Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 februari 2011, 19:17   #61
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hi Hanna,

Ik was idd wat streng om te zeggen dat mannen geen pruik dragen, daar heb je gelijk in.

Maar laten we wel even eerlijk wezen; wij vrouwen praten hier over pruiken voordat we al een kale plek al hebben. Op heralopecia is het praten en tips uitwisselen over pruiken aan de orde van de dag.

Mannen doen dat niet. Een kalende man van pak 'm beet 30 jaar heeft het over millimeteren of niet. Natuurlijk zijn er sites voor mannen pruiken; want idd pruiken mannen zijn er wel. maar kom op: er zit echt wel verschil in de discussie hoor als het gaat om pruiken voor mannen en vrouwen!

Laatst gewijzigd door Josie; 22 februari 2011 om 19:20
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2011, 21:51   #62
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Josie Bekijk bericht
maar kom op: er zit echt wel verschil in de discussie hoor als het gaat om pruiken voor mannen en vrouwen!
Helemaal mee eens.

Een kale(nde) vrouw is voor een hoop mensen een zeldzaamheid, dus een 'attractie' voor hen...
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2011, 03:14   #63
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Sorry Josie, er zijn ook veel jonge mannen die haarwerkjes willen om hun inhammen op te vullen, en heel veel mannen die hun kalende kop volledig kaalscheren om er een toupet op te plakken. Vraag maar aan de Haarwebleden Els Bergers en vooral Salvamia die er al jarenlang de kost mee verdient. Ik heb ook al veel Haarwebmannen informatie verschaft over haarwerken.
Net als ik, verhuizen er van heralopecia een heleboel naar wigsupport, en daarvan zijn ook mannen lid.
Net als bij vrouwen, zijn er ook veel mannen waarbij de medicatie niet aanslaat of teveel bijwerkingen geeft, of die niet geschikt zijn voor haartransplantaties, of die geen haartransplantaties kunnen betalen, of die gewoon snel een nieuwe haardos willen.
En nee, ik zie geen verschil in discussie, behalve dat bijna alle mannen kordater doorpakken.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ

Laatst gewijzigd door Hanna; 23 februari 2011 om 03:16
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2011, 21:28   #64
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
... behalve dat bijna alle mannen kordater doorpakken.
Daar zijn we man voor hè...
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2011, 22:51   #65
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hanna,

Ik denk dat je veel weet over hoe mannen met pruiken omgaan. Meer dan ik.

Maar nog steeds zie ik verschil; ik heb in al mijn gespit door alle posts van zowel de mannen als de vrouwen, de mannen toch echt een stuk minder over pruiken horen praten. Misschien lees ik het niet goed, dat kan en zie ik dingen over het hoofd, maar het gaat bij de mannen toch eerst veel meer over; millimeteren of niet. Die discussie ontbreekt bij vrouwen volledig, omdat wij vrouwen nu eenmaal niet dat durven doen. Dan zijn we idd een attractie en moeten ons kaalheid prijsgeven.

Mannen hebben de maatschappelijk de keus om hun kop lekker kort te scheren, of ze ontkomen gewoon niet aan hun kaalheid. Dat is geen taboe, en dat is maatschappelijk WEL geaccepteerd. Voor mannen geldt dan hun eigen leed hierin (want acceptatie wil niet zeggen of je er als man dan zelf heel blij mee bent) en of ze dit zelf willen en kunnen accepteren.

Voor vrouwen is ten eerste het een schaamte die hun weerga niet kent en nog steeds een groot taboe. Grote angst dat mensen het kunnen zien evt. Nog grotere angst dat we worden afgewezen door 'de maatschappij', want het is NIET maatschappelijk geaccepteerd voor vrouwen. De keus voor vrouwen om kaal of kalend door het leven te gaan, kan je wel maken als vrouw, maar wordt flink onderdrukt door het feit dat het niet is geaccepteerd. (Hulde voor die vrouwen die dit wel doen). Maar ze zijn schaars, omdat de eerste keus voor kaalheid bij vrouwen (naast de medicatie bijv) toch een pruik zal zijn. Mannen kunnen besluiten om toch kalend door het leven te gaan, en voor vrouwen ligt die keus niet voor de hand.

