Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 7 februari 2007, 22:47   #151
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT
Er wordt de laatste tijd veel gezegt dat je kaalheid dus vaak van je moederskant erft maar eigenlijk vind ik dit een beetje raar want ik ken eigenlijk nauwelijks mannen die niet kaal zijn terwijl hun vader dit wel is, alleen Johnny Kraaykamp jr en senior dan...

Ik ken wel redelijk wat mannen die kaal zijn terwijl hun vader dit niet is (mijn vader en zijn broer) wijst dit erop dat het gen voor kaalheid mischien in de meeste gevallen dominant is?
Nou die tweede zin zegt het al. Vader is niet kaal, zoon wel. Dan komt het dus van moeders kant.

Omdat mannen vaker kaal worden (die hebben immers één x en meer mannelijke hormonen) zie je het vaak aan de buitenkant niet aan moeder. Dit terwijl je androgeen receptorgen toch echt op het x chromosoom zit dat je dit dus altijd van je moeder erft.

Kaalheid heeft meestal hetzelfde patroon, dus als je schedel op die van je vader lijkt en je erft kaalheid via jouw moeder, lijk je toch weer op je vader. Heel simpel en logisch.

Het belangrijkste gen is gemapped, maar de factoren die expressie bepalen nog niet allemaal. Je kunt dus een x hebben die kaalheidsgevoelig is, maar nooit kaal worden vanwege het ontbreken van andere factoren (weinig DHT, hormonale storingen en dergelijke).

Je hebt mensen die kaal worden rond hun 20e, maar ook veel mannen kalen door een hormoonstoring, rond hun 40e. Doordat er meer factoren meespelen wordt alles complex en ovoorspelbaar.

Ik heb het al eerder gezegd:

Zoon ----- > Moeder <------ Opa Volle Bos
<------ Oma <-------- Moeder van Oma
<-------- Vader van Oma Kaal

Je kunt theoretisch de X hebben van je overgrootvader van oma's kant. Je krijgt hem echter vaker van je opa van moeders kant (ik geloof dat het ongeveer een 70%, 30% verhouding is. Dit verklaart ook de verschillen tussen broers).
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2007, 17:34   #152
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Mijn vader is kaal, zijn vader stierf met een NW2 en diens vader was wel weer kaal... Ik lijk kwa haarstructuur op geen enkel van hun maar zou het kunnen dat ik mischien de AGA-genen van mijn opa in plaats van mijn vader zou kunnen hebben? Mijn opa heeft echt geluk gehad... 2 kale broers en een kale vader en dan nog niet kaal.
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2007, 21:43   #153
Dude22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 26
Mijn theorie:

In t kort,

Ik denk dat de DHT de testosteron compenseert. DHT ontwikkelt zich met name bij jongens die van zichzelf niet een al te grote hoeveelheid testosteron hebben. (Ik zeg niet weinig, maar niet al te veel)

Als gevolg hiervan komt het bekende enzym om de hoek kijken en doet haar werk, produceert DHT waar het mannelijk lichaam uit natuurlijke reactie om vraagt.

Brengt dus wel 1. kaalheid en 2. overbeharing met zich mee.

In dit verband erf je dus ook niet de kaalheid, wat an sich een rare aanname is, maar erf je de 'starthoeveelheid testosteron', waarna je lichaam om de DHT gaat vragen.

Onder deze theorie valt denk ik met name de groep "jongere AGA's", en niet de oudere mensen.

Agree?
__________________
Intern:
Fina (1,25 delen door 4) sinds januari 2007

Extern:
Minoxidil sinds november 2011
Dude22 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2007, 19:13   #154
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dude22 Bekijk bericht
Mijn theorie:

In t kort,

Ik denk dat de DHT de testosteron compenseert. DHT ontwikkelt zich met name bij jongens die van zichzelf niet een al te grote hoeveelheid testosteron hebben. (Ik zeg niet weinig, maar niet al te veel)

Als gevolg hiervan komt het bekende enzym om de hoek kijken en doet haar werk, produceert DHT waar het mannelijk lichaam uit natuurlijke reactie om vraagt.

Brengt dus wel 1. kaalheid en 2. overbeharing met zich mee.

In dit verband erf je dus ook niet de kaalheid, wat an sich een rare aanname is, maar erf je de 'starthoeveelheid testosteron', waarna je lichaam om de DHT gaat vragen.

Onder deze theorie valt denk ik met name de groep "jongere AGA's", en niet de oudere mensen.

