Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Overige behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 maart 2020, 19:38   #1
dude04
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2010
Berichten: 22
LLLT (oftewel: photobiomodulation)

Kleine overview LLLT

Ik dacht, plaats een klein overzichtje van LLLT op deze site. Ben zo’n beetje alle studies aan het lezen omtrent LLLT en het lijkt zeker te werken, dus ik dacht: kan het net zo goed opschrijven. De vraag voor ons is in de kern: welke helm is de beste/het meest geschikt?

Wat is LLLT

Low level laser therapy, oftewel photobiomodulation, is het gebruik van licht om celgroei te stimuleren. Het gaat om een specifiek dele van het lichtsopectrum: te weten 'red light', ongeveer 600nm tot 700nm (dat is dus niet infrarood). Het wordt al onderzocht sinds de jaren 60 en gebruikt/onderzocht voor allerlei ziektes, van wondgenezing tot huidtherapie alsook psychiatrische ziektes en nu dus haarstimulatie. Het idee is dat de mitochondrieën (energiefabriekjes) in de cellen van de haarwortel zodanig worden gestimuleerd, dat ze sterker worden.

Wat weten we nog niet?

De belangrijkste vraag is: welke LLLT-device is het beste om aan te schaffen? Ik focus hier op de helm, omdat mijn interesse daar naar uitgaat. Andere devices (haircomb enz.) tonen voorzichtig positieve resultaten in literatuur.

Met name de volgende vragen spelen:

1) welke wavelength laser: 650nm of 678nm of zelfs meer?
2) in welke mate helpt LED (laser is een coherente straal, LED is diffuser)
3) aantal lasers (alsook hoeveel totaal vermogen)
3) hoe vaak en hoe lang te gebruiken.

Antwoorden op de vragen

Over deze vragen bestaat in literatuur nog geen duidelijkheid. Erg vervelend - want dát het werkt is wel duidelijk. Misschien werken ze allemaal, misschien deels, of niet. Op bovenstaande punten verschillen alle beschikbare helmen behoorlijk, dus het is lastig kiezen.

1) 650nm (bijv. iRestore/iGrow) of 678nm (Theradome)?

Ik heb met een van de onderzoekers gemaild, en die geeft ook aan dat niemand nog weet welke beter is. Ze stelt dat op dit moment een blind controlled studie loopt naar het verschil tussen beiden.

2) helpt LED?

Hier zijn minder studies naar dan naar laser. Van laser begint duidelijk te worden dat het werkt voor haarstimulatie, LED lijkt ook iets te doen, maar het bewijs is nog vele malen minder duidelijk.

3) Hoeveel lasers?

De meeste studies in de literatuur gebruiken niet veel lasers. Zie bijv. Lanzafam 2013, 2014 (21 lasers) of Gupta & Carviel 2019 (overview). Dat minstens 200 lasers (diodes) nodig zijn voor een effect is -aldus huidige wetenschppelijke beeld- niet waar. Sterker nog, in geval van photobiomodulation kan 'meer' ook een negatief effect betekenen.

4) Hoe lang en hoe vaak?

Eveneens niet exact duidelijk. Advies is de richtlijnen van de fabrikant te volgen.

Literatuur

Zie voor overview bijv. E.M. Dodd 2018 (Photobiomodulation), Gupta & Carviel 2019 (Photobiomodulation) en meer general AGA: York et al. 2020 (treatment review).

Tot zover!

ps. ik twijfel nog tussen irestore (650nm, 21 lasers + LED), iRestore professional (650nm, 80 lasers + LED) of theradome (678nm, 80 lasers, geen LED). Ik vermoed dat ik er gewoon eentje kies binnenkort.
__________________
Regime

- Fina 1,25mg van 2007-2014.
- Duta in 2014, gestopt ivm bijwerkingen.

Overige

- Shiseido Adenovital shampoo + lotion (jan 2020)
- Theradome LT80 PRO (april 2021)
dude04 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2020, 11:52   #2
drakenjager
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2014
Berichten: 160
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dude04 Bekijk bericht
Kleine overview LLLT

Ik dacht, plaats een klein overzichtje van LLLT op deze site. Ben zo’n beetje alle studies aan het lezen omtrent LLLT en het lijkt zeker te werken, dus ik dacht: kan het net zo goed opschrijven. De vraag voor ons is in de kern: welke helm is de beste/het meest geschikt?