De discussie (en daarmee het proces) waarom je aan een pruik begint is daarom verschillend voor mannen en vrouwen.
Als beide seksen eenmaal besluiten tot een pruik kan ik me voorstellen dat er dan op dat niveau op dezelfde manier over wordt gesproken.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 15:57   #66
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Ik weet niet of het niet geaccepteerd is, hoor! Een kale vrouw is gewoon zeldzaam inderdaad en daarom een bezienswaardigheid. Hetzelfde geldt voor alle andere aandoeningen die er zijn. En natuurlijk kun je dan rotopmerkingen krijgen of raar aangestaard worden, maar dat gebeurt zelfs kale mannen nog regelmatig. Verder heb ik in de loop van de jaren verschillende mannen ontmoet die een kale vrouw helemaal niet lelijk vinden, zelfs op een bepaalde manier aantrekkelijk. Het niet accepteren is vooral iets van vrouwen zelf en dan vooral omdat we zo geobsedeerd zijn door ons uiterlijk. En verder kun je voor een pruik kiezen omdat je er gewoon geen zin in hebt om constant de aandacht te trekken. Als je daar wel tegen kunt, kun je gewoon kaal door het leven gaan. Ik geloof echt prima dat je zo ook gelukkig kunt zijn en geaccepteerd zult worden. Het ligt allemaal helemaal aan je eigen instelling.
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 16:46   #67
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Josie,
Inderdaad gaan veel mannen hun haar millimeteren; dat is echter veelal omdat ze menen dat haarwerken verwijfd zijn (het heeft ook lang geduurd voordat men het gebruik van deodorant niet meer verwijfd vond)
Bovendien zijn kale mannenkoppen nu volop in de mode. Velen zullen alsnog haartransplantaties of haarwerkjes gaan overwegen zodra het modebeeld veranderd is.
Ik schaam mij trouwens absoluut niet voor mijn kalende kop. En ik schaam mij ook niet voor mijn lichaam, maar toch ga ik niet in bikini winkelen, zelfs niet tijdens een hittegolf.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 17:37   #68
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Wat vermoeiend met vrouwelijke kaalheid is zijn de reacties, je moet altijd een uitleg geven en daar heb je niet altijd zin in. Er is bijna niets in het leven wat je kunt leren accepteren maar jemoet het wel doen en dat is vaak een kwestie van tijd en karakter. Als je zelfverzekerder van karakter is een grote neus, één enorme flapoor of kaalheid makkelijker te accepteren. Helaas kiest niemand zijn karakter en ook al kun je eraan werken voor de één is het denk ik makkelijker dan de ander en misschien moet die er zelfs wel meer moeite voor doen en dat is wat ik in een mens kan bewonderen.
agatha is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 18:10   #69
Emilyn
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2011
Berichten: 2
Ik heb 8 jaar geleden mijn haar afgeschoren omdat mijn haar vreselijk dun werd, draag nu een pruik.
Ik ben niet iemand die vol zelfvertrouwen zit (verre van) maar ik vind mezelf er prima uitzien met mijn geschoren hoofd met stoppels.
Als een kale vrouw door de maatschappij geaccepteerd zou worden, zou ik zo zonder pruik naar buiten gaan. Al dat getob met die dingen, als het hard waait bijvoorbeeld, plus wat je ervoor moet betalen, vind ik maar niks.

Helaas heb je momenteel (en weet niet of dat ooit gaat veranderen) als vrouw zonder haar met een heleboel negatieve aandacht te kampen.
Daar moet je tegen kunnen, tegen dat gestaar, en dat kan ik niet. Ik ga liever op in de massa. Vragen als : ben je ziek nog even buiten beschouwing gelaten. Alsof alleen zieke mensen hun haar verliezen.....


