisch) nog niet mogelijk om de haarstamcellen individueel uit te nemen. Door de haren op een bepaalde manier als geleider te gebruiken, is het mogelijk om een minuscuul klein stukje weefsel dat een deel van de haarstamcellen bevat, uit te nemen. Dit gaat meestal goed: je neemt voldoende stamcellen mee maar je laat ook voldoende cellen achter. Het is in feite zelfs onmogelijk om teveel van de haarfollikel mee te nemen, omdat de naald daar simpelweg te klein voor is. Daarom kunnen wij ook een garantie afgeven dat de haren in het donorgebied grotendeels teruggroeien.”

Heeft het feit dat u zo’n dunne naald gebruikt ook invloed op de dichtheid die u kunt bereiken?
“Ja. Doordat de naald maar een doorsnede heeft van 0,5 tot 0,6 millimeter kunnen we de haren ook dichter bij elkaar zetten en zo een hogere haardichtheid bereiken. Maar hoe hoog de dichtheid is die je uiteindelijk kunt bereiken, hangt natuurlijk af van de grootte van het te behandelen gebied.”

Hoe lang duurt het voordat het haar in het donorgebied is teruggegroeid?
“Doordat je maar een minuscuul deel van het haarzakje weghaalt, groeien de haren meestal al binnen één tot twee weken terug. Daarom zie je binnen een heel korte tijd er eigenlijk helemaal niets meer van. Echter, in sommige gevallen duurt het langer voordat de haren teruggroeien.”

Hoe lang duurt het voordat het getransplanteerde haar in het ontvangstgebied begint te groeien?
“Haargroei in het ontvangstgebied kan na de transplantatie op drie mogelijkheden gaan. De eerste mogelijkheid is dat de haren direct na implantatie blijven groeien. Dit gebeurt met de meerderheid van de geïmplanteerde haren.
De tweede mogelijkheid is dat de haren snel na implantatie uitvallen, waarna ze terug groeien. Aangezien wij niet de gehele haarfollikel implanteren, kan de hernieuwde groei van deze haren soms meer dan vier maanden vergen.
De laatste mogelijkheid is dat sommige delen van het haar in de haarfollikel achterblijven en niet uitvallen. Deze haren zijn zichtbaar en zijn 2 tot 3 millimeter lang. De delen van de haarfollikel van deze haren moeten opnieuw een nieuwe haarfollikel ontwikkelen en dan het resterende haar uitduwen. De hernieuwde groei van deze haren kan soms meer dan zes maanden vergen. Wanneer deze resterende haren (toevallig) worden uitgetrokken, is er een kans dat de kleine, groeiende haren ook worden uitgetrokken. Daarom adviseren wij onze cliënten om voorzichtig te zijn, om te voorkomen dat deze resterende haren uitgetrokken worden.”

Duurt haargroei in het ontvangstgebied bij de HaarStamcel Transplantatie (HST) dan langer dan bij een traditionele (strip of FUE) transplantatie?
“Ja, de periode die nodig is voordat er volwaardige haren worden geproduceerd kan bij de HST-methode langer zijn dan bij de traditionele methoden. Zoals ik zei komt dat doordat de grafts bij mijn methode kleiner zijn, waardoor er meer tijd nodig is voordat deze zijn uitgegroeid tot volwaardige haarzakjes.”

Zijn de nieuwe haren in het ontvangstgebied wel even sterk en in alle opzichten van vergelijkbare kwaliteit als de haren uit het donorgebied?
“Ja, dat heeft ook te maken met het medium dat we gebruiken. De meeste klinieken gebruiken nog steeds fysiologisch zout. Als je daar één dag je haartjes in laat liggen, zijn ze eigenlijk al morsdood. Wat wij ontwikkeld hebben is een pure groeivloeistof. We merken een eigenaardig effect: hoe langer je de haar hier in laat zitten, hoe beter het is. Al na één tot twee dagen zie je een flinke uitgroei van het onttrokken stukje weefsel. In praktijk kunnen we natuurlijk niet twee dagen wachten, maar er blijft wel wat van deze vloeistof zitten aan het weefsel bij terugplaatsing in de huid. Dit is een goed voorbeeld van hoe ik de kennis van mijn vakgebied, namelijk ‘tissue engineering’, kan gebruiken voor nieuwe technieken op het gebied van haartransplantatie.”

Kunt u de groeirichting nauwkeurig bepalen met de HST-methode?
“Uiteraard probeer je altijd de haarrichting van de geïmplanteerde haren zodanig te beïnvloeden dat deze dezelfde richting krijgen als de richting van de oorspronkelijke natuurlijke beharing.
De groeirichting van het haar wordt bepaald door drie factoren: de richting van het gaatje die gemaakt wordt door de naald, de grootte van de graft en het omliggende weefsel. Vroeger dacht men dat de richting voornamelijk werd bepaald door de richting van het gaatje dat gemaakt wordt door de naald. Echter, nu de grafts steeds kleiner en kleiner worden, kun je je wel voorstellen dat de invloed van het omliggend weefsel steeds groter wordt. In het geval van HaarStamcel Transplantatie maken we gaatjes die dezelfde haarrichting hebben als de natuurlijke beharing. Doordat de grafts zo klein zijn, heeft het omliggend weefsel meer invloed op de haarrichting dan bij de andere technieken. Door de invloed van dit omliggend weefsel wordt de groeirichting nog natuurlijker.”

