Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 juli 2013, 00:37   #1
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Question Demodex mijten

Hallo allemaal,

Sinds half mei valt mijn haar uit en veel. Bovenop mn hoofd een halve maan en middenachter ook een brede strook. Voor inhammen en de rest bovenop flink uitgedund. Het lijkt nu minder uit te vallen maar eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat er weinig meer over is om uit te vallen. Net als anderen op dit forum via huisarts bij dermatoloog terecht gekomen die met een biopt alopecia Areata vaststelde.

Hij deelde mij gelijk mee dat er geen behandelingen zijn, dat het erger kon worden maar ook vanzelf weer kon verbeteren en dat ik er kort gezegd
'maar mee moest leren leven'. Wellicht dat een psycholoog mij daarbij zou kunnen helpen.

Allereerst erg geschrokken en daarna zoals vele van jullie veel op internet gezocht en mijn omgeving geraadpleegd.

Ik lees dat demodexmijten aangetroffen worden in de haarfollikels bij Aa en dan lees ik verder op allerlei 'formele sites' dat de demodexmijt geen rol speelt bij Aa. Veelal informatie van dermatologen.

Mijn biopt uitslag gaf dat er meerdere demodex structuren in mijn haarschachten zijn aangetroffen waarop mijn dermatoloog zij dat ik daar maar niet op moest letten omdat die geen rol spelen in de AA.

Op sites waar demodexmijten bij honden worden besproken wordt regelmatig wel de demodex mijt aangewezen als relevant voor de soortgelijke aandoening bij dieren.

ik heb gelezen dat demodexmijten heel moeilijk te bestrijden zijn. Maar kheb ook gelezen dat ze niet van zuur houden.
Ze leven in haarschachten en voeden zich met talg en voeding voor de haarfollikels. Ze leven tussen de 21 en 25 dagen, leggen elke dag eitjes in de haarschachten die in 1 tot 3 dagen uitkomen. Bij lage weerstand vermeerderen ze zich exponentieel. Lijkt me logisch dat een te veel van deze mijten schade kan aanrichten aan de haarfollikel of ben ik naief en mis ik iets.

Ik heb op dit forum over deze mijten nog niets kunnen vinden. Kben ook pas vandaag aangemeld, en vraag mij af wie ook denkt dat deze mijten bij Aa of in algemene zin haaruitval een rol spelen en of iemand op dit forum hier meer informatie over heeft.

groetjes
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2013, 14:02   #2
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Demodex mijten

Nou daar ben ik weer. Een aantal van jullie hebben mijn bericht en vraag gelezen.
Niemand heeft gereageerd.
Ik veronderstel hierdoor dat geen van jullie denkt dat demodexmijten een rol kunnen spelen. Ook goed.

Het forum is toch ook om je ervaring en ideeënte delen.

Ik denk dat deze beestjes een grote rol spelen.
Eigenlijk denk ik dat demodexmijten mijn haaruitval hebben veroorzaakt.

Het laatste dat ik op internet heb gevonden is dat bij doodgaan van de demodexmijt en de afbraak van het beestje plaatsvindt, er eiwitten vrijkomen die de haarfollikel aantasten. Deze schadelijke (afbraak) eiwitten zijn teruggevonden in het infiltraat dat ontstaat onderin de haarschacht.

En nu wil het feit dat naast demodexstructuren in mijn haarfollikel (eigen biopt info) er ook een infiltraat onderin mijn haarfollikel is aangetroffen.
Kan het zo simpel zijn.

Demodexmijten vermeerderen zich exponentieel wanneer je weerstandsvermogen geminimaliseerd is door een aaneenschakeling van ziekten en aandoeningen (evt icm stress).

Ik ben nu ongeveer twee maanden bezig de demodexmijten weg te krijgen (door een zelf samengestelde behandeling) en sinds vorige week kan ik zeggen dat mijn haargroei weer op gang is gekomen op de plekken die volledig kaal waren. Op sommige plekken groeit gekleurd haar, jippie. (grotendeels was mn haar transparant wit geworden!!).

Uiteraard vind ik het nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken maar zo als het nu gaat raak ik meer en meer bevestigd in mijn overtuiging dat die beestjes weldegelijk een cruciale rol spelen bij mijn haaruitval.

