Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 september 2003, 15:29   #1
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Nieuw op het forum

Hoi,

Dankzij het BNN-programma dat van de zomer werd uitgezonden (waar jullie het op het forum al over hadden) weet ik dat ik niet de enige ben die haren uittrekt en daar niet mee kan stoppen. Ik weet dat het een naam heeft. Dat vond ik fantastisch. Ik vind het goed dat het programma gemaakt is en dat Ellis eraan mee heeft gewerkt, want daar is moed voor nodig. Dankzij haar is TTM bekender geworden. Voor mij ging er een wereld open. Ineens kan ik op internet informatie vinden die ik er nooit vermoed had. Nu heb ik dit forum gevonden. Echt super.
Ik vond het programma erg goed.

Nou, dat wilde ik even kwijt. Groeten van Tineke.
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2003, 15:36   #2
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Hello Tineke

Fijn dat je via een tv-programma je weg naar hier hebt gevonden. Hoe oud ben je en hoe lang heb je al ttm? Op dit forum kan je ongezouten vertellen wat er op je lever ligt en reacties genoeg. Je hoeft niet meer alleen te zijn met die lastige, dwangmatige gewoonte... Heb jij al stappen ondernomen om de ttm terug te dringen?

groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2003, 22:03   #3
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Welkom Bruder/Tineke

Hoi Tineke, welkom op dit forum.
Wat goed dat je ons gevonden hebt via het BNN-programma.
Fijn he om te weten dat je niet langer de enige bent met ttm.
Durf je wat meer over jezelf te vertellen? Oilily noemde al wat dingen.

Sterkte en groeten van Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2003, 22:38   #4
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Hey,
ik ben 18, bijna 19, en heb ttm ongeveer 10 jaar, denk ik. Wat is een normale leeftijd waarop het begint, of is er niet een bepaalde leeftijd? Sinds wanneer hebben jullie het?
Ik heb er nog niets tegen gedaan, ik weet nog maar net dat er een naam voor is. Is het goed te behandelen? Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van ttm en de eventuele behandeling daarvoor/tegen.
Groetjes Tineke
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2003, 23:22   #5
Ellis
HaarWeb lid
 
Ellis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: eindhoven(nl)
Berichten: 239
Hoi Tineke!

Welkom hier op het ttm forum !!
Fijn dat ook jij (...eindelijk...) deze weg gevonden hebt , mij doet het in ieder geval erg goed er met lotgenoten over te kunnen praten !
Ik heb ttm sinds mijn 10e en weet dat het erg vaak rond deze leeftijd begint , of iets later , in de pubertijd , of zelfs nog veel later....Maar ik heb hier ook al kunnen lezen dat er kinderen zijn die bv. al in de peutertijd zijn begonnen !
Wat de behandeling betreft ,er helaas nog niet echt DE methode uitgevonden........
Er wordt momenteel onderzocht / " ge-experimenteerd" met gedragstherapie , anti-depressiva , of een combinatie van bijde.
Zelf heb ik al meegedaan aan het onderzoek naar ttm op de K.U. in Nijmegen ,ik kreeg alleen gedragstherapie, het heeft even geholpen , maar helaas ben ik weer teruggevallen....
Ook heb ik ervaring met anti-depressiva , daar is mijn ttm ook niet minder om geworden....
Maar wat mij nu wel lijkt te helpen is dat ik er nu voor uit ben gekomen , me er nu niet meer voor zo schaam en een zware last kwijt ben ! De reacties van anderen vielen reuze mee !!
Ik heb zowaar weer wenkbrauwen !!
(....wimpers lukt nog niet zo erg...)
Verder zijn er misschien nog wat "truukjes" zoals pleisters op je vingers of handschoenen aandoen wanneer je zin krijgt om te plukken...
Trek jij hoofdhaar of ook wimpers en wenkbrauwen ?
Hopelijk heb je al iets aan deze "tips"en zien we je hier vaker terug !
Groetjes en veel sterkte ,
Ellis !!
__________________
ELLIS
Ellis is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2003, 09:32   #6
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Hey Tineke

Ik heb ttm wat later gekregen. Ik ben nu 26 jaar en heb ttm van mijn 19 à 20 jaar. Ik heb eerst een behandeling gehad bij een psychotherapeute en nu al twee jaar bij een psychiater. Het heeft me van zware ups and downs vanaf geholpen en ik heb mijn eigen identiteit gevonden maar van de ttm helpen doen ze me niet.

groetjes!
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2003, 11:00   #7
Kaantje
HaarWeb lid
 
Kaantje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Flevoland
Berichten: 93
Hoi

Ik heb ttm vanaf me 18 tiende en ik ben nu 24 dus ik denk dat het verschilt per persoon en niet echt een standaard aan leeftijd is gebonden en welkom nog op deze forum!
Ik hoop dat je er veel aan hebt.

