Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 maart 2020, 19:39   #1
Harem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2020
Berichten: 3
Geslacht:
Red face Voor wie twijfelt over finasteride: mijn ervaringen

Beste lotgenoten,

Omdat ik destijds erg veel gehad heb als lezer van diverse HW topics, wil ik iets terug doen voor de community en mijn verhaal delen. Voor wie twijfelt over finasteride vat ik mijn +10 jaar ervaring samen. Ik ben geen expliciet voor- of tegenstander maar misschien helpt mijn verhaal anderen bij hun besluitvorming.

Ik begon in 2003 langzaam maar zeker dunner haar te krijgen. Logisch want mijn vader en beide opa's hadden dit ook.

Ik kreeg van de Haarkliniek in Rotterdam in 2007/2008 voor het eerst Finasteride voorgeschreven (schrijven ze nu niet meer voor). Ik was toen 25 en de problemen zaten vooral op de kruin en boven op de schedel. Ik slikte 1 mg per dag en was mij bewust van mogelijke bijwerkingen. Binnen 1 week na start medicatie heb ik in beide bijballen / zaadleiders de bekende pijnlijke steken gehad. Verder geen bijwerkingen behalve een wat kleiner ejaculaat.
Jaren gingen voorbij en ik had weer een volle bos haar. Omdat ik begon te twijfelen aan de noodzaak van dit toen prijzige medicijn (werd niet meer vergoed), besloot ik om eens een paar maanden te stoppen en vervolgens liet ik bij een andere kliniek mijn testosteron én dihydrotestosteron testen. Hieruit bleek dat deze waarden normaal waren. ik voelde me ook goed en gezond). Omdat ik dacht dat de haaruitval destijds misschien wel voortkwam uit een stressvolle gebeurtenis besloot ik om niet opnieuw te starten met fina.

Jaren gingen weer voorbij en langzaam maar zeker begon de uitdunning opnieuw. Voor mij werd toen de erfelijke component wel duidelijk en ik besloot in 2013 opnieuw met finasteride te starten omdat het eerder goed effect had en de bijwerkingen nihil waren. De arts van de nieuwe kliniek schreef mij op verzoek 5 mg tabletten voor die ik zelf in 4 partjes kon snijden van 1.25 mg. Ik starte direct en slikte de pillen op advies van de arts 's avonds zodat de DHT omzetting meteen 's nachts werd geblokkeerd wanneer de DHT levels het hoogst zijn. Ik kreeg een week na start 2 pijnlijke steken in de bijballen/ zaadleiders net als de eerste keer. Geen zorgen daarover. Na 2.5 week ben ik echter gestopt met slikken wegens heftige PSF -achtige klachten. Onverwacht! Weken later waren de klachten nog steeds aanwezig en begon ik te lezen over PFS en herkende veel..

Klachten in die laatste week gebruik: Algeheel onbehaaglijkheid, libido en potentie geheel weg, kleinere ballen, Penis permanent ingetrokken en verschrompeld.
Pas na een week of 3-4 hing het zaakje er iets meer ontspannen bij, toename bewegelijkheid vd ballen merkbaar. Libido kwam iets terug (60%) Potentie werd iets beter (60%) Ejaculatie volume bleef onveranderd klein. Testes leek niet verder gekrompen maar ook niet terug naar oude formaat. Pas na een half jaar kon ik stellen dat ik genezen was van de zeer ernstige klachten. Volume en omvang van de testes was weer normaal. De penis weer ontspannen en in 'oude' formaat. Ik voelde me weer mannelijk, het libido was duidelijk terug. Ook psychisch was ik weer de oude. Door het oog van de naald? Ik zwoer het middel nooit meer te gebruiken..

