Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 17 augustus 2004, 09:30   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Inflammation

Ik dacht laten we een nieuwe thread beginnen over alle laatste algemene info over inflammation bij alopecia.

Wat is inflammation en hoe hangt het samen met haarverlies?
'Inflammation' is een branderig/jeukend/pijnlijk gevoel op de hoofdhuid dat veel mensen ervaren die aan alopecia androgenetica lijden. Het wordt veroorzaakt door het immuunsysteem en is het gevolg van de aanval van DHT op de de haarzakjes. Hierdoor ontstaat een soort ontstekingsreactie. Hoewel niet iedereen met AGA de inflammation voelt, wordt aangenomen dat iedereen er in meer of mindere mate mee te maken heeft, en dat de uitval van haar hier nauw mee samenhangt.


Ik stuitte toevallig op een stukje tekst dat een verband legt tussen een bacterie in de hoofdhuid en inflammation. De bacteriesoort "Propionibacterium acnes" komt namelijk veelvuldig voor in de hoofdhuid. Veel onderzoekers denken dat deze bacterie uiteindelijk kan bijdragen aan het ontstaan van inflammation en dus haarverlies, en wel op drie mogelijke manieren:

1) Deze bacterie activeert het complement-deel van het immuunsysteem. Dit deel valt uiteindelijk de ongewenste indringers aan.
2) Deze bacterie activeert een proces dat 'chemotaxis' heet, waardoor zogenaamde mononucleaire cellen het immuunsysteem activeren.
3) Deze bacterie produceert een bepaald pigment dat, als het wordt blootgesteld aan licht, het complement kan activeren.

[Bron]
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2004, 11:43   #2
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Maar Laurens, welk verband houdt DHT dan met die bacterie? Want als ik het goed begrijp gaat het heel simpel gezegd zo:

1) DHT tast haarzakje aan (bindt zich aan het haarzakje).
2) De bacterie doet zijn werk.
3) Er onstaat inflammation.

Ik snap echter stap 2 dan niet in het totaal plaatje. Want waarom komt er een bacterie als stap 1 uitgevoerd is? Is stap 3 niet direct een gevolg van stap 1?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2004, 13:19   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Maar Laurens, welk verband houdt DHT dan met die bacterie? Want als ik het goed begrijp gaat het heel simpel gezegd zo:

1) DHT tast haarzakje aan (bindt zich aan het haarzakje).
2) De bacterie doet zijn werk.
3) Er onstaat inflammation.

Ik snap echter stap 2 dan niet in het totaal plaatje. Want waarom komt er een bacterie als stap 1 uitgevoerd is? Is stap 3 niet direct een gevolg van stap 1?
stap 3 lijkt mij direct gevolg van stap 1.
misschien zorgt de bacterie ook nog eens voor inflammation, los van de DHT-inflammation. maar wie weet is dit hele verhaal ook gewoon crap. Geen id.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2004, 00:55   #4
Colm
Star Trek fan
 
Colm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 75
Ik heb echt het gevoel dat die inflammation voor extreme haaruitval zorgt. Veel meer dan de normale AGA (bij mij tenminste).

Als voorbeeld een verhaaltje van wat ik vandaag meegemaakt heb:

Afgelopen zondag weer rooscure gebruikt. Maandag was het pokkeweer en kwam ik druipend nat op m'n werk. Ik heb toen een enorm brandend en pijnlijk gevoel op mijn hoofd gehad. Ik heb toen maar mijn uitgevallen haren geteld en het waren 23 grote haren. Ik denk dat door de regen de rooscure is weggespoeld.
Vanmorgen gelijk weer rooscure gebruikt en vrijwel geen last gehad. Ik heb slechts 4 kleine uitgevallen haren gehad.

Mischien ben ik gewoon flink overgevoelig voor inflammation. Ik weet dat ik een gevoelige huid heb; Vroeger zat ik onder de acne en na een uurtje zon verbrand ik al.
Ik weet dat het nogal wanhopig is om je uitgevallen haren te tellen, normaal doe ik dat niet, maar ik wilde het even vergelijken.
Colm is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2004, 11:13   #5
pindakaas
pindakaas the 2nd.
 
pindakaas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Berichten: 1.798
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ik dacht laten we een nieuwe thread beginnen over alle laatste algemene info over inflammation bij alopecia.