Veel liefs karin
Kaantje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2003, 16:31   #8
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Hey,
bedankt voor jullie reacties. Om je vraag te beantwoorden, Ellis, ik begon met mijn wimpers en pas later mijn wenkbrauwen. Sinds de laatste tijd ook mijn benen. Ik heb op internet gelezen dat de meeste mensen met ttm hun hoofdharen uittrekken, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Groeten van Tineke
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2003, 12:45   #9
suus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 20
Hey ik ben ongeveer net zo oud als jij dan!
Ik ben net 19, heb ttm denk ik al sinds mijn 8-ste, gok ik... weet het niet precies, want ik weet ook nog maar een paar maanden dat ik het heb.
Ik heb bijna alle plekken al gehad, ben begonnen met mn hoofdhaar, en nu zijn de belangrijkste plekken nog mijn wimpers (en wenkbrauwen).
Ik dacht trouwens dat het de laatste tijd wel aan het afnemen was, maar pluk nu wel weer vaker...
Het gaat ook gewoon onbewust, dan realiseer ik het me pas als ik naar dat haartje tussen mn vingers kijk...
suus is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2003, 10:05   #10
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Hey Suus
hoe ben je erachter gekomen dat je ttm hebt? ook door het tvprogramma? Heb je al geprobeerd er iets tegen te doen? Weet je omgeving dat je ttm hebt?
Groetjes Tineke
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2003, 11:24   #11
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hey Bruder en Suus,

Welkom hier op het forum! Ga maar rustig eens aan het lezen....voor zover dat lukt rustig te blijven?? Ik denk dat voor de meeste nieuwelingen geldt; veel en snel lezen, blij met dat stuk herkenning.... Hopelijk hebben jullie er wat aan . Zijn er vragen? Doen! Jullie zijn niet meer alleen, we zijn zolangzamerhand met heel veel.
groetjes van Madelief.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2003, 13:04   #12
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Hey Madelief,
dankje voor het welkom. Hoe lang bestaat deze site en dit forum al? En hoe lang is er al informatie bekend over ttm? Want je hoort er zo weinig over en ik was verbaasd toen ik nog redelijk wat sites met info over ttm aantrof op internet.
Groetjes Tineke
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2003, 18:22   #13
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hoi Bruder,

Oeps, daar vraag je me wat....? Ik weet van het bestaan van deze site sinds 2 jaar. Daarvoor wist ik ook nog niets van computers (wilde het niet weten) en was ik nog niet op zoek geweest. Sinds ik met Monique in contact ben weet ik van deze site en is me steeds meer bekend geworden. Het bestaan van TTM is al langer bekend, alleen je moet er eerst achter komen dat wat jij doet ttm is........Als je zover bent dan kun je verder zoeken. Ik ben erachter gekomen dat ik TTM had (1992), doordat ik een boek las:"De vrouw die de meubels met suiker bestrooide". Toen ik daarachter was, zijn er voor mij deuren open gegaan en is mijn zoektocht begonnen. Ik was niet de enige......ik was niet gek!....ik wilde meer weten...... Toen ik de oproep van Monique in de libelle las heb ik meteen contact gezocht, ik had een lotgenote gevonden....en inmiddels zijn dat er vele meer geworden. Dat doet goed, herkenning!! en...... gedeelde smart is halve smart!!
Ik stop er weer mee, succes verder met je 'ontdekkingstocht'.
Groetjes van Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2003, 14:33   #14
suus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 20
bruder,

nee ik weet het al wat langer dan sinds het tv-programma.
Het begon met een vraag in de Vriendin, van een moeder wiens dochtertje zichzelf de hoofdharen uittrok. Ik dacht: dat heb ik ook gedaan! Dus ik was al benieuwd wat het antwoord zou zijn, want ik wist helemaal niet dat het een naam had. Dus met het woord trichotillomanie ben ik gaan zoeken op internet en toen wist ik zeker dat ik het had. En toen ben ik ook hier terechtgekomen. Ik lees dus ook al een tijdje mee, maar heb nog niet veel gepost.
Mijn omgeving weet niet dat ik ttm heb. Dat wil zeggen, mijn familie weet wel dat ik haren uit heb getrokken (volgens mij weten ze niet dat ik het nog steeds doe, omdat het niet zoveel is dat het echt opvalt. Maar ik ben er dus nog niet vanaf). Maar ze weten ook niet dat het een naam heeft.
Vrienden enzo weten van niks. Dat komt ook omdat ik nu totaal andere vrienden heb dan een paar jaar geleden, toen ik echt kale ogen had. In die tijd heb ik altijd volgehouden dat ze door stress waren uitgevallen.
En je laatste vraag, nee ik heb nooit geprobeerd om er iets aan te doen, dat wil zeggen niet met therapieen of medicijnen of iets dergelijks. Tot voor kort dacht ik namelijk nog gewoon dat ik de enige was die dat deed. En ook heb ik het idee dat als ik er teveel mee bezig ben, het alleen maar erger wordt. Dat merk ik ook als ik hier lees. Ik merk dan dat ik niet de enige ben, niet raar ben, en op de een of andere manier geeft dat me een soort van excuus om te gaan plukken.
suus is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2003, 10:56   #15
sim
HaarWeb lid
 
sim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2003
Locatie: midden nederland
Berichten: 74
Hoi Tineke,

een wat late reactie, maar ik was op vakantie... Toch wil ik ook nog even zeggen: welkom en ik hoop dat je net zoveel aan dit forum hebt als ik!
Ik weet ook sinds de uitzending dat ik TTM heb en ben erg blij dat ik deze club ontdekt heb, ik heb er nu al veel steun aan.
Ik zou zeggen, lees eens rustig de andere threads door, ik ben er nog steeds niet klaar mee en ontdek steeds meer...
Groetjes, simone
sim is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.