Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 april 2005, 21:11   #1
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Question PANIEK!!! Rapunzel Syndroom, wanneer????

Ok, paniekaanval.

Ik wist het al hoor dat het kan, maar lees nu via www.psychiatrienet.nl het een en ander over het Rapunzel Syndroom na trichofagie.

HELP!!!!

Als ik mijn haar uitgetrokken heb, bijt ik het in kleine stukjes, hou ik het even in mijn mond en probeer daarna zo veel mogelijk restjes weg te spugen, maar....
Het zou best kunnen dat ik het ook doorslik.

Weet iemand meer over het Rapunzel Syndroom?

THNX

Laatst gewijzigd door Eeyore; 6 april 2005 om 21:48
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 21:23   #2
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Hoi
ik kan op de door jou aangegeven website niks terug vinden zo snel over het Rapunzel syndroom maar als ik even nadenk neem ik aan dat je bedoeld dat er een haarbal onstaat?? Zou je het even kunnen toelichten, anders wordt het zo'n gezoek...
Maar om even verder te gaan op wat ik denk dat het is, ik eet al 20 haar mijn haren op, bijt ze in stukjes, heb 4 jaar geleden een echo gehad van mijn maag darm kanaal en er is bij mij nog nooit iets terug gevonden.

Maar laat ik niet gaan speculeren voordat ik weet wat het is, mail je nog eens terug??

Groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 21:40   #3
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karin_inline
Hoi
neem ik aan dat je bedoeld dat er een haarbal onstaat??
Ja dat bedoel ik inderdaad, een trichobezoar.
Mag ik vragen waarom jij een echo hebt laten maken?? Was dat ook omdat je je zorgen maakte?

Ik eet en bijt mijn haren al ruim 10 jaar. Stukjes blijven ook altijd tussen mijn tanden zitten (hebben jullie dat ook??). Dan kunnen ze toch ook blijven hangen lijkt mij. De stukjes zijn niet langer dan 1,5 centimeter op z'n langst....meestal de helft ofzo of korter.

Bedankt voor de snelle reactie trouwens!
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 21:46   #4
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
nou, die echo was omdat ik al geruime tijd (bijna een jaar) pijn had in mijn rechteronderbuik, mijn ene huisarts wist zonder te kijken dat ik last had van werkende eierstokken (erg raar als alleen de rechter aan het werk is lijkt me) en de andere huisarts was absoluut not amused en dacht van onschuldig tot darmkanker en wilde me dus laten onderzoeken. Kwam net zo uit dat ik voor borstkankeronderzoek toch een echo moest laten doen dus hebben we dat gecombineerd om te zien of er afwijkingen aan mijn darmen te zien waren. Er was niks te zien en we hebben het maar op spastische dikke darm gegooid. heb er nu niet zo vaak meer zo'n last van. Ik heb trouwens nooit gedacht aan een haarbal oid en ik denk dat zulke kleine stukjes niet blijven hangen en tot een bal worden in de darmen hoor. Het lijkt me dat dat wel vergaat in het maagzuur.
De haartjes blijven bij mij wel hangen tussen mijn tanden en tanden/tandvlees, erg vervelend, een van de redenen om echt te willen stoppen met trekken.
Ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken hoor, hen je trouwens darmklachten, of iets wat erop zou kunnen wijzen of ben je alleen heel erg geschrokken van het idee?

groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 21:53   #5
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
[QUOTE=karin_inline]
Ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken hoor, hen je trouwens darmklachten, of iets wat erop zou kunnen wijzen of ben je alleen heel erg geschrokken van het idee?