Wat is inflammation en hoe hangt het samen met haarverlies?
'Inflammation' is een branderig/jeukend/pijnlijk gevoel op de hoofdhuid dat veel mensen ervaren die aan alopecia androgenetica lijden. Het wordt veroorzaakt door het immuunsysteem en is het gevolg van de aanval van DHT op de de haarzakjes. Hierdoor ontstaat een soort ontstekingsreactie. Hoewel niet iedereen met AGA de inflammation voelt, wordt aangenomen dat iedereen er in meer of mindere mate mee te maken heeft, en dat de uitval van haar hier nauw mee samenhangt.


Ik stuitte toevallig op een stukje tekst dat een verband legt tussen een bacterie in de hoofdhuid en inflammation. De bacteriesoort "Propionibacterium acnes" komt namelijk veelvuldig voor in de hoofdhuid. Veel onderzoekers denken dat deze bacterie uiteindelijk kan bijdragen aan het ontstaan van inflammation en dus haarverlies, en wel op drie mogelijke manieren:

1) Deze bacterie activeert het complement-deel van het immuunsysteem. Dit deel valt uiteindelijk de ongewenste indringers aan.
2) Deze bacterie activeert een proces dat 'chemotaxis' heet, waardoor zogenaamde mononucleaire cellen het immuunsysteem activeren.
3) Deze bacterie produceert een bepaald pigment dat, als het wordt blootgesteld aan licht, het complement kan activeren.

[Bron]
Oké dan Laurens! Goed werk man, bedankt!!
__________________

M
y

r
e
g
i
m
e
n

finasteride

e
n

cetirizine



--'blablabla'--
pindakaas is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2004, 12:38   #6
sparki3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2004
Berichten: 20
is dit een blijvend process ? of wat kun je er aan doen ?
sparki3 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2004, 12:48   #7
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sparki3
is dit een blijvend process ? of wat kun je er aan doen ?
Zolang AGA bezig is, blijft ook de inflammation bezig. Inflammation is namelijk de laatste schakel in het kaalwordingsproces. De inflammation zorgt er uiteindelijk voor dat de haarzakjes verschrompelen en deze op die manier geen fatsoenlijke haar meer kunnen produceren. Bij de één is de inflammation niet voelbaar, maar bij de ander wel (zoals bij jou, afgaande op je andere post over branderig gevoel).

Op het moment zijn er geen middelen beschikbaar waarvan bewezen is dat deze de inflammation stoppen. Zo vreemd is dat niet, want anders had je het al lang geweten . Zo'n middel zou dan het ultieme middel zijn tegen AGA. Het enige wat je kunt doen is de inflammation zoveel mogelijk dempen.

Ik zelf heb er ook last van op het niveau dat ik het voel: brandering en jeukerig. Ik gebruik nu zoals velen hier de Rooscure shampoo en die werkt uitstekend. Ik heb geen jeuk meer en geen branderig gevoel. De hoofdhuid is nog wel wat gevoelig als ik er met een kam overheen ga bijvoorbeeld, maar niet dat het meer jeukt vanuit het niets. Rooscure is eigenlijk een shampoo tegen roos maar het is een wetenschappelijk bewezen middel in de strijd tegen AGA: na zes maanden wordt geclaimd dat het de haaruitval vermindert, de haardikte vergroot en de talgproductie vermindert. Rooscure is te koop bij de bekendere drogisterijen voor 8 euro. Wel duur dus, maar bedenk dat je er erg lang mee kunt doen. Ik zit nu bijna op 2 maanden en er zit nog wel voldoende in denk ik voor een maand erbij.

Lees meer over Rooscure in het volgende topic:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3695
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2004, 20:42   #8
Colm
Star Trek fan
 
Colm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 75
Ik heb flinke last van inflammation en ik vraag me af: Als je zo veel last er van hebt en de pijnscheuten zijn zo erg, is er dan zo-ie-zo nog wel iets tegen AGA te doen met fina, minox, etc? Ik heb telkens het gevoel dat de haarwortels compleet vernietigd worden bij zo'n pijnscheut.
Hoe erg is zo'n inflammation aanval voor je haren eigenlijk?
Colm is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2004, 13:35   #9
Marcjacobs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 september 2004
Berichten: 172
Okej, ben blij dat ik eindelijk weet wat dat brandend gevoel voor iets is. Ik heb het zo ongeveer een half tot 1 jaar al en ik merkte het vooral bij het kammen en als het regende. Ik weet niet of het de beslissende factor is tegen de haaruitval want zolang het haar groeit lijkt het me sterk dat de opening dichtgaat, zo ja, dan neem ik toch aan dat er iets tegen gevonden kan worden. Op foto's van resultaten zag ik niet echt het verschil tussen iemand met een rood hoofd en geen betere haargroei en iemand met wit hoofd en wel haargroei.