BTW dermatologen zeggen dat bij AA je eigen witte bloedlichaampjes overuren draaien om je haarfollikel af te breken (auto-immuunziekte). Wanneer dat zo zou zijn, zouden een aantal specifieke bloedwaarden dit moeten aantonen. Mijn bloedwaarden hebben dit niet aangetoond. Lijkt me met zo'n uitgesproken stelling dat je het dan iig moet kunnen bevestigen met info van je bloedwaarden.

groetjes
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2013, 17:50   #3
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
En uit wat bestaat je zelf uitgevonden behandeling dan? Smeer je dan iets zuur op je haar? Kan toch altijd interessant zijn voor anderen die het ook kunnen proberen. Wie niet waagt, blijft maagd.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2013, 19:47   #4
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Hallo Skydirk,

Inderdaad. ik pers een citroen uit (vers sap heeft nog werkend vit C dat helpt collageen aan te maken ) smeer dat (in mijn haar en) op mn hoofdhuid en laat dit zo'n 20 minuten zitten. Dan spoel ik het goed uit.

Daarnaast heb ik een zure variant van de hoffmanndruppels (NIET DRINKBAAR!!) dat ik voor het slapen gaan op de kale plekken op mijn hoofdhuid dep nadat mijn haar weer droog is, wat uiteraard niet zo lang duurt gelet op de aanwezige hoeveelheid.

Het kan trouwens zijn dat mn haar ontkleurd is geraakt door de citroen, maar dat zou eerder in combinatie met de zon op moeten lichten, en omdat ik het 's avonds doe ben ik daar nog niet zo van overtuigd.
Misschien dat de ontkleuring ook hoort bij Alopecia Areata. kheb dat nog nergens stevig teruggelezen.
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2013, 12:11   #5
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zancanella Bekijk bericht
Hallo Skydirk,

Inderdaad. ik pers een citroen uit (vers sap heeft nog werkend vit C dat helpt collageen aan te maken ) smeer dat (in mijn haar en) op mn hoofdhuid en laat dit zo'n 20 minuten zitten. Dan spoel ik het goed uit.

Daarnaast heb ik een zure variant van de hoffmanndruppels (NIET DRINKBAAR!!) dat ik voor het slapen gaan op de kale plekken op mijn hoofdhuid dep nadat mijn haar weer droog is, wat uiteraard niet zo lang duurt gelet op de aanwezige hoeveelheid.

Het kan trouwens zijn dat mn haar ontkleurd is geraakt door de citroen, maar dat zou eerder in combinatie met de zon op moeten lichten, en omdat ik het 's avonds doe ben ik daar nog niet zo van overtuigd.
Misschien dat de ontkleuring ook hoort bij Alopecia Areata. kheb dat nog nergens stevig teruggelezen.
Ontkleuring hoort erbij. Ik heb ook witte haren teruggekregen op de kale plekken. Na een tijdje krijgen die haren soms wel weer kleur. Hou ons maar op de hoogte van je evolutie.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2013, 12:23   #6
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Ik moet wel zeggen dat ik ook abnormale waardes heb op het gebied van witte bloedlichaampjes. Volgens de dokter niets om mij zorgen om te maken, maar wel om in het oog te houden. Ik denk dat dit ook iets te maken heeft met mijn haarprobleem. Ik denk dat als ik morgen stop met vit D suppletie dat ik terug kale plekken krijg omdat de oorzaak van mijn probleem niet opgelost is maar dat de vit D ervoor zorgt dat het auto-immuunprobleem niet echt gevolgen geeft. Ik heb vroeger een hond gehad die ook helemaal kaal was op zijn rug. Misschien had hij wel last van de demodexmijt en heb ik daar ook wel wat van op mijn hoofdhuid. Misschien mijn hoofd ook is wassen met citroensap.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2013, 18:53   #7
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
demodex mijten

de info die ik over demodexmijten heb gevonden komt van aandoeningen bij honden. Dierenartsen hebben dus wel de relatie gevonden/gelegd tussen kale plekken en de beestjes. Bij mensen is nu wel alleen een relatie tussen roseae en demodex gevonden... geef t tijd en ureka ook de dermatologen zullen het zien.

wat zijn de bloedwaarde gegevens bij jou die uit balans zijn? ben ik wel benieuwd naar. Enige dat bij mij wat lager was, was vit D en daar neem ik nu druppels van sunvite voor, naast de B complex als een standaard om mn weerstand te verhogen.