Weer een paar jaar kruipt voorbij en ik merk dat ik erg veel waarde hecht aan mijn haar. Ik probeer minoxidil 5% maar krijg al gauw hoofdpijnen en vind het gebruik erg omslachtig. Ook zijn het vooral vellus haren die zouden reageren. Ik lees me opnieuw in over alle alternatieven. Hier op haarweb en op The bald truth. Mijn conclusie: het enige wat echt helpt is een DHT blokker. Oraal of Topisch: beide hebben invloed op je hele systeem (dan is oraal makkelijker). Ondanks de zeer ernstige klachten en de belofte die ik mijzelf had gemaakt, besloot ik weer een DHT blokker te proberen. Ditmaal besloot ik echter om een langzaam opbouwend regime in te stellen en gedurende 8 weken te starten met Saw Palmetto die ik in zeer lage doseringen opbouwde. Ik ging tijdens de opbouw in fasen omhoog maar ook omlaag. Ik wilde het lichaam laten wennen aan de veranderende dosis. Na 8 weken voegde ik +/- 0.125 mg fina toe aan de saw palmetto tabletten. Ik ben toen in een periode van 4 weken overgestapt naar volledige finasteride 1 mg. Op deze dosering deed ik het de eerste keer immers goed op en bij 1.25 mg ging het helemaal fout. Het regime deed het geweldig: geen steken in de bijballen gehad en geen bijwerkingen anders dan een kleiner ejaculaat. Ik slikte deze derde periode weer jarenlang 1 mg per dag en mijn haardos was acceptabel hersteld en ik voel me top.

Dan ontstaat er een kinderwens. Het is bekend dat zwangeren niet in aanraking mogen komen met fina. Om geen enkel risico te lopen wordt zelfs een condoom aangeraden tijdens de seks in de zwangerschap. Ik verdiepte mij er verder in en las in verschillende artikelen dat finasteride gebruik voorafgaand de zwangerschap mogelijk ook niet goed is voor het ongeboren kind. Volgens mijn arts kon dat echter geen kwaad. De literatuur laat echter zien dat er dna schade ontstaat tijdens de zaadcel productie bij finasteride gebruik en dat dit pas stopt nadat je 3 maanden geen finasteride geslikt hebt. Mannelijke nakomelingen van ratten hadden tijdens (hoge doseringen) fina duidelijk minder nakomelingen en meer vrouwen verwekt dan mannetjes. Ook hadden de mannetjes genitale misvormingen of een kleiner geslachtsorgaan. Al met al opnieuw reden voor mij om opnieuw te stoppen met finasteride. Zo gezegd zo gedaan en na een rustige afbouw en 3 maanden stoppen met fina, mijn semen / zaadcellen laten controleren op dna schade. Gelukkig was alles goed en nu is mijn vriendin zwanger.

Ik heb de afgelopen weken saw palmetto opgebouwd en gisteravond voor het eerst 0.25 mg finasteride geslikt om 19h 's avonds. om 23h krijg ik last van algehele spierpijn in alle ledematen. Vandaag nog steeds niet fit... Ik denk dan niet meteen aan griep maar aan mijn haat-liefde verhouding met fina en lees dat fina spierpijn kan veroorzaken. Zucht. Benieuwd of ik moet doorgaan, nog even wacht of definitief stop..
__________________
Eerste haaruitval: 2003 (kruin en bovenop)
Eerste behandeling 1 mg finasteride dd: v.a. 2008
Einde eerste behandeling fina 2011.
Start eerste behandeling met Minoxidil: 2-2013
Einde minoxidil behandeling 5-2013
Start tweede behandeling 1.25 mg finasteride dd: v.a. 6-2014
Einde tweede behandeling fina 7-2014
Start post fina klachten 7-2014
Eind post fina klachten 1-2015
Start derde behandeling fina 2-2016
Einde derde behandeling fina 3-2019
Haaruitval wordt nu (3-2020) weer erger.

