Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 november 2002, 19:27   #1
mauritsvanhout
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 november 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 5
Cool psychische effecten alopecia areata

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met alopecia areata. En dan in het bijzonder hoe het van invloed is op hoe je je voelt. Ik ga nu sindskort weer graag de deur uit, maar dit is toch wel een hele tijd minder geweest. Ik heb sindskort geen haren meer op mijn hoofd en verder nog meer kale plekken op de rest van mijn lichaam. Nu begin ik steeds meer te wennen aan het idee, maar het is wel lang moeilijk geweest en iedere keer dat ik de straat op ging was al lastig. Hoe is dat voor jullie ?

Laat eens iets weten.


Groeten,


maurits
mauritsvanhout is offline   Met citaat reageren
Oud 26 november 2002, 11:04   #2
HenkW
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 6
Hoi Maurits,
Ik ben 32 jaar en 11 maanden geleden opeens helemaal kaal geworden. De eerste 3 maanden had ik het erg moeilijk mee. Mijn omgeving toonde wel begrip maar kon zich toch moeilijk inleven wat het je innerlijk doet. Tevens had ik het idee dat op straat iedereen naar mij zou kijken. Daarom nam ik de beslissing dat het zo niet verder kon. Ik heb toen enkele gesprekken gehad met een maatschappelijk medewerker. Die gesprekken hadden vooral als doel om er zelf over na te denken (die tijd gunde ik mezelf niet). Tijdens die gesprekken krijg je dus zeker geen "handleiding" hoe je het moet verwerken. Door die gesprekken kreeg ik wel eindelijk de rust in mijn hoofd (kan het andere zeker aanraden). Daarna heb ik een zonvacantie op de Canarische Eilanden gehouden, op het strand kreeg ik eigenlijk leuke reacties als ik mijn hoofd insmeerde. Na die vacantie was het opeens geen probleem meer dat ik kaal was, het was alsof ik mijn oude leven weer opgepakt heb. Grappen over kaalheid treffen mij niet meer en als mensen me ermee confronteren diens ik niet meer terug.
Wat mij ook goed heeft gedaan, is dat mijn collega's qua grappen en grollen mij niet hebben ontzien. Klinkt raar, het deed mij goed om er ontspannen mee om te gaan.
Ik heb het gelukkig redelijk snel kunnen verwerken en ben nu ook best trots op mijn kale kop.
Als tip voor anderen: sta je zelf toe om te "rouwen" dat je je haar kwijt bent. Neem daarvoor de tijd en je mag dus best kwaad worden waarom jouw dat is overkomen. Je hebt een nieuwe identiteit gekregen en die moet je leren accepteren.
__________________
Henk
HenkW is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2002, 00:59   #3
mauritsvanhout
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 november 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 5
je hebt gelijk

Hallo Henk,


Bedankt voor je reactie. Wat je zegt klopt denk ik wel. Het is allemaal een proces van gewenning. Soms ook voor de buitenwereld. Mij valt op dat die er vaak positiever tegenaan kijkt dan je zelf verwacht. Maar het is niet alleen de buitenwereld, je moet echt wennen aan jezelf, aan die kop in de spiegel, nooit meer je mooie zwarte haren, geen wenkbrauwen meer, aftakelende wimpers. Ik heb soms het idee "minder"mens te zijn en dat maakt het moeilijk.

Ik hoop dat dit gaat slijten in de toekomst, en stiekem hoop ik ook dat ik nog mijn haren eens terugkrijg.

Maar ja....


maurits
mauritsvanhout is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2003, 22:55   #4
Annelies
HaarWeb lid
 
Annelies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2001
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 318
HOi Maurits,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik heb altijd een saai kapsel gehad (gewoon lang haar dat naar beneden hangt). Het was wel dik, maar toen kreeg ik a.a. en bleef er dus niets van over. Net voordat ik mijn gehele haarwerk kreeg had ik eigenlijk al niet genoeg haar meer om de plekken te bedekken. Het was dus heel dun! Maar ik kreeg me toch een haarwerk! Goeiendag! Een bos haar! Dat was wennen, ik herkende mezelf er helemaal niet in en het zat niet fijn en het was echt niks. (en ik ging de deur echt niet meer uit als het niet superbelangrijk was).

Maar na verloop van tijd kon ik het een beetje fatsoenlijk doen en ging het wel enigzins. Maar in de spiegel kijken zoals ik eerst was, daar wilde ik liever niet aandenken, daar had ik echt moeite mee.
Na een tijd begon ik het een beetje te accepteren en zei ik ook tegen mijn vrienden: mijn nieuwe ik, mijn nieuwe haar en "vroeger toen..." en zo van die dingen.
Ik ben 15 kg afgevallen doordat ik me ook geen mens meer voelde. Dus voor mij was het op een gegeven moment: bos haar, wat slanker: nieuw gezicht: nieuwe ik! (toen heb ik me er maar redelijk bij neergelegd) Wat kun je nog meer doen??

Mijn wimpers en wenkbrauwen ben ik ook kwijt en mijn overige lichaamshaar trouwens ook. En dat is dus 's ochtends nog weleens behoorlijk zwaar, zonder make-up en haar in de spiegel kijken...!

