Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 november 2016, 10:44   #1
KatjeV
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 november 2016
Berichten: 1
Geslacht:
Zoektocht naar behandelingen, nu gekozen voor eigenzinnigheid

Een auto-immuunaandoening dus (ik wil alopecia areata geen ziekte noemen en voel me geen patiënt, want ik heb geen pijn en voel me niet ziek), die wellicht getriggerd wordt door stress. Zoveel weten we, en eerlijk gezegd ook niet veel meer dan dat. Eén of een paar extreme stresservaringen kunnen de oorzaak zijn of een lange aaneensluitende periode van chronische familiale stress. Het klopt in mijn geval: de alopecia manifesteerde zich voor het eerst toen ik al ongeveer een jaar in een helse relatiecrisis zat. Niet lang daarna ben ik gescheiden. In ieder geval: ik heb sedertdien veel en veel minder stress, ik voel me al een paar jaar lang overwegend gelukkig (nieuwe relatie, hertrouwd) en ontspannen, maar de alopecia blijkt chronisch.

Ik ben een hele tijd in behandeling geweest in het UZ in Gent, omdat die de principes volgen van dr. Veronique Meuleman, de autoriteit in België. Bij haar kon ik jammer genoeg niet terecht, wegens patiëntenstop.
In het UZ begonnen ze met de klassieke cortisone-injecties. Een jonge student dermatologie volgde mij op en deed dat uitstekend. Hij was heel gedreven, werkte zich grondig in de materie in en informeerde me goed over de mogelijkheden. Hij was ook eerlijk: genezen kan niet, het blijft nattevingerwerk, en vroeg of laat kan het weer opduiken. Die eerste maanden sloeg de behandeling vrij goed aan. Jammer genoeg studeerde mijn dokter af en verdween hij uit het zicht. Elke volgende keer was het weer een nieuwe stagiaire en moest ik mijn verhaal opnieuw vertellen (ze keken wel mijn dossier in op computer, maar toch: de finesses...) en steeds vaker kreeg ik het gevoel dat ik meer wist over alopecia dan zij. Al jarenlang schuim ik het internet af, op zoek naar de recentste bevindingen, naar wetenschappelijk onderzoek, naar mogelijke oplossingen. Ik lees veel onzin, er zijn veel 'lokkertjes', veel verborgen reclame ook.
Ik kreeg de indruk dat ik immuun begon te worden voor het effect van de cortisone. En het belangrijkste: ik smeerde intussen drie producten, elke avond, voelde me stilaan een remedie tegen de liefde. Het was elke keer met stress gaan slapen, wat ook niet bevorderlijk kan geweest zijn. Op minoxidil, het enige haargroeimiddel dat bewezen werkt, reageerde ik allergisch.
Ik besloot alles overboord te gooien, helemaal niets meer te doen. En kijk: hier en daar groeiden plukjes haar terug op de kale plekken, zonder cortisone. Om mijn verloren wenkbrauwen en wimpers te compenseren, liet ik semi-permanente make-up aanbrengen door een vrouw, die dat bijzonder naturel doet.
Toen ik na een halfjaar nog eens op consultatie ging in het UZ, stelden ze me een therapie voor waarbij ze me allergisch zouden maken. De redenering is: als je lichaam zich bezighoudt met allergie, dan leid je de aandacht af van dat andere 'overbodige' werk: je haar afstoten. Ik heb hiervoor gepast, vooral omdat het nogal intensief was: veel ziekenhuisbezoeken, volop smeren en druppelen. En ik dacht: ik maak een simpele optelsom. Ik ben allergisch voor Minoxidil, Minoxidil is een haargroeimiddel. Dat is win-win. Ik maak mezelf allergisch. En zo gaat het dus: ik heb de indruk dat het min of meer werkt. Op de plekken die het meeste jeuk en roodheid geven, groeit mijn haar het makkelijkst terug.
Intussen heb ik een deel van mijn echte wenkbrauwen terug en mijn wimpers zien er ook weer oké uit. Maar ik hou er rekening mee dat dit over een maand alweer anders kan zijn. En ik kan me daar beter bij neerleggen dan vroeger.
Disclaimer: dit is geen pleidooi om iedereen ertoe aan te zetten zelf doktertje te spelen. Het is niets meer dan mijn persoonlijke relaas. Het leek me een logische stap, maar het is evenzeer nattevingerwerk. En ik heb de voorzichtige indruk dat het een beetje helpt.
KatjeV is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2016, 16:41   #2
CarlaBosman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2014
Berichten: 253
Geslacht:
Hoi Katje,

Dank je wel voor je eigenzinnige verhaal. Zo te horen doet het jou ook goed om je eigen koers te varen. Er is helaas (nog) niemand die onze aandoening echt kan genezen, maar er is gelukkig mee te leven. Mocht je het wondermiddel toch nog eens vinden, dan hoor ik het natuurlijk graag Intussen ben ik tevreden met mijn snelle coupe en pruikencollectie.

Groetjes, Carla
CarlaBosman is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.