Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 1 juli 2006, 13:02   #46
Biljartbal
Banned user
 
Biljartbal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Berichten: 868
Mijn pa is kaal. mijn opa (moeders kant) is geheel kaal. Twee zoons van hem hebben de haarlijn als iemand van 13 . De jongste zoon van hem is weer kaal. Mijn broertje heeft ook last van haaruitval, mijn andere broertje heeft weer een haarlijn als iemand van 13

Ik begrijp er geen klote meer van
Biljartbal is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 14:31   #47
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Dude
Mijn vader is zelf ook kalend. Hij is 50 en heeft een NW 4 - 5. Zijn vader, mijn grootvader is 82 jaar en heeft een NW 5. Ik ben 19 jaar en heb een NW 1 - 2.
De vader van mijn moeder heb ik nooit gekend, maar hij had naar het schijnt nog wel wat haar op zijn hoofd toen hij stierf. De broers van mijn moeder hebben allebei nog hun haar. Ze zijn niet kalend.

Dus ik heb het haarverlies van mijn vader geërfd.
Denkfout, die hebben het van hun opa. Jij van je moeders vader... snap je? Die broers zeggen niks. Weteje trouwens niet zeker dat je NW 1/2 niet egwoon ene volwassen haarlijn is?

ik heb zelf de haarlijn die ik had toen ik 12 was nog. Maar bijna iedereen die ik kenheeft een verhoogde haarlijn.
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 22:57   #48
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Hoe weet je nou dat hij het van zijn moeder erft, dat hoor ik wel vaker, maar dat is onzin!
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 23:07   #49
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees
Hoe weet je nou dat hij het van zijn moeder erft, dat hoor ik wel vaker, maar dat is onzin!
Inderdaad, ik ken ook mensen die qua kaalheidspatroon juist op hun vader lijken.

Maar kijken naar je naaste mannelijke familieleden (dus zeker de broers van zowel je vader als je moeder) kan wel een beeld scheppen over wat je te wachten staat. Het biedt geen zekerheid, maar vergelijk je haar maar eens met dat van hen op oude foto's en zie of je bij een van hen een vergelijkbare ontwikkeling ziet. Het is dan vrij aannemelijk dit zich ook op dezelfde manier doorzet.
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 01:56   #50
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees
Hoe weet je nou dat hij het van zijn moeder erft, dat hoor ik wel vaker, maar dat is onzin!
Miesjes zijn XX, X van moeder en X van vader,

Jongens zijn XY - X van de moeder, X van de vader

Je kan dan concluderen dat je dit van je moeder erft.

Je moeder heeft twee X-chromosomen, van je vader en moeder. Dus in theorie kan je kaalheid erven van de opa van je moeder en van de vader van je oma.

Ik denk (Hoop) dat het wel klopt, ik ben 25, norwood 1, geen kale kruin, dik haar. net als mijn opa, van mijn moeders kant (die was 74 en had een norwood 1).

Alhoewle, mijn vader is ook niet kaal. Kwam echter op deze site terrecht omdat zijn haar uitviel door medicijngebruik
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 07:32   #51
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous
Miesjes zijn XX, X van moeder en X van vader,

Jongens zijn XY - X van de moeder, X van de vader

Je kan dan concluderen dat je dit van je moeder erft.

Je moeder heeft twee X-chromosomen, van je vader en moeder. Dus in theorie kan je kaalheid erven van de opa van je moeder en van de vader van je oma.

Ik denk (Hoop) dat het wel klopt, ik ben 25, norwood 1, geen kale kruin, dik haar. net als mijn opa, van mijn moeders kant (die was 74 en had een norwood 1).

Alhoewle, mijn vader is ook niet kaal. Kwam echter op deze site terrecht omdat zijn haar uitviel door medicijngebruik
Een mensen heeft 23 chromosomenparen, 46 chromosomen dus. Je praat nu over twee daarvan, de X- en de Y-chromosoom alsof al helemaal duidelijk is dat juist daar een kaalheidsgen of iets dergelijks zit. Ik dacht dat zo'n gen nog niet was aangetoond, als het al bestaat. Bovendien, hoe komen vrouwen dan soms ook aan AGA?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 09:33   #52
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
He kniekous jij zegt dat je nw 1 hebt en geen kalende kruin en dik haar, heb je wel last van haaruitval?
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 09:53   #53
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
kniekous is volgens mij eerder een kletskous.

