Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 februari 2005, 13:17   #61
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hoi karin!

ik "zapte"naar de zender van het songfestival en zag alleen nog net de allerlatste noten van het liedje,gevolgd door het nogal lullige commentaar van Paul de Leeuw........................ Ik kon dus jouw vriend alleen nog in een flits zien bij de stukjes die daarna kwamen toen het publiek kon gaan stemmen .......
heel bijzonder,je vriend op tv!! Die kale kop staat hem prima !! Hopelijk heb je het goed op video kunnen opnemen!
Hoe was je gesprek,viel het mee ? Wanneer ga je verhuizen,je zult wel behoorlijk moe zijn van al dat geklus,hè!Is trouwens wel goed voor de lijn........wij zijn ongeveer 1 jaar geleden verhuisd en door het klussen ben ik toen 4 kilo afgevallen ! Ideaal voor mij!

Succes met alles en tot schrijfs!

ps.Hoewel ik nu opgelucht ben dat mijn haar erafgeschoren is en ik weer superblij ben met mijn hanekammetje,pluk ik nu toch gewoon door aan dat kammetje!Onbegrijpelijk,ik ben er immers zo blij mee?? Daar baal ik van.......

groetjes,zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 10:06   #62
Wimpje
HaarWeb lid
 
Wimpje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 28
ik ben hier nieuw

hallo ik ben hier nieuw en ik ben een meisje van 12 jaar ik heb last van TTM daar zit ik heeel erg mee ik hoop dat ik hier goeie vrienden krijg

(P.S. karin ik heb geen eigenpaard maar dat zou ik heel graag willen k i s i s van mij amber

ik hoop dat jullie me willen helpen en probeer dat smurfensnot eens werkt goed jooo
Wimpje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 10:12   #63
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
het dal is er weer.............

Al sinds het ontstaan van ttm bij mij op negenjarige leeftijd, zijn januari-februari en maart de allerrotste periodes.Het is ongelooflijk dat ik me elk jaar voorneem er niet meer "in te trappen ", dat het dit jaar niet zo ver zal komen,maar ook nu voel ik me weer op een dieptepunt beland.Het liefst zou ik mijn hanekammetje er nog af willen halen, want ik blijf ook daaraan zitten................Ik ben weer zo'n 4 kilo te zwaar,blijf mezelf troosten met lekker "gezellig"eten en alles kost me enorm veel energie. Het lukt me uireindelijk wel om me aan te kleden en op te maken,waardoor ik er weer stralend uit zie,maar dat kost energie!!!

Het is ook nu dat ik het liefst in dagbehandeling zou gaan voor mijn ttm,en niet zou willen gaan werken, want alletwee tegelijk dat houd ik niet vol............Ik ben echter nog nooit in zo'n therapie geweest en zou ook niet weten of dit mogelijk is voor bv drie dagen per week? Ik heb de overige dagen nml nodig voor mijn huishouden en gezin ! Ik durf het eigenlijk ook niet aan om de stap te zetten, meestal sleep ik me door deze periode heen en wacht tot het weer beter gaat.In april ben ik danook altijd steevast aan het lijnen!!Op het werk staan er ook weer een aantal veranderingen aan te komen,waardoor mijn werkrooster misschien weer omgegooid gaat worden....... Wat weten jullie over zo'n dagbehandeling ? Ik woon in Noord-Limburg..................................

Alvast bedankt voor jullie reakties! Liefs,zonnestraal
ps. Als ik er niet aan toegeef in therapie te gaan,denk ik voor mezelf dat het allemaal wel meevalt, maar vaak valt het gewoon niet allemaal mee, herkennen jullie dit ?
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 10:40   #64
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Hey zonnestraal,
heb je je al wel eens laten onderzoeken op winterdepressie?? Ik herken jouw probleem uit duizenden, heb zelf ook een T...hekel aan de eerste drie maanden van het jaar en heb ook meer moeite met alles. Ik heb last van winterdepressie en heb erg veel baat bij lichttherapie!! Het haalt de ergste stress eraf voor mij zeg maar. Ook ik eet meer, heb ook meer trek, kom ook aan enz. Verder klassieke depressieve verschijnselen tot aan zelfmoordgedachtes aan toe in het slechtste geval. Denk er eens over, we kunne er over mailen als je wilt, hoe dan ook, je bent niet alleen. Dagbehandeling voor TTM heb ik geen ervaring mee, maar misschien is het dus simpeler op te lossen. Bij mij werkt geen enkele TTM therapie als ik in mijn winterdepressie zit. Ik wilde je er alleen maar even op wijzen dat het dus ook een andere oorzaak kan hebben!!

