Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 december 2013, 14:37   #1
Jwzz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2013
Berichten: 18
Effect 2.5 mg finasteride

Beste allen,

Na lange tijd last hebben van haaruitval, had ik eindelijk besloten om naar de derma te gaan voor finasteride. Hij adviseerde mij 5mg finasteride door de helft te snijden.

Volgens de derma is 2.5 mg het beste omdat het bewezen is dat 1.25 mg een te lage dosering is.

Ik ben nu 2 maanden, tegen zijn advies in, op 1.25 mg en mn haarverlies is niet verminderd maar durf niet naar 2.5 te gaan vanwege bijwerkingen.

Heeft iemand ervaring met 2.5 mg?

Gr
Jwzz is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2013, 16:37   #2
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.413
Geslacht:
2,5 is toch echt te veel. 0,6 is het minimum naar men zegt. Volgens mij was je dermatoloog in de bonen!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2013, 22:51   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Onzin, er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat meer als 1mg geen significant beter resultaat geven. Sterker nog 0.5 mg is de helft MINDER als 1mg maar geeft ongeveer 70/80% van het resultaat van 1 mg.

2.5mg is dus gewoon weggegooid geld. Zoek maar eens goed op het forum
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 12:52   #4
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
2.5mg is dus gewoon weggegooid geld. Zoek maar eens goed op het forum

Inderdaad, het is zelfs zo dat 5mg het DHT met 69,5% remt, terwijl 1mg het DHT met 68% remt. 0,5 mg remt het DHT met 65%. Het DHT-verlagingsverschil tussen 1mg en 5mg is dus nog kleiner dan het verschil tussen 0,5mg en 1mg.
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 15:05   #5
ikzelf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 472
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jwzz Bekijk bericht
Beste allen,

Na lange tijd last hebben van haaruitval, had ik eindelijk besloten om naar de derma te gaan voor finasteride. Hij adviseerde mij 5mg finasteride door de helft te snijden.

Volgens de derma is 2.5 mg het beste omdat het bewezen is dat 1.25 mg een te lage dosering is.

Ik ben nu 2 maanden, tegen zijn advies in, op 1.25 mg en mn haarverlies is niet verminderd maar durf niet naar 2.5 te gaan vanwege bijwerkingen.

Heeft iemand ervaring met 2.5 mg?

Gr
Ik heb finasteride van EP en die zijn 10mg per tablet. Ik deel ze in vieren en zit dus op 2,5mg per dag. Geen bijwerkingen: geen gyno, geen verminderde sexdrive, wordt ook niet vetter ofzo..
ikzelf is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 16:12   #6
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.413
Geslacht:
Mss kan Jwzz die dermatoloog eens vragen waarop zijn advies gebaseerd is!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 16:19   #7
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2011
Berichten: 716
Je bent twee maanden bezig.. wat verwacht je nou? Dat je situatie stabiel wordt na een dag? Jouw dermatoloog kan er ook wat van met z'n 2.5mg.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2013, 21:54   #8
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Memeber Bekijk bericht
Je bent twee maanden bezig.. wat verwacht je nou? Dat je situatie stabiel wordt na een dag? Jouw dermatoloog kan er ook wat van met z'n 2.5mg.
Sorry maar je dermatoloog komt een beetje ongeloofwaardig over. Als het bewezen is dat 1,25 mg niet voldoende zou werken, zie ik graag een link naar dat artikel, of een verwijzing naar die publicatie. Daarnaast is, zoals memeber al zegt, 2 maanden veel te kort om al conclusies te trekken over de effectiviteit van de medicatie.
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2014, 23:24   #9
IlsiePilsie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2011
Locatie: Belgie
Berichten: 61
Geslacht:
Finasteride - dosis

Hallo,

Kan er iemand meer duidelijkheid geven i.v.m de finasteride dosage voor man en vrouw?
Men schrijft 1 mg/dag finasteride voor aan mannen, en 2,5 mg/dag aan vrouwen met AGA; welke logica zit hier eigenlijk achter?

Mannen hebben een 7 à 8 maal hogere bloedspiegel aan testosteron, in vegelijking met de vrouw.
De dermatologe die ik raadpleegde (Dr. Hilde De Veylder, Belgie) zei gewoon 'Studies hebben dat bewezen dat enkel 2.5 mg/dag werkt bij vrouwen'. Verder kon ze geen uitleg geven. Dat terwijl er zeer weinig studies gedaan werden met dit middel op vrouwelijke testpersonen.

En nog veel andere bedenkingen kan men maken:
- Wat met de testosteron die zich opstapelt dan? Dat is tenslotte ook een androgeen met sterke bindingsaffiniteit voor de androgeen receptor (AR).
- Heeft finasteride ook een affiniteit voor de AR? (ik vond deze info nog nergens)
- Is finasteride in staat om de haaruitval volledig te stabiliseren of is het enkel een afremmende werking waarbij de haaruitval niet helemaal stabiliseert?
- Zijn er patienten (mannen of vrouwen) waarbj de finasteride een omgekeerd effect heeft, nl. dat de haaruitval verergert?
- Wanneer weet men of de behandeling aanslaat?

