Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 juni 2020, 17:01   #136
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aloy94 Bekijk bericht
Heeft iemand ervaring met microdosing van topische finasteride?

Zo ja, hoe veel en hoe lang werd er dan gebruikt en leidde dit tot resultaten?

Ik ben aan het twijfelen om Essengen-F van MinoxidilMax (https://www.minoxidilmax.com/topical...dil-essengen-f) aan m'n regime van 5% minoxidil en dermarollen toe te voegen. Ik heb nog nooit finasteride gebruikt.

Volgens MinoxidilMax zou je 1x 0.5ml per dag moeten aanbrengen, wat gelijk staat aan 1mg finasteride. Naar ik begrijp, is de werking van finasteride vanaf 0.25mg nauwelijks slechter dan bijv. 1 mg of meer (https://www.hairlosstalk.com/interac...art-jpg.15285/), maar de kans op bijwerkingen lijkt mij wel kleiner?

Als je 0.5ml per dag gebruikt, zou je 4 maanden moeten kunnen doen met 1 fles Essengen-F (60ml). Het spul is echter vrij prijzig ($116 + $15 verzendkosten). Je kunt dan wel (de eerste keer) een gratis sample krijgen van 30ml, waardoor je 2 maanden langer voorzien bent.

Ik zit te overwegen om Essengen-F te gaan microdosen, door bijv. 0.1-0.25ml per dag of om de dag te gebruiken, in plaats van 0.5ml. Daarmee zou ik ergens tussen de 0.2 en 0.5mg finasteride per dag/om de dag aanbrengen.

Buiten het feit dat je dan veel minder finasteride aanbrengt en de kans verkleint dat er finasteride systemisch wordt opgenomen, verleng je ook de periode hoe lang je met een fles doet aanzienlijk en wordt het dus verhoudingsgewijs een stuk goedkoper. Bij 0.1ml dagelijks, zou je met 90ml Essengen-F (fles + sample) zo'n 30 maanden kunnen doen, bij 0.25ml kun je er een jaar mee doen.

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande (of soortgelijk) of een mening erover? Zou 0.1-0.25ml per dag/om de dag kunnen werken, of zou je echt de de 0.5ml (1mg finasteride) moeten opsmeren om resultaten te kunnen boeken?
Dit ligt toch helemaal aan de oppervlakte die je moet voorzien?
Als jij een oppervlakte hebt van 150 vierkante cm, heb je aan 0.10ml bijvoorbeeld niet genoeg.
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2020, 18:17   #137
aloy94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juni 2020
Berichten: 24
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haartjes2020 Bekijk bericht
Dit ligt toch helemaal aan de oppervlakte die je moet voorzien?
Als jij een oppervlakte hebt van 150 vierkante cm, heb je aan 0.10ml bijvoorbeeld niet genoeg.

Ik zou het willen gebruiken op m'n inhammen en kruin. Je zou met een pipetje toch op de plaatsen waar je wilt, kleine druppels kunnen plaatsen en dit uitwrijven? Als je maar voorzichtig genoeg aanbrengt, lijkt me dat je met 0.10ml best een eind kunt komen. Zeker aangezien MinoxidilMax zelf op haar website verklaart dat je maar een heel klein beetje nodig hebt en dat je eventueel kunt rouleren met welke plek je aanstipt (bijv. ene dag kruin, andere dag inhammen), zie:

Q. I found that 0.5 ml is not sufficient to cover all the hair loss area, should I use more?
A. Please be advised that you need only a very thin film to cover the hair loss area. 0.5ml should be sufficient for most people. When applied properly, 0.5 ml should be sufficient to cover the hair loss area of a person with advanced hair loss (such as Hamilton-Norwood scale stage IV - V). Zo ver is het bij mij nog lang niet.