Zulke stelligheid als hij hier tentoonspreidt is volstrekt misplaatst. Hoewel de kans groter is dat kaalheid via de vrouwelijke lijn wordt verkregen, kan AGA ook van de vader komen (zie het onderzoek eerder deze thread).
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 16 juli 2006 om 14:26
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 11:35   #54
flappie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2005
Berichten: 494
Zoals AnthonieH al zei is het gen (of de genen combinatie) wat verantwoordelijk is voor AGA nog niet geïdentificeerd. Dus je kunt nog helemaal niets zeggen over dat je kaalheid van je moeders X chromosoom erft. Het kan ook net zo goed in de overige 22 (verschillende) chromosomen zitten, welke je dus ook van je vader kan erven.
__________________
Regime
0,5 mg Dutasteride caps | sinds 16 mei 2006

Status
Rechterinham inmiddels ook al aangetast. Linkerinham al aardig richting NW2. Vooral diffuus haaruitval bij beide inhammen.
Begonnen aan duta omdat fina geen/weinig effect had.
flappie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 12:37   #55
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees
He kniekous jij zegt dat je nw 1 hebt en geen kalende kruin en dik haar, heb je wel last van haaruitval?
Nee, nou ja, ik verlies ongeveer 8 haren per douchebeurt ofzo. (maar ik meen dat 50 tot 100 haren verliezen per dag normaal is, toch?).

Zocht hier wat rond omdat mijn vader door medicijnen haaruitval heeft.

Vraag me dat overigens wel af, zien mensen die inhammen of een kale kruin krijgen ook werkelijk meer haren uitvallen? Of zijn ze er ineens?

Laatst gewijzigd door Kniekous; 11 juli 2006 om 12:42
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 12:58   #56
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Het is door onderzoeken toch aangetoond dat het vastzit aan het x-chromosoom?

Nu zeggen ze dat er ook andere factoren zijn, maar het op anocdotes gebaseerde verhaal dat het al zo was, strookt wel met het onderzoek. Uiteraard spelen er nog andere factoren mee. Combinatie van genen en hormonen.

Anecdotes zijn op zich geen betrouwbare bron, maar het recente onderzoek is volgens mij accuraat (en interessant).

Het idee dat je kaalheid van beide ouders kunt erven is overigens gebaseerd op een oud onderzoek, waarbij gewoon naar hoofden gekeken werd en geconstateerd werd dat kale vaders hetzelfde patroon hadden als hun kinderen (logisch, het is immers een redelijk herkenbaar patroon).

Moeders hebben 2 x chromosomen. Gevolg is dat je drie categorieën vrouwen krijgt:

A. X zonder kaalheid + X zonder kaalheid = Vrouw niet kalend
B. X zonder kaalheid + X met kaalheid = Vrouw niet kalend
C. X met kaalheid + X met kaalheid = Vrouw kalend

Aangezien je als man altijd het X-chromosoom van je moeder erft kun je aan de hand van twee dingen nagaan of je kaal wordt. De vader van je moeder (meest voorkomend). Volgens mij is een andere mogelijkheid dat je die kaalheid dan erft van de moeder van je moeder. (Dus ooms aan moeders kant zouden ook best eens wat kunnen zeggen over de eigen kaalheid).

Je stuit echter op het volgende probleem:
-Broer 1 erft het x-chromosoom van moeder van opa's kant. En wordt niet kaal.
-Broer 2 erft het x-chromosoom van moeder van oma's kant. En wordt wel kaal.
-Omdat de vader kaal is en oma niet, concludeert men dat het bij de vader ligt. Men verhgelijks patronen (maar ja, het is beide norwood) en trekt daar conclusies uit.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 11 juli 2006 om 13:05
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 17:16   #57
flappie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2005
Berichten: 494
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous
Vraag me dat overigens wel af, zien mensen die inhammen of een kale kruin krijgen ook werkelijk meer haren uitvallen? Of zijn ze er ineens?
Ik heb zelf niet zoiets van, hmm, wat verlies ik opeens een boel haren. Het viel me gewoon op dat ik opeens last begon te krijgen van een terugtrekkende haargrens bij mn inhammen.
__________________
Regime
0,5 mg Dutasteride caps | sinds 16 mei 2006