Is er een grens aan hoe vaak je haren uit het donorgebied kan transplanteren met uw methode?
“In principe zou kun je oneindig vaak stamcellen kunnen onttrekken uit het donorgebied, omdat je maar een heel klein deel van de follikels in het donorgebied weghaalt. Het is wel van belang dat er minstens negen maanden tussen de behandelingen zitten, zodat het donorgebied goed kan herstellen.”

Uw techniek lijkt op het eerste gezicht heel erg op de techniek die u al eerder uitvoerde bij de GHO Clinic in Maastricht: FM (Follicular Multiplication). Wat is precies het verschil?
“Het percentage teruggroei was bij deze techniek 50 tot 70%, met de HST-methode is een teruggroei te bereiken van 80 tot 90%. Bij FM wordt geprobeerd alleen het bovenste gedeelte van de follikel weg te halen met een naald van 0,7 millimeter doorsnede. Hierdoor is de kans op littekens gering. De teruggroei is wel beperkt, omdat sommige grafts toch nog volledige haarfollikels bevatten. Je probeert niet de hele haarfollikel mee te nemen, maar soms haal je per ongeluk dus toch het hele haarzakje eruit. Nauwkeurigheid is dus het grote probleem met deze techniek, en daarom werd ook maar een hergroei van 50 tot 70% bereikt. Zoals gezegd is het met de HST-methode in feite onmogelijk om teveel van de haarfollikel mee te nemen, vanwege de kleine naalden waarmee we werken.”

Gezien de geringe teruggroei van het donorgebied bij de FM-methode van GHO Clinic, vindt u dan niet dat u deze techniek eigenlijk te vroeg op de markt heeft gezet?
“Ik vind niet dat de FM-methode te vroeg op de markt is gezet, omdat op dat moment FM de meest geavanceerde techniek van haartransplantatie was. Echter, de ontwikkeling staat niet stil, waardoor zowel de verdovingstechniek als de transplantatietechniek op dit moment alweer achterhaald zijn.”

Waarom bent u weggegaan bij GHO Clinic in Maastricht?
“Dat heeft te maken met een verschil van inzicht. Ik ben onderzoeker en vind het belangrijk dat een aanzienlijk deel van het budget wordt gestoken in onderzoek en ontwikkeling, ofwel het ontwikkelen en verfijnen van je techniek en uiteraard in het ontwikkelen van nieuwe technieken. Ik vond dat juist dat de reden van ons bestaan was. Dat is de enige manier waarop je voor kan blijven lopen op andere klinieken. Je ziet dat 70 tot 80% van de klinieken nu de FUE-techniek gebruikt met naalden met een diameter van 0,75 millimeter. Zo ver waren wij vier jaar geleden al. Toen er bij GHO Clinic geen geld meer was ontwikkeling, ben ik er weggegaan.”

Eind 2004 heeft uw oude bedrijf, GHO Clinic, faillissement aangevraagd. Hoe kunt u dit faillissement verklaren?
“Er werd meer uitgegeven dan er binnen kwam. Op een gegeven moment hadden we meer managers in dienst dan medisch personeel. Hoewel ik er zelf nu weg ben, is mijn naam er nog wel steeds aan verbonden. Dat komt doordat het een gedeponeerd merk is, dat hebben ze gekocht.”

Waarom denkt u dat andere grote klinieken niet al veel eerder zijn begonnen met het uitwerken van soortgelijke technieken en het werken met kleinere naalden?
“Dat komt denk ik doordat het proces steeds arbeidsintensiever wordt naarmate je preciezer, zoals met kleinere diameters van naalden of fijnere instrumenten, gaat werken. Over het algemeen denken klinieken alleen maar in termen van grafts: hoeveel grafts kan ik nu in een zo kort mogelijke tijd transplanteren? Met andere woorden: hoe kan ik in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk geld verdienen? Ons streven is een methode te ontwikkelen die zo patiëntvriendelijk mogelijk is. Wij zijn niet geïnteresseerd in het behandelen van zoveel mogelijk mensen in een zo kort mogelijke tijd.
Onderzoek en innovatie kost natuurlijk geld. Ik ben niet geïnteresseerd in de financiële kant. Ik ben van oorsprong een onderzoeker en mijn drive is dus onderzoek doen. Daar ligt mijn hart. Ik vind het leuk om nieuwe behandelmethoden te ontwikkelen, en of ik daar nu geld mee verdien of niet, dat maakt me niets uit. Dat zijn keuzen die je van tevoren maakt. Natuurlijk moet je wel je bedrijf kunnen bekostigen en een salaris overhouden, maar ik denk dat wij een gulden middenweg hebben gevonden. Het budget dat wij steken in onderzoek en ontwikkeling wordt bekostigd door de mensen die hier behandelingen ondergaan, en daar zit nu juist onze kracht.”

