Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 4,00 gemiddeld. Weergave
Oud 25 september 2004, 15:46   #1
Frodo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 61
[finasteride] Dosering

Hoi lotgenoten,

Fina is al 2 jaar bij mij uitgewerkt (na 7 jaar gebruik). Ik ben nu op zoek naar Duta, maar is het raadzaam om tot die tijd (?) 2 ipv 1 mg fina te gaan slikken.
Of haalt dat niks uit, omdat het "meer van hetzelfde is", dus geen toegevoegde waarde heeft ?
__________________
1 mg fina
2 x alopesan
2 x per week nihafor
Rooscure en Rozemarijnshampoo
diverse multi's en groene thee
Frodo is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 16:32   #2
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Volgens mij heeft Laurensj eens onderzoeksresultaten van Merck geplaatst die aangeven dat het verschil tussen 1mg en 5mg zeer gering is (tenminste, bij AGA).

Als ik nog een vraag aan die van Frodo mag toevoegen.. Weet iemand of, mocht je toch to inname van 2mg besluiten, het verschil maakt als je 's ochtends 1mg neemt en 's avonds 1mg t.o.v. 2mg in één keer?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 17:20   #3
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Volgens mij heeft Laurensj eens onderzoeksresultaten van Merck geplaatst die aangeven dat het verschil tussen 1mg en 5mg zeer gering is (tenminste, bij AGA).

Als ik nog een vraag aan die van Frodo mag toevoegen.. Weet iemand of, mocht je toch to inname van 2mg besluiten, het verschil maakt als je 's ochtends 1mg neemt en 's avonds 1mg t.o.v. 2mg in één keer?
'S nachts is het testosterongehalte het hoogst (tussen 5 en 8 uur in de vroege ochtend). Daarom is het raadzaam om fina in de avond te nemen zodat de maximale werking ervan samenvalt met de testosteronpiek. Je moet je realiseren dat fina een korte halfwaardetijd heeft (8 uur ongeveer).

Dus: 's avonds innemen van fina ipv ochtend

Son of Sam
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 17:38   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
interessant vraagstuk

Sja, de dosering van fina. Kijk. Als je als producent een medicijn goedgekeurd wil hebben voor de Federal Drug Agency (FDA) moet je het medicijn testen in 3 fasen. Dit zijn de Trials. Pas als deze drie trials goed zijn verlopen, gaat de FDA overwegen het medicijn goed te keuren.
De eerste fase (Trial I-phase) is een korte testfase met weinig proefpersonen, waarin grofweg de bijwerkingen in kaart worden gebracht.
Tijdens de tweede fase (Trial II-phase) wordt het medicijn getest onder een grotere groep mensen (vaak meer dan 100). Hier wordt er bovendien onderzoek gedaan naar welke dosering het gewenste effect heeft.
Tijdens de derde fase (Trial III-phase) wordt het medicijn getest onder een zeer grote groep mensen (vaak meer dan 1000).

Met finasteride is tijdens de tweede fase iets frappants gebeurd. De pillen met 0,01mg bleken nauwelijks effect te hebben op de DHT-waarden, maar de pillen van 0,05mg hadden al een gigantisch resultaat: meer dan 60% van het DHT werd weggehaald. Een optimaal resultaat bleek al behaald te zijn bij 0,2mg finasteride. Het resultaat van deze dosering bleef eigenlijk ongeveer hetzelfde bij alle hogere doseringen, tot 5 mg aan toe!

Dus 1mg finasteride heeft in principe bijna dezelfde werking als 0,05mg finasteride (20 keer zo weinig), en exact dezelfde werking als 0,2mg finasteride (5 keer zo weinig).

In andere experimenten werden de effecten vergeleken van 0,2mg-pillen met 1mg-pillen op haargebied (haren tellen en haardikte). Hieruit kwamen GEEN significante verschillen naar voren.

Waarom heeft Merck dan toch voor 1mg in Propecia gekozen?

Merck zelf zegt dat ze hier een ingewikkelde berekening op los hebben gelaten waaruit bleek dat bij 1mg ongeveer 99,8% van de mensen een optimaal resultaat haalt, terwijl dat bij pillen van 0,2mg een iets lager percentage zou zijn. Merck houdt vol dat maximale resultaten bij haarverlies worden behaald bij 1mg, en maximale resultaten bij prostaatvergroting worden behaald bij 5mg.............

