Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 augustus 2005, 18:50   #1
lianne c
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2005
Locatie: holland
Berichten: 4
1e bezoek dermatoloog! TIPS

Hoi, hoi,

Ik was het zo zat dit afwachten, dat ik vanmiddag de dermatoloog maar weer gebeld heb en nu kan vrijdag a.s. al terecht!!! (Het uitvallen gaat wel heel erg snel)

Prettig....

Ik heb vragen genoeg maar hebben jullie nog tips over zakan die ik niet moet vergeten te vragen bij mijn eerste bezoek?

Graag reactie....

Groeten van Lianne
lianne c is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2005, 06:12   #2
Annewil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2005
Berichten: 107
Hallo Lianne,

mijn eerste bezoek aan de dermatoloog ligt nog maar een week of zes achter me... ik heb dus niet al te veel tips, ik moet er nog helemaal aan wennen dat ik plotseling zo kaal ben geworden. Ik heb alopecia universus (de meest ernstige vorm van alopcia areata) Gelukkig trof ik een zeer begrijpende dermatoloog, een vrouw, die zelf geen ervaring had met mijn aandoening, maar wel op zoek ging naar wat ze kon doen. En dat was het volgende:

1 - onderzoek schildklierfuncties
2 - onderzoek mogelijke geslachtsziekten (sifilis veroorzaakt ook ernstige haaruitval af en toe)
3 - onderzoek mogelijke infectieziekte
(dit waren allemaal onderzoeken waarvoor bloed werd afgetapt en er kwam niets bijzonders uit, ik was op dit punt gezond, maar wel goed dat ze het nakeek)

4 - ze heeft een biopt genomen (een klein stukje huid weggehaald, want - zei ze - er bestaat een ziekte die alleen vrouwen treft en waarbij al het haar op het hele lichaam plotseling uitvalt, maar die ook betrekkelijk snel weer geneest, ik wil weten of je dat soms hebt, als dat zo is kan dat je de rust geven dat het betrekkelijk snel weer goed komt), hiervan krijg ik morgen de uitslag, die zet ik hier morgen ook even neer, dat je dat nog weet. Ik vraag dan ook even hoe die ziekte in vredesnaam heet!

5 - ze heeft me aangemeld voor een "groot onderzoek" waarbij alle dermatologen van het ziekenhuis betrokken zijn (een stuk of zeven). Ik moet dan naar een afspraak waarbij ze allemaal aanwezig zijn en hun expertise inbrengen. Ik ga er maar voor, want je weet niet wat eruit komt. Dit is pas in september.

6. Je kan bij jezelf nagaan of er in het afgelopen half jaar iets is gebeurd wat invloed had op je gezondheid. Bij mij bijvoorbeeld speelde een ernstige longontsteking een rol plus de zware antibiotica die ik ervoor kreeg, eind 2004, voor de zekerheid kreeg ik toen ook een griepprik. De meeste mensen hebben daar geen last van, maar ik had al een lange historie van overgevoeligheid voor bijvoorbeeld penicilline. Ook had ik mijn hele leven al aanleg voor eczeem, heftige reacties op sommige insecten en stoffen, ik kon geen mosselen eten en ik kreeg heel af en toe een astma-aanval. Ik had dus al een heftig reagerend afweersysteem. De meeste artsen denken op dit moment dat alopecia areata een doorgeschoten reactie is van het immuunsysteem (de witte bloedcellen) op de eigen haarcellen. Je kunt dus bij jezelf nagaan of je al eerder heftige reacties had op bepaalde stoffen in de lucht of op je huid en dat melden bij de dermatoloog. Hij of zij zal er ook wel naar vragen.

7. Je kunt de dermatoloog ook melden of de aandoening alopecia areata in je familie voorkomt. Dat is ook weer een aanwijzing voor mogelijke genetische predispositie (aanleg).

8. Heb je bijkomende problemen? Ik ben ook mijn wenkbrauwen en oogharen kwijt geraakt inmiddels en kreeg daardoor meer last van ooginfecties (Als ik op de fiets zit bijvoorbeeld, dan waait alles regelrecht mijn ogen in, er is geen bescherming meer). Bijkomende klachten kan je melden, eventueel is daar dan hulp voor mogelijk (in mijn geval een soort oplossing om de ogen te spoelen). Een bijkomend probleem kan ook zijn dat je het vreselijk vindt hoe je er nu uitziet. Daar kan een psycholoog je misschien bij helpen, of je kunt de dermatoloog een recept voor een haarprothese vragen.

meer dingen kan ik op dit moment niet verzinnen. Ik wens je heel veel sterkte vrijdag!