Als je op citroen googlet dan vind je dat die vrucht heel veel kwaliteiten heeft. Wanneer je begint dan zou je het iig voorbij de levenscyclus van zo'n mijt moeten volhouden. Kheb mezelf 2 maanden gegeven waarin ik verandering moet zien om er mee door te gaan. Laat je weten of je ermee begint?
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2013, 15:12   #8
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
dit zijn de waardes die wat buiten de range vielen maar volgens het labo was het verwaarloosbaar.
eosinofielen, basofielen, erythrocyten: iets te hoog
segmentkeringen, leukocytentelling: iets te laag
Mijn dokter vond dit om in het oog te houden bij volgende bloedafnames. Misschien om te zien of de waardes nog meer zouden afwijken. Binnen drie maanden ga ik weer voor een bloedafname en dan zien we wel.
Vitamine D neem ik voor het ogenblik 2000iu per dag. Vit C en B complex neem ik ook met periodes want ik train nogal hard en kan het dus goed gebruiken.
Misschien begin binnen enkele dagen met citroensap. Ik heb niet echt kale plekken meer maar achteraan op mijn hoofd wel een paar plekken waar soms minder haar is gedurende een paar maanden. En dan verdwijnt het weer. Is drie maanden geleden weer begonnen na zeker twee jaar geen probleem te hebben gehad. Het breekt wel niet helemaal door. Die plekken ga ik waarschijnlijk met citroensap inwrijven om te zein wat het geeft.

Laatst gewijzigd door skydirk; 29 augustus 2013 om 15:18
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2013, 19:32   #9
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skydirk Bekijk bericht
dit zijn de waardes die wat buiten de range vielen maar volgens het labo was het verwaarloosbaar.
eosinofielen, basofielen, erythrocyten: iets te hoog
segmentkeringen, leukocytentelling: iets te laag
Mijn dokter vond dit om in het oog te houden bij volgende bloedafnames. Misschien om te zien of de waardes nog meer zouden afwijken. Binnen drie maanden ga ik weer voor een bloedafname en dan zien we wel.
Vitamine D neem ik voor het ogenblik 2000iu per dag. Vit C en B complex neem ik ook met periodes want ik train nogal hard en kan het dus goed gebruiken.
Misschien begin binnen enkele dagen met citroensap. Ik heb niet echt kale plekken meer maar achteraan op mijn hoofd wel een paar plekken waar soms minder haar is gedurende een paar maanden. En dan verdwijnt het weer. Is drie maanden geleden weer begonnen na zeker twee jaar geen probleem te hebben gehad. Het breekt wel niet helemaal door. Die plekken ga ik waarschijnlijk met citroensap inwrijven om te zein wat het geeft.
net n bericht getypt en istie niet geplaatst??? probeer het later nog eens
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2013, 01:08   #10
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Hi, kprobeer het nog maar n keer...
Van de waardes die je noemt herken ik er maar 2, erytrocyten en leukocyten. De andere zijn mij totaal onbekend) heb ik opgezocht op www.uwbloedserieus. Kwist niet dat er verschillende soorten witte bloedcellen waren. Interessant leesvoer. Mijn waarde voor erytrocyten is 4,19, moet zitten tussen de 4,2 en 5,4 en mijn leukocyten waarde is 9,2 en die moet tussen de 4,3 en 10 zitten. alles wel nog binnen de marges
Moet je er om vragen om ook te testen op de andere witte bloedlichaampjes, daarop is mijn bloed niet getest. ik ga binnenkort ook weer voor onderzoek en dan vraag ik om alle soorten wittebloedlichaampjes te testen.
Een tip voor t gebruik van citroen, de beste zijn de ‘verse’ licht gele omdat daar alle stoffen nog het sterkst inzitten dus ook vit c. En gelijk na persen gebruiken want na een tijdje is de vit C niet meer werkend. vervliegt of zo iets. Helaas weet ik niet na hoeveel tijd..
Succes met jouw citroen test.
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2013, 12:28   #11
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Ik ben nu ongeveer een week bezig met elke avond citroensap op mijn hoofd te smeren. Ik spoel het wel niet af. We zullen zien wat het geeft. Het zijn niet echt kale plekken maar plekken waar wat minder haar is sinds twee maanden. Ik vraag mij af of je niet even goed vitamine C op je huid kan smeren. Vit C poeder kun je gemakkelijk kopen. Als je dit dan mengt met een vloeistof waar het in oplost.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2013, 20:46   #12
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skydirk Bekijk bericht
Ik ben nu ongeveer een week bezig met elke avond citroensap op mijn hoofd te smeren. Ik spoel het wel niet af. We zullen zien wat het geeft. Het zijn niet echt kale plekken maar plekken waar wat minder haar is sinds twee maanden. Ik vraag mij af of je niet even goed vitamine C op je huid kan smeren. Vit C poeder kun je gemakkelijk kopen. Als je dit dan mengt met een vloeistof waar het in oplost.

