Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 maart 2016, 02:53   #1
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Question vasten en haaruitval

Ik had er al over gelezen dat vasten niet bevorderlijk was voor je haar, maar kan iemand dat hier bevestigen of dat zo is (iemand ervaring misschien?).

Met vasten eet en drink je overdag niet, in de avond uiteraard wel.
Dus je mist 2 maaltijden p dag. In de laatste week val je ook een paar kilo's af.

Dit duurt ongeveer 4 x 7 dagen, en is eenmalig in een jaar.
Zou dit echt fataal kunnen zijn? Of zou dit ergens wel mee kunnen vallen?
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2016, 11:01   #2
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Ervaring heb ik niet maar het lijkt me dat vasten hoe dan ook een klap geeft aan het lichaam. Het lichaam houdt van regelmaat, en die verstoor je met lichamelijke stress. Het feit dat je al gewicht verliest zegt ook genoeg natuurlijk. Dit zal echt niet in de laatste week beginnen, maar dan pas opgemerkt worden. En of mensen er haaruitval door krijgen? Denk dat als je al gevoelig bent voor kaalheid dat het een extra factor kan zijn voor wat meer haarverlies. Al zal het misschien niet veel zijn. Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met vasten en heb eigenlijk ook nooit wat gehoord erover van mensen die er wel aan doen.

Laatst gewijzigd door Reet; 7 maart 2016 om 11:04
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2016, 23:11   #3
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Ervaring of niet, evenzo bedankt voor je antwoord.

Is lichamelijke (fysiek) stress iets anders dan het geestelijke (mentaal) stress?
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2016, 01:20   #4
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Uiteraard zit er verschil in lichamelijke en geestelijke stress! Net zoals lichamelijke en geestelijke mishandeling om maar wat te noemen. Iemand kan je een klap geven of je tot op het bot raken door je bijvoorbeeld erg te kwetsen. Beide pijnlijk. Het lichaam heeft gewoon echt regelmaat nodig. Eten, slapen, bewegen... Je lichaam ontregelen op welke manier dan ook vindt jouw lichaam niet fijn. Bij dingen die je lichaam normaal gesproken niet kent kan het gaan protesteren. Bijvoorbeeld ineens heel zwaar gewichtheffen of abnormaal drank/drugs tot je nemen om maar wat te noemen. Maar ook bij een sportblessure of lichamelijk ongeluk word je lichaam wat aangedaan. En je kunt geestelijke stress hebben door bijvoorbeeld iets heel naars wat je te horen hebt gekregen. Iedereen heeft stress van de dagelijkse dingetjes, dat is ook niet erg want dat houd je ook een beetje alert. Maar als je echt hele nare dingen hebt meegemaakt en vooral langdurig echte zorgen hebt dan ga je ook lichamelijk daar last van krijgen. Ik ken ook iemand van wie de zus onverwacht is overleden en de geestelijke klap daarvan heeft haar wenkbrauwen doen uitvallen. In 1 klap geen wenkbrauwen meer. Zo ook zijn er verhalen van mensen die na een ingrijpende gebeurtenis helemaal grijs zijn geworden. Zelf heb ik ook veel haaruitval gekregen door langdurig en hevige stress. Ook hele kale ronde plekken, die overigens gelukkig wel weer dichtgroeien.

Laatst gewijzigd door Reet; 8 maart 2016 om 01:31
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2016, 19:07   #5
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Ik had er al over gelezen dat vasten niet bevorderlijk was voor je haar, maar kan iemand dat hier bevestigen of dat zo is (iemand ervaring misschien?).

Met vasten eet en drink je overdag niet, in de avond uiteraard wel.
Dus je mist 2 maaltijden p dag. In de laatste week val je ook een paar kilo's af.

Dit duurt ongeveer 4 x 7 dagen, en is eenmalig in een jaar.
Zou dit echt fataal kunnen zijn? Of zou dit ergens wel mee kunnen vallen?
Beste Hallo,

Ik vast al wat is het, wellicht 18 jaar ofzo? Nooit iets van gemerkt. Zorg er wel voor dat je in de avond voldoende van alles binnen hebt, als het lukt tenminste ;-) Vaak wordt je maag na een week al kleiner.

suc6!
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2016, 00:15   #6
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Is lichamelijke (fysiek) stress iets anders dan het geestelijke (mentaal) stress?
Nee, bij stress is er altijd een terugkoppeling naar de hersenen.
De enige verschillen zijn de intensiteit en de duurte van de stress.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2016, 04:13   #7
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalekop28 Bekijk bericht
Beste Hallo,