Agree?
Hmm was dit een antwoord op mijn vraag? Wat jij hier zegt staat in andere woorden hier wel vaker op de site maar waar het me om ging is dat je iedereen wel hoort zeggen van ja je moet naar je vader of naar de vader van je moeder kijken maar hoe zit het met de vader van je vader?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2007, 12:32   #155
hairobservator
QuickGrafting = FUTURE
 
hairobservator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2005
Locatie: 's-HEERENBERG(NL)
Berichten: 1.111
Thumbs down Erfelijkheid!

Deze theorie vanuit de oude haarkunde zal spoedig gaan verdwijnen omdat het niet kloppend is deze bewering van de oude wetenschap dat haaruitval & kaalheid erfelijk zou moeten zijn!

Ik ken ook mensen genoeg met haaruitval waarvan beide ouders géén haaruitval hebben! Voorbeelden genoeg dat deze wetenschap totaal niet kloppend is!

Bij mezelf klopte deze ook niet! Vader kreeg haaruitval op zijn 27e en deze liep door tot zijn 35e toen nam hij een pruikje tegen zijn kaalheid! Bij mijzelf begon het met 19 jaar al(!) en op mijn 23e was ik helmaal kaal bovenop! Erfelijke tijdsfaktor klopt totaal niet!

Misschien erven we de eigenschappen die leiden tot deze haaruitval wel van onze ouders(?),
de levensgewoonten die we overnemen van de ouders en misschien beleven we wel dezelfde konflikten in ons leven als onze ouders en lijden we daardoor onder dezelfde "Trennungsgefühle" als hun die weer lijden tot haaruitval & kaalheid!

Ik ga uit van de stelling van de zelfverantwoording! Oorzaak - gevolg theorie, dat haaruitval zomaar toevallig begint daar geloof ik niet in!

Als men echt erfelijke haaruitval heeft zal men dit al in de kindheid merkbaar & zichtbaar kunnen vaststellen!

NIEUWE HAARKUNDE!
www.neuehaarkunde.de voor meer info of lees het boek "afscheid van haaruitval" van Holger Sonnenwald zie op www.lionhair.com voor bestelling van dit revolutionaire boek over de haaruitval van de mens!

Groet Hairobservator
Expert op het gebied van haartransplantatie & haarregeneratie

Laatst gewijzigd door hairobservator; 3 maart 2007 om 12:42
hairobservator is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2007, 12:49   #156
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Hoe is jouw lichaamsbeharing en die van je vader in verhouding met elkaar? Als jij voor je leeftijd veel hebt en je vader voor zijn leeftijd niet kan het ook gewoon dat jij meer DHT als hem hebt en dus eerder kaal wordt. Mijn vader is erg behaard en werd rond zijn 25ste kaal, zijn broer is veel minder behaard en werd precies op dezelfde manier kaal maar dan alleen 7 jaar later. En schrikbarend genoeg voor mij ben ik ook iets behaarder als de zoon van mijn vaders broer:-(
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2007, 09:58   #157
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Weet je ik snap er helemaal niets van.

Van mijn vaderskant is niemand kaal ook niet mijn opa. Geen ooms/neefs whatsoever.

Van mijn moederkant is ook niemand kaal, niet mijn opa. Geen ooms, neefs
whatsoever.

Integendeel ze hebben allemaal vet dik stijl haar. Echt mooi haar..

Maar mijn moeder en oma hebben wel last van soort vrouwelijke AGA..maar op late leeftijd 50/60 dat lijkt me verder normaal..mss heb ik het van mijn moeder/oma geerfd..vrouw->zoon?

Maar ik..mijn haar heeft heel andere structuur, tis dun en golvig en je kan er niks mee doen. Daarnaast denk ik dat ik ook nog kaal aan het worden ben..Iig het is overal dun eigenlijk vooral zijkanten..boven iets minder dun..maar rondom kruin moet ik wel bijkammen zodat er geen lichte plekken zichtbaar zijn..dat lijkt me al n teken dat ik kaal aan het worden ben

Maarja wie heeft mij dit kut haar gegeven!?! mijn overgrootopa??
En ook nog..ik heb geen lichaamshaar, geen spieren, ik zie eruit als een kind van 16 en ik ben 21..zijn mijn folligen zo gevoelig voor dht?!

Laatst gewijzigd door haarmens2; 5 maart 2007 om 10:20
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2007, 14:10   #158
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haarmens2 Bekijk bericht
Weet je ik snap er helemaal niets van.

Van mijn vaderskant is niemand kaal ook niet mijn opa. Geen ooms/neefs whatsoever.

Van mijn moederkant is ook niemand kaal, niet mijn opa. Geen ooms, neefs
whatsoever.

Integendeel ze hebben allemaal vet dik stijl haar. Echt mooi haar..

Maar mijn moeder en oma hebben wel last van soort vrouwelijke AGA..maar op late leeftijd 50/60 dat lijkt me verder normaal..mss heb ik het van mijn moeder/oma geerfd..vrouw->zoon?