Annewil

Laatst gewijzigd door Annewil; 11 augustus 2005 om 06:23
Annewil is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2005, 10:27   #3
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Jeetje Annewil, wat een geweldige dermatologe heb jij!!! Ik ben jaloers op je...
Ik ben een maand of twee geleden bij een dermatoloog in het Utrechts Medisch Centrum geweest, maar die kon en wilde niets voor me doen. Volgens deze arts heeft de medische wetenschap nog geen antwoord gevonden op alle vragen rond alopecia areata. Men weet niet waar het door veroorzaakt wordt, zelfs de alom geaccepteerde verklaring dat het een auto-immuunziekte is, staat nog ter discussie, en er zijn geen behandelingen die voor iedereen werken.

Ik werd dus onverrichterzake weer naar huis gestuurd, met een klopje op de schouder en het aanbod om met een maatschappelijk werker te gaan praten om het allemaal te verwerken.... Ik heb ook nog om een bloedonderzoek gevraagd maar dat werd geweigerd omdat men niet wist waar men naar moest zoeken....

Dus.... heel veel succes Lianne! Ik hoop dat jouw dermatoloog meer lijkt op die van Annewil dan op die van mij.

Karen
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2005, 12:54   #4
simbah
HaarWeb lid
 
simbah's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2005
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.231
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lianne c
Ik heb vragen genoeg maar hebben jullie nog tips over zakan die ik niet moet vergeten te vragen bij mijn eerste bezoek?

Graag reactie....

Groeten van Lianne
Zou je ons alsjeblieft op de hoogte willen houden over hoe het is gegaan bij de Dermatoloog. Wat hij je heeft geadviseerd om te doen en wat je vooral niet moet doen !

In afwachtend van je reactie,
__________________
-1/4 proscar sinds 02/05
-1/8 proscar sinds 18/09/07
-Calcium, magnesium en zink sinds 11/06
-Glucosamine/chondroitine sinds 09/06
-vitaminepil sinds 11/05
-Ginseng sinds 07/04
-Visolie sinds 03/07
-Sinds 07/07 gestopt met roken

tevreden
simbah is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2005, 19:50   #5
AE3
Het Slaat Nergens Op
 
AE3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: Overijssel
Berichten: 70
Hoi Lianne,

Ik heb niks zinnigs te melden m.b.t. je oproepje, maar ik wilde je even veel succes wensen voor morgen!!

groetjes Annemarie
AE3 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2005, 20:43   #6
AE3
Het Slaat Nergens Op
 
AE3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: Overijssel
Berichten: 70
Hoi Lianne,

En, hoe is het gegaan afgelopen vrijdag?
Heb je iets aan je bezoek gehad?

groetjes Annemarie
AE3 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2005, 12:50   #7
lianne c
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2005
Locatie: holland
Berichten: 4
hoi,


ik ben na mijn bezoek aan de dermatoloog direkt op vakantie gegaan... bedankt voor jullie reaktie's.

Het bezoek was prettig, hij heeft me alles uitgelegd wat ik eigenlijk al wist en hij heeft een heel uitgebreid bloedonderzoek bij me gedaan.

9 september moet ik terug komen.

Tijdens mijn vakantie heb ik een beetje rust kunnen vinden, maar nu ik terug ben begint de onrust wel weer... mede omdat ik het gevoel heb dat het de afgelopen dagen weer hard is gegaan. Eigenlijk moet ik naar de kapper, maar ik durf de confrontatie niet aan.

Deze site maakt me ook wel erg ongerust... Hier verteld me niemand dat het ook positief af kan lopen....dat hoop ik natuurlijk wel, dat ik bij die 80 % hoor waarbij het allemaal weer gewoon aangroeid... Met af en toe een aanval....

Nou ja, we zien wel.

Groeten van Lianne en bedankt...
lianne c is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2005, 01:30   #8
simbah
HaarWeb lid
 
simbah's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2005
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.231
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lianne c
Deze site maakt me ook wel erg ongerust... Hier verteld me niemand dat het ook positief af kan lopen....dat hoop ik natuurlijk wel
Bij mensen wiens resultaat positief afloopt, die zitten echt niet meer hier bij haarweb.nl. Ik hoop zelf voor je dat het goed gaat. Hou je ons wel op de hoogte.
__________________
-1/4 proscar sinds 02/05
-1/8 proscar sinds 18/09/07
-Calcium, magnesium en zink sinds 11/06
-Glucosamine/chondroitine sinds 09/06
-vitaminepil sinds 11/05
-Ginseng sinds 07/04
-Visolie sinds 03/07
-Sinds 07/07 gestopt met roken

tevreden
simbah is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Weet iemand een goede dermatoloog? Weet niet naar wie ik moet gaan feb AGA - Algemeen 10 13 juni 2008 23:24
Tips & Tricks voor mensen met een haarwerk. Salvamia Haarwerken 0 16 januari 2005 16:15
Gister afspraak dermatoloog Eefje Haarproblemen bij vrouwen 15 26 oktober 2004 00:02
Tips bruder TTM - Algemeen 5 24 oktober 2004 13:26
Praktische vragen over bezoek aan dermatoloog Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 25 3 juni 2004 17:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.