Ik vast al wat is het, wellicht 18 jaar ofzo? Nooit iets van gemerkt. Zorg er wel voor dat je in de avond voldoende van alles binnen hebt, als het lukt tenminste ;-) Vaak wordt je maag na een week al kleiner.

suc6!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Nee, bij stress is er altijd een terugkoppeling naar de hersenen.
De enige verschillen zijn de intensiteit en de duurte van de stress.
Reuze bedankt voor het antwoord!! hiermee dus geen lichamelijke stress te vrezen
..Mijn mama's voedsel is sowieso kerngezond
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2016, 18:19   #8
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Sorry maar lichamelijke stress bestaat niet?
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2016, 19:40   #9
CarlaBosman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2014
Berichten: 253
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Uiteraard zit er verschil in lichamelijke en geestelijke stress!
Dat hangt van je definitie van stress af. In de psychologie is een gebruikelijke definitie: het negatieve affect dat hoort bij een belasting die je als te hoog ervaart, d.w.z er wordt iets van je geëist en je denkt het niet aan te kunnen. Dit is een psychologische definitie en die gaat dus over psychologische stress.

Citaat:
Zo ook zijn er verhalen van mensen die na een ingrijpende gebeurtenis helemaal grijs zijn geworden.
Grappig dat je dit noemt, dat grijs worden schijnt te worden veroorzaakt door Alopecia Areata (zie verderop op Haarweb), dat is dan feitelijk al een tijd bezig maar wordt niet opgemerkt tot op een nacht nog wat normaal gekleurde haren uitvallen. Daardoor slaat de balans door en lijkt het alsof je plotseling grijs geworden bent.
CarlaBosman is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 01:48   #10
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Sorry maar lichamelijke stress bestaat niet?
Er bestaat geen verschil tussen 'lichamelijke' of 'mentale' stress.
Stressprikkels (zoals bvb fobieën, of momenten van extreme spanning) opgevangen door je corpus worden altijd doorgegeven aan de hersenen die dan een respons ovv cortisol vrijgeven.
Ik snap zelf niet wat je zou kunnen bedoelen met lichamelijke stress.

De enige factor die van belang is of de stress al dan niet chronisch is (of kan worden). Chronische stress is nefast voor de gezondheid en kan resulteren in depressie en andere lichamelijk klachten.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 01:50   #11
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Reuze bedankt voor het antwoord!! hiermee dus geen lichamelijke stress te vrezen
..Mijn mama's voedsel is sowieso kerngezond
Kan er mij iemand vertellen wat er op dit forum gesnoven wordt dat mensen voedsel beginnen te associëren met stress?
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 02:13   #12
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Er bestaat geen verschil tussen 'lichamelijke' of 'mentale' stress.
Stressprikkels (zoals bvb fobieën, of momenten van extreme spanning) opgevangen door je corpus worden altijd doorgegeven aan de hersenen die dan een respons ovv cortisol vrijgeven.
Ik snap zelf niet wat je zou kunnen bedoelen met lichamelijke stress.
Je lichamelijke evenwicht verstoren, dat kan door een te grote inspanning te eisen of bijv. je lichaam te verwaarlozen. Ongeacht of het lichaam dan reageert door stoffen aan te maken, het staat dan wel in stress-stand.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2016, 02:54   #13
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Kan er mij iemand vertellen wat er op dit forum gesnoven wordt dat mensen voedsel beginnen te associëren met stress?
Niets, het ging om de onderstaande quote omtrent het vasten en haaruitval.
Vasten is doelbewust en levert geen stress; "je weet dan immers dat je vast (gelukkig)."

Buitenom het "stres" onderwerp, bedoelde ik dat mijn moeder kerngezond eten maakt, dus ik krijg de portie aan voedingstoffen elke avond binnen. Dit i.v. met de haaruitval, wilde ik het graag even weten.

Ik neem dus aan dat vasten (7 x 4 dagen) niet funest is/ slecht doet voor het behoud van de haardos, maar evenzo niet bevorderlijk is (zoals ik van een andere niet-haar-forum had vernomen). Fijn om te weten, thanks

@Reet
Ik wil er ook even bij zeggen dat ik een week tevoren mijn voedselritme aanpas, om te wennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalekop28 Bekijk bericht
Beste Hallo,

Ik vast al wat is het, wellicht 18 jaar ofzo? Nooit iets van gemerkt. Zorg er wel voor dat je in de avond voldoende van alles binnen hebt, als het lukt tenminste ;-) Vaak wordt je maag na een week al kleiner.

suc6!

Laatst gewijzigd door 123hallo; 12 maart 2016 om 03:08
123hallo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.