liefs
Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 16:42   #65
Mandy2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Locatie: Overijssel
Berichten: 2
Hallo allemaal,


na het artikel in Vriendin, mijn lijfblad, gelezen te hebben leek het me fijn met lotgenoten te kunnen praten over TTM. Ik ben 36 jaar en heb al 24 jaar TTM.... ben bang dat ik er NOOIT meer af kom.... het is begonnen toen een vriendinnetje me destijds zei dat als ik 1 wimper eruit zou trekken, er 2 voor terug kwamen.... en toen kon ik er dus niet meer mee stoppen, dat zul je begrijpen. Ik ben er in mijn jeugd ONTZETTEND veel mee gepest, ZO erg dat ik er tot op de dag van vandaag NOG last van heb. Van schelden, voor schut zetten, treiteren tot nepwimpers in mijn schooltas met Sinterklaas, als cadeautje..... dit duurde vanaf de 4e klas lagere school tot ik van de HAVO af was, zo'n 10 jaar.... en wat dat pesten allemaal met je doet, wil je NIET weten....
Heb mezelf ook altijd erg lelijk gevonden.... tot ik een en ander kon verdoezelen met oogpotlood en ik make-up ging gebruiken. In combinatie met leukere kleding zag ik er best leuk uit.
Het gaat alleen niet alleen om mijn wimpers, ook om mijn wenkbrauwen. Alleen als ik me een poosje HEEL goed voel, kan ik er wel eens een week of zo afblijven... maar dan ga je al snel weer denken: ach, ik zie er met make-up ook wel leuk uit, krijg genoeg complimenten van mannen dat ze vinden dat ik mooi ben, etc. Maar jullie zullen ook wel snappen, dat ik nog nooit zonder make-up de deur uit ben gegaan, alleen op verzoek van een psychologe die mij zo'n 8 jaar geleden een poosje behandeld heeft.... zelfs toen in voor de eerste keer met mijn huidige man naar bed ging, deed ik de make-up NIET af.
Hoop dat iemand zich hierin herkent, lees voornamelijk verhalen van haren uit het hoofd trekken met kale plekken als gevolg, wat niet wegneemt dat de schaamte en de innerlijke pijn hetzelfde is.....

Liefs, Mandy
Mandy2 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 19:55   #66
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hoi Mandy

vervelend dat je het zo moeilijk hebt ! op dit forum vind je hopelijk veel steun !! wanneer je zelf een nieuwe kolom start waarin jij je voorstelt,krijg je vast en zeker reacties waar je wat aan hebt! Op deze thread schrijf ik voornamelijk,waar anderen dan weer op reageren,wat voor mij erg fijn is.Ik wens jou ook veel steun toe,dus succes met het opstarten van een eigen stukje !

liefs,zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 20:01   #67
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hallo Karin !

Misschien heb je wel gelijk met die winterdepressie !Ik heb nml zelf ook niet het idee ooit van mijn ttm af te komen,zo lang het maar beheersbaar is en ik niet ongelukkig ben,kan ik er wel mee leven!
In deze maanden is het echter niet te doen om voor alles zo veel energie op te moeten brengen,'s avonds lig ik danook al om 20:30 uur in bed. In de zomer ga ik makkelijk pas na tienen !!
Hoe kan ik laten testen of die winterperiode voor mij zo ingrijpend is ? Waar kan ik daarvoor terecht ? Wat zijn de kosten van lichttherapie ? Veel vragen,misschien weet iemand er antwoord op ??

Mijn ttm is ook begonnen in januari-februari.......................

groetjes !! zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 20:23   #68
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
winterdepressie-info

Lieve zonnestraal,

Op deze site is een test te vinden om te zien of je er last van hebt, het is van philips en je zou denken dat ze er baat bij hebben je een depressie aan te praten zodat je hun lamp koopt maar de vragen zijn gelijk aan wat de dokter aan mij gevraagd heeft destijds.
winterdepressietest

In elk geval zijn de symptomen over het algemeen (maar het kan per persoon verschillen hoor): veel meer moe zijn, meer slaap nodig hebben, meer trek in dingen met zetmeel zoals pasta, aardappelen, snoep. Ik persoonlijk eet me een kastje in patat en chocolade...tja. Een sterk verlaagd energieniveau (is wat anders dan moe zijn, bij mij althans), veel minder zin in sociale contacten. Sterk aankomen in de winter en bijna spontaan weer afvallen in de zomer (niet bij mij helaas, ik kom alleen maar aan...) En dit alles alleen in de wintermaanden, dit jaar begon voor mij de ellende al in oktober en pas tegen maart/april wordt dat weer wat beter. In de zomer heb ik nergens last van.