Wat zeggen jouw vrienden als je het hebt over je 'minder mens' voelen?? Mijn vrienden zeggen altijd nouwnouw dat zal toch wel meevallen, kom op zeg. Je bent echt niets minder. Dat waardeer ik echt heel erg, dat heb ik op dat moment vaak echt even nodig.

Maar heel veel sterkte, en onthoud: ons haar kan altijd nog terugkomen (en daar hopen we dan maar ook op!!)
groeten,
Annelies
Annelies is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2003, 22:21   #5
Frank1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 april 2003
Locatie: Dordrecht
Berichten: 1
Ha die Maurits,
Ik ben Frank, 35 jr oud en heb sinds okt 01 A.A. Het begon in mijn baard en na enkele weken een steeds groter wordende plek op mijn achterhoofd. Godzijdank heb ik na ca. 10 al mijn hoofdharen weer teruggekegen. Of dit vanzelf is gekomen of door het smeren met Bethamethason-zalf, weet ik niet. Nu, 1-1/2 jr verder heb ik nog steeds enkele kale plekken in de baardstreek. De mensen in omgeving hebben geen begrip meer, maar ik vind het nog steeds een akelig gezicht. Ik ben nog niet helemaal compleet denk ik bij mezelf. :
Frank1 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2003, 00:56   #6
mauritsvanhout
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 november 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 5
hallo frank,


heel herkenbaar. Ik maakte me toentertijd veel drukker over de kale plekken in de baard dan in nu over mijn kale kop. Inmiddels ben ik wie ik ben met de kale kop en dat daar leer ik steeds beter mee omgaan. Mijn baardharen komen inmiddels (heel weinig hoor) weer terug lijkt het. Maar essentieel is dat je blijft leven, doe alles zoals je het deed, of nog meer. Geloof in jezelf en straal dat uit. Ik weet hoe moeilijk het is absoluut. Soms heb ik zwarte momenten, maar die worden steeds minder.

En als het je helpt er zijn anderen. Je bent niet alleen !

groeten,

maurits
mauritsvanhout is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2003, 19:08   #7
tgtj
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2003
Berichten: 2
Ik ben een vrouw van 21 en heb sinds mijn 14de last van AA. Een meisje in mijn klas merkte op dat als ik mijn haar in een staart deed, dat er dan onder de staart een soort van inham zat. Er ging bij mij nog geen lampje branden, maar mijn moeder die AA totalis heeft, was bang dat dit het begin van kaal worden betekende.
Dit was ook het geval. Ik ben nooit helemaal kaal geweest en in de eerste 4/5 jaar waren het alleen maar plekken, maar na een tijd van frustratie waarbij ik van de ene dermatoloog naar de andere werd gestuurd heb ik de hoop opgegeven. Ik wilde geen valse hoop meer met pillen en zalfjes en andere zooi. Ik kon het niet meer aan om keer op keer teleurgesteld te worden omdat mijn haar niet terug kwam. Op dit punt (nu 2,5 jaar terug) heb ik besloten om het haar wat ik nog had af te scheren en gebruik te maken van een haarwerk. Ik was in het dagelijkse leven zo geobsedeerd geraakt met het verbergen van mijn kale plekken dat ik moeilijk nog ergens anders aan kon denken.
Vrienden en familie reageerden allemaal erg positief. Ik bleef toch dezelfde, met of zonder haar. Het is fijn dat ze het zeggen, maar voor mijn gevoel was ik zeker niet meer dezelfde.... ik had het gevoel dat iets dierbaars van mij afgepakt werd, omdat ik mijn haar 1 van de mooiste dingen aan mijzelf vond. Hierdoor ben ik in een depressie geraakt waar ik moeilijk uit kon komen, waarbij veel verdriet, maar ook veel woede kwam en af en toe nog komt kijken.

Het goede nieuws is, dat ik op dit moment nog maar een paar kleine plekjes op mijn hoofd heb. Ik ben dit jaar op vakantie geweest in Turkije en heb daar zonder haarwerk gelopen! Ik voelde me verlost, vrij! Ik vond het zo heerlijk om weer gewoon te kunnen zwemmen, door harde wind te lopen met mijn hoofd omhoog en een glimlach op mijn gezicht!
Ik durf het alleen niet in Nederland. Ik ben bang dat ik dan zoveel druk op mezelf leg, dat mijn haar binnen notime weer uitvalt. Dus ik loop nu weer met mijn haarwerk en voel me meer gevangen dan ooit. Zeker met dit warme weer vervloek ik mijn haarwerk en angst, verdriet en woede zijn momenteel veel aanwezig.

Voor mij dus veel ups en downs. Waarbij het het moeilijkst is om te onthouden wie ik ben en dat ik inderdaad niet verander doordat ik wel of geen haar heb... maar wat is dat toch allemachtig moeilijk.
tgtj is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 01:55   #8
WendyZ
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 november 2003
Berichten: 41
Hai Tgtj,

Je verhaal heeft me erg aangegrepen want ik begrijp heel goed wat je doormaakt. Zelf heb ik sinds anderhalf jaar AA en heb ik sinds 2 weken een haarwerkje. Helaas valt m'n haar zo snel uit dat ik verwacht binnen een paar maanden aan een heel haarwerk te zullen moeten.
Zou je het leuk vinden om via mail met me te kletsen? Mijn adres is wendyzeeman@hotmail.com.
Hoop van je te horen!

Groetjes,

Wendy
WendyZ is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.