Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 2 maart 2005, 19:17   #91
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Wel goed van je huisarts. Fijn te lezen dat er toch ook normale, behulpzame artsen bestaan die AGA niet direct tot het rijk der overbodige aandoeningen verwijzen.
Eigenlijk ging het haar meer om het hormonenverhaal. Van AGA weet ze totaal niets. Maar dat ze niet moeilijk doet over een testje meer of minder, is idd erg tof. Heb wel n paar goede gesprekken met 'r gehad.
Citaat:
Hm ik denk opzich dat zorgen maken over hoge androstendion-waarden zinloos is. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het een rol speelt bij AGA. We kunnen er lang en kort over praten, maar ieder onderzoek heeft in het verleden aangetoond dat het DHT is dat het kwaad doet bij de AR, en niets anders.

Ook over Reflex Hyperandrogenicity hoeven we niet zo geheimzinnig te doen. In mijn ogen is het iets waar iedere fina/duta-gebruiker mee te maken heeft. Door de plotselinge daling van de DHT-productie zoekt het lichaam naar compensatie. Het gaat meer testosteron produceren en het stelt de AR wat scherper af. Met andere woorden zet het lichaam zich schrap door de fina-invasie. Omdat fina relatief sterk is zal dit middel het in de meeste gevallen winnen van het lichaam. In de zeer uitzonderlijke gevallen van significante RH, waar jij zo te zien mee te maken had Vince, is het "upregulation"-proces van het lichaam sterker dan finasteride en krijg je symptomen van verhoogde androgeenactiviteit: meer talgproductie (met als gevolg acne), hoger libido, versnelde haaruitval, spiervorming etc.
Voor mij was de hoge androstendion-waarden meer een bewijs dat 't een en ander niet helemaal geklopt heeft in mn hormoonhuishouding. Ik kan dat nu niet meer bewijzen, maar ik denk dat er redenen genoeg zijn om te denken dat mn T ook hoog was. Volgens mn arts moet dit alles in de loop van de tijd weer goed komen.

Trouwens, ook hiervan heeft ze gezegd dat 't belangrijk is over enkele maanden nog een bloedtest te doen.

Toch vraag ik me ook af of de AR niet een soort van upregulation hebben ondergaan. Vooral als mn haaruitval in deze mate blijvend blijkt te zijn.
Citaat:
Inderdaad kun je je nu het beste richten op topische middelen die de AR blokkeren, zoals RU58841 (nu: PSK3841) of spironolacton. Eerlijk gezegd betwijfel ik of alleen fluridil in jouw geval wel zoden aan de dijk zet. Voor het forum zou het natuurlijk fantastisch zijn om er een RU-gebruiker bij te hebben!

Maar samenvattend denk ik dat een regimen met een sterke AR-blocker (2x per dag) in combinatie met 3x per week keto-shampoo goede dingen kan doen. En als je toch aan het smeren bent, kun je er meteen ook 5% of 15% minox tegenaan gooien. En het inzetten van de lasercomb (of wellicht het nieuwe ding van Versacchi) lijkt mij ook een verrukkelijk idee.

Ik denk wel dat je nu ofwel grof geschut moet inzetten, ofwel de strijd moet opgeven. AGA overwinnen is in jouw geval duidelijk geen makkie.
AGA blijkt inderdaad een zware dobber (en dat terwijl er mensen zijn die nog niet eens een poging doen 't te stoppen ) Ik denk dat ik idd zowel 's ochtends als 's avonds een middel moet gebruiken. Alleen Flu is waarschijnlijk te weinig. Helaas is niet zo veel bekend over Flu dat ik dat goed kan beredeneren. Over Spiro ben ik zelf best sceptisch. Ik heb, voor zover ik me kan herinneren, nog nooit een echt positieve ervaring daarover gelezen. Wat Ru betreft, heb ik duidelijk weer wat gemist... PSK3841?? Ik ga vol goede moed op zoek Duidelijk is inderdaad dat iemand met RH het vooralsnog van de AR onderdrukking moet hebben.

Tnx!
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 09:37   #92
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Ikzelf zat in hetzelfde schuitje als Vince. Hierom heb ik vorige week ook mijn bloed laten prikken. Ik hoop de uitslag vandaag of morgen te krijgen. Ik heb alleen niet specifiek laten testen op Androstendione, enkel op T en DHT. @ Vince:Weet jij of ze het andros-niveau dan ook weten te vertellen? Naja goed, ik hoor het wel van de huisarts. Dan laat ik het hier ook meteen horen.