Laatst gewijzigd door Harem; 9 maart 2020 om 09:32 Reden: korter gemaakt.
Harem is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2020, 14:04   #2
greenbeauty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2019
Berichten: 81
Geslacht:
Helder verhaal. Bewijst maar weer eens wat een troep fina / saw kan zijn voor je libido.
Ik slik nu ook saw enkele maanden en mijn libido is ook verminderd.
Ga er nu helemaal mee stoppen en neem mogelijk haaruitval maar voor lief.
greenbeauty is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2020, 12:24   #3
genick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2020
Berichten: 7
Geslacht:
dank je, er zit iets in
genick is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2020, 12:49   #4
haaribo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 167
In het verleden ook finasteride gebruikt en mentale en tevens lichte libodo bijwerkingen gekregen.
Afgelopen jaar 10 maanden Saw Palmetto gebruikt en kreeg hier ook in mindere mate deze bijwerkingen van...

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dht in je hele lichaam blokkeren niet de oplossing is voor mij. DHT is er niet voor niets en heeft gewoon een functie. Misschien is het lokaal blokkeren van DHT dmv topische finasteride/duta/saw palmetto wel een oplossing, al komt het dan ook in je bloedsomloop; zij het in (veel) mindere mate. In een ver verleden (13 jaar) een half jaar topische dutasteride gebruikt maar de resultaten waren toen niet super en het was toen lastig om aan te komen.

3 maanden na het stoppen met SP haal ik momenteel nog goede resultaten met microneedling en minoxidil (+ rozemarijnolie). Als de resultaten tegen beginnen te vallen ga ik topische fina/duta/sp overwegen.
__________________
Status: NW 3A heel langzaam herstellend; op naar NW2!
Dermapen 1,8mm 1xp2w 1,2mm 1xp2w (2-2019);
Minoxidil 5% 2x pd (2-2019)
Finasteride topisch 0,167mg 2x pd (9-2020);
Ketoconazol shampoo 20mg 2x pw (2-2019);
Biotin 1000mg 1pd (8-2019);
Elvive haarverdikker shampoo 1xpd (5-2020)

Historie: Finasteride 1,25mg 1xpd (2005-2007); Minoxodil 5% 1 a 2x pd (2005-2009) sporadisch (2010-2018); Topical Duta 4 ml per flesje minox(2007); Zaagbladpalm 450mg 1x pd diverse perioden (2007-2019); Spironolacton 5% 1ml 1xp3d (2007-2009); Ketoconazol shampoo 20mg 2xpw (2005-2011); Revita (2011-2013); Alpacin shampoo (2017-2020)
haaribo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2020, 19:44   #5
Nord
HaarWeb lid
 
Nord's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2012
Berichten: 242
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harem Bekijk bericht
Dan ontstaat er een kinderwens. Het is bekend dat zwangeren niet in aanraking mogen komen met fina. Om geen enkel risico te lopen wordt zelfs een condoom aangeraden tijdens de seks in de zwangerschap. Ik verdiepte mij er verder in en las in verschillende artikelen dat finasteride gebruik voorafgaand de zwangerschap mogelijk ook niet goed is voor het ongeboren kind. Volgens mijn arts kon dat echter geen kwaad. De literatuur laat echter zien dat er dna schade ontstaat tijdens de zaadcel productie bij finasteride gebruik en dat dit pas stopt nadat je 3 maanden geen finasteride geslikt hebt. Mannelijke nakomelingen van ratten hadden tijdens (hoge doseringen) fina duidelijk minder nakomelingen en meer vrouwen verwekt dan mannetjes. Ook hadden de mannetjes genitale misvormingen of een kleiner geslachtsorgaan. Al met al opnieuw reden voor mij om opnieuw te stoppen met finasteride. Zo gezegd zo gedaan en na een rustige afbouw en 3 maanden stoppen met fina, mijn semen / zaadcellen laten controleren op dna schade. Gelukkig was alles goed en nu is mijn vriendin zwanger.