Wat is LLLT

Low level laser therapy, oftewel photobiomodulation, is het gebruik van licht om celgroei te stimuleren. Het gaat om een specifiek dele van het lichtsopectrum: te weten 'red light', ongeveer 600nm tot 700nm (dat is dus niet infrarood). Het wordt al onderzocht sinds de jaren 60 en gebruikt/onderzocht voor allerlei ziektes, van wondgenezing tot huidtherapie alsook psychiatrische ziektes en nu dus haarstimulatie. Het idee is dat de mitochondrieën (energiefabriekjes) in de cellen van de haarwortel zodanig worden gestimuleerd, dat ze sterker worden.

Wat weten we nog niet?

De belangrijkste vraag is: welke LLLT-device is het beste om aan te schaffen? Ik focus hier op de helm, omdat mijn interesse daar naar uitgaat. Andere devices (haircomb enz.) tonen voorzichtig positieve resultaten in literatuur.

Met name de volgende vragen spelen:

1) welke wavelength laser: 650nm of 678nm of zelfs meer?
2) in welke mate helpt LED (laser is een coherente straal, LED is diffuser)
3) aantal lasers (alsook hoeveel totaal vermogen)
3) hoe vaak en hoe lang te gebruiken.

Antwoorden op de vragen

Over deze vragen bestaat in literatuur nog geen duidelijkheid. Erg vervelend - want dát het werkt is wel duidelijk. Misschien werken ze allemaal, misschien deels, of niet. Op bovenstaande punten verschillen alle beschikbare helmen behoorlijk, dus het is lastig kiezen.

1) 650nm (bijv. iRestore/iGrow) of 678nm (Theradome)?

Ik heb met een van de onderzoekers gemaild, en die geeft ook aan dat niemand nog weet welke beter is. Ze stelt dat op dit moment een blind controlled studie loopt naar het verschil tussen beiden.

2) helpt LED?

Hier zijn minder studies naar dan naar laser. Van laser begint duidelijk te worden dat het werkt voor haarstimulatie, LED lijkt ook iets te doen, maar het bewijs is nog vele malen minder duidelijk.

3) Hoeveel lasers?

De meeste studies in de literatuur gebruiken niet veel lasers. Zie bijv. Lanzafam 2013, 2014 (21 lasers) of Gupta & Carviel 2019 (overview). Dat minstens 200 lasers (diodes) nodig zijn voor een effect is -aldus huidige wetenschppelijke beeld- niet waar. Sterker nog, in geval van photobiomodulation kan 'meer' ook een negatief effect betekenen.

4) Hoe lang en hoe vaak?

Eveneens niet exact duidelijk. Advies is de richtlijnen van de fabrikant te volgen.

Literatuur

Zie voor overview bijv. E.M. Dodd 2018 (Photobiomodulation), Gupta & Carviel 2019 (Photobiomodulation) en meer general AGA: York et al. 2020 (treatment review).

Tot zover!

ps. ik twijfel nog tussen irestore (650nm, 21 lasers + LED), iRestore professional (650nm, 80 lasers + LED) of theradome (678nm, 80 lasers, geen LED). Ik vermoed dat ik er gewoon eentje kies binnenkort.
Het probleem dat ik hier heb met LLLT in elke helm vorm, indien je haar op je hoofd hebt hoe in godsnaam zal die de scalp penetreren, ik zie niet in hoe.. Ik gebruik een led laser lamp rondom mijn inhammen, omdat het de huid interpreteert, ergens anders lasers gebruiken lijkt me nutteloos.
drakenjager is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2020, 12:44   #3
P1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2018
Berichten: 15
Geslacht:
Hoi, Heb je een helm aangeschaft? Hoe is je ervaring tot nu toe?
P1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2024, 00:35   #4
dude04
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2010
Berichten: 22
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door P1987 Bekijk bericht
Hoi, Heb je een helm aangeschaft? Hoe is je ervaring tot nu toe?

Scusa, zie je reactie nu pas. Ik heb inderdaad helm aangeschaft, de theradome LH80 PRO. Ik ben al met al tevreden, mijn verwachtingen lagen niet hoog, het lijkt voor enige stabilisatie of in ieder geval vertraagde achteruitgang te zorgen. Maar blijft lastig inschatten natuurlijk.
__________________
Regime

- Fina 1,25mg van 2007-2014.
- Duta in 2014, gestopt ivm bijwerkingen.

Overige

- Shiseido Adenovital shampoo + lotion (jan 2020)
- Theradome LT80 PRO (april 2021)
dude04 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.