En zo kan ik nog lang doorgaan met vragen..

Alvast dank voor reacties.
IlsiePilsie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2014, 14:39   #10
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlsiePilsie Bekijk bericht
- Wat met de testosteron die zich opstapelt dan? Dat is tenslotte ook een androgeen met sterke bindingsaffiniteit voor de androgeen receptor (AR).
- Heeft finasteride ook een affiniteit voor de AR? (ik vond deze info nog nergens)
- Is finasteride in staat om de haaruitval volledig te stabiliseren of is het enkel een afremmende werking waarbij de haaruitval niet helemaal stabiliseert?
- Zijn er patienten (mannen of vrouwen) waarbj de finasteride een omgekeerd effect heeft, nl. dat de haaruitval verergert?
- Wanneer weet men of de behandeling aanslaat?
- ik snap deze vraag niet helemaal, testosteron zal idd hoger kunnen worden door blokkering van 5ar2 (compensatie van een lager dht en/of een hoger oestrogeen).
- dat lijkt me wel, hier worden normaal gesproken tenslotte de verbindingen aangegaan met de enzymen die door Fina onderdrukt worden.
- het is in principe een vertraging van de uitval, het proces volledig stilzetten is uitzonderlijk.
- het kan zeker in het begin een tegenovergestelde werking hebben (shedding). Echter wat ik begrepen heb zijn dit momenten die weer voorbij gaan. Het kan wel zo zijn dat de medicatie geen effect heeft bij iemand.
- voor de volledige effectiviteit (dus beoordeling van stabilisatie en evt. hergroei wordt gesproken tussen de 6 en 24 maanden.
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)

Laatst gewijzigd door Ferry; 3 januari 2014 om 14:44
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2014, 19:19   #11
IlsiePilsie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2011
Locatie: Belgie
Berichten: 61
Geslacht:
Finasteride dosage - mannen / vrouwen

Hallo Ferry,

Dankje voor jouw reactie.

I.v.m. de testosterone (T) hoeveelheid die zich opstapelt thv de haarwortels, mijn redening is als volgt: indien na een zeker tijd de T zich blijft opstapelen en niet afgebroken wordt (of wordt omgezet naar oestrogeen), dan kan deze uiteindelijk toch ook een belangrijke rol gaan spelen in de destructie van de haarwortels of niet?

Heb jij last gehad van het fenomeen 'shedding'?
Zo ja, kan je me vertellen op welk tijdstip het zich voordeed en hoe lang het duurde?

Ik zag dat jouw behandeling 0,6 mg fina/dag is; deze dosis geeft bij jou dus reeds een stabilisatie?

Dankje voor je advies.

Grtjs,
Ilse
IlsiePilsie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2014, 21:06   #12
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Hallo Ilse,
Ja ok op die manier, ik heb hier nooit wat over gelezen, maar met zekerheid kan ik je hier geen antwoord op geven.

Wat de shedding betreft, ik heb het gelukkig niet gehad, maar er zijn hier veel leden die hun ervaring wel met je kunnen delen. Een shedding hoeft niet negatief te zijn, veel mensen beweren dat het een teken is dat de medicatie aanslaat. De 'slechte' haren worden alsware vervangen voor kwalitatief betere haren (al heb ik ook wel eens gelezen dat er dunnere haren voor terugkwamen). Een shedding kan soms weken tot zelfs enkele maanden aanhouden. Meer kan ik je er niet over vertellen, wellicht dat andere leden dit nog kunnen aanvullen.

0.6mg is voor mij al voldoende, ik had na 2 maanden al stabilisatie (althans normale uitval). Hergroei kan je pas op z'n vroegst na 6 maanden waarnemen, al is de kans daarop minder dan 50%. Exacte cijfers over hergroei zijn er niet echt, maar ik denk dat de kans tussen de 25 en 35% is.

Groetjes!
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2014, 22:02   #13
IlsiePilsie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2011
Locatie: Belgie
Berichten: 61
Geslacht:
Finasteride dosage

Hallo Ferry,

Dank voor jouw reactie!

In jouw geval is de finasteride toch een succesverhaal, heb ik de indruk. Op 2 maanden al stabilisatie met een lagere dosis, dat is heel erg positief nieuws.

Het is natuurlijk erg moeilijk om mijn situatie met de jouw te vergelijken, aangezien ik vrouw ben, en ik AGA kreeg door het stoppen/onderbreken van een anticonceptiepil voor acne.

Heb jij toevallig al veel gehoord over het gebruik van anti-androgenen - als lokale applicatie op de hoofdhuid - bij mannen?
Anti-androgenen worden vaak aan vrouwen voorgeschreven.
Eén van de mannelijke forumleden op deze site merkte ooit iets op over het feit dat men op dit forum zou achterop hinken in vergelijk met andere forums voor mannen die strijden tegen AGA, te vinden bij de thread over het anti-androgeen middel RU58841.

Ik wens jou alvast nog veel succes met de finasteride behandeling.

Vele groetjes
IlsiePilsie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.