Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 26 juni 2013, 00:46   #61
chewbaca
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Berichten: 4
Weten jullie eigenlijk zeker of zelf die pillen snijden wel kan?? ik had een keer gehoord dat bij finasteride de werkzame stof niet gelijkmatig over de pil is verdeeld, waardoor je bij het verdelen van de pillen, de ene dag meer binnen krijgt dan de andere.(correct me if i'm wrong)

dit was m::: http://www.youtube.com/watch?v=Hui0FHub4d4 vanaf 1:40, geen idee of het klopt wat die zegt

Laatst gewijzigd door chewbaca; 26 juni 2013 om 00:50
chewbaca is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 00:53   #62
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
You're wrong

Die gedachte komt doordat mensen onwetend zijn over hoe een pil wordt gemaakt. Ik heb zelfs eens een dokter zien beweren dat de werkzame stof niet gelijkmatig verdeeld zou zijn ... maar een dokter hoort zoiets te weten, dus die verdacht ik er van om een eigen agenda te hebben (propecia-verkoop stimuleren of zo).

Pillen maken ze met tienduizenden tegelijk door een heleboel werkzame stof en toeslagmateriaal bij elkaar te gooien, heel goed te mengen en dan machinaal pillen te 'draaien' en eventueel te coaten.

Dat mengen is cruciaal, doe je dat niet dan eindig je met pillen waarvan de dosis onzeker is. Pillen waar toevallig maar 1 mg in terecht is gekomen, pillen waar netjes 5 mg in zit, maar ook pillen met misschien wel 10 mg. Absoluut onacceptabel voor serieuze medicatie. Dus wordt er echt enorm goed gemengd en zit de finasteride netjes verdeeld binnen de pil.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 02:22   #63
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
@anthonieh: fijne vakantie gehad?! Een hoger testosteron is helemaal prima, nog betere resultaten met fitness :-) Wat de bijwerkingen betreft zou je eerder denken aan een te laag testosteron en/of een te hoog oestrogeen gehalte. Ik hoor jammer genoeg bijna nooit dat iemand juist een hoger libido heeft door een hoger testosteron gehalte. Kan het DHT eigenlijk zakken zonder testosteron en oestrogeen te beïnvloeden, of worden die hormonen ook altijd beïnvloed?
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 07:33   #64
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferry Bekijk bericht
@anthonieh: fijne vakantie gehad?! Een hoger testosteron is helemaal prima, nog betere resultaten met fitness :-) Wat de bijwerkingen betreft zou je eerder denken aan een te laag testosteron en/of een te hoog oestrogeen gehalte. Ik hoor jammer genoeg bijna nooit dat iemand juist een hoger libido heeft door een hoger testosteron gehalte. Kan het DHT eigenlijk zakken zonder testosteron en oestrogeen te beïnvloeden, of worden die hormonen ook altijd beïnvloed?
Een week vakantie lijkt meer een heel lang weekend, maar ik was er echt aan toe. Gauw weer

Je moet bedenken dat finasteride de omzetting van testosteron naar DHT remt. Er is dus steeds een hoeveelheid testosteron extra in je bloed die normaal gesproken zou zijn omgezet in DHT. Bovendien merkt je lichaam een tekort aan DHT. Het heeft geen wapens tegen finasteride en het de enige mogelijk reactie om de balans te herstellen is de aanmaak van extra testosteron.

Finasteride is een prachtig medicijn, dat maar 1 ding doet, omzetting van testosteron in DHT remmen. Maar daarmee pakt het wel een schakeltje in een hele keten aan die je hormoonhuishouding flink beïnvloedt. Het lichaam is flexibel en past zich in de regel wel aan aan die nieuwe balans met een hongerdieet van DHT, maar bij sommigen lukt dat minder goed en uit het zich in serieuze bijwerkingen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 20:55   #65
Bestian91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2013
Berichten: 13
Hoi allemaal,

ben nu twee dagen aan de finasteride 0,5 en niet meer 1 mg/d.. merk zelf nu al dat ik minder jeuk heb en werd vanochtend zelfs wakker met een (soort van) erectie! Wie weet wordt dit m dus..

heb vandaag ook een lading minoxidil binnen gekregen. Ben alleen aan het twijfelen geraakt of ik hiermee wil starten.. aan de voorkant werkt minox namelijk een stuk minder en dat is nu juist waar het bij mij allemaal gebeurt.. Wil eerst kijken of de finasteride mijn haarlijn kan behouden. Als dat zo is ben ik al tevreden en kan de minox de kast in..

Wat denken jullie? Heb zelf nog geen uitval van 100 haren per dag.. zou ik het redden met 0,5 mg/d fina?

vr gr
Bestian91 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 22:43   #66
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Ken je ook de mogelijke nadelen van dit overschot aan testosteron in het bloed, AnthonieH ? Want ik ken eigenlijk alleen voordelen van voldoende testosteron.