Roland

PS:Vince ik denk dat het wel even duurt voordat het effect van het stoppen met fina zijn uitwerking krijgt op je haaruitval.
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 13:21   #93
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Okee, heb dus mn uitslagen op papier gekregen. Zou ik nog even posten...

DHEA
marges 2,4 - 14,2 = 10,7

Testosteron
marges 4,85 - 17,35 = 18,22

Androstendion
marges 1,75 - 16,76 = 34,19

Mijn T is dus duidelijk óók aan de hoge kant. Ik weet zeker dat ze heeft gezegd dat 'ie binnen de marges was, maar goed.

Verder bleek dus jammergenoeg dat mn arts er ook n beetje een rommeltje van heeft gemaakt. Ze heeft de namen andostrendion en androstenedione op verschillende pagina's door elkaar gebruikt.... Ik ga er nu maar vanuit dat 't zelfde is.

Over een paar maanden laat ik de hele handel nog 'ns prikken.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 13:26   #94
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland
Ikzelf zat in hetzelfde schuitje als Vince. Hierom heb ik vorige week ook mijn bloed laten prikken. Ik hoop de uitslag vandaag of morgen te krijgen. Ik heb alleen niet specifiek laten testen op Androstendione, enkel op T en DHT. @ Vince:Weet jij of ze het andros-niveau dan ook weten te vertellen? Naja goed, ik hoor het wel van de huisarts. Dan laat ik het hier ook meteen horen.

Roland

PS:Vince ik denk dat het wel even duurt voordat het effect van het stoppen met fina zijn uitwerking krijgt op je haaruitval.
Volgens mij testen ze alle waardes apart en kun je aan bijv. je T niet je andere waardes afleiden.... Ik had dus ook om DHT gevraagd, maar dat hebben ze om een mij onbekende reden niet gedaan...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 10:53   #95
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Ok, mijn waarden zijn dus ook binnen. DHT-meting is vervangen door Androstendion(e)-meting. Weet de oorzaak hiervoor niet, dit hoop ik een dezer dagen van mijn huisarts te vernemen

Testosteron: 32,0
Androstendion(e): 10,63

Als de marges van Vince kloppen, is mijn testosteron dus duidelijk aan de hééél hoge kant(bijna het dubbele van maximaal) Kan uit de androstendion-meting niet veel zinnigs halen. Maar ik besluit nu toch maar om helemaal met fina/duta te kappen. 's Kijken of de T-waarde is gezakt over een tijdje. Maar ik laat meer weten zodra ik mijn huisarts heb gesproken.

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 11:19   #96
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Hmm, die testosteron marges zijn toch wel correct Vince, of niet? Ik lees hier net in een artikel:

Woraus wird der Testosteron-Wert bestimmt?

Testosteron wird aus dem Blut (hier: aus dem Serum) bestimmt.

REFERENZ-/NORMALWERTE alte Einheit SI-Einheit
Männer 2,7-10,7 µg/l 9,4 - 37nmol/l
Frauen bis 0.86 µg/l bis 3nmol/l
Neugeborene Jungen bis 7,4 µg/l* bis 25,5nmol/l
Neugeborene Mädchen bis 0,23µg/l bis 0,8nmol/l


* Bei den Jungen fallen nach 70 Tagen die hohen Werte wieder ab und bleiben bis zur Pubertät unter ca. 0,3 µg/l.



Uit de nieuwe waarden(SI-eenheden) blijkt dat je tussen de 9,4 en 37 mag zitten??? Heb je dit allemaal wel goed gecheckt? Zal m'n huisarts maar 's snel raadplegen hierover..


Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 12:09   #97
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Vince, Roland, ik denk dat jullie hier wel wat aan hebben. Als ik jullie was zou ik aan de Spiro 5% gaan, topical of oral (kan gevaarlijk zijn) dat moet je zelf uitzoeken. Kijk hier eerst maar even:

http://www.healthboards.com/ubb/Forum1/HTML/018774.html
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 13:11   #98
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Ik heb zojuist mijn huisarts gesproken en die vertelde mij dat testosteron-waarden variëren tussen de 14 en 37 nmol/l. Die van mij was 32 dus hier was volgens hem niks uit af te leiden. Androstendion wordt gemeten ipv DHT, omdat dit makkelijker/goedkoper is te meten. Deze waarde is wel direct gecorreleerd aan die van DHT. Vince, ik denk dat je hier nog eens over naar je huisarts moet bellen want ik dus niet dat jou T-waarde(18 toch?) abnormaal is.(eerder aan de lage kant zelfs) Ik ga vooralsnog dan ook gewoon door met Fina, wel blijf ik stoppen met Duta. Mijn haaruitval op dit moment is trouwens echt NIET normaal, het komt er gewoon met bossen uit.