Status
Rechterinham inmiddels ook al aangetast. Linkerinham al aardig richting NW2. Vooral diffuus haaruitval bij beide inhammen.
Begonnen aan duta omdat fina geen/weinig effect had.
flappie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 17:45   #58
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flappie
Ik heb zelf niet zoiets van, hmm, wat verlies ik opeens een boel haren. Het viel me gewoon op dat ik opeens last begon te krijgen van een terugtrekkende haargrens bij mn inhammen.
Heb je een volwassen haargrens? Of een echte terugtrekkende haargrens?

(Veel mannen krijgen van nature toch een Norwood 2? Dan is het dus geen kaalheid maar gewoon een normale verhoogde haargrens. Ik krijg altijd te horen dat ik er jonger uitzie, dan ik ben, omdat mijn haargrens niet strookt met mijn leeftijd (Nordoow 1 en 25). Ik vraga me af hoevele mensne hier van alle gebruiken terwijl hun haarlijn eigenlijk een gewone volwassen haarlijn is.)
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 19:04   #59
flappie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2005
Berichten: 494
Nja, ik was dus een rasechte NW1 van nature, maar vorig jaar (ik dacht april) merkte ik opeens dat bij mn linkerbovenhoek van mn haargrens mn haar niet meer zo strak eruit zag als aan de rechterkant. Ik kreeg dus last van difuse haaruitval bij mn linkerinham, erg vervelend, want als het een gewoon terugtrekkende inham was, had ik er denk ik weinig problemen mee gehad, maar mn haar doen gaat nu een stuk moeilijker .
Nu is mn linkerinham al aardig aangetast en begint mn rechterinham sinds januari ook opeens te bitchen.. Hopelijk gaat duta braaf zn werk doen
__________________
Regime
0,5 mg Dutasteride caps | sinds 16 mei 2006

Status
Rechterinham inmiddels ook al aangetast. Linkerinham al aardig richting NW2. Vooral diffuus haaruitval bij beide inhammen.
Begonnen aan duta omdat fina geen/weinig effect had.
flappie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2006, 19:56   #60
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flappie
Nja, ik was dus een rasechte NW1 van nature, maar vorig jaar (ik dacht april) merkte ik opeens dat bij mn linkerbovenhoek van mn haargrens mn haar niet meer zo strak eruit zag als aan de rechterkant. Ik kreeg dus last van difuse haaruitval bij mn linkerinham, erg vervelend, want als het een gewoon terugtrekkende inham was, had ik er denk ik weinig problemen mee gehad, maar mn haar doen gaat nu een stuk moeilijker .
Nu is mn linkerinham al aardig aangetast en begint mn rechterinham sinds januari ook opeens te bitchen.. Hopelijk gaat duta braaf zn werk doen
Lijkt me wel fucked, als je haar niet meer zo zitten wil als je zelf wil. Hoop voor je dat zulke middelen werken.

Las laatst dat NW 2 een normale volwassen haargrens is voor mannen. http://www.newhair.com/resources/ass...-hair-loss.asp

Meeste van mijn vrienden zitten inmiddels inderdaad bij NW2. Ik wist nooit iets van die hele Norwood schaal tot nu. Wel interessant. Valt me op dat veel leeftijdgenoten ineens een gemilimeterde look nemen.

Hoe oud ben jij trouwens?

Hoe gebruiken dermatologen die norwoodschaal trouwens? (Ik heb mijn Norwood, gewoon uit nieuwsgierigheid), gechecked met twee spiegels bij mezelf (zijkant, en bovenop) en met een maat van me, mijn haar compleet strak achteruit getrokken met water en gel. NW1, maar ja, ome DHT kan dus zomaar toeslaan )
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 12:30
Hoe kun je merken als je kaal wordt tommy_zwolle AGA - Algemeen 27 20 februari 2005 23:23
Voorspellen of je kaal wordt Tiuri AGA - Algemeen 14 29 december 2004 08:47
Voelen dat je kaal wordt? Frans AGA - Algemeen 6 17 oktober 2004 15:11
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.