Goed en dan? Ga naar je huisarts, laat die ook een test doen. Hij kan je doorverwijzen naar een ziekenhuis waar ze lichttherapie geven. Ik voor mij ga naar het UMCG. Het kost me niks, schijnbaar vergoedt het ziekenfonds het geheel. Voor dit jaar ben je te laat om nog te starten waarschijnlijk. Ik ben de eerste keer p een intake gesprek geweest in het ziekenhuis en daar stelden ze het nogmaals vast. Het eerste jaar heb ik trouwens anti depressieva geslikt, hielp prima, voelde me kiplekker daardoor, al wil ik het NOOIT weer. Want dat was dan ook het enige voordeel. Ik kreeg er achtervolgingswaan van, brrrr. Gelukkig kon ik het tweede jaar vanaf eind augustus deelnemen aan de winterdepressiekliniek. Ik moet elke week een pak vragenlijsten invullen waarin ze bijhouden hoeveel ik eet, wat ik eet, hoeveel ik slaap, hoe ik me voel, hoe mijn sociale contacten zijn nuja, je kan het zo gek niet bedenken of ze vragen het. De scores worden bijgehouden en op basis daarvan roepen ze je op voor een weekje licht. Dan zit ik een week lang elke dag een half uur met mijn hoofd voor een lichtbak. Dat werkt bij mij pas in de week ernaa maar het werkt wel. Ben dit jaar al twee keer geweest en ik zou me niet verbazen als ik nog een keer moest. Nuja, beter dan ernstig depressief want ik glij soms erg ver af.

ik kan wel zeggen dat het geen effect heeft op mijn TTM, maar ik weet ook dat hoe minder ik me voel hoe grater de trekdrang dus in dat opzicht ben ik wel sterker en kan makkelijker er vanaf blijven. Het is dus geen anti TTM licht helaas (dat zou nog eens fijn zijn!!) maar evengoed is het wel een goede onschadelijke behandeling!

Hopelijk heb ik zo je vragen wat beantwoord, de komende tijd ben ik minder op internet omdat mijn internet aansluiting eerder verhuisd dan ik (slecht geregeld he? ) Maar zo nu en dan kom ik toch wel online en dan zie ik het hier wel.

Liefs

Karin

OH PS, ga niet zelf dokteren met zo'n lamp, ik wilde dat ook doen maar de psycholoog raadde me dat af. Hij was bang dat ik dan in een manische depressie zou schieten en daar was ik dan weer heel moeilijk uit te krijgen, er zijn dus wel degelijk risico's aan als het niet goed gebeurd!!!
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2005, 20:55   #69
Nienke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2005
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 21
Hallo Mandy,

Ik ben hier ook nieuw (heb een paar dagen voor het eerst een bericht op deze site gezet, n.a.v. het artikel in het blad Vriendin) en herken veel in jouw verhaal.
Ik ben 35 jaar en trek ook ruim twintig jaar "alleen" mijn wimpers uit. Elke ochtend denk ik: "En nu hou ik er gewoon mee op". Maar dat lukt dus niet he... Als ik me een tijdje goed voel groeien er (weliswaar onregelmatig en dun, maar toch) weer wat wimpers aan. Maar zonder make-up de deur uit? Nooit! Als ik mijn make-uptasje even kwijt ben dan raak ik echt in paniek. Inmiddels durf ik in het bijzijn van mijn man gelukkig wel zonder make-up te lopen. Maar eigenlijk zou ik het het liefst altijd ophouden, zelfs al ben ik bij wijze van spreken de hele dag alleen thuis. Heb jij ook lang gedacht dat je de enige was op de hele wereld die dit deed?
Ik ben er pas sinds kort achter hoeveel dit probleem de afgelopen jaren mijn leven heeft bepaald en ben nu in gesprek met een psychiater (slik ook al een tijdje antidepressiva). En ... ik zit nu met pleisters op mijn vingers te typen (werkt wel hoor!).
Voor Wimpje: heel dapper van je dat je hebt geschreven. Ik wil je aanraden: neem je ouders of bijvoorbeeld je huisarts in vertrouwen. Het is heel belangrijk dat je hierover goed kunt praten met iemand. En misschien kun je worden doorverwezen naar iemand die jou (hopelijk) kan helpen.
Groetjes en sterkte voor iedereen, en tot later!
Nienke
Nienke is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2005, 18:48   #70
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hey mandy,
ik ben marly,35 jaar en pluk al vanaf mn 2de jaar. bij mij moet mn hoofdhaar het ontgelden. als kind zijnde heb ik lang met een half kaal hoofd rond gelopen,met als gevolg dat ik op de lagere school heel erg gepest werd. later op de middelbare school is het meegevallen met pesten,maar als je in de pubertijd bent valt het niet mee om er 'anders' uit te zien. de gedachte dat jongens je niet aantrekkelijk vinden,word versterkt door kale plekken. uitgaan en andere sociale dingen zijn er vaak bij in geschoten. zelfvertrouwen had ik nauwelijks.. ik weet wel degelijk wat pesten doet met een persoon,hoe je leven daardoor beinvloed word. het heeft mij voor een groot gedeelte gevormd,met sterke en helaas minder sterke kanten. nog steeds pluk ik,al gaat het momenteel erg goed met me en pluk ik weinig. maar ik kijk nog steeds of er iets van kale of dunne plekken te zien zijn....het is voor mij een constant aanwezig gevaar,een eeuwig durende strijd.
schrijf hier maar van je af,dat is al een opluchting op zich...
liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2005, 20:59   #71
jill1962
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2
Zielsverwant!!!!