Sceptici zeggen echter dat Merck deze dosering alleen maar heeft aangeraden doordat ze zoveel mogelijk van hun goedje willen verkopen! Het is natuurlijk heel raar dat Propecia maar 1mg van de werkende stof finasteride heeft, en Proscar er 5mg van heeft, terwijl ze allebei exact hetzelfde doen: DHT-waarden met meer dan 70% verlagen. Er wordt door velen dan ook gezegd dat Merck in zowel proscar als in propecia veel te veel finasteride heeft gestopt.

In ieder geval is het voor mensen die beginnen met finasteride geen optie om om de dag een pil te slikken. Hoewel je dan op de lange termijn in principe genoeg fina binnenkrijgt, kom je op de korte termijn in problemen. Het halfleven van finasteride is namelijk maar een paar uur. Dat wil zeggen dat de helft van de hoeveelheid binnen een paar uur al uit het bloed is verdwenen. Dus 1mg finasteride is na een dag al bijna geheel uit het lichaam verdwenen, en dan krijgt DHT de andere dag vrijspel om de haarzakjes aan te vallen. Daarom is het belangrijk fina iedere dag in te nemen, en het niet te vaak te vergeten.

Mensen die duta slikken hebben veel meer vrijheid. Het halfleven hiervan is maarliefst 10 dagen!! Hiermee heb je dus veel meer vrijheid in wanneer je je dosering binnenkrijgt.

Maar de vraag is nu: helpt het nu om na een aantal jaar, als fina in kracht afneemt, een hogere dosering te nemen. Ik denk het dus niet, omdat 1mg al veel meer is dan nodig eigenlijk. De effectiviteit zal bij verdubbeling van de dosering niet of nauwelijks toenemen. Toch weet ik het niet helemaal zeker, omdat de oorzaak van de krachtafname van fina nog onbekend is. Als het komt door een toename van de 5AR-productie, kan een dosisverhoging weer wèl zin hebben.

Maar wil je echt op safe spelen kun je na een aantal jaren het beste overstappen op het zwaardere middel dutasteride, wat op de lange termijn niet in werking lijkt af te nemen. Maarja, met duta loop je weer een stuk hoger risico op nare bijwerkingen...

het is dus een moeilijke keuze, en die moet iedereen voorzich maken! Het is niet makkelijk te zeggen wat nou wijsheid is, dat ligt voor iedereen anders.

Succes met je beslissing!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 17:50   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
'S nachts is het testosterongehalte het hoogst (tussen 5 en 8 uur in de vroege ochtend). Daarom is het raadzaam om fina in de avond te nemen zodat de maximale werking ervan samenvalt met de testosteronpiek. Je moet je realiseren dat fina een korte halfwaardetijd heeft (8 uur ongeveer).

Dus: 's avonds innemen van fina ipv ochtend

Son of Sam
Maar Sam, volgens mij klopt dit niet. De halfwaardetijd van fina is ongeveer 8 uur. Dan is dus na 8 uur nog 0,5mg finasteride over in het bloed. Na 16 uur nog 0,25mg. En na 24 uur nog 0,125mg. In principe is dit niet zo problematisch omdat zelfs een zeer kleine hoeveelheid fina (0,05mg) voor gigantische onderdrukking van de DHT-waarden zorgt (zie post hierboven). De schommelingen die 's nachts optreden zullen bij finagebruikers dan ook minimaal zijn, zelfs als je de pil 's ochtends inneemt.

Toch?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 21:07   #6
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Iig zeer interessante info Laurensj. Had ik nog niet eerder zo opgepikt. Tnx!
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 21:12   #7
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Maar Sam, volgens mij klopt dit niet. De halfwaardetijd van fina is ongeveer 8 uur. Dan is dus na 8 uur nog 0,5mg finasteride over in het bloed. Na 16 uur nog 0,25mg. En na 24 uur nog 0,125mg. In principe is dit niet zo problematisch omdat zelfs een zeer kleine hoeveelheid fina (0,05mg) voor gigantische onderdrukking van de DHT-waarden zorgt (zie post hierboven). De schommelingen die 's nachts optreden zullen bij finagebruikers dan ook minimaal zijn, zelfs als je de pil 's ochtends inneemt.