Ik ben wel vaak misselijk, maar dat is meer spanning denk ik. Heb op zich niet zo vaak darmklachten ofzo, niet speciaal pijn e.d. Het was meer het idee waar ik zo van geschrokken ben. Vroeger heb ik ook gehoord dat er een meisje aan is overleden. Maar zou die dan hele haren doorgeslikt hebben? Want het lijkt mij ook niet dat kleine stukjes kunnen blijven hangen, maar toch. Ik moet zeggen dat ik het al een paar jaar geleden aan de huisarts heb gevraagd (als een indirect vertellen dat ik TTM heb, waarbij ik vreesde voor een trichobezoar), maar zij zei op zich ook dat ik me geen zorgen hoef te maken. Maar omdat ik net dat artikel las, werd ik enorm nerveus. Ik ben wel een hysterica hoor, daar komt het ook door. Ik ga het denk ik toch ook met mijn psychiater bespreken, misschien is een echo wel een goed idee ter geruststelling en misschien is dat ook een goede reden om ECHT te stoppen inderdaad.
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 22:02   #6
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Wat kunnen wij TTMers lekker panieken he?? Het is wat... als het je geruststeld moet je het inderdaad even bespreken met je psychiater. Ik heb het in Nijmegen ook wel erover gehad maar daar hadden we ook "besloten" dat voordat je een megahaarbal kweekte je dan vast complete haren moest inslikken. Schijnbaar zijn er ook mensen die dat kunnen. Ik krijg al de kriebels als ik daar aan denk maargoed.
Ik weet trouwens niet of een haarbal op een echo te zien zou zijn, dacht het wel maar ik weet dat dus niet zeker. Je huisarts zou het wel weten denk ik.

Nou, slaap lekker vannacht, niet meer panieken he? Komt wel goed hoor en bespreek het rustig met de heren dokters

Groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2005, 22:19   #7
Bonzobeer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 37
Hallo allemaal,

Tot mijn spijt moet ik je vertellen dat ik wel ooit geopereerd ben aan mijn maag omdat ik een haarbal van 1,4 kg in mijn maag had zitten. Ik was toen 11 of 12 jaar. Ik ben nu bijna 37 en trek nog dagelijks mijn haren uit. Ongelooflijk dat ik er nog heb... Ik bijt de wortel eraf en maak dan met mijn nagels een krulletje in het pijltje haar dat ik vervolgens (meestal) inslik. Ik vind dit van mijn eigen vreselijk. Ik heb totaal geen controle op de TTM, maar meestal besef ik het wanneer het haar in mijn mond zit en dan probeer ik het zoveel mogelijk uit te spuwen.
5 jaar geleden heb ik nog eens een gastroscopie laten nemen omdat ik veel last had van mijn maag. Ik heb al een paar maagzweertjes achter de rug. Alles bleek goed te zijn. Maar ik denk heel vaak terug aan die operatie, ook al is het zolang geleden. Mijn ouders schaamden zich ervoor, want er werd tegen niemand over gesproken en ik deed dat ook niet. Ik heb toen 3 weken in het ziekenhuis gelegen en toen destijds wisten de dokters niet wat te zeggen. Zij hebben me toen wijsgemaakt dat het kwam door een kauwgom in te slikken en dat gedurende al mijn kinderjaren er haren enz... aan blijven plakken waren. Maar ik wist wel beter. Mijn ouders die intussen al een hele tijd overleden zijn hebben het nooit geweten. Trouwens niemand in mijn omgeving weet dit. Ik heb al wel over TTM verteld tegen mijn vrienden en de meeste proberen te luisteren en begrip op te brengen. Maar dat ik mijn haren daadwerkelijk inslik.... neen, dat hou ik maar beter voor mezelf.
Dus mensen pas toch maar heel erg op. Kleine stukjes zullen waarschijnlijk wel iets anders zijn dan hele pijlen zoals ik ze inslik.
Ik wil zeker niemand doen paniekeren, maar geloof me, er kan wel degelijk een haarbal ontstaan. En neen, dat operatief laten wegnemen is zeker geen lachertje en een reuze litteken voor de rest van je leven...
Groetjes
Bonzobeer is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2005, 08:05   #8
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
He Bonzobeer
ik word er stil van, wat een verhaal... Ik vind het echt heel erg vervelend voor je dat je zo'n operatie hebt moeten ondergaan en dat je in wezen met een geheim rondloopt wat je dus nooit meer aan je ouders kwijt kan als je dat al zou willen. Ik weet gewoon niet wat te zeggen maar ik vind het cht heel erg rot voor je.
Ik snap dat je het opeten vanje haren niet rondverteld, daar ben ik ook niet zo scheutig mee hoor, dat maakt het nog raarder he? Ik hoop voor jou dat je echt ooit een keer je gedrag kan doorbreken en stopperiodes zult kennen, er helemaal vanaf komen zal er niet in zitten, maar dat er periodes zijn dat je niet trekt dat kan echt. Ik heb het 20 jaar gedacht dat ik er echt nooit vanaf zou komen en toch heb ik bij vlagen twee maanden dat ik niet trek. Ik hoop dat dat voor jou ook ooit nog eens zovel zal komen.

