Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 juni 2002, 16:10   #1
Jacqueline
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2002
Berichten: 2
oorzaak

hoi Ernestine, Yollie en Ilseke

Bedankt voor jullie reactie.

Ik ben blij dat er lotgenoten zijn.

Ik heb er vaak aan gedacht wat de oorzaak kan zijn dat je zomaar haren uit je hoofd gaat trekken. Het is begonnen na een permanent dat niet goed uitgepakt had. Links achter zat een pluk haar dat volledig dood was. Gevolg was dat ik er constant aan zat en het er ook uit trok. Op dit moment was er volgens mij geen sprake van een speciale reden waarom ik dit deed, maar meer omdat het haar dood was. Vervolgens heb ik er een paar jaar niet meer aangezeten totdat mijn relatie voorbij ging. Ik heb vaak gedacht dat dat een oorzaak kon zijn. Maar vervolgens trek ik ook haren eruit als het wel goed gaat met me. Ik heb vaak gedacht dat ik haren trok in periodes dat het slecht ging, maar dat klopte dus op een gegeven moment niet meer. Toen heb ik gedacht dat het in periodes was dat ik mij verveelde, maar dat klopt ook niet omdat ik ook haren trek als ik mij niet verveel. Op dit moment trek ik voornamelijk haren als ik aan het lezen ben.

groetjes,

Jacqueline
Jacqueline is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2002, 15:34   #2
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: oorzaak

Citaat:
Originally posted by Jacqueline
[B]hoi Ernestine, Yollie en Ilseke

Bedankt voor jullie reactie.

Ik ben blij dat er lotgenoten zijn.

Ik heb er vaak aan gedacht wat de oorzaak kan zijn dat je zomaar haren uit je hoofd gaat trekken. Het is begonnen na een permanent dat niet goed uitgepakt had. Links achter zat een pluk haar dat volledig dood was. Gevolg was dat ik er constant aan zat en het er ook uit trok. Op dit moment was er volgens mij geen sprake van een speciale reden waarom ik dit deed, maar meer omdat het haar dood was. Vervolgens heb ik er een paar jaar niet meer aangezeten totdat mijn relatie voorbij ging. Ik heb vaak gedacht dat dat een oorzaak kon zijn.
Hoi Jaqueline,

Het zou goed kunnen dat het één van de 'oorzaken' was/is. Ik ben ervan overtuigd dat TTM veel te maken heeft met 'In je EIGEN Kracht staan'. In dit geval dus het niet-in je eigen kracht staan. Relaties zijn hier een mooi voorbeeld van. Als een relatie stuk gaat...kan je het gevoel hebben er helemaal alleen voor te staan. Angst om het niet alleen te kunnen. Je wordt weer helemaal op jezelf teruggeworpen. Ipv Liefde/kracht te ontvangen van je partner zul je deze dan aan JEZELF dienen te geven...... en je EIGEN kracht gaan staan, ipv de kracht hoofdzakelijk uit je relatie/je partner te halen.

Citaat:
Maar vervolgens trek ik ook haren eruit als het wel goed gaat met me. Ik heb vaak gedacht dat ik haren trok in periodes dat het slecht ging, maar dat klopte dus op een gegeven moment niet meer. Toen heb ik gedacht dat het in periodes was dat ik mij verveelde, maar dat klopt ook niet omdat ik ook haren trek als ik mij niet verveel. Op dit moment trek ik voornamelijk haren als ik aan het lezen ben.
Ik denk dat het een combinatie is. Waarom gaan mensen roken? Ook niet altijd om zeer zware redenen (zoals vaak bij TTM het geval is), maar ook om soms 'heel gewone' redenen : om erbij te horen....om 'iets te doen te hebben'....omdat het lekker is.....enz. Maar OOK omdat mensen geen rust in hunzelf kunnen vinden. Ze hebben een middel van BUITENAF nodig om hun rust te kunnen vinden. Uiteindelijk wordt die sigaret niet meer alleen opgestoken om 'erbij te horen' of 'gezellig mee te roken'.... maar wordt het OOK gebruikt om IN TE VLUCHTEN. Hetzelfde met TTM...het kàn heel onschuldig beginnen....en uitgroeien tot iets heel ingrijpends. Je gebruikt het om te vluchten....je gebruikt het omdat het je een trance/rust oplevert, je gebruikt het als je je verveelt, als je moeite hebt je te concentreren, als je moeite hebt JEZELF rust te gunnen, enz....

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.