Toch?
Halfwaarde is inderdaad 8 uur Laurens, maar dat zegt nog niets over hoelang het duurt voordat fina IN het bloed daadwerkelijk aanwezig is en werkt. 's Nachts is het testosterongehalte het hoogst (tussen 5 en 8 uur in de vroege ochtend). De maximale werking van fina treedt 2 uur na inname op (bron: het farmacotherapeutisch kompas). Dus voor MAXIMALE onderdrukking van DHT zou je fina eigenlijk om 4 uur 's nachts moeten innemen. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar. Daarom zou in de avond het middel nemen een goed alternatief zijn.

Jij zegt dat een klein beetje fina genoeg is om veel DHT te blokken. Natuurlijk is dat waar. Alleen je moet je realiseren dat bij een hoop mensen fina het haaruitval niet stopt, hooguit vermindert. Daarom prefereer je een maximale werking van fina. In de hoop die kleine beetje extra DHT-onderdrukking te verkrijgen die misschien net het verschil kan uitmaken.


Groet,
Son of Sam

Laatst gewijzigd door Tiuri; 29 september 2004 om 12:02
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 21:27   #8
Iemand
Warfare on Hair :D
 
Iemand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2003
Berichten: 291
en 2x daags 1.25mg ? ..sochtends 1x en smiddags 1x... zo dek je de hele dag.
__________________
Regime:

Intern:
2x Finasteride (1/4 van 5mg) (dru-online.com)
1x Saw Palmetto 160mg (CheapRegaine.nl)
Vitamine B-Complex (Etos)
Vitamine C (1000mg)
Selenium-Zink (Etos)
Visolie / Omega-3 Vetzuren (Etos)
Bio-MSM 1500mg (Pharma Nord)
Dagravit Totaal 30 (Dagravit)

Extern:

1x-2x Minoxidil 5% (Kirkland, CheapRegaine.nl)
of
2x Minoxidil 5% Day and Night kit (Dr Lee, Minoxidil.com)

Toekomst misschien:
Rooscure
een Anti-histamine
Iemand is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2004, 23:41   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
en 2x daags 1.25mg ? ..sochtends 1x en smiddags 1x... zo dek je de hele dag.
Geen slechte gedachte, maar 2,5mg fina per dag is echt zonde van het geld. Je las dus al dat in principe 0,2mg al tot goede resultaten leidt. Ik ben ook wel eens mensen tegengekomen op internet die fina in zeer kleine hoeveelheden namen (1/4 propecia, dus 0,25mg per dag) en die zeer tevreden waren met de resultaten.
Het is dan dus misschien een beter idee om 2x 0,5mg per dag te nemen (dus propecia doormidden snijden), maar ik vind dit teveel gedoe en ik vraag me zeer af of dit uiteindelijk wel beter werkt dan gewoon 1x 1mg per dag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
Halfwaarde is inderdaad 8 uur Laurens, maar dat zegt nog niets over hoelang het duurt voordat fina IN het bloed daadwerkelijk aanwezig is en werkt. De maximale werking van fina treedt 2 uur na inname op (bron: het farmacotherapeutisch kompas). Dus voor MAXIMALE onderdrukking van DHT zou je fina eigenlijk om 4 uur 's nachts moeten innemen. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar. Daarom zou in de avond het middel nemen een goed alternatief zijn.
ik ga denk ik sowieso over naar avondslikken, ook om een andere reden. ik doe het nu 's ochtends als ik wakker word, en omdat ik normaal gesproken vrij onregelmatig leef kan die tijd nogal eens verschillen. Als ik switch naar avondslikken wordt dat regelmatiger. ik kan het bijv. altijd om 23.00 uur in gaan nemen, dan ben ik toch altijd wakker.
Sterker nog: ik ga straks aan mijn eerste avondpropecia beginnen
ps mijn propecia is bijna op, volgende week begin ik aan 1/4 proscar...
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 25 september 2004 om 23:43
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2004, 00:47   #10
iricos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 9
Aangezien ik ook vrij onregelmatig uit bed kom, slik ik fina sinds het begin ook rond 23.00 uur, dus 't zit er net weer in...