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 17:57   #99
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland
Ik heb zojuist mijn huisarts gesproken en die vertelde mij dat testosteron-waarden variëren tussen de 14 en 37 nmol/l. Die van mij was 32 dus hier was volgens hem niks uit af te leiden. Androstendion wordt gemeten ipv DHT, omdat dit makkelijker/goedkoper is te meten. Deze waarde is wel direct gecorreleerd aan die van DHT. Vince, ik denk dat je hier nog eens over naar je huisarts moet bellen want ik dus niet dat jou T-waarde(18 toch?) abnormaal is.(eerder aan de lage kant zelfs) Ik ga vooralsnog dan ook gewoon door met Fina, wel blijf ik stoppen met Duta. Mijn haaruitval op dit moment is trouwens echt NIET normaal, het komt er gewoon met bossen uit.

Roland
Roland, bedankt voor de info. Ik heb die uitdraai van mn bloed nu voor me liggen. Zou het niet kunnen dat bij mijn uitdraai van een gemiddelde wordt uitgegaan die zowel voor vrouwen als mannen geldt, terwijl in die Duitse tekst duidelijk onderscheid bestaat? Nu geeft je eigen huisartd wéér andere cijfers... makkelijker wordt het er niet op

Maar eerlijk gezegd maak ik me niet zo druk om mn T. Ik denk dat ik toch langer moet wachten voordat ik daar weer 'ns wat zinnings over kan zeggen. Maar 't lijkt, afgaande op de laatste cijfers die je noemt, dat 'ie aan de lage kant is.

Dat van de Androstendion ipv DHT, wist ik niet. Dat zou betekenen dat mn dht wel hoog is...? Toch ook vreemd want op HLH zag ik lui die zowel dht als Androstendion hebben laten testen en dat zou dan dus bijna dubbel zijn...

Roland, heeft je huisarts ook nog andere dingen over die verhouding Androstendion - dht gezegd? Ben wel nieuwsgierig. Het probleem met mijn huisarts is, dat ze er echt totaal niets vanaf weet... Toen ik over T en haaruitval begon, kwam zij met mn schildklier...


@Kevin, tnx voor de link. Ik ga mn nog in zn geheel lezen, maar wat een lap tekst! 5% Spiro heb ik 'n tijdje gebruikt, maar je kan er gewoon niet veel mee. 't Is te dik om tussen je haren te smeren... Had je 't zelf ook niet al ns gebruikt? Hoe beviel 't?

Mzzl
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 20:53   #100
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Hoi Vince,

ja voor die relatie zou je even je huisarts moeten raadplegen. Die van mij heeft daar ook niet meer over gezegd. Hoe bevalt het stoppen met de fina eigenlijk? Megahaaruitval zeker of niet?

En Kevin, ja die spiro klinkt me ook wel goed in de oren, maar voorlopig zit ik nog even aan de minox. Ik hoor wel wat anderen over spiro te melden hebben.

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 21:37   #101
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Dat is ook een van de redenen waarom ik niet door ben gegaan met spiro. De 2% versie vond ik zelf te vettig en niet prettig om toe te passen. Ik weet niet hoe dat met de 5% versie is. Ik zie 2 oplossingen, of millimeteren en spiro 5% gebruiken of oraal innemen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 21:42   #102
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Dat is ook een van de redenen waarom ik niet door ben gegaan met spiro. De 2% versie vond ik zelf te vettig en niet prettig om toe te passen. Ik weet niet hoe dat met de 5% versie is. Ik zie 2 oplossingen, of millimeteren en spiro 5% gebruiken of oraal innemen.
Kevin, ik las ergens dat Spiro oraal innemen kan leiden tot kanker? Verder heb ik inderdaad gehoord dat Spiro moeilijk is aan te brengen, vooral de 5%(net zalf)

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 21:42   #103
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Dat is ook een van de redenen waarom ik niet door ben gegaan met spiro. De 2% versie vond ik zelf te vettig en niet prettig om toe te passen. Ik weet niet hoe dat met de 5% versie is. Ik zie 2 oplossingen, of millimeteren en spiro 5% gebruiken of oraal innemen.
Op HLH zijn gasten die 't oraal genomen hebben. O.a. TroyMacLure... (ik geloof 50mg) Misschien kan je 'ns op zijn naam zoeken. Heb je verder een beeld van hoe mannen erop reageren?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 21:52   #104
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
He!

