Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 april 2004, 22:33   #1
pindakaas
pindakaas the 2nd.
 
pindakaas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Berichten: 1.798
Post Voeding, ontsteking en haaruitval

Verschillende onderzoeken hebben een verband aan het licht gebracht tussen voeding en haaruitval.
Kort gezegd, voeding die ontstekingsreacties kan uitlokken gaat vaker samen met haarproblemen dan gezondere voedingspatronen. Chronische ontsteking in het lichaam blijkt aan de wieg te staan van veel ernstige aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, astma, kanker, suikerziekte, depressie en genetisch bepaalde haaruitval (androgenetic alopecia).

Ontsteking kan voorkomen worden door veel omega-3-vetzuren en plantaardige voedingsstoffen in te nemen via je voeding.
Een veel voorkomend probleem betreft de overproductie van ontstekingsbevorderende, hormoonachtige boodschappers (zoals prostaglandin E2) en een tekort aan de ontstekingsremmende boodschappers (zoals prostaglandine E1 en E3). Het goede nieuws is dat de omega-3-vetzuren die je in visolie vindt de vorming van de ongewenste prostaglandin E2 onderdrukken en de aanmaak van prostaglandine E3 bevorderen. Gamma-linoneenzuur (GLA) verhoogt de aanmaak van prostaglandine E1.

Wat je eet blijkt een grote invloed te hebben op het evenwicht tussen de 'goede' en 'verkeerde' prostaglandinen. Omdat prostaglandine E2 als dè schuldige kan worden aangewezen bij ontstekingsreacties, kan het helpen om wat minder voeding te nemen die rijk is aan omega-6-vetzuren en méér voedingswaren te kiezen met omega-3-vetzuren, zoals zalm en andere vette vissoorten.
Je moet minder producten eten die arachidonzuur omzetten, want ook daarmee nemen ontstekingsreacties toe (arachidonzuur is de voorloper van o.m. prostaglandine E2). Dat betekent: minder koolhydraten nemen met een hoge glycemische index die voor een overproductie van insuline zorgen.
Samengevat: producten die bijdragen tot chronische ontstekingsreacties en haaruitval hebben een hoge glycemische index (dingen die je snel verteert), zoals vruchtensappen en cake, zijn rijk aan meervoudig onverzadigd vet (omega-6-vetzuren) en rijk aan arachidonzuur.

Producten die je moet vermijden:
* Margarine
* Orgaanvlees
* Eigeel
* Pasta
* Sapjes (uit een pak)
* Witte rijst, witbrood
* Suiker

Goede producten:
* Zalm
* Havermout en -meel
* Olijven en olijfolie
* Amandelen
* Verse vruchten en groenten
* Avocado en guacamole
* Lijnzaadolie (in de sladressing)
__________________

M
y

r
e
g
i
m
e
n

finasteride

e
n

cetirizine



--'blablabla'--
pindakaas is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 22:55   #2
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Idd dit is mijns inziens volledig waar! Alleen dacht ik dat pasta juist wel goed was? Hoe kom je aan die lijst met voedingsmiddelen?
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 22:58   #3
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Oh ja en en welk rijtje staat 'pindakaas' eigenlijk???
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2009, 16:30   #4
Nymphje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juni 2009
Berichten: 34
Hoi pindakaas,

Ik denk dat je een aardig end in de richting zit maar wat je opsomt is meer een algemene richtlijn.
Soms/vaak kan het nodig zijn dat iemand echt een op maat gesneden dieet nodig heeft.

Dus.........laat ik mezelf als voorbeeld nemen.
Ik was altijd wel iemand die gezond at maar zwaar onder stress leefde, lang en hard werkte.
Ondanks zeer goeie mondhygiene begonnen kiezen los te zitten en kronen af te breken.
Na diverse priksessies door de tandarts in het tandvlees kreeg ik diverse a.b. kuren en allerlij spoelmiddelen.
Kort daarna begonnen de klachten; looporen, zwarte tong, misselijk, afvallen, kouwelijk, opgeblazen buik, opstipatie, vermoeidheid,eczeem, rare plekken en vlekken.

Na allelij pillen, druppels en smeersels kon ik na maanden met veel moeite een verwijskaart krijgen voor de oorarts en niet de internist zoals ik zelf wilde.
Het ging van kwaad tot erger.
Toen ik kort geleden hoorde dat ik ook nog eens psoriasis erbij had, had ik het helemaal gehad.
Sindsdien gaat het hard, mn haar werd steeds dunner en ben ondertussen al aardig kaal.

Ben uiteindelijk naar een kliniek gestapt voor bloed- en ontlasting onderzoek.
Daar kwam uit dat ik een lekke darm heb met o.a. candida albicans klasse 3.
Afvalstoffen worden niet afgevoerd maar komen in het bloed terecht.
Met daaruit voortvloeiende een lijst van voedingsallergieen waar je naar van wordt.
Dus nu ben ik zwaar op dieet gezet met hulp van een dietiste.

Heb medicijnen om de darm weer op te bouwen en gebruik supplementen en ben op kruiden gezet om te ontgiften.
Her en der op het forum staan stukjes maar dit is het complete verhaal.

Groet Nymphje
Nymphje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2009, 19:23   #5
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Klinkt behoorlijk ellendig, gelukkig heb je uiteindelijk wel de goede diagnose gekregen!
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.