Hi Skydirk,

mijn theorie /behandeling betreft niet de vitamine C als haargroei middel.
Het gaat mij allereerst om het zuur van de citroen.


Ik heb op verschillende plekken op internet gelezen dat de demodex mijten niet tegen zuur kunnen. Het echte zuur dus. Op basis hiervan nagegaan wat ik als zuur product kan gebruiken om bij die beestjes en de eitjes die ze leggen te komen. De eitjes moeten worden vernietigd voor dat ze uitkomen. De beestjes worden wellicht niet makkelijk vernietigdomdat ze vooral diep ik de haarschacht leven.

Wat nu als je de huidige beestje niet kunt vernietigen maar wel tegen kunt houden in hun vermenigvuldiging? Wetend dat die beestjes na 21 tot 23 dood zijn (natuurlijke levenscyclus).


Ik ben toen op de citroen gekomen omdat dit als extra eigenschap (naast veel andere goede stoffen) heeft ,
dat er heeeel veel pure vitamine C inzit en wetend dat vitamine C collageen aanmaak bevorderd en dat collageen aanmaak zorgt voor een dikkere huid. En die dikkere huid met de het eten van de juiste voeding ook de bloedvaten zou kunnen verbeteren, vermeerderen en/of, versterken.
(Bij mijn biopt hoofdhuid is namelijk atrofie van de hoofdhuid geconstateerd) .


Je haarcellen hebben voeding uit de bloedbaan nodig om te groeien. En die (haarvaten) moeten dus goed aantakken (veel, groot, sterk) om de benodigde voedingstoffen over te kunnen te brengen.

Een dunne hoofdhuid geeft automatisch minder goede doorbloeding in de hoofdhuid. Als er te weinig voeding bij de haarcellen komt kunnen deze ook niet goed groeien.

Die demodexmijten hebben er volgens mij voor gezorgd dat de voeding die je eet niet meer op de juiste plekken in je hoofdhuid terecht is gekomen komen waardoor afbraak op verschillende niveau’s heeft kunnen plaatsvinden (dunne hoofdhuid, minder en dunnere bloedvaten, heel kwetsbaar haar) .


Het zuur is dus om vermenigvuldiging van de mijten tegen te gaan. (ik heb voor 2 maanden kuur als minimum aangehouden om te onderzoeken of er een positief resultaat zou zijn)
De Vit C en goed eten (veeeel minder suikers) om de omgeving van je haarcellen te helpen versterken, verbeteren.

Ik zag na anderhalve maand de eerste resultaten.

Hou vol als t lukt.
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2013, 11:49   #13
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Ik had allang begrepen dat het om het zuur gaat en niet om de Vit C om de demodexmijt uit te roeien. Daarom stel ik mij die vraag. Vit C poeder is ook een zuur en misschien gemakkelijker om dit dan te gebruiken ipv citroensap te gebruiken. Vit C neem ik sowieso al maanden als supplement. 1000mg per dag. Dat is één van de basissupplementen van iemand die zwaar traint.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2013, 19:31   #14
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skydirk Bekijk bericht
Ik had allang begrepen dat het om het zuur gaat en niet om de Vit C om de demodexmijt uit te roeien. Daarom stel ik mij die vraag. Vit C poeder is ook een zuur en misschien gemakkelijker om dit dan te gebruiken ipv citroensap te gebruiken. Vit C neem ik sowieso al maanden als supplement. 1000mg per dag. Dat is één van de basissupplementen van iemand die zwaar traint.
zo zie je maar.. ik heb geen scheikunde achtergrond en had dus geen idee dat de vitamine C zelf zuur was. Ik ben benieuwd of toepassen direct op het hoofd van vit C hetzelfde effect geeft. laat maar weten :-).
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2013, 01:32   #15
Zancanella
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2013
Berichten: 13
even nog een aanvullende vraag: ik begrijp dat er verschillende soorten vitamine C zijn. Kun je aangeven welke jij gebruikt?
Zancanella is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.