__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 23:12   #67
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairpilot Bekijk bericht
Ken je ook de mogelijke nadelen van dit overschot aan testosteron in het bloed, AnthonieH ? Want ik ken eigenlijk alleen voordelen van voldoende testosteron.
Niet echt, al vermoed ik dat de klachten die sommigen hebben als 'steken' of 'een zwaar gevoel' in hun ballen -vooral als ze net met finasteride beginnen- wel eens zouden kunnen samenhangen met die plotselinge verhoogde productie van testosteron.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2013, 23:17   #68
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Niet echt, al vermoed ik dat de klachten die sommigen hebben als 'steken' of 'een zwaar gevoel' in hun ballen -vooral als ze net met finasteride beginnen- wel eens zouden kunnen samenhangen met die plotselinge verhoogde productie van testosteron.
Interessante aanname. Ga ik mee eens in verdiepen. Het is inderdaad zo dat veel lotgenoten bijwerkingen ervaren in het begin die soms na een tijdje overgaan; wellicht dat deze (mede) veroorzaakt worden door de testosteron piek.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 00:19   #69
Lokaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 9
Ik zit nu op dag drie finasteride, voor zover merk ik nog niets. Ik ben ook niet echt op zoek naar bijwerkingen eigenlijk. Heb het idee dat je dan al je fysieke mankementen aan finasteride gaat wijden.

Ik gebruik pilletjes van 1mg per dag, snijd die door midden en neem er smorgens 1 om 11 uur en savonds om 11 uur. Ik zet de wekker van mijn tel op tril en heb een heel klein doosje met halve pilletjes altijd bij me aangezien ik veel onderweg ben. super handig.
Lokaal is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 00:27   #70
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Ok ik denk dat het nu wel redelijk duidelijk is waarom er seksuele bijwerkingen kunnen optreden, oestrogeen en testosteron niveaus die andere waarden aannemen.

Natuurlijk kijk ik ook nog wat verder dan alleen de seksuele bijwerkingen. Of je nou wel of niet Finasteride gebruikt, ik vind dat je scherp moet blijven op publicaties en onderzoeken van derden. Ik heb me vandaag wat meer verdiept in de mogelijke neurologische problemen. Ik vond een forumpost wat mij wel een beetje bang maakt als beginnende Finasteride gebruiker. Ik heb onder het artikel een beknopte vertaling gezet, aangezien het taaie kost is. Graag jullie mening. Het is overigens niet mijn bedoeling om mensen bang te maken, meer om meer inzicht te krijgen in de mogelijke bijwerkingen van Finasteride.


http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=2577

Het is nogal ingewikkeld, maar als ik het goed heb begrepen zegt hij het volgende:

Zoals we weten is Finasteride een DHT remmer door het enzym 5 alfa type 2 te onderdrukken, zodat het hormoon testosteron in mindere mate in DHT omgezet kan worden.

5 alfa type 2 bevindt zich o.a. in de prostaat, de haarfollikels, maar is ook aanwezig in de ruggenmerg van het centraal zenuwstelsel.

Het onderdrukken van enzym 5 alfa type2 heeft echter als gevolg dat ook andere belangrijke verbindingen niet tot stand kunnen komen, dus niet alleen de verbinding testosteron --> DHT.

De belangrijkste daarvan is volgens de schrijver de aanmaak van 'Allopregnanolone'. De belangrijkste functie hiervan is de myelinisering van zenuwcellen, myeline zorgt ervoor dat zenuwimpulsen snel kunnen worden doorgestuurd.

Zoals ik al zei, zal de verminderde myeline vooral doorwerken in de ruggenmerg, door het plotselinge onderdrukking van enzym 5 alfa type 2 aldaar en dan met name bij de motorische zenuwcellen. De gevolgen hiervan komen overeen met de bijwerking 'brain fog' (cognitieve problemen, balans, spraak etc.). Gevolgen die bij sommige gebruikers op de lange termijn zijn opgetreden.


Graag jullie visie/mening..

Laatst gewijzigd door Ferry; 27 juni 2013 om 00:29
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 00:49   #71
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Ik begrijp het verhaaltje wel, maar heb onvoldoende medische kennis om hier iets zinnigs over te zeggen. Let alleen op met de site propeciahelp; uiteraard moet je voorzichtig zijn, maar dat is (bij momenten) toch een redelijke paniekerige en weinig genuanceerde website.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 12:58   #72
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
@bestian: fijn dat je bijwerkingen over zijn met 0,5mg!! Ik zit nu in me 4e dag en nog nergens last van, vanochtend nog prima gesekst haha (ff afkloppen).

