Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 april 2008, 01:38   #31
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Ik vond het volgende al behoorlijk oude artikel: ‘Dihydrotestosterone Is the Active Androgen in the Maintenance of Nitric Oxide-Mediated Penile Erection in the Rat’ (fulltext aan deze post als attachment toegevoegd ~Tiuri). In dit artikel uit 1995 is met experimenten op gecastreerde ratten aangetoond dat DHT het belangrijkste androgeen is dat zorgt voor erecties. DHT zorgt er min of meer voor dat genoeg nitric oxide (stikstofmonoxide (NO)) wordt aangemaakt dat zorgt voor erecties.

Behoorlijk interessant leek me zo, omdat sommige mannen hier problemen krijgen met libido of erecties na te zijn begonnen met finasteride of dutasteride, welke DHT naar beneden trekken. Bij mijzelf weet ik het niet zo goed, maar alleen al de kans dat het invloed op erecties zou kunnen hebben vind ik verschrikkelijk en maakt me onzeker. Onzeker zijn over je erectie is vrij fnuikend en doet het ook niet veel goed. Duta helemaal opgeven vind ik echter ook verschrikkelijk! Daarom wilde ik nou wel eens weten wat DHT exact doet met erecties en libido en of er misschien niet iets anders is dat daar ook voor kan zorgen.

Om het artikel heel kort door de bocht samen te vatten: DHT is dus nodig voor genoeg aanmaak van NO die weer zorgt voor goede erecties. Tegelijkertijd is teveel oestrogeen helemaal niet goed voor libido en erecties. Fina en Duta zorgen ervoor dat DHT flink naar beneden gaat en oestrogeen naar boven. In hetzelfde artikel staat het volgende zinnetje: “(…) estradiol treatment reduces NO formation.” Nu is het slikken van fina of duta geen “estradiol treatment”, maar kan het blijkbaar voor genoeg oestrogeen aanmaak zorgen dat gyno ontwikkeld kan worden.

Als je door fina of duta problemen krijgt met erecties lijkt de kans groot dat dit komt omdat je lichaam te weinig NO aanmaakt. Als het je libido is lijkt het erop dat dit komt door teveel oestrogeen, maar misschien heeft DHT hier ook invloed op.

Oestrogeen kan je op een veilige manier naar beneden trekken door DIM (di-indolmethane) en/of I3C (Indole-3-Carbinol) te slikken.

Stikstofmonoxide (NO) kan je weer omhoog pompen met vrij voor de hand liggend…….. Stikstofmonoxide! Een enzym dat zorgt voor de aanmaak van NO is L-arginine. Zowel stikstofmonoxide als L-arginine zijn hier al enkele jaren geleden op haarweb beschreven omdat ze ook als anti-haaruitval middel gebruikt kunnen worden. Vreemd genoeg heb ik op haarweb nog niets gelezen over NO of L-arginine slikken als compensatie voor DHT tekort. Een ander product is de schors van een franse pijnboom genaamd Pycnogenol. In deze studie is met een combinatie van Pycnogenol en L-arginine, 92,5% van de mannen die meededen aan het onderzoek en last hadden van erectieproblemen van hun problemen afgeholpen. De pycnogenol – L-arginine combi kan je ook kant en klaar kopen in de vorm van Prelox, maar dit is redelijk duur. Ik heb Prelox al gemaild om te vragen wat er in één capsule prelox zit en dat is 1400 mg L-arginine, 100mg L-taurine, en 40 mg Pycnogenol. Weinig Pycnogenol dus voor veel geld. Pycnogenol en L-arginine zijn ook los te koop en dan een stuk goedkoper. Pycnogenol blijft wel redelijk aan de dure kant, wat wel jammer is.

L-arginine wordt ook in sommige topicals gebruikt (zoals hier) omdat het zorgt voor een sterkere doorbloeding en zo een soort van Minoxidil kan nabootsen.

In het originele artikel waar ik over begon (‘Dihydrotestosterone Is the Active Androgen in the Maintenance of Nitric Oxide-Mediated Penile Erection in the Rat’), staat ook het volgende geschreven: “One important question is what is the role of testosterone by itself in the maintenance of penile erection. Ongoing studies in our laboratory indicate that finasteride in intact rats does not impair significantly the erectile response to EFS, which agrees with clinical observations in humans (38, 39).This may be due to the increase in testosterone levels caused by finasteride in rats, which may then stimulate the formation of the active androgen receptor/bound androgen complex, thus compensating the decrease in DHT (40). Another possibility is that very small levels of androgens are required for the maintenance of the erectile mechanism, which in men is not affected by physiological reductions in serum androgens (41) or even by those occurring in hypogonadism (2)”.

In het Nederlands: Finasteride dat toegediend wordt aan niet-gecastreerde ratten zorgt nauwelijks voor een verschil in erectie-kwaliteit. Ditzelfde geldt ook voor mannen die fina toegediend krijgen: 1-5%. Het artikel denkt dat dit of komt omdat de toegenomen hoeveelheid testosteron de afgenomen hoeveelheid DHT compenseert, of dat maar heel kleine hoeveelheden androgenen (o.a. DHT) nodig zijn voor genoeg NO formatie voor goede erecties.