In addition, you don't have to cover all the hair loss area in one application, because finasteride will dissipate in the scalp. You can also alternate the area where the solution is applied each time.
aloy94 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2020, 23:09   #138
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aloy94 Bekijk bericht
Ik zou het willen gebruiken op m'n inhammen en kruin. Je zou met een pipetje toch op de plaatsen waar je wilt, kleine druppels kunnen plaatsen en dit uitwrijven? Als je maar voorzichtig genoeg aanbrengt, lijkt me dat je met 0.10ml best een eind kunt komen. Zeker aangezien MinoxidilMax zelf op haar website verklaart dat je maar een heel klein beetje nodig hebt en dat je eventueel kunt rouleren met welke plek je aanstipt (bijv. ene dag kruin, andere dag inhammen), zie:

Q. I found that 0.5 ml is not sufficient to cover all the hair loss area, should I use more?
A. Please be advised that you need only a very thin film to cover the hair loss area. 0.5ml should be sufficient for most people. When applied properly, 0.5 ml should be sufficient to cover the hair loss area of a person with advanced hair loss (such as Hamilton-Norwood scale stage IV - V). Zo ver is het bij mij nog lang niet.

In addition, you don't have to cover all the hair loss area in one application, because finasteride will dissipate in the scalp. You can also alternate the area where the solution is applied each time.

Alleen inhammen moet wel met zo’n kleine hoeveelheid kunnen inderdaad.
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2020, 20:27   #139
Kiwi88
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2019
Berichten: 10
Geslacht:
Hoi allen,

Hierbij weer even een update van hoe het er nu bijstaat n.a.v. mijn review over 'Dualgen 15 with PG plus' op 3 juni in deze topic (http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=38113&page=9)

Ik heb mijn haar wat korter nu en was benieuwd of dat verschil maakte ten opzichte van de vorige update in juni met langer haar. Ik merk nog steeds verbetering en heb geen bijwerkingen. Bij de kapper kreeg ik gisteren ook de opmerking dat het dikker wordt. Goed nieuws dus

Ik vond nog een foto van voordat ik begon met topische finasteride i.c.m. minox en ik zie zeker verschil. Benieuwd of de kruin nog verder verbeterd de komende tijd.

Hou jullie op de hoogte
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20200712_173306.jpg‎ (147,4 KB, 260x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20190312_184601.jpg‎ (144,0 KB, 258x gelezen)
Kiwi88 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2020, 21:44   #140
Kiwi88
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2019
Berichten: 10
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger Andreas Bekijk bericht
Goede verbetering! Alleen op de kruin verbetering of ook frontaal? En wanneer ben je begonnen
Mijn inhammen lijken nu te herstellen maar nog geen nieuwe haargroei zichtbaar, op wat donshaartjes na. Op de kruin duidelijk wel verbetering. Ik ben in januari begonnen en nu dus ruim 7 maanden onderweg.
Kiwi88 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2020, 21:54   #141
aloy94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juni 2020
Berichten: 24
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi88 Bekijk bericht
Hoi allen,

Hierbij weer even een update van hoe het er nu bijstaat n.a.v. mijn review over 'Dualgen 15 with PG plus' op 3 juni in deze topic (http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=38113&page=9)

Ik heb mijn haar wat korter nu en was benieuwd of dat verschil maakte ten opzichte van de vorige update in juni met langer haar. Ik merk nog steeds verbetering en heb geen bijwerkingen. Bij de kapper kreeg ik gisteren ook de opmerking dat het dikker wordt. Goed nieuws dus

Ik vond nog een foto van voordat ik begon met topische finasteride i.c.m. minox en ik zie zeker verschil. Benieuwd of de kruin nog verder verbeterd de komende tijd.

Hou jullie op de hoogte
Netjes! Mooi resultaat al, en dat binnen 7 maanden Ik hoop ook snel te kunnen beginnen met Essengen-F.

Ik begreep dat jij ook 3x p/w met een dermaroller rolt (wel maar 0.5mm zag ik). Breng je ook Dualgen ook aan op de dagen dat je rolt? Zo ja, heb je dan niet de vrees of het gevoel dat een groter deel (van de fina) systemisch wordt opgenomen?
aloy94 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juli 2020, 13:55   #142
algomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2020
Berichten: 36
Geslacht:
Ik ben wel benieuwd naar resultaten specifiek voor Maxogen-X en dan liefst met en zonder dermarolling...
iemand?
algomas is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2020, 00:04   #143
Kiwi88
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2019
Berichten: 10
Geslacht:
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aloy94 Bekijk bericht
Netjes! Mooi resultaat al, en dat binnen 7 maanden Ik hoop ook snel te kunnen beginnen met Essengen-F.