@hairpilot and others: ja klopt is ook een panieksite, de oorspronkelijke post kwam eigenlijk van de website hairlosshelp. Hij is copy/paste geplaatst op Propeciahelp. Die schrijver van de post weet wel waar hij het over heeft schat ik zo in, hij maakt ook wikipedia artikelen over het neurosysteem. Ik vind wel dat dit forum wel wat kritischer mag kijken naar de relatie (langdurig) Finasteride gebruik en neurologische afwijkingen. Depressie, vergeetachtigheid en andere motorische en cognitieve problemen zijn geconstateerd en de link met het centraal zenuwstelsel is geen fictie. Ik weet dat ik er geen vrienden mee maak hier, de struisvogelpolitiek is met name bij de huidige gebruikers flink aanwezig. Verveet niet dat ik ook een gebruiker van fina ben en gewoon het beste wil voor ons allemaal. Maar het moet wel uitgezocht worden, het is belangrijk genoeg. Ik hoop dat het allemaal toch blijkt mee te vallen, want ik wil Fina graag blijven gebruiken. Cheers!

Laatst gewijzigd door Ferry; 27 juni 2013 om 13:06
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 15:11   #73
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Ik vind het zelf altijd het handigst om een tabletje te verpulveren (bijv. anti-pijnmedicatie). Ik heb daar een klein glazen stampertje voor en een minuscuul plastic glaasje. Eerst breek je hem door, daarna verpulveren en als het poeder is dan gooi ik het op een plastic bordje. Dan maak ik er een lijntje van, en die snij ik vier keer door met een stanleymes en dan heb je vijf precies gelijke delen. Geen kunst.

Het innemen gaat met een lepel yoghurt of kwark (nog gezond ook), daar maak je een kuiltje in, schuift met het mesje het poeder erop, schuift er wat yoghurt overheen en hap slik. Niet proeven, meteen slikken.
__________________

Sinds 1-9-2006: Minoxidil 5% (dr Lee), Spironolactone 2%.
Topicals sinds begin 2007 grotendeels vervangen door zelfgemaakt Spiro/Minox topical 3x daags.
Haarstatus: ik heb een heleboel haar nu; geen enkel probleem meer.
Sinds 12-12-2010 toenemende hoofdhuidirritatie door PG. Gewone vochtinbrengende creme of extra wassen helpt goed.
Sinds begin 2012: hernieuwde haaruitval aan de haargrens vermoedelijk wegens stoppen met Spiro (dr Lee levert niet meer).
18 april 2012 Finasteride, oraal, later topisch en op 15 feb 2013 gestopt wegens verdenking van bijwerkingen (bindweefselpijn).
10 maart 2013 haar valt uit.
Inmiddels weer begonnen met fina topisch; haaruitval gestopt.
Mei 2014: alles is weer hersteld en ik ben tevreden.


A chi consiglia non duole il capo


Laatst gewijzigd door Cory; 27 juni 2013 om 15:22
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 15:31   #74
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Ik kreeg altijd op de vierde dag last van de Fina (verschillende malen opnieuw begonnen en tenslotte opgegeven). Dus als de vierde dag ongemerkt voorbijgaat is de kans groot dat de problemen uitblijven.
__________________

Sinds 1-9-2006: Minoxidil 5% (dr Lee), Spironolactone 2%.
Topicals sinds begin 2007 grotendeels vervangen door zelfgemaakt Spiro/Minox topical 3x daags.
Haarstatus: ik heb een heleboel haar nu; geen enkel probleem meer.
Sinds 12-12-2010 toenemende hoofdhuidirritatie door PG. Gewone vochtinbrengende creme of extra wassen helpt goed.
Sinds begin 2012: hernieuwde haaruitval aan de haargrens vermoedelijk wegens stoppen met Spiro (dr Lee levert niet meer).
18 april 2012 Finasteride, oraal, later topisch en op 15 feb 2013 gestopt wegens verdenking van bijwerkingen (bindweefselpijn).
10 maart 2013 haar valt uit.
Inmiddels weer begonnen met fina topisch; haaruitval gestopt.
Mei 2014: alles is weer hersteld en ik ben tevreden.


A chi consiglia non duole il capo

Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2013, 15:50   #75
Lokaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory Bekijk bericht
Ik kreeg altijd op de vierde dag last van de Fina (verschillende malen opnieuw begonnen en tenslotte opgegeven). Dus als de vierde dag ongemerkt voorbijgaat is de kans groot dat de problemen uitblijven.
De vierde dag al? wow, zo snel. Oke, ik zit nu op dag 4. tot nu toe voel ik me precies hetzelfde als voorheen.
Lokaal is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.