U claimt dat u gebruik maakt van een hoop nieuwe technieken: een speciale mediumvloeistof, speciale naalden en een speciale verdovingstechniek. Denkt u niet dat dit juist ook klanten kan afschrikken, omdat er automatisch ook nog weinig ervaring mee is opgedaan?
“Uiteraard worden al onze technieken eerst wetenschappelijk onderzocht voordat we ze gaan toepassen. Wij laten onze klanten ook zien waarom onze technieken werken en wat de resultaten kunnen zijn. Het informeren van de patiënten, ook met wetenschappelijke onderbouwing, vind ik dan ook een erg belangrijk onderdeel.”

Uw techniek werd al heel snel bekend in Amerika, hoe komt dat?
“Dat heeft te maken met de ontwikkeling van het internet op dit gebied. Ik heb een keer zonder dat ik het wist mensen van twee grote Amerikaanse haarsites behandeld, en eigenlijk direct daarna kwam er een enorme golf van aandacht uit de VS. Nu nog steeds komt zo’n 40% van de klanten speciaal overvliegen uit de VS voor een behandeling.”

Wat is precies het verschil tussen uw techniek, HaarStamcel Transplantatie (HST) en FUE (Folliculair Unit Extraction)?
“Wij gebruiken een zeer kleine naald (0,5mm) en halen slechts een klein gedeelte van het haarzakje weg, waardoor teruggroei van het donorgebied mogelijk wordt. Ook is de kans op littekens door de kleine naald nihil. Bij FUE (Folliculair Unit Extraction) wordt de gehele follikel weggenomen met een naald van 0,75 tot 1,0 millimeter doorsnede. Er is hierbij een minimale hergroei van de weggenomen haren, en de kans op littekens is aanzienlijk.”

En wat is precies het verschil tussen uw techniek en HM (Hair Multiplication)?
“Bij HM pluk je haar uit de hoofdhuid. De stamcellen die hieraan zitten worden gekweekt en die zet je terug op de plek waar de haren oorspronkelijk hebben gezeten, dus in de porie van het geminiaturiseerde haarzakje. De bedoeling is dus dat zo het oorspronkelijke, aangetaste haarzakje weer als vanouds gaat functioneren.”

U test op dit moment ook met HM, vooral in Amerika. Wat zijn de resultaten hiermee?
“Over het algemeen heel goed. Als de haren teruggroeien zijn ze van goede kwaliteit. Maar de techniek heeft een groot nadeel: de inconsistentie. Ik kreeg gisteren nog een e-mailtje waarin werd verteld dat drie patiënten met succes zijn behandeld, maar dat er ééntje was bij wie het totaal niet was aangeslagen. De beperkende factor van deze techniek is namelijk dat je de poriën van de oude haren moet zien te vinden. Naarmate je ouder wordt vind je de poriën steeds moeilijker terug. Als je bijvoorbeeld twintig jaar kaal bent, is nog maar 20 tot 30% van de poriën te vinden. Dat is de reden waarom ik denk dat je deze techniek niet op zichzelf aan kan bieden: je kunt mensen niet een paar duizend euro laten betalen zonder garantie dat de behandeling ook daadwerkelijk tot een gewenst resultaat leidt. Ik ben op dit moment dan ook bezig om de HM-techniek en mijn HST-techniek naar elkaar toe te laten groeien, zodat we door een combinatie van deze twee methoden een geschikte dichtheid kunnen bereiken.”

In welk opzicht bent u nu nog bezig met het verfijnen en verbeteren van uw HST-techniek?
“Gezien het arbeidsintensieve karakter van onze methode zou het handig zijn als we een deel van het proces kunnen automatiseren. We zijn nu bijvoorbeeld aan het inventariseren of het mogelijk is bepaalde geautomatiseerde instrumenten te ontwikkelen die op de micrometer nauwkeurig kunnen werken, en zo delen van het proces kunnen overnemen. Van het werken met nog kleinere naalden hoeft in ieder geval niet veel meer verwacht te worden, omdat we met 0,5 millimeter al nagenoeg de praktische limiet bereikt hebben.”

Wat kost uw methode en hoeveel grafts kunt u transplanteren per behandeling?
“Een behandeling kost 3.500 euro voor één dag en 6.500 euro voor twee dagen. Op één dag halen we minimaal 600 grafts, een maximum is er niet. Soms halen we wel eens 800 of meer, maar het minimum van 600 grafts kunnen we garanderen. Veel mensen komen hier voor een behandeling van twee dagen.”

Drs. Gho, namens HaarWeb willen wij u hartelijk bedanken voor dit interview.


>> Verdere discussie over HaarStamcel Transplantatie van Gho in deze thread.

Laatst gewijzigd door Webmaster; 8 maart 2006 om 12:55
Tiuri is offline  
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HaarStamcel Transplantatie van Hair Science Institute / C.G. Gho Tiuri Chirurgische behandelingen 121 12 augustus 2009 19:18
Hoe zit het met het interview tussen haarweb en Gho?! Henk21 Overige behandelingen 7 11 juni 2005 20:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.