Ik baal ik er best wel eens van dat ik me aan 'de verwachtingen van maatschappij' (vrouwen hebben haar op hun hoofd ) aanpas maar ik ben niet zo zelfverzekerd dat ik gewoon 'als mezelf' naar buiten stap.
Ik heb mijn haarverlies wel als een deel van mezelf geaccepteerd.
Niet een leuk deel, maar het is nou eenmaal zo. Als ik er een groot drama van maak groeit niet opeens mijn haar terug (anders had ik nu een hoofd vol haar zo dik gehad dat er geen schaar doorheen kon
Emilyn is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 18:15   #70
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Zodra een kale vrouw maar enigszins door de maatschappij geaccepteerd wordt, zullen de verzekeringsmaatschappijen prompt geen pruiken meer vergoeden.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2011, 21:16   #71
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Zijn er hier tussen de reacties ook vrouwen met gewoon dunnig vlassig haar over het hele hoofd, en die uiteindelijk het hele bolleke geschoren hebben ? Dat zie je toch regelmatig voorbij komen op straat, ook al hebben ze geen AA.

Of praten we hier echt over het zwaardere werk, dus de hele reutemeteut met grote kale plekken of erger ?
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2011, 14:57   #72
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht
Zijn er hier tussen de reacties ook vrouwen met gewoon dunnig vlassig haar over het hele hoofd, en die uiteindelijk het hele bolleke geschoren hebben ? Dat zie je toch regelmatig voorbij komen op straat, ook al hebben ze geen AA.
Huh? Ik zie nooit kaalgeschoren vrouwen op straat, alleen in het ziekenhuis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht
Of praten we hier echt over het zwaardere werk, dus de hele reutemeteut met grote kale plekken of erger ?
De ene heeft kale plekken door areata of SLE of brandwonden, de ander is compleet kaal door areata totalis of universalis, de volgende heeft een hele brede middenscheiding, weer een ander heeft een Smeagol-kapsel.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2011, 15:20   #73
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Huh? Ik zie nooit kaalgeschoren vrouwen op straat, alleen in het ziekenhuis.
Je woon toch niet op de hei ?
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2011, 16:00   #74
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht
Je woon toch niet op de hei ?
Nee. Ik woon blijkbaar in een stad waar iedere kalende vrouw een pruik koopt. Soms zie ik wel een oud dametje met heel weinig haar en kalende plekken, maar dat mensje heeft waarschijnlijk niet eens een PC, laat staan internet, om erachter te komen dat ze medicatie had kunnen proberen of een pruik vergoed kan krijgen.
Bij oudere dames zie ik wel vaak van 10 meter afstand dat ze zo'n typisch grijze krulletjes synthetisch opoe-pruikje op hun hoofd hebben.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2011, 15:18   #75
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Ik woon in de randstad maar ook ik zie niet vaak kale vrouwen. Eigenlijk nooit of het zijn lesbienes maar nooit vrouwen die het vrijwillig doen. Valt me wel op hoeveel vrouwen last hebben van haaruitval(komt door mijn eigen fixatie)zelfs mijn beste vriendin kwam er laatst mee. Ik denk wel dat vrouwen zelf de oorzaak zijn dat het niet geaccepteerd worden want de vrouwen die nergens last van hebben beginnen meteen ieks te roepen en nar hun eigen haardos te grijpen en roepen ach en drama. Precies de reactie waar kalende vrouwen niet op zitten te wachten.

Laatst gewijzigd door agatha; 26 februari 2011 om 15:22
agatha is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haaruitval door dieet Katy Haarproblemen bij vrouwen 26 15 juni 2012 08:42
jeuk, irritatie en haaruitval hollie Haarproblemen bij vrouwen 12 10 maart 2011 17:30
medicijnen en haaruitval Lon Haarproblemen bij vrouwen 26 9 februari 2010 02:11
nieuwe revlon anti-haaruitval patch ibbi Medicijnen/haargroeimiddelen 34 7 september 2008 01:27
PCO en overbeharing Sandy Hirsutisme - Behandelingen 60 4 mei 2007 19:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.