Bovenstaande verklaard waarom 95% van de fina en duta slikkende mannen geen last krijgt daar beneden, maar waar het wel steeds meer op begint te lijken is dat als je wel bij die 1-5% zit die last krijgt, je waarschijnlijk te weinig NO aanmaakt. Ofwel door teveel oestrogeen, of door te weinig DHT, of een combinatie van de twee. Oestrogeen naar beneden trekken en misschien iets gaan slikken wat zorgt voor genoeg NO productie lijkt een oplossing.

Nu moet ik zeggen dat bovenstaande tekst gewoon is hoe ik de artikelen heb geïnterpreteerd. Ik ben geen kei in wetenschappelijk Engels, en al helemaal niet in onderwerpen waar ik nauwelijks wat over weet. Ik snap ook niet alles van het artikel. In sommige ratten hebben ze bijvoorbeeld zowel DHT als finasteride geïnjecteerd. Ik heb geen flauw idee waarom, maar misschien kunnen andere mensen dit er uit halen. Ik nodig iedereen uit, die het interesseert, ook het artikel eens door te ploegen.

Ik ben nu sinds eind november 2007 gestopt met orale duta om over te gaan op topische duta, waar ik enkele weken geleden ook mee gestopt ben. Ik zit er nu over te denken binnen korte tijd weer te beginnen met orale duta in combinatie met DIM en een NO booster.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf 1495.pdf‎ (876,2 KB, 47x gelezen)
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08

Laatst gewijzigd door Tiuri; 15 april 2008 om 11:27
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2008, 02:05   #32
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Waarom neem je geen minoxidil-topical? Daar zit toch ook NO in? Helpt misschien toch een beetje...

Er was al een kleine discussie over het slikken van NO-tabletten:
http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=nitric+oxide



.

Laatst gewijzigd door Hanna; 15 april 2008 om 14:16
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2008, 11:20   #33
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Ik vond het volgende al behoorlijk oude artikel:

[...]

Ik ben nu sinds eind november 2007 gestopt met orale duta om over te gaan op topische duta, waar ik enkele weken geleden ook mee gestopt ben. Ik zit er nu over te denken binnen korte tijd weer te beginnen met orale duta in combinatie met DIM en een NO booster.
Hoi Guoy,

Ik vind dit wel een van de meest geniale posts van de afgelopen tijd. Ik wist hier niets vanaf, erg leerzaam! Hulde hoe je dit hebt aangepakt. Iets waar je mee in je hoofd hebt rond lopen spoken niet enorm laten woekeren en allemaal waangedachtes in je hoofd halen, maar opgelost met een rationele aanpak door in de wetenschappelijke studies te duiken. Echt goed!

Ik kan verder geen andere conclusies uit de studie trekken dan die jij hebt gedaan. Ze concluderen dat DHT het belangrijkste hormoon is voor erecties, en dat baseren ze op het volgende:
1) Gecastreerde ratten* krijgen 50% minder erecties dan ratten die hun ballen nog hebben.
2) Gecastreerde ratten die testosteron krijgen ingespoten krijgen normale erecties.
3) Gecastreerde ratten die DHT krijgen ingespoten krijgen normale erecties.
4) Gecastreerde ratten die testosteron en finasteride krijgen ingespoten, houden de erectieproblemen.

* Castratie zorgt ervoor dat mannelijke hormoonproductie (testosteron en dus ook DHT) nagenoeg wordt stilgelegd.

Interessant dus. Het slikken van NO voor de kleine groep fina/dutagebruikers die erectieproblemen ervaren lijkt me zeker de moeite van het proberen waard!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 15 april 2008 om 11:31
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2008, 11:26   #34
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
De vraag is ook van welk type DHT hier sprake is. Finasteride doet niks aan type 1.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2008, 15:56   #35
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevin Bekijk bericht
De vraag is ook van welk type DHT hier sprake is. Finasteride doet niks aan type 1.
Op welke manier denk je dat dit het onderzoek heeft kunnen beinvloeden?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2008, 17:50   #36
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Op welke manier denk je dat dit het onderzoek heeft kunnen beinvloeden?
Omdat Finasteride geen effect heeft op type 1. Als NO dus net zo goed door type 1 gestimuleert kan worden, maakt het dus niet uit.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2008, 19:29   #37
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevin Bekijk bericht
Omdat Finasteride geen effect heeft op type 1. Als NO dus net zo goed door type 1 gestimuleert kan worden, maakt het dus niet uit.
Ja maar je ziet dat mensen die duta gebruiken ook nauwelijks erectieproblemen krijgen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 24 juli 2019 23:26
[finasteride] [dutasteride] Psychische klachten / depressies foobar Medicijnen/haargroeimiddelen 194 20 maart 2019 09:32
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35
[finasteride] [dutasteride] Vergoed door de verzekering? MisterMojo Medicijnen/haargroeimiddelen 16 8 oktober 2007 11:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.