Ik heb de afgelopen weken saw palmetto opgebouwd en gisteravond voor het eerst 0.25 mg finasteride geslikt om 19h 's avonds. om 23h krijg ik last van algehele spierpijn in alle ledematen. Vandaag nog steeds niet fit... Ik denk dan niet meteen aan griep maar aan mijn haat-liefde verhouding met fina en lees dat fina spierpijn kan veroorzaken. Zucht. Benieuwd of ik moet doorgaan, nog even wacht of definitief stop..
Ik ben nieuwsgierig naar je medicijn-gebruik en zwangere vriendin. Dit voornamelijk omdat ik zelf ook een kinderwens heb (pas over een aantal jaren). Mocht je de vragen niet gepast vinden mag je ze lkkr negeren Je gebruikt dus weer finasteride, gebruik je dan ook een condoom tijdens de sex? Zo niet, na hoeveel maanden ben je dan geen condoom gaan gebruiken/of begonnen met fina gebruik?
Ik ben namelijk bang dat als ik te lang stop met mijn dutasteride dat mijn haren flink achteruitgaan. Ook al gaat het om een dilemma dat over +/- 5 jaar zal ontstaan, ben ik graag goed voorbereid
__________________
Regime:
- 09-11-2012 0,15 mg dutasteride (gestopt)
- 01-01-2013 2x per week nizoral (gestopt op 2-4-2013)
- 12-01-2013 1x per dag saw palmetto 490 mg (gestopt)
- 21-01-2013 handjevol pompoenpitten elke week (Al een lange tijd mee gestopt)
- 01-03-2013 0,125 mg dutasteride ipv 0,15 mg (Al sinds eind juli mee gestopt))
- 04-04-2013 3 a 4 x per week regenepure shampoo
- 24-04-2013 3 a 4 x per week alpecin dubbel-effect shampoo (gestopt)
- 02-05-2013 2 x per dag capillogain. 'S morgens & 'S avonds 1 mL. (Rond Maart mee gestopt))
- 02-05-2013 1x per dag MSM 5000 mg
- 13-05-2013 1 x per dag Triple Omega 3-6-9 1200 mg (Gebruik ik nauwelijks meer)
- 13-05-2013 1 x per dag Biotine 5000 mg
- 25-07-2013 0,167 mg dutasteride ipv 0,125 mg (Overgegaan op 0,25 mg)
- 23-09-2013 0,5 mm Dermaroller 2x per week (gestopt)
- 01-10-2013 0,25 mg dutasteride (gestopt sinds 2 jaar ongv.)
- 01-10-2013 0,167 mg dutasteride
- 15-7-2020 Vega Omega 3 olie
- 1-1-2020 Revita Shampoo
Nord is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2020, 11:38   #6
Harem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2020
Berichten: 3
Geslacht:
Post