Maar ik..mijn haar heeft heel andere structuur, tis dun en golvig en je kan er niks mee doen. Daarnaast denk ik dat ik ook nog kaal aan het worden ben..Iig het is overal dun eigenlijk vooral zijkanten..boven iets minder dun..maar rondom kruin moet ik wel bijkammen zodat er geen lichte plekken zichtbaar zijn..dat lijkt me al n teken dat ik kaal aan het worden ben

Maarja wie heeft mij dit kut haar gegeven!?! mijn overgrootopa??
En ook nog..ik heb geen lichaamshaar, geen spieren, ik zie eruit als een kind van 16 en ik ben 21..zijn mijn folligen zo gevoelig voor dht?!
Is de diagnose aga dan door een dermatoloog gesteld?
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2007, 16:16   #159
hairobservator
QuickGrafting = FUTURE
 
hairobservator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2005
Locatie: 's-HEERENBERG(NL)
Berichten: 1.111
Verklaring & samenhang "Oude Haarkunde" klopt niet!

Haaruitval is het resultaat van een genetisch vastgelegde overgevoeligheid van de haarfollikels op het hormoon DHT! Variabel en ookweer genetisch vastgelegd is hoe sterk de overgevoeligheid voor DHT zich op de haarfollikels uitwerkt!

"Vooral het waar & wanneer en in welke mate op verschillende haarwortels nu zo´n genetisch bepaalde haaruitval inslaat begrijp ik niet uit de oude haarkunde ook de samenhang met hormonen!
Jazeker is er een verband tussen hormonen & haaruitval maar.."

Ik geloof ik de theorie van de zelfverantwoording!
Oorzaak - gevolg!
Ik geloof niet in toevallige haaruitval,
dat haarworles op een bepaald moment toevalllig gevoelig zijn geworden voor DHT,
de ene toevallig meer dan de andere enz..
In zoveel toeval gelooft hairobservator niet!

Groet Hairobservator
Expert op het gebied van haartransplantatie & haarregeneratie

Laatst gewijzigd door hairobservator; 5 maart 2007 om 16:52
hairobservator is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2007, 18:56   #160
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kas Bekijk bericht
Is de diagnose aga dan door een dermatoloog gesteld?
Nope..zelf geconcludeerd..
Achterop vind ik het vooral dun tegenaan de kruin..en mijn haar is wel dunner/fijner van structuur geworden volgens mij..
In de zonlicht kan ik er wel doorheen kijken..maar wel ook op meerdere plekken van mijn haar..
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2007, 21:42   #161
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haarmens2 Bekijk bericht
Nope..zelf geconcludeerd..
Achterop vind ik het vooral dun tegenaan de kruin..en mijn haar is wel dunner/fijner van structuur geworden volgens mij..
In de zonlicht kan ik er wel doorheen kijken..maar wel ook op meerdere plekken van mijn haar..
Valt mij trouwens op dat kale zonen van kale vaders vaak dezelfde vorm hebben kwa hoofd en ook kwa lichaam... Mischien een verband?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2007, 06:47   #162
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Mijn vader is niet kaal (55)..maar ik lijk meer op mijn moeder..btw..
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2007, 12:37   #163
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Haarmens2,
Voor zover ik jouw posts heb gelezen, hebben jouw moeder en oma dus AGA en heb jij dit van die kant geërfd. Dan kun jij dus ook met minoxidil beginnen om te voorkomen dat 't erger wordt. Maar bespreek dat even met je huisarts, voordat je eraan begint, want misschien heb je ook een lage bloeddruk.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2007, 17:15   #164
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Haarmens2,
Voor zover ik jouw posts heb gelezen, hebben jouw moeder en oma dus AGA en heb jij dit van die kant geërfd. Dan kun jij dus ook met minoxidil beginnen om te voorkomen dat 't erger wordt. Maar bespreek dat even met je huisarts, voordat je eraan begint, want misschien heb je ook een lage bloeddruk.
hoe bedoel je?
soort lage bloeddruk -> voor dunner haar? ofz?
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2007, 18:18   #165
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Minoxidil, ook als lotion, kan de bloeddruk verlagen. Als je reeds een lage bloeddruk hebt, is er een kans op verdere verlaging van de bloeddruk met als gevolg duizeligheid e.d.
De kans is niet groot, maar bestaat wel.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 12:30
Hoe kun je merken als je kaal wordt tommy_zwolle AGA - Algemeen 27 20 februari 2005 23:23
Voorspellen of je kaal wordt Tiuri AGA - Algemeen 14 29 december 2004 08:47
Voelen dat je kaal wordt? Frans AGA - Algemeen 6 17 oktober 2004 15:11
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.