Nog even over die haarbal, ik denk dat het verschil (hoop ik!!) wel is dat jij ze als hele haar doorslikt. Ik snap nu ook beter hoe je een hele haar kan doorslikken, een krulletje ervan maken maakt het mooi compact tenslotte. Ik stelde me zo voor hat je een haar zoals ie lang is naar binnen werkt, dat lijkt me onmogelijk, maar hey, onze TTM is ook heel onwaarschijnlijk voor veel mensen natuurlijkk. Schijnbaar kan de maag daar niks mee, haar. Vervelend dat haar dus zo sterk is dat het maagzuur overleeft.

Ben wel blij (hoewel...) dat je het zo eerlijk hebt geschreven. Griezelig idee maar goed om te weten!

Groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2005, 10:49   #9
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonzobeer
Ik bijt de wortel eraf en maak dan met mijn nagels een krulletje in het pijltje haar dat ik vervolgens (meestal) inslik.
Hey Bonzobeer,

Wat ontzettend vervelend voor je, die operatie. Wat vervelend dat dit de TTM niet heeft kunnen stoppen. Slik je de bolletjes haar nog steeds in? Hoe wist je dat je een trichobezoar had?

Sandra

Laatst gewijzigd door Eeyore; 6 april 2005 om 21:33
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2005, 21:35   #10
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Het is weer avond en de paniek slaat weer in.....ik heb vandaag weer zitten knabbelen en voel iets in mijn keel hangen. Waarschijnlijk is het spanning, maar het voelt als een haartje en als ik daaraan denk, ben ik weer bang voor de HAARBAL, het achtervolgt mij!

Zijn er meer die knabbelen aan haartjes? Het lijkt mij wel, maar ik zoek bevestiging. Wie van jullie knabbelt na het trekken het haartje in stukjes???

Sandra

Laatst gewijzigd door Eeyore; 6 april 2005 om 21:50
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2005, 13:29   #11
Bonzobeer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 37
Piepeboe,

Tja, ik slik nog geregeld haren door. Maar ik slaag er soms ook wel in dat ik ze nadat ik een krulletje gemaakt heb, ik ze terug uit mijn mond haal. Maar belange niet altijd. Dat haren slikken vind ik nog 100 keer erger dan ze uittrekken. Zonder haar ga je niet dood. Zo'n haarbal kan wel voor fatalere dingen zorgen...
Ik denk ook wel dat je het haar in kleine stukjes bijt, dat het in je maag helemaal anders zal reageren en het gewoon met de rest verteerd wordt.

Hoe ik vroeger te weten gekomen ben dat ik een haarbal had ? Wel als ik een boertje liet, dan was de stank niet te harden. Ik had constant maagpijn en na veel maloxen en rennies eten kon ik het niet meer aan. Tot een bepaald moment dat ik in elkaar gezakt ben op het school. Dat was de eerste keer dat ik een gastroscopie liet nemen met nog zo'n creepie dikke buis in mijn sloldarm tot mijn maag (die tijd waren dat echt nog hele dikke buizen). Ik kon direct zien dat er iets serieus mis was en ben de dag nadien geopereerd. pfff. ik mag er niet meer aandenken. 't Was echt geen lolletje. De eerste dag dat ik terug thuis was, is er een kapper aan huis gekomen en heeft ze mijn "toen nog lange haren" helemaal kort geknipt. Ik was er toen helemaal kapot van en dacht toen echt dat ik mijn lesje wel geleerd had. Maar gelukkig is dit al heel lang geleden. Ik heb nooit geen lang haar meer gehad...
Ik heb al zeker een keer of 10 een gastroscopie laten nemen in mijn leven. Als ik weer eens maagpijn heb en in alle paniek schiet, dan ga ik naar de dokter. Als ik dan lang genoeg blijf klagen mag ik uiteindelijk een gastroscopie laten nemen. Ik vind dat helemaal niet meer erg en de dokters verschieten telkens dat ik daar zo goed tegen kan. Ik zal het al wat gewoon zijn en ik kan perfect zonder braken dat buisje inslikken. Nu is het al wel een hele tijd geleden. 'k Weet niet of ik het nu nog kan
Als je echt in paniek bent, kan je misschien voor alle zekerheid ook een gastroscopie laten nemen. Plezant is het niet, maar nadien heb je wel een beter gevoel of net niet, maar dan ben je er op zijn minst op tijd bij. Maar ik blijf erbij dat stukjes haar nooit een haarbal kunnen maken. Beet ik ze maar in stukjes... Ik kan dat zelfs niet.
XXX
Bonzobeer is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 19:04   #12
Annebeth
HaarWeb lid
 
Annebeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2005
Locatie: Bergen (vlakbij Alkmaar, ik verhuis van de zomer naar Almere)
Berichten: 23
Ik slik het ook in maar ik ben een beetje geschrokken nadat ik over die haarballen heb gelezen (er was geloof ik een meisje met een HELE grote haarbal).

Dus ik ga nu enkel de wortels nog opeten, geen haar
__________________
Give some to the gods of all that you have, for they can give you there blessing, or they can cut you in half!
Annebeth is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2005, 10:04   #13
Bonzobeer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 37
Hey Annebeth,

Als jij het echt zo onder controle hebt, dat je jezelf kunt toeleggen dat je enkel de haarwortels nog gaat inslikken, dan kan ik alleen maar zeggen doe dat !!
Ikzelf heb dit evenmin onder controle als de TTM. Enkel als er een haar blijft steken in mijn mond, besef ik het en neem ik het er weer uit. Maar als je er controle over hebt, slik ze dan echt niet in !

Groetjes
Bonzobeer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2005, 18:41   #14
Annebeth
HaarWeb lid
 
Annebeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2005
Locatie: Bergen (vlakbij Alkmaar, ik verhuis van de zomer naar Almere)
Berichten: 23
Nou ja, ik moet er wel moeite voor doen, maar ik eet mijn haar zelf nog niet zo lang. Dus dan is het ook makkelijker om het te minderen. Denk ik.

Ik wens je erg veel succes om ermee te stoppen
__________________
Give some to the gods of all that you have, for they can give you there blessing, or they can cut you in half!
Annebeth is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2009, 21:11   #15
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
en verder

Hoi Fago's onder de Tricho's.
Ik eet de haren ook altijd op. In zijn geheel of in stukjes, alnaargelang mijn bui.
Ik draai de haar rond mijn tong en dan slik ik m door...als een hartig hapje eigenlijk.
Vooralsnog komen ze er ook heel weer uit, maar ze zorgen wel voor constipatie omdat ze als lange vezels je darminhoud bijelkaar houden. Dat heeft lang geduurd, voordat ik wist dat het daardoor kwam! De laatste tijd heb ik het gevoel dat mijn maag de boel niet zo snel meer verwerkt. Ik zie die HAARBAL ook met angst en vrezen in mijn maag zitten. Gelukkig geen stinkende boertjes, flauwvallen of andere bovengenoemde verschijnselen. Hopelijk is het verbeelding.
Nu ben ik snel gestopt met eten. Als je een beetje buikpijn hebt en je denkt dat het van de haren komt is niet-trekken ineens een stuk gemakkelijker
. Of eigenlijk; als ik ze toch niet mag eten wil ik ze ook niet uittrekken; zonde van de haar. Da's dus een bijkomend voordeel.
Heb wel gelezen dat afgebeten haren zo scherp zijn dat ze door weefsel heen kunnen steken. Ze doen dat nu door ons tandvlees, soms zit er 1 in mijn tong, en dus doen ze dat (denk ik ) ook in je darmen en maag.
Er vanuit gaan dat in stukjes bijten dus veiliger zou zijn dan in zijn geheel opeten, dat zou ik dus maar niet. Bij twijfel naar de dokter hoor!
Pip is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Integrale brief aan Hirshi Ali op Van Gogh Tiuri Van alles en nog wat... 32 4 juli 2005 23:46
wanneer inflammation? bas739 AGA - Algemeen 4 29 oktober 2004 22:46
Wanneer komt er gentherapie? maart84 Overige behandelingen 7 15 oktober 2004 16:08
Wanneer heb je ttm? bruder TTM - Algemeen 2 10 oktober 2003 21:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.