Ik begreep dat jij ook 3x p/w met een dermaroller rolt (wel maar 0.5mm zag ik). Breng je ook Dualgen ook aan op de dagen dat je rolt? Zo ja, heb je dan niet de vrees of het gevoel dat een groter deel (van de fina) systemisch wordt opgenomen?
Ja en daarvoor dus alleen Minox maar dus met minimaal resultaat. Nu met finasteride i.c.m. minox zie ik verandering

Na het rollen breng ik inderdaad Dualgen aan. Omdat het maar 0,5 mm is vrees ik daar niet zo voor. Ik heb een tijd terug ook een 1 mm dermaroller er naast gebruikt voor 1 x p.wk. Dat voel je wel Na de 1 mm roller moet je huid herstellen en is het verstandig 24 uur te rusten. Met de 0,5 mm kan je wel doorgaan met behandelen en dat gaat goed.
Kiwi88 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2020, 09:41   #144
algomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2020
Berichten: 36
Geslacht:
ik heb zojuist een lading maxogen-x besteld..
Ik had overigen best goede resultaten met neofolics in de zin dat het mn uitval stopte maar ik wil proberen of er ook iets terug kan groeien..
Ik ga hier fotos plaatsten na een half jaar ofzo
algomas is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2020, 20:05   #145
algomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2020
Berichten: 36
Geslacht:
https://www.pfsfoundation.org/freque...ked-questions/


"Reported symptoms include loss of libido, erectile dysfunction, depression, suicidal ideation, anxiety, panic attacks, Peyronie’s disease, penile shrinkage, chronic testicular pain, gynecomastia, muscle atrophy, cognitive impairment, insomnia and dry skin"


"
Q: Can topical finasteride cause PFS in the same way that oral finasteride does in some men?
A: Most likely, yes. In 2013, Swiss pharmaceutical company Polichem SA conducted a study, published in the Journal of the American Academy of Dermatology and titled Single and repeated dose of finasteride topical solution in subjects with androgenetic alopecia, which showed that topical finasteride is absorbed and lowers serum DHT levels almost to the same degree as the oral medication. Furthermore, we have reports from patients who used topical finasteride solutions only and still developed PFS symptoms."





lekker dan..
Iemand ervaring met moobs, libido verlaging etc. door topische fina?
algomas is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2020, 21:14   #146
Jwzz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2013
Berichten: 18
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door algomas Bekijk bericht
https://www.pfsfoundation.org/freque...ked-questions/


"Reported symptoms include loss of libido, erectile dysfunction, depression, suicidal ideation, anxiety, panic attacks, Peyronie’s disease, penile shrinkage, chronic testicular pain, gynecomastia, muscle atrophy, cognitive impairment, insomnia and dry skin"


"
Q: Can topical finasteride cause PFS in the same way that oral finasteride does in some men?
A: Most likely, yes. In 2013, Swiss pharmaceutical company Polichem SA conducted a study, published in the Journal of the American Academy of Dermatology and titled Single and repeated dose of finasteride topical solution in subjects with androgenetic alopecia, which showed that topical finasteride is absorbed and lowers serum DHT levels almost to the same degree as the oral medication. Furthermore, we have reports from patients who used topical finasteride solutions only and still developed PFS symptoms."





lekker dan..
Iemand ervaring met moobs, libido verlaging etc. door topische fina?
Ik gebruik zelf topische finasteride en ik moet zeggen dat als je bijwerkingen ervaart met de pil-vorm dat je ze uiteindelijk ook met de topische variant krijgt. Het duurt alleen wat langer voordat je ze krijgt. Ik kreeg namelijk duidelijk bijwerkingen.
Daarom gebruik ik het regime wat ze bij The hairloss show geven als advies: op maandag, woensdag en vrijdag gebruiken voor 3 maanden en dan een maand stoppen. Mijn bijwerkingen gingen pas na 2,5 maand volledig weg nadat ik was gestopt. Ik had topische finasteride voor bijna 6 maanden dagelijks gebruikt. Ik denk dat bijwerkingen altijd een onderdeel van het medicijn zullen zijn maar je moet er slim mee omgaan zoals bijv. bovenstaande regime.
Jwzz is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2020, 22:43   #147
algomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juni 2020
Berichten: 36
Geslacht:
welke bijwerkingen had je precies?
En die maand rust..geen shedding?


zeggen ze bij die show ook waar dat schema op gebaseerd is? Is nogal anders dan wat de fabrikant aanraadt nl..