Ik kan bij mij nog in ieder geval alle openingen zien en als ik ze vergelijk met iemand in mijn klas die dus gewoon zijn hoofd 1 mm heeft lijkt het alsof hij en ik dezelfde antal openingen hebben boven op het hoofd, alleen komt bij hem haar en bij mij veel minder.

Ik gebruik trouwens Denorex RX, cia de dermatoloog wat bestaat uit 3/4 koolteeroplossing en 1/4 menthol. Weten jullie of dit spul werkt??

Groete Marc
Marcjacobs is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2004, 20:33   #10
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Tiuri,

Kun je propionibacterium acnes bestrijden met een shampoo net als die andere schimmels en bacterien?

Groetjes

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 22:07
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2004, 20:54   #11
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Tiuri,

Ik heb even op internet zitten neuzen en vond iets wat jullie mogelijk interesseren! Heel stuk over inflammation en wat je er tegen kunt doen etc.

http://www.malessentials.com/assets/...f/crinagan.pdf

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 22:07
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2004, 20:56   #12
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
jammer, het lukt me niet!
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2004, 23:42   #13
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Exclamation

Als het een bacterie is die de haaruitval veroorzaakt.....
vraag ik me af of het dan misschien zou kunnen helpen om tea-tree olie aan spoelwater voor je haar toe te voegen.
Tea-tree olie (is een natuurlijk middel, gewonnen uit een boom) zorgt er namelijk voor dat heel veel bacterieen en parasieten dood gaan. Desinfecteerd dus als het ware.
Ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar ik overweeg nu om dat eens te gaan proberen.


groetjes Lanne
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 22 november 2004, 22:27   #14
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Ik ga me ook even wagen aan geneeskunde met kleine 'g'...

Ik kreeg 8 jaar terug Roaccutane tegen haaruitval. De meeste dermatologen kijken me aan alsof ik gek ben als ik hen dat vertel, maar ik kreeg het van een redelijk goede huidarts. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omwille van de bijwerkingen, maar het hielp wel redelijk goed.

Nu is mijn 'verklaring' : Roaccutane zou wel eens die inflammation - die als ik hier goed lees, verband zou houden met acne - kunnen afremmen. Roaccutane is immers een paardemiddel tegen acne.
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2004, 13:42   #15
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zucht
Ik ga me ook even wagen aan geneeskunde met kleine 'g'...

Ik kreeg 8 jaar terug Roaccutane tegen haaruitval. De meeste dermatologen kijken me aan alsof ik gek ben als ik hen dat vertel, maar ik kreeg het van een redelijk goede huidarts. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omwille van de bijwerkingen, maar het hielp wel redelijk goed.

Nu is mijn 'verklaring' : Roaccutane zou wel eens die inflammation - die als ik hier goed lees, verband zou houden met acne - kunnen afremmen. Roaccutane is immers een paardemiddel tegen acne.
Ik heb ook een toen ik 15/16 jaar was maandenlang Roaccutane geslikt, maar ik kan je zeggen dat het een gevaarlijk middel is. Het helpt erg goed tegen acne, maar de bijwerkingen zijn niet te zuinig. Een bijwerking die ik ervan heb gekregen en wat ik ook de rest van mijn leven meedraag is drogere lippen en drogere ogen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[dutasteride] Algemeen Rob Medicijnen/haargroeimiddelen 1316 9 december 2020 18:37
Rk 19 pindakaas Medicijnen/haargroeimiddelen 1486 19 augustus 2004 14:46
Weinig last tijdens lichamelijke inspanning/ontspanning Haarmannetje Medicijnen/haargroeimiddelen 9 28 juli 2004 17:31
Hoe kom ik aan Nizoral? Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 30 9 juli 2004 19:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.