Hoi zonnestraal,

Uw verhaal loopt voor een heel stuk gelijk met het mijne!!!!!!!!!!

Ik ben op mijn 12de begonnen met haren van mijn wenkbrauwen uit te trekken, heel kort daarna ben ik mijn haren beginnen uittrekken. Op mijn 13e had ik pal boven op mijn hoofd een hele brede lange lijn zonder haren. (vergelijkbaar met een middenmeet, maar zonder haar.) Dit heb ik lang kunnen verbergen door een kapsel te nemen met een zijlijn. Maar dan ben ik boven mijn linkeroor de haren beginnen uittrekken een paar jaar later pas ik boven op mijn hoofd en links boven mijn oor alle haren kwijt. Ik trok zelfs met een pincet de nieuwe haren allemaal uit. (Jij kent het gevoel toch ook!!! Stress, een slecht gevoel en dan met elke haar die ik eruit trok leek ik weer controle te krijgen over de situatie en kwam ik beetje bij beetje tot rust.)
Dan ben ik begonnen met een haarstuk te dragen in eerste instantie leek dat een goede oplossing, maar ieder keer dat ik dat het moest afzetten om het te wassen, trok ik aan mijn haren.

Begin november 2004 heb ik een drastische beslissing genomen in mijn leven en ben ik een nieuwe weg ingeslagen! Op 30 december 2004 ben ik naar de kapper gegaan waar ook mijn haarstuk van kwam en heb ik mijn haar volledig laten afscheren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik was die plukken en donsharen beu en wilde er definitief een punt achter zetten!!!!! Je moet weten dat ik haren had tot 15 cm onder mijn schouders, maar ik moet zeggen dat het een hele opluchting is. Ik heb me dan ook onmiddellijk een pruik gekocht en voel me stukken beter. Maar ook de moment dat mijn haren iets of wat langer zijn heb ik nog steeds de drang, maar ik vecht en ben sinds 31/12/2003 "plukvrij!!!

Komaan zonnestraal, samen staan we sterk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik nog maar 1 persoon in vertrouwen durven nemen en die steunt me enorm, voorts kan ik er gewoon niet over praten, ben blij dat ik deze site heb gevonden!!!!

Groetjes, Jill
jill1962 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2005, 13:55   #72
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hoi jill !!

Welkom op dit forum!Je klinkt erg opgewekt en vol goede moed ! Fijn, zo wil ik ook het liefst altijd in het leven staan! Op momenten dat het echter niet mee zit kun je hier hopelijk je verhaal kwijt en vind je steun bij heel veel lieve en betrokken mensen die met hetzelfde geconfronteerd worden als jij en ik !

Ik wens je heel veel sterkte en hoop je vaker te "spreken" op deze site ! Voor nu : zet 'm op, achter de wolken schijnt immers altijd de zon !!!
liefs, zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2005, 14:10   #73
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hoi Karin!!

Bedankt voor je uitleg, ik zal de test eens doen.Zo te horen zal ik ook hoog scoren............................Je verhuist binnenkort dus al ! Ik wens je heel veel succes met de verhuizing en hoop dat je je gauw echt "thuis"zult voelen in je nieuwe onderkomen !In het begin ben je misschien best even een tijdje je routine kwijt en moet je je jeigen weg weer zijn te vinden..............Bij mij was dat tenminste zo een jaar geleden!
Maar ik vind het fantastisch om een nieuwe woonplek te hebben,heelijk toch,een frisse start met nieuwe uitdagingen!!!

Veel succes dus Karin, en ik hoop je snel weer hier te zien!
liefs,zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2005, 16:12   #74
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hallo tinneke !

hoi tinneke ! Zijn je vrije dagen al afgelopen.........? Hoe gaat het met je,ik zie niets meer van jou,hopelijk gaat het je goed !

Heb het zelf moeilijk............veel aan mijn haren trekken en een aantal woede-aanvallen gehad.............hoop dat deze periode snel voorbij is !

liefs en hopelijk tot gauw! zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2005, 16:15   #75
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
terug van vakantie MTh ?

Hoi MTh..................! Ben je inmiddels al terug van vakantie ? Je mag me ook een persoonlijke mail sturen,hoor !

Hoop gauw weer iets van jou te horen!
liefs,zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.