Die resultaten van die gast hier....wow:

https://www.hairlosstalk.com/interac....113532/page-2
algomas is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2020, 12:24   #148
Jwzz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2013
Berichten: 18
[QUOTE=algomas;446966]welke bijwerkingen had je precies?
En die maand rust..geen shedding?


zeggen ze bij die show ook waar dat schema op gebaseerd is? Is nogal anders dan wat de fabrikant aanraadt nl..


Die resultaten van die gast hier....wow:

[url]https://www.hairlosstalk.com/interact/threads/topical-finasteride-user-experiences.113532/ Ik denk dat het gewoon uitproberen is en kijken wat voor jou werkt. Het blijkt namelijk dat 1 mg elke dag namelijk teveel kan zijn.
Jwzz is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2020, 13:19   #149
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Ik ga binnenkort ook Essengen 6 gebruiken.

Obv wat bepaal ik/je hoeveel nodig is qua ml/mg, om de DHT voldoende te blokkeren?

Testen en kijken wat werkt is te vrijblijvend vind ik
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2020, 13:24   #150
aloy94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juni 2020
Berichten: 24
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door algomas Bekijk bericht
https://www.pfsfoundation.org/freque...ked-questions/


"Reported symptoms include loss of libido, erectile dysfunction, depression, suicidal ideation, anxiety, panic attacks, Peyronie’s disease, penile shrinkage, chronic testicular pain, gynecomastia, muscle atrophy, cognitive impairment, insomnia and dry skin"


"
Q: Can topical finasteride cause PFS in the same way that oral finasteride does in some men?
A: Most likely, yes. In 2013, Swiss pharmaceutical company Polichem SA conducted a study, published in the Journal of the American Academy of Dermatology and titled Single and repeated dose of finasteride topical solution in subjects with androgenetic alopecia, which showed that topical finasteride is absorbed and lowers serum DHT levels almost to the same degree as the oral medication. Furthermore, we have reports from patients who used topical finasteride solutions only and still developed PFS symptoms."





lekker dan..
Iemand ervaring met moobs, libido verlaging etc. door topische fina?

De dosis in dat Polichem onderzoek is volgens mij extreem hoog: "P-3074, containing finasteride 0.25% and hydroxypropyl-chitosan (HPCH), was developed for androgenetic alopecia. (...) Both formulations were administered for 7 days: P-3074 was topically applied twice daily while finasteride 1 mg was orally administered once daily."

0,25% finasteride staat volgens mij gelijk aan 2,5mg/ml. Er staat dat het twee keer per dag wordt aangebracht. Mij is niet bekend hoe groot de dosis is die wordt aangebracht, maar als dat 0,5ml/1ml per keer is, zou dat betekenen dat je iedere dag tussen de 2,5 en 5mg finasteride zou aanbrengen (i.t.t. die 1mg die oraal werd ingenomen). Zelfs als maar een klein gedeelte (bijv. 5-10%) systemisch wordt opgenomen, zit je alsnog ergens tussen de 0,125mg en 0,5mg dat in je bloed terecht komt.

Lijkt mij dan ook niet verwonderlijk dat je dan net zo goed (op den duur) bijwerkingen krijgt.

Daarom ga ik zelf voor een kleinere dosis. Ik geloof dat 0,2mg finasteride ongeveer 80% zo effectief is als 1mg finasteride (waarbij topische fina nog effectiever de scalp DHT zou aanpakken dan orale fina en serum DHT meer ongemoeid zou laten).

Bij 0,2mg krijg je echter (uitgaande van die 5-10% systemisch) maar 0,01 - 0,02mg in je bloed. Duurt dan veel langer voordat saturatie door die build-up plaatsvindt, helemaal als je om de zoveel tijd een periode stopt met aanbrengen (elders op het forum hier werd aangegeven dat fina tot 30 dagen in het weefsel aanwezig blijft, dus een stop zou qua haarverlies niet enorm veel uit moeten maken).

Ik vond dit persoonlijk wel een nuttig topic, ook onderbouwd met wetenschappelijke artikelen: https://www.hairlosstalk.com/interac...eatment.98373/

Mocht ik iets heel geks hebben gezegd hierboven, of iemand is het er niet mee eens, dan laat uiteraard weten betreft ons aller gezondheid, dus hoe meer informatie hoe beter.
aloy94 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
finasteride, topische finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.