Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 oktober 2003, 11:48   #1
bruder
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 september 2003
Berichten: 16
Wanneer heb je ttm?

Hallo,

ik heb je boek gelezen, bolleke, en ik vond het echt super. Zoveel herkenning, maar ook nieuwe inzichten in ttm en alles erom heen. En ook erg goed geschreven. Ik heb het in een keer uitgelezen gisteravond, dus dat zegt wel wat. Super dat je dit gedaan hebt!

Op het einde van het boek is er een verantwoording van dokter Loes Gabriëls en ze vertelt wanneer je over ttm spreekt als stoornis. Er moet sprake zijn van waarneembaar haarverlies, betekent dat gewoon dat je ziet dat er na het trekken minder haren zijn? Of bedoelt ze daarmee dat er onherstelbare schade is aan het haar zeg maar? Ook moet er een toenemend gevoel van spanning zijn vlak voor het uittrekken van het haar. Vroeger had ik dat misschien wel, maar nu is het zo'n automatisme geworden dat ik die spanning of niet meer heb of niet meer bewust meemaak. Wanneer spreek je dan van ttm? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Groetjes Tineke
bruder is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2003, 12:28   #2
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Tineke, of Bruder,

Bedankt voor je mooie woorden. Ben blij dat je iets aan mijn boek hebt gehad!
Wat je vraagt...
Laat er ons in de eerste plaats van uitgaan dat WIJ weten wat we hebben en wat we voelen. Een ander kan het voor ons niet bepalen en zich dus ook niet uitspreken. Natuurlijk moet de medische wereld toch wel ergens een diagnose kunnen stellen, met duidelijke grenzen, om een bepaald ziektebeeld in een hokje te kůnnen plaatsen, anders zou het geen exacte wetenschap zijn.
Maar daar doe ik dus lekker niet aan mee... zul je wel begrepen hebben als je mijn boek leest. Dus, laat de medische wereld maar rustig verder etiketjes kleven. Ondertussen zullen wij elkaar wel helpen...
TTM betekent letterlijk het uittrekken van je eigen haren, en het is een verstoord gedrag. Tja, daar zijn we het mee eens.
Maar wat je daar moet bij voelen en of je daar persé kale plekken moét bij hebben??? Ik denk dat het belangrijk is dat jij weet wat je voelt en HOE je jezelf daarbij voelt. Iemand die elke dag een paar haartjes uittrekt en zich daar verder kiplekker bij voelt, nou die hoeft voor mijn part zichzelf niet verstoord en nog minder gestoord te voelen. Het is maar als je zelf last hebt van je handelingen, als het ertoe bijdraagt dat je levenskwaliteit op een laag pitje staat, dan ben je aan hulp toe en dan weet je van jezelf dat er 'iets' niet oké is. Wŕt er niet oké is en hoe je daar mee omgaat (wij op onze manier, dus via TTM)... heeft niet zoveel belang. Als je maar weet, beseft ,dat je niet goed met jezelf bezig bent. Dat is een eerste stap..

Lieve groetjes, Daniëla
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2003, 21:19   #3
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hoi Bruder,

Ik denk dat je ttm hebt, als je je eigen haren uittrekt en zelf denkt/voelt dat wat je doet niet goed is!! ......en dat het uittrekken van die haren een gevolg is van een innerlijke onbedwingbare drang!!.......en dat het je leven negatief beinvloedt....
Iedereen die er nu over leest (over ttm)en bij zichzelf herkent/begrijpt, heeft denk ik ook ttm....want, als je het hebt kun je het pas echt 'begrijpen'.
Toen ik voor het eerst iets las over ttm, wist ik meteen: dat heb ik!!! Absoluut, zonder twijfel, zo herkenbaar!!
(maar goed dit is puur mijn eigen mening hierover)
groetjes Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.