@Nord. Ik denk dat voor duta hetzelfde van toepassing is als met fina.
Hoewel de dosis van 1 mg finasteride laag is zou je het zekere voor het onzekere moeten nemen en minimaal drie maanden stoppen met 5-ARIs inhibitors (ook topische of saw palmetto) voor de bevruchting plaats vindt. (die tijd is nodig om nieuwe zaadcellen te laten rijpen). Daarnaast raadzaam om ook als man geen alcohol, anti-depressiva en Isotretinoïne te nemen.
Ik heb voorafgaand die drie maanden een afbouw periode van 1 naar 0 mg van twee weken gehanteerd. Seks tijdens de zwangerschap zou in theorie alleen in bepaalde fasen van de foetus zonder condoom kunnen. Dit wordt alleen erg lastig om te bepalen, daarom het advies om 9 maanden altijd een condoom te gebruiken. Finasteride kan je na de bevruchting weer starten. Hou er rekening mee dat jullie niet in 1x zwanger zijn. Gelukkig kan je tot een half jaar zonder finasteride hoewel ik toch dunner haar kreeg (na 3 maanden). Als we er langer over deden was ik ws in de alternatieve hoek gedoken en tijdelijk Laser- en Mesotherapie te doen als overbrugging)
Ik ben nu langzaam aan het opbouwen volgens een (lichter) regime van de 'Hair loss Show' van 3x pw 1 0.75 mg. Ik zit nu op 2x pw 0.25 mg. Ik verwacht daar voldoende resultaat mee te behalen en voldoende DHT voor andere lichaamsprocessen mee te behouden. Ik neem de fina in mijn kantoor en niet meer in de badkamer om eventueel risico dat mijn vriendin het medicijn(restjes van snijden) per ongeluk aanraakt, te minimaliseren.
Mocht je het interessant vinden, ik heb mijn onderzoek en links naar diverse artikelen over Finasteride en Zwangerschap bijgevoegd als Pdf (was voor ons zelf en is dus niet super gestructureerd)
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Finasteride & Zwangerschap.pdf‎ (248,9 KB, 13x gelezen)
__________________
Eerste haaruitval: 2003 (kruin en bovenop)
Eerste behandeling 1 mg finasteride dd: v.a. 2008
Einde eerste behandeling fina 2011.
Start eerste behandeling met Minoxidil: 2-2013
Einde minoxidil behandeling 5-2013
Start tweede behandeling 1.25 mg finasteride dd: v.a. 6-2014
Einde tweede behandeling fina 7-2014
Start post fina klachten 7-2014
Eind post fina klachten 1-2015
Start derde behandeling fina 2-2016
Einde derde behandeling fina 3-2019
Haaruitval wordt nu (3-2020) weer erger.
Harem is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2020, 17:56   #7
genick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2020
Berichten: 7
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harem Bekijk bericht
@Nord. Ik denk dat voor duta hetzelfde van toepassing is als met fina.
Hoewel de dosis van 1 mg finasteride laag is zou je het zekere voor het onzekere moeten nemen en minimaal drie maanden stoppen met 5-ARIs inhibitors (ook topische of saw palmetto) voor de bevruchting plaats vindt. (die tijd is nodig om nieuwe zaadcellen te laten rijpen). Daarnaast raadzaam om ook als man geen alcohol, anti-depressiva en Isotretinoïne te nemen.
Ik heb voorafgaand die drie maanden een afbouw periode van 1 naar 0 mg van twee weken gehanteerd. Seks tijdens de zwangerschap zou in theorie alleen in bepaalde fasen van de foetus zonder condoom kunnen. Dit wordt alleen erg lastig om te bepalen, daarom het advies om 9 maanden altijd een condoom te gebruiken. Finasteride kan je na de bevruchting weer starten. Hou er rekening mee dat jullie niet in 1x zwanger zijn. Gelukkig kan je tot een half jaar zonder finasteride hoewel ik toch dunner haar kreeg (na 3 maanden). Als we er langer over deden was ik ws in de alternatieve hoek gedoken en tijdelijk Laser- en Mesotherapie te doen als overbrugging)
Ik ben nu langzaam aan het opbouwen volgens een (lichter) regime van de 'Hair loss Show' van 3x pw 1 0.75 mg. Ik zit nu op 2x pw 0.25 mg. Ik verwacht daar voldoende resultaat mee te behalen en voldoende DHT voor andere lichaamsprocessen mee te behouden. Ik neem de fina in mijn kantoor en niet meer in de badkamer om eventueel risico dat mijn vriendin het medicijn(restjes van snijden) per ongeluk aanraakt, te minimaliseren.