--------------------------------------------------------------------------------

He Roland,
Ik vroeg me af hoe je haaruitval verloopt. Verlies je veel dikke haren en is je haaruitval via mannelijk patroon, of is 't diffuus? En heb je ook last van andere bijwerkingen?

Na het stoppen met fina is mn uitval inderdaad enorm. Wat me verder opvalt is dat er niets voor in de plaats komt... Geen kleine, slechte haartjes die terugkomen, geen cyclus, zeg maar.

Denk je dat 't bij jou gewoon een shedding is?

Mzzl
Hoi Vince,

ik heb je PM even centraal geplaatst, vindt je hopelijk niet erg? Want ik denk altijd maar dat er heeeel misschien iemand anders meekijkt die het ook ervaart, of oplossingen heeft.

Antwoorden op je vraag: ik heb nu een tijdje duta EN fina gebruikt. Misschien dat dit uiteindelijk heeft geleidt tot deze 'ramp'. Want ik HEB met fina goede resultaten gehad, 2 jaar geleden, toen ik de 5mg pakte. Toen gestopt, opnieuw begonnen(duta+1,25mgfina) en sindsdien is het gewoon klote. Maar ik ben nu ook een tijdje gestopt met minox, misschien dat dit ook wat verklaart. Ik probeer even een paar dingen uit en dan laat ik het resultaat, of geen resultaat wel horen, weet het ook gewoon even niet meer. Hopelijk komt iemand anders met een verklaring. Ik geloof na bijna 8 maanden gebruik trouwens niet dat er nog sprake is van een shit-ding.Maar met duta kap ik zowieso!

Roland

Laatst gewijzigd door Roland; 7 maart 2005 om 21:55
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 22:13   #105
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland
Hoi Vince,

ik heb je PM even centraal geplaatst, vindt je hopelijk niet erg? Want ik denk altijd maar dat er heeeel misschien iemand anders meekijkt die het ook ervaart, of oplossingen heeft.
Hmm, ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling was... Niet omdat niemand het mag lezen, maar ik heb zelf niet zo'n zin om hier degene te zijn die telkens vertelt dat 'ie een shit-load aan haren aan 't verliezen is.

Weet je, 't staat er nu en 't maakt verder niet uit... Bij een aantal mensen wil ik zelf graag weten hoe de haaruitval bij hen zit en als ik dat telkens op 't forum doe, wordt het misschien een beetje een negatieve hangplek en het zou jammer zijn als dat de overhand krijgt, daar heeft niemand wat aan. Snappie?
Citaat:
Antwoorden op je vraag: ik heb nu een tijdje duta EN fina gebruikt. Misschien dat dit uiteindelijk heeft geleidt tot deze 'ramp'. Want ik HEB met fina goede resultaten gehad, 2 jaar geleden, toen ik de 5mg pakte. Toen gestopt, opnieuw begonnen(duta+1,25mgfina) en sindsdien is het gewoon klote. Maar ik ben nu ook een tijdje gestopt met minox, misschien dat dit ook wat verklaart. Ik probeer even een paar dingen uit en dan laat ik het resultaat, of geen resultaat wel horen, weet het ook gewoon even niet meer. Hopelijk komt iemand anders met een verklaring. Ik geloof na bijna 8 maanden gebruik trouwens niet dat er nog sprake is van een shit-ding.Maar met duta kap ik zowieso!
Okee, tnx. Je hebt dus verder geen last van andere bijwerkingen. Ik vroeg me dat af omdat je die juist niet zo veel tegenkomt. En je weet nooit hoe een ander daar mee omgaat en of hij misschien ideeen of oplossingen heeft... Verder vond ik het opvallend dat het patroon van haaruitval bij mij veranderd is van groei van inhammen, naar diffuus...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dutasteride, finasteride


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 7 januari 2017 23:08
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 08:01
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.