Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 januari 2012, 09:08   #1
afroindo
HaarWeb lid
 
afroindo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2009
Berichten: 149
Hormoongerelateerde vraag finasteride

Na op facebook een bericht gelezen te hebben van "hormoonguru" Ralph Moorman mbt "de pil" voor vrouwen en hoe slecht deze dan wel niet is voor de hormoonhuishouding heb ik hier kort Finastride voor de heren aangeraakt. Er bleek behoorlijk wat interesse te zijn komende van Ralph Moorman en hij is van plan er een artikel over te schrijven. Zijn laatste post mbt dit onderwerp was wel deze:

Ralph Moorman Ik snap het probleem. Naar mijn mening zal het op de lange termijn zeker bijwerking hebben, maar ja, dat weegt niet op tegen haren voor sommigen. Wat wel belangrijk is dat testosteronverhoging in combi met finasteride (ook oestrogeenremming als DIM) nog veel beter werkt :-). Als mannen ouder worden gaat testo omlaag en als reactie zet het lichaam meer om in DHT om dezelfde androgeniteit vast te houden. Bij hoge testo (jonge leeftijd) treedt kaalheid daardoor minder op. Onze haarguru's hebben daar weinig kaas van gegeten.. ;-)

Kan iemand hier dit uitleggen in wat makkelijkere termen?

Bij voorbaat dank!
__________________
Babies haven't any hair:
Old men's heads are just as bare;
From the cradle to the grave
Lies a haircut and a shave.
~Samuel Goodman Hoffenstein

------------------------------------------

Currently on:
  • Proscar (Less then 1MG/DAY)
  • Rogaine Foam 5% (Morning/Evening)
  • Revita Shampoo (3 times a week)
  • No other Shampooing (Babyoil only)
  • Olive Oil + Raw Egg (Once monthly treatment)
  • Multivitamins
  • Vitamine D (Additional)
  • MSM (De Tuinen)
  • Fishoil (liquid)
afroindo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 11:10   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door afroindo Bekijk bericht
Ralph Moorman Ik snap het probleem. Naar mijn mening zal het op de lange termijn zeker bijwerking hebben, maar ja, dat weegt niet op tegen haren voor sommigen. Wat wel belangrijk is dat testosteronverhoging in combi met finasteride (ook oestrogeenremming als DIM) nog veel beter werkt :-). Als mannen ouder worden gaat testo omlaag en als reactie zet het lichaam meer om in DHT om dezelfde androgeniteit vast te houden. Bij hoge testo (jonge leeftijd) treedt kaalheid daardoor minder op. Onze haarguru's hebben daar weinig kaas van gegeten.. ;-)

Kan iemand hier dit uitleggen in wat makkelijkere termen?
Volgens mij legt meneer Moorman het precies verkeerd om uit. We zien juist dat AGA de neiging heeft te vertragen naarmate men ouder wordt. Hevige AGA waarbij mannen in een paar maanden significant kaler worden komt eigenlijk alleen bij jongemannen van rond de twintig voor. AGA op latere leeftijd spreidt zich uit over jaren of zelfs decennia.

Bij hoge testo treedt kaalheid juist meer op. Al moet je daarbij natuurlijk wel opmerken dat testosteron en DHT an sich niet de reden zijn waarom je kaal wordt. Het gaat om de gevoeligheid van je haren voor DHT. Als je haren niet gevoelig zijn, dan kan testosteron/DHT je oren uitkomen en nog word je niet kaler.

Dat het lichaam op latere leeftijd meer testosteron in DHT zou omzetten om 'androgeniteit' vast te houden is volgens mij ook niet waar. Minder testosteron betekent (bij aanwezigheid van voldoende 5-alphareductase) per definitie ook minder DHT. Finasteride verstoort die balans nog verder, nog minder DHT, waardoor meer testosteron overblijft. Dat zou op je oude dag nog wel eens positief kunnen blijken
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2012, 19:51   #3
rgmoreman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 1
antwoord Ralph Moorman

Ik werd net even geattendeerd op dit onderwerp. Ik zal binnenkort tijd maken om mijn visie hierop te geven. Het werkt net even anders dan de Nederlandse haardokters denken. Op de internationale haarseminars van hormoondoktoren wordt ingewerkt op de drie hormonen: testosteron, DHT en Oestrogeen. Deze 3 moeten in een optimale balans gebracht worden. Alleen DHT omzetting platleggen leidt vaak tot androgeniteitsproblemen en teveel oestrogeen. Bij het ouder worden wordt er relatief meer testosteron in DHT omgezet om verlies van androgeniteit te compenseren. Als je bijvoorbeeld testosteron gaat suppleren op latere leeftijd zie je DHT soms omlaag gaan, in tegenstelling tot wat je zou verwachten.. Het ligt dus net even wat complexer!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18811920

Misschien is het leuk om deze onderzoekers hier eens over te ondervragen, Universiteit Amsterdam zie ik... :-)

Hyper AGA mannen die op jonge leeftijd kalen (hoge testo, zeer hoge DHT) is ook soms een ander verhaal dan mannen die op latere leeftijd gaan kalen (Lage testo/hoge DHT). Hier zou meer maatwerk moeten plaatsvinden..

Laatst gewijzigd door rgmoreman; 8 juni 2012 om 19:57 Reden: Aanvulling
rgmoreman is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2012, 16:43   #4
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2011
Berichten: 716
Ik ben ook erg benieuwd. Ik heb wel eens gekuurd vroeger. Ik heb sinds kort last +/-1 jaar..? last van heftige haaruitval. Twee jaar terug zat ik op 750mg test en 400mg deca per week gevolgd met 40mg dianabol elke dag. 0.0 last van haaruitval.. ongelofelijk dikke haren.

Ik kan jullie verzeker dat 750mg ongelofelijk veel meer testosteron is dan dat je eigen lichaam aanmaakt. Wat is dan de reden dat ik niet twee jaar eerder kalend werd?
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2013, 12:37   #5
alexanderv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2012
Berichten: 15
Ik vind dit een zeer interessante visie. Ergens in de algemene visie over testosteron en DHT klopt iets niet in mijn ogen.

Dit verhaal van Ralph Moorman klinkt erg logisch. Is hier al meer over bekend geworden?
alexanderv is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2013, 14:55   #6
Leongi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2013
Berichten: 5
Ik blijf het eng vinden om mijn DHT te onderdrukken met Finastaride. Wie weet wat dit op lang termijn uiteindelijk met je doet.
Leongi is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2013, 13:54   #7
Dymoman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2012
Berichten: 229
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leongi Bekijk bericht
Ik blijf het eng vinden om mijn DHT te onderdrukken met Finastaride. Wie weet wat dit op lang termijn uiteindelijk met je doet.
Ja, en enger wordt het nog als je haar uitvalt omdat je geen DHT onderdrukker gebruikt. Je ontsnapt dus niet aan de SHI op de een af andere manier.
Zelf heb ik voor de veilige oplossing gekozen en gebruik nu Keratene Retard.
Dymoman is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2013, 19:24   #8
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Het klinkt aannemelijk.
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2013, 15:49   #9
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
Toch vind ik dit vreemd vinden.

Kijk als iemand die gevoelig is voor haaruitval testosteron verhogers gaat innemen zal ie ongetwijfeld meer haaruitval krijgen. omdat daardoor de dht levels toenemen. dus er zit een grote link tussen testosteron, dht en kaalheid.

Middelen die dht verhogen, niet via het testosteron mechanisme zoals creatine zal ook haaruitval kunnen veroorzaken.
Dus wat bovengenoemde haardoktor suggereeert raakt kant nog wal.
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.