Mocht je het interessant vinden, ik heb mijn onderzoek en links naar diverse artikelen over Finasteride en Zwangerschap bijgevoegd als Pdf (was voor ons zelf en is dus niet super gestructureerd)
Ik ben het met je eens
genick is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2020, 23:02   #8
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harem Bekijk bericht
@Nord. Ik denk dat voor duta hetzelfde van toepassing is als met fina.
Hoewel de dosis van 1 mg finasteride laag is zou je het zekere voor het onzekere moeten nemen en minimaal drie maanden stoppen met 5-ARIs inhibitors (ook topische of saw palmetto) voor de bevruchting plaats vindt. (die tijd is nodig om nieuwe zaadcellen te laten rijpen). Daarnaast raadzaam om ook als man geen alcohol, anti-depressiva en Isotretinoïne te nemen.
Ik heb voorafgaand die drie maanden een afbouw periode van 1 naar 0 mg van twee weken gehanteerd. Seks tijdens de zwangerschap zou in theorie alleen in bepaalde fasen van de foetus zonder condoom kunnen. Dit wordt alleen erg lastig om te bepalen, daarom het advies om 9 maanden altijd een condoom te gebruiken. Finasteride kan je na de bevruchting weer starten. Hou er rekening mee dat jullie niet in 1x zwanger zijn. Gelukkig kan je tot een half jaar zonder finasteride hoewel ik toch dunner haar kreeg (na 3 maanden). Als we er langer over deden was ik ws in de alternatieve hoek gedoken en tijdelijk Laser- en Mesotherapie te doen als overbrugging)
Ik ben nu langzaam aan het opbouwen volgens een (lichter) regime van de 'Hair loss Show' van 3x pw 1 0.75 mg. Ik zit nu op 2x pw 0.25 mg. Ik verwacht daar voldoende resultaat mee te behalen en voldoende DHT voor andere lichaamsprocessen mee te behouden. Ik neem de fina in mijn kantoor en niet meer in de badkamer om eventueel risico dat mijn vriendin het medicijn(restjes van snijden) per ongeluk aanraakt, te minimaliseren.
Mocht je het interessant vinden, ik heb mijn onderzoek en links naar diverse artikelen over Finasteride en Zwangerschap bijgevoegd als Pdf (was voor ons zelf en is dus niet super gestructureerd)
Ik heb je literatuur doorgekeken, voor mij komt het erop neer dat als je finasteride gebruikt, je zaadkwaliteit minder wordt. Ik kan eigenlijk niet terugvinden dat er DNA schade ontstaat.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2020, 18:23   #9
Harem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2020
Berichten: 3
Geslacht:
In meerdere artikelen wordt DNA schade besproken.
Er bestond al een vermoeden, een associatie, maar inmiddels is er voortschrijdend inzicht en bij case-studies en proefdieren ook aantoonbare schade.
"Finasteride-induced secondary infertility associated with sperm DNA damage."
"In our opinion, men who prepare to become a father should reconsider finasteride use
until the drug safety related to pregnancy is established."

Ook in dit artikel van een paar dagen terug blijkt weer de complexe rol van Dyhydrotestosteron op allerlei organen: https://read.qxmd.com/read/32202088/...3-45ead7d6cdfb Vergaand blokkeren middels fina of duta is risicovol en mogelijk onnodig als we een methode vinden om het topisch aan te brengen waarbij het mimimaal in het systeem komt. Topische dutasteride lijkt daar nog de meeste potentie voor te hebben omdat die molekulen groter zijn dan die van finasteride.
__________________
Eerste haaruitval: 2003 (kruin en bovenop)
Eerste behandeling 1 mg finasteride dd: v.a. 2008
Einde eerste behandeling fina 2011.
Start eerste behandeling met Minoxidil: 2-2013
Einde minoxidil behandeling 5-2013
Start tweede behandeling 1.25 mg finasteride dd: v.a. 6-2014
Einde tweede behandeling fina 7-2014
Start post fina klachten 7-2014
Eind post fina klachten 1-2015
Start derde behandeling fina 2-2016
Einde derde behandeling fina 3-2019
Haaruitval wordt nu (3-2020) weer erger.
Harem is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
finasteride bijwerkingen, minoxidil, pfs, post finasteride syndroom, saw palmetto

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.