Het werkt trouwens nog steeds super! M'n haar wordt steeds voller, want de nieuwe haartjes beginnen steeds langer te worden en er komen ook nog steeds nieuwe haren bij!

Groetjes,
Simon
iricos is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2004, 13:30   #11
Iemand
Warfare on Hair :D
 
Iemand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2003
Berichten: 291
tja laurensj ik heb nog +/- 350mg liggen dus... 2x daags 1.25mg zou ik wel kunnen doen.
__________________
Regime:

Intern:
2x Finasteride (1/4 van 5mg) (dru-online.com)
1x Saw Palmetto 160mg (CheapRegaine.nl)
Vitamine B-Complex (Etos)
Vitamine C (1000mg)
Selenium-Zink (Etos)
Visolie / Omega-3 Vetzuren (Etos)
Bio-MSM 1500mg (Pharma Nord)
Dagravit Totaal 30 (Dagravit)

Extern:

1x-2x Minoxidil 5% (Kirkland, CheapRegaine.nl)
of
2x Minoxidil 5% Day and Night kit (Dr Lee, Minoxidil.com)

Toekomst misschien:
Rooscure
een Anti-histamine
Iemand is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2004, 13:01   #12
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
Question Fina om de dag

Ik wil eigenlijk om de dag (ene dag wel, andere dag niet) 1 mg finasteride slikken, voor ik slapen ga.

Ik hoop zo bijwerkingen als gyno te verminderen. Gemiddeld zit ik dan dus op 0.5 mg finasteride per dag. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand informatie over behaalde resultaten door anderen?

Of kan ik beter mijn dermatoloog voorschrijven me 0,5 mg capsules voor te schrijven, zodat het gehalte aan finasteride in mijn bloed niet te laag wordt?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2004, 13:39   #13
KiWie
HaarWeb lid
 
KiWie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 10
Bedankt voor deze info jongens.
Ik heb mijn eerste Propecia vanmorgen geslikt.
Maar morgenavond neem ik mijn tweede dus.
En is het niet beter als de werking het zelfde is de pil gewoon in tweeen te breken? Zodat het de bijwerkingen en de kosten drukt.
Super dat ik deze vragen hier kan stellen want mijn dokter heeft hier jammer genoeg geen KAAS van gegeten. Toen ik om Propecia vroeg moest hij eerst
opzoeken waar dat voor was. Hij had nog nooit gehoord van een pil die erfelijke
kaalheid remt.

Laatst gewijzigd door KiWie; 5 oktober 2004 om 13:45
KiWie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2004, 15:02   #14
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
@ Kiwie en BobvK,

Het antwoord op allebei jullie vragen is hierboven te vinden. Je moet beseffen dat finasteride een halfleven heeft van maar 8 uur. Daarom zou ik zeggen dat het af te raden is om minder dan 1mg per dag te slikken. Iedere dag een halve is dan nog een beter plan dan om de dag een hele. Als je 1mg om de dag slikt heeft DHT nog genoeg kans om bij de haarzakjes te komen.

Zoals gezegd zijn er een hoop mensen die zeggen dat 0,2mg fina per dag al genoeg is, maar ik zou dat risico, gezien het lage halfleven, niet nemen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 5 oktober 2004 om 15:04
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2004, 21:38   #15
The Dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 362
Ik heb vandaag 2mg fina geslikt ipv 1mg die ik al een jaar door slik. Dit heeft toch geen negatieve gevolgen hoop ik???Morgen gewoon terug 1mg slikken of moet ik nu 2mg blijve slikken??
__________________
Regime:
-1 mg Fina (sinds midden september 2003) [ GESTOPT augustus 2006 ]
-Veel water
-Multivitaminen
-0.5 mg Duta (sinds augustus 2006)

21 jaar, NW 2
The Dude is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 25 juli 2019 00:26
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 02:02
[finasteride] Shedding maart84 Medicijnen/haargroeimiddelen 236 28 mei 2009 11:02
[dutasteride] Dosering husa Medicijnen/haargroeimiddelen 63 17 februari 2009 23:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.